بررسی عملکرد میکروفن AUDIO-TECHNICA AT2020

سلام مجدد خدمت همه همراهان عزیز، در این مقاله سعی داریم در مورد میکروفن AT2020 صحبت کنیم، منتظر شنیدن نظراتون هستیم.

میکروفن AT2020 ساخت شرکت ژاپنی Audio-Technica است که یکی از ارزانترین میکروفن های دیافراگم بزرگ و Side-Address آن می باشد.
با وجود بهای کم، میکروفنی است که محبوبیت خوبی کسب کرده و مورد توجه کاربران استودیوهای خانگی است و حتی به عنوان میکروفن کمکی در استودیوهای بزرگتر و مجهزتر به کار میرود.
میکروفونی است باالگوی ثابت کاردیویید و رنگ مشکی با بدنه ای مستحکم و قابل اعتماد.با ۱۶۲ میلیمتر ارتفاع و ۵۲ میلیمتر قطر و وزن ۳۴۵ گرم، میکروفن نه چندان بزرگی به شمار میرود.دیافراگم ۱۶ میلیمتری الکترت آن کمی کوچکتر از میکروفن های متعارف است که سبب میشود پاسخ ضربه ی سریعتر وپاسخ فرکانسی غیر همراستای پاکیزه تری داشته باشد اما این به بهای نویز بیشتر تمام خواهد شد.
حساسیت میکروفن برابر با ۱۴،۱ میلی ولت (به ازای ۹۴ دسی بل تراز صوتی)عنوان شده و میکروفن میتواند حداکثر تراز صوتی ۱۴۴ دسی بل را به ازای یک درصد واپیچش تحمل کند که بسیار خوب است.

%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-1.jpg


فقط همانطور که انتظار میرود نویز ۲۰ دسی بلی کمی زیاد است که این معمولا در استودیوهای خانگی و هر موقعیت دیگری که برای ضبط اصوات نزدیک به کار رود چندان درد سرساز نخواهد بود ، اما در فواصل دور و به عنوان میکروفن ضبط آمبیانس، ممکن است نویز آن،کم نباشد. ولی فکر نمیکنم برای ضبط درامز و به عنوان میکروفنRoom،نویز ایجاد نگرانی کند.
تغذیه ی ۴۸ ولت فانتوم برای کاراین میکروفن، نیاز است و AT2020،۲ میلی آمپر جران میکشد. امپدانس خروجی آن برابر با ۱۰۰ اهم است. این میکروفن فاقد هر گونه کلید تنظیم از قبیل تضعیف یا فیلتر حذف بم می باشد.

%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%86-5.jpg


نمودارپاسخ فرکانسی و الگوی قطبی این میکروفن در شکل نشان داده شده است. میبینیم که اوج گیری خفیفی در محدوده هشت کیلوهرتز و افت ۴ دسی بلی در ۷۰ هرتز که تا ۲۰۰ هرتز تاثیر دارد در پاسخ فرکانسی دیده میشود.الگوی قطبی،نسبتا منظم است و حذف اصوات غیر هم راستا، به خوبی انجام میگردد.
یک شبکه دو لایه،دیافراگم را در مقابل ضربه های هوا محافظت میکند ولی به هر حال استفاده از پاپ اسکرین، هنگام ضبط خواننده لازم است. به همراه این میکروفن، یک کیف زیپدار نرم و یک گیره نگه دارنده ی صلب (بدون قابلیت ارتجاع)ارایه میشود. در صورت لرزه گیر، باید جداگانه تهیه شود.

%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%86-3.jpg


%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%86-1.jpg


ساخت میکروفن های به مراتب گران قیمت تر این سازنده برخوردار شده است. بدنه ی تمام فلزی، اطمینان کاربر را جلب میکند و به نظر نمیرسد به راحتی آسیب ببیند. این میکروفن صدای خانواده ی Audio-Technica را داراست که صدایی سبک و کمی درخشان است. گرچه دقت و ترو تازگی AT4047 را ندارد ولی همچنان میکروفن خوبی است. بدنه ی صدا کمی ضعیف است و فرکانس های بالا کمی بیرون آمدند اما این امر در میکس میتواند به وضوح بیشتر بیانجامد.پاسخ ضربه، کاملا خوب است و الگوی قطبی، به خوبی کنترل شده است. روی هم رفته صدای مناسبی دارد و تاکید در فرکانسهای بالا آنقدر نیست که بر خلاف برخی میکروفن های ارزان ، صدا را تیز و کنترل اصوات زیر را سخت کند.بنا بر بهای مناسبش،این میکروفن میتواند به راحتی به میکروفن های استودیو اضافه شود تا کاربردهای جانبی را بر عهده گیرد.
در مورد استودیوهای خانگی و بسیار کوچک و با نخستین میکروفن هم ،به نظر کاملا رضایت بخش میرسد.اما به سبب پاسخ بم نه چندان گسترش یافته اش، در کاربرد های ضبط گفتار،آن را چندان متقاعد کننده نیافتم.

به قلم: ارد انزابی پور

گردآوری: صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا