بررسی ترفندهای مختلف تصویری

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
واسه بهتر شدن انجمن، این مبحث رو راه انداختم که اگه کسی سوالی راجع به تکنیک های فیلم سازی و جلوه های ویژه فیلم برداری یه صحنه خاص که توی تلویزیون یا هر جایی که دیده، بپرسه؛ من هم تا جایی که بتونم بهش جواب بدم. خواهش می کنم در مورد نرم افزارها نباشه؛ چون توی مباحث قبلی، تقریباً همه چیز گفته شده.
فقط عزیزان سعی کنن که اون نما رو کامل توضیح بدن و اگه تونستن یه عکس هم ازش بفرستن.
اگه خودم هم صحنه رو ندیده باشم، سعی می کنم پیداش کنم، ببینم و بعد جواب بدم.
یا علی
 
آخرین ویرایش:

animeditor

Active Member
موضوع اول

سلام جمیعاً
اولین موضوع رو خودم انتخاب کردم.
((( چه طور توی یه نما، یه نفر رو در حال انجام دو کار مختلف نشون می دن؟ )))
خدمت رفقا کنم که این کار از لحاظ زحمت و کیفیت، دو تا سطح داره:
سطح پایین که نمونه هاش رو توی کارهای داخلی دیدیم مثل کارهای مهران مدیری و فتحعلی اویسی، و سطح بالا مثل فیلم مردی با نقاب آهنین (با بازی لئوناردو دی کاپریو) که تا حالا توی ایران ندیدم (منظورم اینه که اگر هم هست، مدتش خیلی کوتاهه).
توی یه مثال، این ها رو توضیح می دم:
1- سطح پایین: فرض کنیم، من یه کارگردانم و می خوام یه همچین کاری انجام بدم. اول میام متن کامل کار رو می نویسم که بدونم هر کدوم از اون دو تا شخصیت، چه حرکاتی انجام می دن(مشخص کردن مرز) و چقدر باهاس حرف بزنن (زمان بندی). دوربین رو می کارم و به بازیگری که قراره دو تا بشه می گم که بار اول از کجا تا کجا بیاد (که وارد مرز اون یکی نشه) و بار دوم هم همین طور.
صدا... دوربین... حرکت...
بازیگر واسه بار اول میاد و با اون یکی بازی می کنه؛ این جای کار، هم میشه یه نفر دیگه جای طرف مقابل بازی کنه که حس بازیگر خوب در بیاد و زمان بندی بین دیالوگ ها حفظ بشه (چون نفر اضافی بعداً حذف می شه) و هم بازیگر اصلی اگه مسلط باشه می تونه دیالوگ ها و بازی طرف مقابل رو توی ذهنش انجام بده... برداشت اول تموم شد. دوربین رو تکون نمی دیم که کار خراب بشه. واسه بار دوم، بازیگر میاد و اون یکی نقش رو بازی می کنه. البته بهتره که صدای برداشت اول، هم زمان پخش بشه که زمان بندی دیالوگ ها بهتر دربیاد... برداشت دوم هم تموم شد.
حالا ما چی داریم؟! دو تا برداشت مختلف از یه نما، که باهاس وارد برنامه مونتاژ بشه.
توی برنامه مونتاژ، هر دو تا برداشت رو روی هم میندازن و از مرز حرکتی دو تا شخصیت، تصویر رو برش می دن که تصویر زیری معلوم بشه (کدوم زیر باشه و کدوم رو، فرقی نمی کنه). اگه بازی ها خوب و با هم میزون باشن، چون نما دقیقاً یکیه و برش وسطشون هم معلوم نمی شه، انگار دو نفر شبیه به هم دارن با هم مشاجره می کنن.
2- سطح بالا: خوب! حالا که این رو یاد گرفتیم، فکرش رو بکنین که اگه بتونی هر دو تا برداش رو با حرکت دوربین انجام بدی، البته حرکت های دقیقاً یه جور، و با استفاده از تکنیک پرده آبی و یا روتوش فریم به فریم فیلم، هر دو تا بازیگر رو از جلوی همدیگه عبور بدی، می شه فیلم مردی با نقاب آهنین.
اگه بخوای این دو تا شخصیت از مرز تصویری خودشون رد بشن و خصوصاً، با هم برخورد فیزیکی کنن، کار خیلی پیچیده می شه.
مثلاً فیلم جنگ ستارگان 1، توی اون صحنه هایی که یه شخصیت واقعی می خواست یه شخصیت کاملاً کامپیوتری رو از زمین بلند کنه، موقع فیلم برداری، شخصیت واقعی با هوا بازی می کرد یعنی طرف مقابل وجود نداشت و اون رو خودش مجسم می کرد. بعد از اون، شخصیت مقابل رو با کامپیوتر به تصویر اضافه کردن. با این روش می شه از دو شخصیت، جدا جدا فیلم بگیری و بعداً روی هم مونتاژ کنی، ولی چون یه بازیگر هیچ وقت دو تا کار پیچیده رو نمی تونه مثل هم و یا مکمل هم دربیاره (مثلاً یه بار در حال خفه کردن باشه و یه بار در حال خفه شدن) و اگر هم دربیاد، طبیعی نمی شه، از این روش واسه کارهای سبک و کوچیک استفاده می کنن.
این نکته یادت باشه: !!! توی این جور نماها، مهمترین قسمت، صورت شخصیت هاست!!!
توی فیلم هایی که یه نفر جای دو شخصیت بازی می کنه، واسه این که کارشون بی خودی سنگین نشه، توی نماهای نزدیک، نما رو جوری انتخاب می کنن که توی هر نما، صورت یکی از اون دو نفر معلوم باشه چون طرف مقابل، بدل کاره. اگر نما باز باشه، می شه از یه بدل کار که خیلی شبیه بازیگر اصلیه استفاده کرد.
به همه عزیزانی که این تاپیک رو می خونن پیشنهاد می کنم که این جمله یادشون بمونه:
((((( مهم نیست شما چه کاری انجام داده اید؛ مهم این است که تماشاگر چه می بیند و چه می فهمد. )))))
ببخشید، من خیلی پرچونه ام. چیز دیگه ای به ذهنم نمی رسه.
امری باشه در خدمتیم.
یا علی
 

animeditor

Active Member
فیلم برداری از راننده در صحنه های رانندگی

سلام جمیعاً
آقا پس اون نماهایی که قرار بود در موردشون بحث کنیم چی شد (هر کی تاپیک می ذاره خودش هم باهاس اونو پر کنه).
باشه... یه مطلب دیگه.

تو این قسمت می خوایم راجع به فیلم برداری از صحنه های رانندگی صحبت کنیم؛ صحنه هایی که دوربین با ماشین حرکت می کنه.

دو تا مشکل اساسی تو فیلم برداری این جور نماها وجود داره. یکی این که فضا واسه انتخاب نما و حرکت دوربین خیلی محدودتر از حالت عادیه و دوم این که چون دوربین مثل روی زمین ثابت نیست، طریقه نصب و ثابت کردنش خیلی مهمه. انجام این کارا روش خاصی نداره و هر کسی طبق نیاز و امکاناتش عمل می کنه. پس فقط سبک کارای داخلی رو با کارای خارجی مقایسه می کنیم.

1- توی ایران امکاناتش نیست که دوربین رو روی ماشین در حال حرکت از بیرون نصب کنن – چیز پیچیده ای هم نیست، فقط همت می خواد – واسه همین، دوربین رو عقب یه وانت می ذارن که جلوتر از ماشین مورد نظر حرکت کنه و واسه هر سرعت شدن هر دو تا وسیله، ماشین بازیگر رو با ماشینی که دوربین روی اون نصبه بوکسل می کنن و بعضی وقت ها هم واسه این که ماشین عقبی از کادر دوربین خارج نشه، چرخای جلوش رو بلند می کنن تا یه وقت بازیگر، اشتباهی فرمون نده. و این جوریه که بعضی وقتا می بینیم که ماشین، تو یه مسیر مستقیم می ره ولی بازیگر همش فرمون رو به چپ و راست حرکت می ده. توی سریال (( تولدی دیگر )) اون قدر جلوی پاترول رو برده بودن بالا، که خیال می کردی ماشین رو روی کفی گذاشتن. تقریباً از (( سریال خواب و بیدار )) به بعد، رسم شده که این نماها رو توی استودیو، جلوی پرده آبی هم می گیرن که البته خیلی تابلوه.
واسه نماهایی که راننده داره با بغل دستیش صحبت می کنه، دوریبن رو داخل ماشین کار می ذارن. البته چون دوربین حرفه ای مخصوص این کار نیست – یا شاید هم هست ولی استفاده نمی کنن – مسلمه که نماها تکراری از آب در میاد و می شه محل قرار گرفتن دوربین رو حدس زد. معمولاً توی این جور نماهای دو نفره، فیلم بردار روی صندلی می شینه و دوربین رو روی دوشش می ذاره. بعضی وقت ها هم واسه تکراری نشدن، نماها رو از زیر پا یا پشت سر نفرات می گیرن؛ البته جایی که دوربین جا بشه. سکانس صحبت دو نفر رو دوبار اجرا می کنن و هر بار از یه نما می گیرن و موقع مونتاژ، مرتب می چینن.

2- واسه کارای حرفه ای، سه تا فیلم هالیوودی مثال می زنم که خیلی ها حتماً دیدنشون.
واسه فیلم (( سرقت در 60 ثانیه )) با بازی نیکولاس کیج، اول همه بازیگرها یه دوره کلاس 6 ماهه آموزش رانندگی حرفه ای رفتن. از اون جایی که بهترین امکانات در اختیارشون بود، می تونستن واسه یه سکانس رانندگی، هم زمان 6 تا دوربین توی زاویه های مختلف روی ماشینی نصب کنن که با سرعت 140 کیلومتر حرکت می کرد و خود بازیگر رانندش بود نه بدل کار. نیازی هم به ماشین جلویی و بوکسل کردن نبود.
یادم نیست توی فیلم (( شماره شانس )) بود یا یه فیلم دیگه؛ نمای داخل ماشین رو توی استودیو گرفته بودن که اصلاً نمی شد استودیویی بودنش رو حدس زد! فقط از یه لحاظ مشخص بود و اون هم این که توی خیابون واقعی نمی شه دوربین رو اون جوری دور تا دور ماشین چرخوند و وارد ماشین کرد!¬¬
فیلم (( ماتریکس 2 )) رو که حتماً دیدین. واسه اون نماهایی که توی اتوبان گرفته بودن و لابه لای ماشین های دیگه و بالای تریلی می رفتن، از کرین Crane – توضیحش باشه واسه بعد - هم استفاده کرده بودن.
واسه نماهایی خاص که داخل ماشین می گیرن از دوربین های خیلی کوچیک استفاده می کنن و اونا رو جایی کار می ذارن که هر چی دقت می کنی، می بینی که این نما با دوربین های ما جور در نمیاد.

می دونم که اینا رو بلد بودین، ولی وقتی که نماهای درست و حسابی معرفی نمی کنین این جوری در میاد.
خیلی حرف زدم :)-? تموم شد؟!).
منتظرم.
یا علی
 
آخرین ویرایش:

SH_ZAHRA

Member
سلام اقا با اجازه و ما کوچولو ها هم یه سوال تخصصی بپرسیم .

این تبلیغاتی که نشون میدن دوربین نود درجه می چرخه دور شخصیت چطوری کار میشه ... و تو رو خدا نگید برو پشت صحنه فلان فیلم و ببین که سر از کار این پشت صحنه ها در نمیاریم .... با اجازه بزرگتر ها ...شرمنده ما هم یه سوال کردیم .
 

animeditor

Active Member
ببخشید یه کم جوابتون دیر شد.

سلام جمیعاً
یکی دو روز بود که نمی شد به سایت وصل بشی؛ مثل این که خونه تکونی می کردن.
ممنون که توی بحث ما شرکت کردین.
Thanks بالا هم واسه این بود که اولین نفر بودین.
اگه منظورتون کاری مثل فیلم ماتریکسه، قبل از این که این تاپیک رو راه بندازم، این موضوع رو توی تاپیک (( از ماتریکس تا اسنوا )) توضیح دادم. خوب شد شما هم به اون اشاره کردین؛ تا لینکش رو توی این تاپیک هم بذارم. این هم لینک (( از ماتریکس تا اسنوا )) :
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=62033
اگه منظورتون چیز دیگه ایه، یه کم بیشتر توضیح بدین.
سری هم به تاپیک (( فاصله توپ تا دروازه، 28 متر... )) بزنید که اون هم جالبه:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=61937
اگه یادتون باشه من از شما خواستم که سوالاتون رو این جا بذارین؛ شما چرا شرمنده باشی.
من حاضرم همه سوالات (( همه سوالات )) رو تا جایی که بلد باشم همین جا جواب بدم یا نهایتش یه لینک بذارم. اگه بخوام بقیه رو بفرستم جای دیگه که این تاپیک به درد نمی خوره.
با تقدیم تقدیر.
یا علی
 
با سلام خدمت شما دوست گرامی
یه سوال خیلی حیاتی ::::: تبلیغات Lg یا تبلیغات کلاس های کنکور توفیقیان را دیدی یا(کلیپ های سامی یوسف) همه ی کاراکتر ها یه حالت روتوش شده دارند اگه می دونی بگو که از چه افکتی در اینها استفاده شده
من قبلا نیز این سوال خود را مطرح کرده بودم یکی از دوستان قول داده بودند که به سوال من جواب دهند ولی....................................................................... از شما خواهش میکنم اگر میدانید به سوال من جواب دهید............................................................................................................
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
می تونی یه کم بیشتر توضیح بدی که منظورت از (( روتوش شده )) چیه؟
سوال رو کامل بپرس.
یا علی
 
سلام دوست عزیز
منظورم اینه که کاراکترها ان جوری است که یه حالت روتوش شده(مثل فوتوشاپ) دارن و به رنگهای آن به کار رفته در آن حالتی جذاب وخیره کننده داده است
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
فكر ميكنم تو اينجور كليپها چون كوتاه هستن يا از رتوش استفاده ميكنن يعني شخصيت رو فريم به فريم رتوش ميكنن كه البته كار بسيار بسيار وقتگيريه يعني تو هر فريم جداگانه كاراكتر رو رتوش ميكنن. يا اينكه از پلاگين رتوش تصوير استفاده ميكنن كه اينطوري كل تصوير رتوش ميشه.
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
یه گیگ تشکر، به همه عزیزانی که توی این مبحث شرکت کردن و همچنین یه تشکر مخصوص از سارا خانوم که این جا هم مثل همیشه با بنده همکاری کردن.

خدمت همه دوستان عرض کنم که این حالت به خاطر کیفیت تصویره و پلاگین خاصی در کار نیست.
هیچ نرم افزاری نمی تونه این کار رو انجام بده.
(یعنی چی؟!)
چون تصویری رو که خراب شده هیچ وقت نمی شه درست کرد.
(یعنی چی؟!)
یعنی هیچ وقت نباهاس بذاری تصویر خراب بشه.
(یعنی چی؟!)
ای بابا ... بذار از اولش بگم.
تصویری که می بینید اون قدر جذابه به خاطر اینه که کیفیتش بالاست و رنگ بندیش حرفه ایه.
فیلم هایی که چنین وضوحی رو ندارن، به هر دلیل کیفیت تصویرشون افت پیدا کرده.

بذارید اول عمده ترین مسائلی رو که روی کیفیت تصویر تاثیر می ذارن بگم:
- طراحی صحنه و به خصوص نورپردازی حرفه ای (که توی ایران متاسفانه خیلی بهش بها نمی دن).
- استفاده از فیلترهای اصلاح کننده رنگ و شفافیت تصویر، در حین فیلم برداری (بستگی به مهارت فیلم بردار داره).
- کیفیت و قدرت دوربین فیلم برداری (فکر نکنم توضیح بخواد).
- کیفیت نواری که فیلم روی اون ضبط می شه (بهترین حالت اینه که از نوار خام استفاده کنن؛ نگهداری از نوارها هم خیلی مهمه. مغناطیس، گرد و خاک، رطوبت، دمای هوا و غیره، کیفیت تصویر روی نوار رو خراب می کنه).
- قدرت و سالم بودن دستگاه Player نوار (مثلاً حتی هدش کثیف نباشه).
- کیفیت و سالم بودن سیم های ارتباطی انتقال تصویر (هر جور اشکال سیم، روی تصویر نویز می ندازه و حتی باهاس دقت کنیم که سیم انتقال تصویر، از کنار سیم برق یا مغناطیس رد نشده باشه).
- قدرت و کیفیت سیستم مونتاژ (از کارت کپچر و کارت گرافیک گرفته تا RAM و CPU و برنامه مونتاژ).
...
شاید باورتون نشه ولی هر کدوم از این عوامل می تونن روی کیفیت تصویر تاثیر بذارن. وقتی شما از فیلم برداری تا مونتاژ مراقب کیفیت تصویرتون باشین، اون وقت توی همه برنامه های مونتاژ می شه به راحتی رنگ بندی فیلم رو قشنگ تر هم کرد.
فعلاً صدا و سیمای کشورمون از سیستم دیجیتال استفاده نمی کنه و هنوز آنالوگه -یعنی با نوار کار می کنه-.
توی سیستم آنالوگ هم بهترین کیفیت تصویر واسه نوار BETACAM هست و بعد از اون DV - منتظر آموزش ابزار و امکانات فیلم سازی باشید-.
یا علی
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
فعلاً صدا و سیمای کشورمون از سیستم دیجیتال استفاده نمی کنه و هنوز آنالوگه -یعنی با نوار کار می کنه-.توی سیستم آنالوگ هم بهترین کیفیت تصویر واسه نوار Betacam هست و بعد از اون Dv - منتظر آموزش ابزار و امکانات فیلم سازی باشید-.
توي سيستم ديجيتال چطور؟ بهترين كيفيت چجوري بدست مياد؟ اونم با نواره يا چيز ديگه؟
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
دیجیتال که از اسمش مشخصه که دیگه کاری با نوار نداره.
همه انتقال های تصویری به وسیله دیسک های Cd&dvd&hdvd&bd و ... و یا هارد و شبکه و خلاصه هر چیزی که به تکنولوژی دیجیتالی مربوط می شه انجام می گیره.
توی سیستم دیجیتال دیگه چیزی به اسم (( افت کیفیت )) مطرح نمی شه، تصویر یا هست یا نیست و کیفیت تصاویر عوامل فیلم برداری مربوط می شه - دوربین و نور و غیره که گفتم-.
امری باشه.
یا علی
 
بابا پروفشنال من داداشم داخل سروش سیما کار مکنه از دوستش سوال کرده بود که از چه چیزی استفاده میشه اونم گفته بود که یه پلاگ داخل افتر که به تصویر یه حالت کیفیت میده من فقط می خواستم اسم پلاگ
رو بدونم شما که می گی از کیفیت تصویره که با دوربین میگیرند این فیلم هم نفس مهدی فخیم زاده رو چه جوری فیلم برداری کردند این که دیگه حتما یه افکته اگه اسم این افکتو میدی به ما هم بگو تا اینجاهم از راهنماییات تشکر مکنم
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
محسن جون!
من نگفتم که اصلاً نمی شه این رو درستش کرد. اگه با دقت خونده باشی می بینی که من دلیلش رو گفتم.
کیفیت بالا، اولین شرطه.
از طرفی، من نه دایرة المعارفم نه عالم الغیب.
شما هم اگه چیزی می دونی بگو تا همه استفاده کنن.
در ضمن...
این جا نه کسی بدهکاره و نه طلبکار.
(( تشکر کردن، لطف یه نفر رو می رسونه. ))
یا علی
 
آخرین ویرایش:
آقا ما خیلی مخلصیم
شرمنده
شما استاد مایی
ممنون از راهنمایی شما
خلاصه خیلی مخلصیم
 

animeditor

Active Member
سلام جمیعاً
محسن جون این حرفا چیه؟
من واسه چی استادم و شما واسه چی شرمنده ای؟
بحثه دیگه.
راستی! ما زیاد با سروش سیما کار داریم.
می شه اگه کاری بود، می تونم روی کمک خودت و بردارت حساب کنم؟
التماس دعا.
یا علی
 

omid sarmad

Active Member
سلام اقا با اجازه و ما کوچولو ها هم یه سوال تخصصی بپرسیم .

این تبلیغاتی که نشون میدن دوربین نود درجه می چرخه دور شخصیت چطوری کار میشه ... و تو رو خدا نگید برو پشت صحنه فلان فیلم و ببین که سر از کار این پشت صحنه ها در نمیاریم .... با اجازه بزرگتر ها ...شرمنده ما هم یه سوال کردیم .

دوست عزیز تنها روش انجام اینکار استفاده از چند دوربینه.به این صورت که در مسیر مورد نظر دوربینها رو کنار هم گذاشته و پس از فیلمبرداری و هنگام تدوین فریمهای یکسان را در کنار هم قرار می دهند،در این حالت سوژه ثابت است اما دوربین متحرک.
البته اگر این صحنه را تو تبلیغات صدا و سیما دیده ای (منو مامانمو امرسان) خیلی تابلوه.چون از دوربینهای کمی استفاده کردند و حرکت ناهموار و با لرزش هست.اگه یکبار دیگه نگاه کنی متوجه می شی.
:lol: :lol:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا