بررسی وسایل نقلیه مختلف برای سفر

golex

Member
سفر یکی از بهترین اقداماتیست که میتواند اثرات مثبت زیادی بر جسم و روان انسان بگذارد. سفر هم وسیله تفریح است، هم ریکاوری جسم و ذهن، هم اقدامی برای پیدا کردن انسان های جدید و یافتن فرصت های جدید کسب و کار و… است. سفر یکی از ضروریات دنیایی است که در آن زندگی میکنیم. گاهی سرعت فعالیت های کاری و روزمره و حجمه کارها و مشاغل به حدی بالاست که عملکرد ذهن و جسم کاهش پیدا می کند. انسان نیاز دارد زمانی را در طبیعت دنج سپری کند و نیروهای از دست داده را بازیابی کند. بنابراین اگر وقت کافی مثلا چند روز تعطیل پیش رو داشته باشید، بهترین گزینه برای استراحت، رفتن به سفر است.

کمتر کسی تنها سفر می کند. اکثر افراد ترجیح می دهند تایم سفر خود را با دوستان، اعضا خانواده و یا فامیل بگذرانند. بدین منظور به دنبال وسیله نقلیه مناسبی برای سفر هستند. در ادامه بهترین و مناسب ترین وسایل نقلیه برای سفر را بررسی میکنیم.
انواع وسایل نقلیه مناسب برای سفر عبارتند از:
  • موتور سیکلت
  • تاکسی سواری
  • ون
  • مینی بوس
  • اتوبوس
  • هواپیما
  • کشتی
موتور سیکلت: موتور سیکلت خطرناک ترین و نامناسب ترین وسیله نقلیه برای سفر و طی کردن مسافت های طولانی است. این وسیله برای جابجایی یک و نهایتا دو نفر مناسب است. قابلیت حمل بار در آن کم است و در زمستان و هوای بارانی نیز نمیتوان از آن استفاده کرد. بنابراین برای سفر به شهرهایی که شرایط جوی آنها مدام در حال تغییر است بسیار نامناسب است و شرکت ها برای سفر از آن استفاده نمی کنند.

تاکسی دربستی: تاکسی ها از جمله رایج ترین وسایل نقلیه برای سفر هستند. این وسیله قابلیت حمل سه الی چهار نفر را دارد. فضای لازم برای حمل بار، سیستم صوتی برای گوش دادن موسیقی و وسایل سرمایشی و گرمایشی از جمله مزیت های این وسیله نقلیه به شمار می رود. تاکسی دربستی بین شهری نسبت به قطار و اتوبوس سرعت بالاتر اما راحتی کمتری دارد. قیمت رزرو خودرو بین شهری نیز نسبت به قطار و اتوبوس بالاتر است.
اجاره ون: اگر تعداد نفراتی که برای مسافرت با شما اعلام آمادگی می کنند به اندازه انگشتان دو دست و یا کمی بالاتر باشد، برای سفر نیاز به چند تاکسی یا یک ون دارید. از آنجایی که اجاره یک ون نسبت به اجاره ۳ خودرو به صرفه تر است، پس عاقلانه تر این است که برای جابجایی این تعداد مسافر از ون استفاده شود. ون ها قابلیت حمل حدودا ۱۰ تا ۱۷ نفر را دارد. برای گردشها و بازدیدهای گروهی بسیار مناسب است. همچنین برای حمل بار مسافران در حد معقول نیز مناسب است. ون ها مدل های مختلفی دارند. برخی از مدل های آن مانند هیوندا برای سرویس تشریفات و جابجایی مسافران خارجی و مهم مناسب است.

اجاره مینی بوس: مینی بوس ها هم وسایل نقلیه ای هستند که سرعت کمتری نسبت به ون ها و اتوبوس ها دارند اما قابلیت حمل تعداد بیشتر مسافر نسبت به ون ها را دارند.

اتوبوس: یکی از قدیمی ترین و رایج ترین وسایل نقلیه برای تعداد بالای ۲۵ نفر اتوبوس ها هستند. این وسیله نقلیه راحتی بیشتری نسبت به وسایل نقلیه دیگر دارد. سرعتی کمتر از خودرو دربستی و فضای بیشتر جهت حمل بار و مسافر دارد. اکثر مراکز حمل و نقل مسافر بلیط اتوبوس را به تعداد زیادی مسافر می فروشند. اما برخی از شرکت ها نیز قابلیت اجاره اتوبوس به افراد را دارند. البته کمتر افراد اتوبوس را برای مسافرت دسته جمعی اجاره می کنند. اجاره اتوبوس بین شهری هزینه زیادی را به مشتری تحمیل می کند. اما اگر مبلغ کرایه بین مسافران تقسیم شود، هر فرد باید مبلغی جزئی و مقرون به صرفه پرداخت کند.

اجاره اتوبوس بیشتر به منظور گردش های بین شهری یک روزه مانند بازدید از گلابگیری کاشان، مراسم ترحیم و ختم در بهشت زهرا، اردوی مدارس و دانشگاه ها، سفرهای زیارتی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

هواپیما: یک وسیله نقلیه هوایی، گرانقیمت و با سرعت بالا است. این وسیله نقلیه برای مسافت های طولانی مناسب تر و به صرفه تر است. اما برای افرادی که زمان برای آنها در اولویت اهمیت قرار دارد، برای سفر به سایر شهرها نیز می توانند از هواپیما کمک بگیرند. سفر با هواپیما نیازمند زمانبندی و دقیق و حساب شده است. میزان حمل بار محدود و امکانات آن از کلیه وسایل نقلیه ای که تا کنون مورد بررسی قرار گرفت، بیشتر است.

کشتی: سفر با کشتی تنها برای شهر ها و کشورهایی امکان پذیر است که با دریا در ارتباط هستند. پس ابزار جابجایی مناسبی برای همه و همه جا محسوب نمی شود. سرعت آن بسیار پایین و هزینه آن بسیار بالاست. معمولا سفرهای بین قاره ای گاهی تا چند ماه به طول می انجامد. برخی از کشتی های مسافرتی و تفریحی، امکانات رفاهی بسیار فوق العاده ای از جمله استخر، بدنسازی، شهربازی، سالن های بیلیارد و … دارند.

روش های اجاره تاکسی و سایر وسایل نقلیه:​

اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات اجاره تاکسی درون شهری، از اپلیکیشن برای ثبت سفر استفاده می کنند. کاربر با مشخص کردن مبدا و مقصد و پس از رویت هزینه سفر، سفر خود را ثبت می کند. اما در سفرهای بین شهری، اکثر شرکت ها ترجیح می دهند سفرها را به صورت تلفنی ثبت کنند. اما برخی شرکت ها نیز قابلیت ثبت آنلاین سفر توسط وبسایت را فراهم کرده اند.
تفاوت دیگر سفرهای درون شهری و بین شهری در این است که معمولا درخواست ماشین برای سفرهای درون شهری برای همان لحظه است. اما در سفرهای بین شهری، درخواست خودرو معمولا برای فردا یا حتی چند روز بعد است.

کدام وسیله نقلیه مقرون به صرفه تر است؟​

هر کدام از وسایل نقلیه در شرایط خاص مناسب سفر و مقرون به صرفه است. برای مثال اگر تعداد افرادی که قصد سفر دارند در حدود یک ون باشند، رزرو چند تاکسی غیر عقلانی و به صرفه نیست. در واقع تعیین کنده مقرون به صرفه بودن یا نبودن یک وسیله نقلیه، تعداد مسافران است.

جمع بندی:​

مناسب ترین ابزار سفر برای هر کسی متفاوت است. هر شخص با توجه به شرایطی که از آن برخوردار است، می تواند از وسایل نقلیه مختلفی از دوچرخه و اتومبیل شخصی گرفته تا رزرو تاکسی، اتوبوس، ون و… را انتخاب کند. یکی از تعیین کننده ترین موارد در انتخاب وسیله نقلیه مناسب بودجه افراد و سپس تعداد نفرات حاضر در سفر هستند. البته موارد دیگری نیز مانند محل زندگی، شرایط آب و هوایی و فاصله تا مقصد نیز بر انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر تاثیر دارند.
منبع:بررسی وسایل نقلیه مختلف برای سفر
 

جدیدترین ارسال ها

بالا