برشکاری ورق فولادی و انواع روش‌های آن

keyvan-52265226

New Member
%D8%A8%D8%B1%D8%B4-%D9%88%D8%B1%D9%82-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D8%AA.jpg
فولاد در صنعت امروز کاربرد بسیاری دارد و ورق‌های فولادی که توسط برشکاری به دست می‌آیند، از دسته مواد با اهمیت در صنایع مختلف است. چندین روش برای برشکاری ورق فولادی وجود دارد و انواع مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های گوناگون برشکاری ورق فولادی آشنا کنیم و در مورد هر یک از روش‌ها به صورت مفصل صحبت کنیم. همچنین در مورد مزایا و معایب و ویژگی‌های هرکدام نیز سخن خواهیم گفت.

برشکاری ورق فولادی با روش‌های دستی و مکانیکی جدید انجام می‌شود که روش‌های دستی شامل تراشکاری، سنگ فرز، پانچ، الکترود، قیچی و... است و روش‌های نوین به استفاده از پلاسما، واترجت، هواگاز و... اشاره دارد.

برشکاری ورق فولادی چیست و چه اهمیتی دارد؟

ورق سیاه یا ورق آهن به عنوان ماده‌ اولیه در تولید محصولات فولادی محسوب می‌شود و برای اینکه بتوان از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده کرد، باید آن‌ها را برش دهند تا امکان تبدیل به محصول دلخواه ایجاد شود.

به بریدن ورق‌های فولادی و تبدیل آن‌ها به قطعات کوچک‌تر با استفاده از روش‌های مکانیکی و دستی برشکاری ورق آهن می‌گویند. این برشکاری با روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

انواع روش‌های برشکاری ورق

شناخت روش‌های مختلف برش ورق فولادی به ما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب، با توجه به ویژگی‌هایی همچون ضخامت ورق، قیمت انواع ورق، دقت و کیفیت محصول نهایی و سرعت انجام کار بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

از چندین منظر می‌توان این روش‌ها را دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال روش‌های سنتی و مدرن، روش‌های دستی و مکانیکی و روش‌های سرد و گرم که در این مقاله تمامی این روش‌ها را توضیح خواهیم داد و خواهیم گفت که هرکدام از آنها کدام یک از دسته بندی‌های نام ‌برده را شامل می‌شود.

روش تراشکاری

برش ورق‌های فولادی با استفاده از روش تراشکاری بیشتر در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این روش جز دسته‌ روش‌های سنتی، گرم و البته مکانیکی محسوب می‌شود. برش ورق فولادی توسط دستگاه مربوط به آن و با دقت بالا انجام می‌پذیرد.

روش سنگ فرز (سنگ‌زنی)

این روش نیز همانند روش بالا در دسته بندی‌های روش‌های سنتی، گرم و مکانیکی است و برای برش ورق‌هایی استفاده می‌شود که با کیفیت بودن سطح رویی ورق اهمیت دارد. تیغ دستگاه سنگ فرز به صورت چرخشی عمل می‌کند و سطح فلز را صاف می‌کند.

روش پانچ

پانچ، یکی دیگر از روش‌های سنتی است که در برش ورق‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان روش سرد و مکانیکی نیز از آن یاد می‌شود. روش پانچ بیشتر برای فلزات قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با وارد کردن فشاری در حدود هزار تن باعث برش ورق می‌شود.

روش سمباده زنی

روش سمباده زنی بسیار به روش سنگ‌زنی شباهت دارد و تقریبا به یک شکل انجام می‌شوند. تنها تفاوت آنها در این است که در این روش با توجه به قطعه‌ای که برشکاری می‌شود باید نوع سمباده را انتخاب کرد.

روش رزوه زنی

رزوه زنی یکی دیگر از شیوه‌های سنتی است که با استفاده از دستگاه‌های فرز تراش، رولینگ و فرمینگ کار می‌کند و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش الکترود

ایجاد سوراخ در فلزات و برش دادن یکی دیگر از کاربردهای الکترودها در صنعت است. هر الکترود کاربرد خاص خود را دارد و باید متناسب با نیاز استفاده شود. این روش یکی از روش‌های گرم و مدرن به شمار می‌آید که البته کاربرد زیادی هم ندارد.

روش قیچی

یکی از روش‌های قدیمی و البته سرد است که برای برش ورق‌های فولادی با ضخامت بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای قیچی‌های دستی ضخامتی در حدود ۱/۵ میلی‌متر، قیچی‌های گردبر ضخامتی در حدود ۶ میلی‌متر و قیچی‌های اهرمی ضخامتی در حدود ۵ میلی‌متر را می‌توان در نظر گرفت.

برشکاری ورق به روش لیزر، پلاسما و هواگاز

برای برشکاری انواع ورق فولادی از دستگاه‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ از جمله این روش‌ها استفاده از لیزر برای برش ورق است که فرآیند برش خاص خود و محدودیت ضخامتی برای ورق دارد. یکی دیگر از روش‌ها استفاده از هواگاز است که جزو روش‌های قدیمی برش ورق فولادی محسوب می‌شود. کلیه فلزات آهنی از گالوانیزه تا استنلس استیل را می‌توان با این روش برش داد. البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت ورق گالوانیزه و قیمت استنلس استیل می‌توانند در هزینه کلی برش با این روش تاثیرگذار باشد. روش سوم که جز روش‌های پر سروصدا حساب می‌شود، استفاده از پلاسما برای برشکاری ورق فولادی است.

روش گیوتین

این روش یکی از روش‌های سرد و البته قدیمی است که در سه مدل مکانیکی، پدالی و هیدرولیکی انجام می‌شود که با توجه به ضخامت ورق فولادی مورد نظر از این مدل‌ها استفاده می‌شود. برشی که توسط گیوتین انجام می‌شود به کمک تیغه‌های کروم‌دار آن است. همچنین می‌تواند تا ضخامت ۳۰ میلی‌متر را برش دهد و علاوه بر فولاد برای برش فلزات کربنی و آلیاژی نیز مناسب است. اقتصادی بودن و اتوماتیک بودن آن از جمله مزایای این روش محسوب می‌شوند.

روش واترجت

روش واترجت یا برش ورق فولادی با آب نیز یک روش مدرن و سرد است که با اعمال فشار بالای آب ورق‌های فولادی را برش می‌دهد. واترجت به این صورت عمل می‌کند که ترکیبی از آب با سنگ ساینده فشاری در حدود ۶ هزار پوند بر اینچ را بر ورق فولادی وارد می‌کند و موجب سایش و سپس برش آن می‌شود. استفاده از این روش باعث می‌شود تا ورق فولادی بعد از انجام برش دفرمه نشود که در نوع خودش مزیت محسوب می‌شود. کیفیت بالای برش، عدم ایجاد گرما، عدم تولید زباله و عدم وجود محدودیت در ضخامت برای برش، از دیگر مزایای این روش هستند و هزینه‌ی بالای آن نیز در دسته‌ معایب این روش قرار می‌گیرد.

روش CNC

کلمه‌ی CNC به معنی کنترل عددی کامپیوتر یا Computer Numerical Control اسم روشی است که در آن یک مینی‌کامپیوتر یا میکروکامپیوتر به عنوان واحد دستگاه عمل کرده و وظیفه ارسال برنامه‌های لازم برای برش یا حک بر روی فلزات را دارد. کل فرآیند به صورت کامپیوتری انجام می‌شود و این روش یکی از روش‌های گرم و مدرن به شمار می‌آید. یکی از ویژگی‌های متمایزکننده این روش این است که تمام مراحل و دستورالعمل‌ها در کامپیوتر ذخیره می‌شود و به راحتی می‌توان همان کدها را اصلاح یا ویرایش کرد.

معیارهای انتخاب بهترین روش برشکاری ورق

بین تمام روش‌هایی که معرفی شد و تمام ویژگی‌ها و مزایا و معایبی که گفته شد، شما باید اول نیاز خود را پیدا کنید و طبق یک سری معیار، بهترین انتخاب را برای برش ورق‌های فولادی خود انجام دهید. همه‌ی مواردی که گفته شد کاربردی هستند و در مصارف مختلف استفاده شده‌اند، اما چیزی که باید برای انتخاب بهترین روش در بین آنها در نظر بگیرید، ضخامت، دقت و کیفیت و برآورد هزینه‌هاست.
 

denkarez

New Member
به نظرم قبلش باید درباره ورق گالوانیزه تحقیق بیشتری انجام بدیم که کلا چیه و به چه دردی میخوره که این مقاله که خوندم حیلی بهم کمک کرد اینجا کلیک کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا