بررسي دغدغه‌ها، نگراني‌هاي كاربران اینترنت کشور و پاسخ‌ مسوولان

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6

شايد بتوان گفت كه وضعيت توسعه اينترنت در كشور در سال‌هاي اخير نسبت به چندين سال گذشته بهتر شده اما هم‌چنان موضوعاتي وجود دارد كه كاربران از آن به عنوان دغدغه خود براي استفاده از اين ابزار ارتباطي ياد مي‌كنند؛ موضوع افت كيفيت و سرعت اينترنت بيش‌ترين نارضايتي كاربران را به خود اختصاص داده است همچنين بالا بودن هزينه اينترنت در كشور و دسترسي نيافتن به همه سايت‌ها نيز از ديگر موضوعات و به‌عنوان دغدغه‌ كاربران ايراني محسوب مي‌شود.

به گزارش ایسنا متاسفانه هنوز برخي مناطق شهري مانند تهران فاقد امكانات مورد نياز براي ارائه سرويس ADSL هستند و كاربران مجبورند همچنان از دايل‌آپ استفاده كنند و استفاده از دايل‌آپ نيز با توجه به سرعت پايين آن مشكل‌ساز شده است و براي دانلود برخي فايل‌ها نيز نمي‌توان با استفاده از اين سرعت كاري كرد و مدت زمان زيادي بايد براي اين كار بايد صرف شود.

اين سرعت كم در حالي است كه به تاكيد مدير يك شركت اينترنتي هزينه پهناي باند اينترنت در كشور بالاست و اين يكي از مهمترين دغدغه‌هاي كاربران اينترنت به شمار مي‌رود.

كاربران مجبورند به سمت وايمكس بروند

شواهد نشان ميدهد كه سرعت اولين موضوعي است كه در زمينه دسترسي به عنوان دغدغه مهم كاربر محسوب مي‌شود در حالي كه وقتي كاربران در كشور به اينترنت وصل مي‌شوند، سرعت بسيار پايين است و عمدتا كاربران مجبور مي‌شوند به سمت سرويس‌هاي Adsl و وايمكس بروند.

اما محمدحسن محمدي اردهالي، يك فعال حوزه اينترنت است كه تاكيد دارد در زمينه سرويس‌هاي Adsl - اينترنت پرسرعت - به دليل اينكه اكثر خطوط به صورت PCM است و هنوز به خطوط PSTN (زوج سيم معمولي) تبديل نشده اين موضوع مشكلاتي را براي كاربران Adsl ايجاد مي‌كند.

خطوط PCM معمولا به صورت موقت و راهكار موقت مخابرات ساير كشورها براي ارائه اين سرويس است اما در ايران اين خطوط به صورت راه‌حل دائمي تبديل شده و با توجه به اينكه تبديل خطوط PCM به Adsl وجود ندارد و در ابتدا بايد به خطوط PSTN تبديل شوند، كاربران مجبورند از ديگر راهكارها براي استفاده از اينترنت استفاده كنند كه آن‌ها هم هزينه‌هاي بالاتري داشته و براي كاربران مشكل‌ساز مي‌شود و نكته ديگر در بحث دسترسي موضوع قيمت است زيرا قيمت اينترنت در كشورمان به نسبت ساير كشورهاي همسايه در سطح قابل قبولي نيست.

انتظار طولاني براي بازشدن سايت‌ها

زماني كه قطعي فيبر نوري به هر دليلي به وجود مي‌آيد، اينترنت قطع شده و يا اگر به هر دليل ديگري اينترنت با اختلالاتي مواجه شود براي مدتي كه به علت اختلال بستگي دارد، سرعت اينترنت بسيار كاهش يافته و كاربران در برخي مواقع براي باز كردن هر سايتي مدت‌ها به انتظار مي‌نشينند و اين موضوع خود باعث شكايت كاربران شده و آن‌ها به شركت‌ها مراجعه كرده و از اين وضعيت اعتراض مي‌كنند.

هزينه اينترنت در كشور گران‌تر از قيمت‌هاي جهاني؟

اما مسؤول امور مالي يك شركت اينترنتي گفت: گراني هزينه اينترنت مشكلي اساسي براي شركت‌هاي اينترنتي و كاربران است؛ هزينه‌اي كه شركت‌هاي ارايه‌دهنده‌ي اينترنت در كشور براي خريد اينترنت از مخابرات پرداخت مي‌كنند، بسيار گران‌تر از قيمت‌هاي جهاني است.

پروين شمسايي مي‌گويد: هزينه‌ي اينترنت در كشور ما حتي نسبت به كشورهاي هم‌جوار همچون افغانستان بسيار بالاست؛ در اين كشور قيمت اينترنت با كاربرد فيبر نوري به يك ششم قيمت پيشين كاهش يافته است.

وي با تاكيد بر اينكه گران بودن هزينه اينترنت مشكلي اساسي براي شركت‌هاي ISDP و كاربران است، عنوان كرد: وعده‌هاي زيادي مبني بر كاهش قيمت اينترنت به شركت‌هاي ISDP داده‌ شده اما تاكنون اين وعده‌ها عملي نشده است.

به گزارش ايسنا در حال حاضر ارتباط با اينترنت از سه طريق انجام مي‌شود؛ نخستين روش از طريق خط تلفن است كه به صورت دايل‌آپ و با شماره‌گيري انجام و به اشغال شدن خط تلفن منجر مي‌شود؛ اما روش دوم استفاده از خطوط تلفن به‌صورتي است كه ديگر نيازي به شماره‌گيري نيست و تلفن اشغال نمي‌شود كه همان روش اينترنت پرسرعت است و روش سوم استفاده از اينترنت از طريق امواج راديويي است كه از سرويس‌دهنده به محل دريافت‌كننده منتقل مي‌شود؛ وقتي كه اين نوع اينترنت برقرار مي‌شود با ايجاد هات اسپات، اينترنت به شكل بي‌سيم به محل‌هايي مثل فروشگاه‌هاي بزرگ و مراكز خريد وصل مي‌شود تا افراد بتوانند به شكل بي‌سيم با استفاده از رايانه‌هاي لپ‌تاپ با اينترنت ارتباط برقرار كنند.

ظاهرا استقبال مردم از استفاده از سرويس IN براي استفاده از اينترنت بيش‌تر از كارت اينترنت است چراكه كارت اينترنت محدود بوده و كاربر بايد زماني كه اعتبار آن تمام مي‌شود، دوباره كارت جديدي براي استفاده از اينترنت خريداري كند كه اين موضوع باعث شده مردم بيش‌تر به سرويس IN روي بياورند؛ كاربران در اين سرويس با وارد كردن شماره‌هايي كه در روزنامه‌ها چاپ شده و يا در بروشورهاي تبليغاتي وجود دارد و با ورود آن در رايانه خود و با استفاده از خط تلفن‌ ثابتشان از اين سرويس استفاده مي‌كنند و ديگر نيازي به خريد كارت اينترنت و نگراني از اتمام اعتبار آن ندارند.

البته سرعت استفاده از سرويس دايل‌آپ بسيار پايين است؛ در برخي جاها كه از اينترنت پرسرعت استفاده مي‌كنند هم سرعت در مواقع پيك، كاهش مي‌يابد زيرا معمولا شركت‌ها اينترنت را بين چندين مشترك توزيع مي‌كنند و از مسيري كه كاربران از اينترنت استفاده مي‌كنند، بسته به زمان پيك اين افراد افزايش مي‌يابند و در نتيجه سرعت بسيار كاهش مي‌يابد.

اما علي توسلي - مدير يك شركت اينترنتي - تاكيد دارد كه قطعي اينترنت يا كاهش سرعت ربطي به ما ندارد و ما فقط در اين زمينه وظيفه انتقال سرويس را به كاربران انتهايي و نقش واسط داريم اما بسياري كاربران از اين موضوع اطلاعي نداشته و به ما شكايت مي‌كنند. محدوديت دسترسي به پهناي مناسب و كافي نيز از ديگر مواردي است كه مي‌توان آن را دغدغه كاربران دانست.

به نظر مي‌رسد معضل كنوني در اين حوزه اين باشد كه در زمان استفاده از اينترنت پرسرعت ميزان پهناي باندي كه در قرارداد نوشته شده در اختيار كاربران قرار نمي‌گيرد زيرا به‌صورت اختصاصي نبوده و حتي ممكن است در ساعات پرترافيك بين 10 تا 15 نفر share (اشتراك) شود و سرعت واقعي كاهش مي‌يابد و درمواقعي از سرعت دايل‌آپ نيز كمتر مي‌شود كه اين موضوع به ضرر مصرف‌كننده است، حال اين سوال مطرح ميشود كه آيا موضوع به اشتراك‌گذاري پهناي باند قانوني است؟ و آيا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بر اين موضوع نظارت و يا راهكاري برايش دارد يا خير؟

وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در گفت‌وگوي اخيرش با خبرنگار ايسنا‌، در پاسخ به اين پرسش كه چرا پهناي باند اينترنت 128 كيلوبايتي در كشور آنطور كه بايد در اختيار كاربران خانگي قرار نگرفته و به اشتراك‌گذاري پهناي باند ميان چند كاربر به افت سرعت و كيفيت اينترنت منجر شده است، اظهار كرد: اين كه ميزان پهناي باند بين يك تعداد مشخصي به اشتراك گذاشته مي‌شود در سطح جهان نيز معمول است و اين موضوع هم برابر پروانه شركت‌هاي ندا مجاز اعلام شده است.

تقي‌پور تاكيد كرد: البته شركت‌ها بايد رعايت كنند كه همان تعداد كه مي‌توانند و بايد، به‌صورت مشترك از يك خط استفاده كنند و طبيعتا اگر تعداد مجاز افراد به طور مشترك از يك پهناي باند استفاده‌ كنند بيش از حد باشد، كيفيت و سرعت آن از وضعيت مجازش پايين‌تر مي‌آيد.

به گفته او البته موضوع كيفيت اينترنت به‌طور مرتب از طرف رگولاتوري يا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در حال پايش است و آمارها از ارتقاء كيفيت حكايت دارد؛ يعني اين كه در حال نزديك شدن به كيفيت 128 كيلوبايت هستيم.

وي با بيان اين كه اگر قرار باشد به هر كاربري ميزان پهناي باند 128 كيلوبايت را به‌طور اختصاصي ارائه دهند، اين كار از نظر اقتصادي به‌صرفه نيست و گران تمام مي‌شود گفت: در پروانه نيز به شركت‌هاي ندا اجازه داده شده و مجازند كه پهناي باند را مشترك كنند.

اخيرا شركت فن‌آوري اطلاعات اين امكان را فراهم كرده كه با نرم‌افزاري كه به‌صورت رايگان در اختيار كاربران قرار داده بتوانند سرعت ارتباط با اينترنتشان را اندازه بگيرند و اگر استاندارد نباشد، مي‌توانند به سازمان تنظيم مقررات وارتباطات راديويي شكايت كنند.

به گزارش ايسنا دغدغه‌هاي مطرح شده كاربران در شرايط عادي وضعيت اينترنت است؛ طي روزهاي گذشته اينترنت كشور بسيار كند و اختلال در شبكه به نارضايتي كاربران منجر شده كه خواستار پاسخگويي مسوولان هستند؛ به گفته وزير ارتباطات علت مشكل به وجود آمده در اينترنت و كاهش سرعت آن اين است كه فيبر نوري جاسك - فجيره كه يكي از كابل‌هاي اصلي ماست و 30 درصد روي حجم ظرفيت ما درمورد اينترنت تاثير مي‌گذارد قطع شده است.

اين فيبر نوري در زير دريا قرار دارد و علت قطعي آن رفت و آمد كشتي‌ها و لنگر انداختن آن‌هاست. ما متوجه اين موضوع شده‌ايم؛ نقطه قطعي تقريبا مشخص شده و پيمانكار مربوطه فعاليت‌هاي لازم را در اين زمينه آغاز كرده تا مشكل برطرف شود.




منبع
 

p30room

Member
سلام
باید به همین هم راضی باشیم من اول خیلی از سرویس اینترنتم " قبل از خرداد " ناراضی بودم ولی الان به حال اون زمونم خندم میگیره
موفق باشید
 

Free Man

کاربر متخصص مولتی مدیا بیلدر
سلام ،

برای چی باید راضی باشیم ؟؟!!؟؟

آزادی به کلی سلب شده ، سایت هایی که آقایان دوست ندارند نباید ببینیم.

کیفیت بسیار پایین و هزینه ی اینترنت در ایران به شدت غیر منصفانه است.

وبلاگ بنده که در آن افکار و عقیده هایم را می نوشتم فیلتر و بعد از چند روز پاک کردند.

(خدایا شکر که هنوز زنده هستم)

طلا که پاکه چه منتش به خاکه
 

pouya saadeghi

Active Member
سلام
باید به همین هم راضی باشیم من اول خیلی از سرویس اینترنتم " قبل از خرداد " ناراضی بودم ولی الان به حال اون زمونم خندم میگیره
موفق باشید

مشکل سر سرعت پایین و هزینه بالای اینترنت در ایرانه.شما خوشت میاد پول اضافی واسه اینترنت بدی در صورتی که سرعتی که دراختیارت میذارن کمتر از اون چیزیه که باید باشه ؟! :sad:
 

oldooz

Well-Known Member
وبلاگ بنده که در آن افکار و عقیده هایم را می نوشتم فیلتر و بعد از چند روز پاک کردند.
وبلاگ من هم دقیقا اینطوری شد. فقط نظرات و عقیده های خودم رو توی می نوشتم.
اگر فیلتر میشد راضی تر بودم. بلاگفای نامرد مسدود کرده:mad:
آقا جان از این بلاگفا استفاده نکنید.
 

p30room

Member
مشکل سر سرعت پایین و هزینه بالای اینترنت در ایرانه.شما خوشت میاد پول اضافی واسه اینترنت بدی در صورتی که سرعتی که دراختیارت میذارن کمتر از اون چیزیه که باید باشه ؟! :sad:

نه بابا کی خوشش میاد . من منظورم اینه که قبل از خرداد که وضع اینترنت به نظر من عالی بود داشتم از وضع اینترنت گله میکردم در حالی که اینترنتم چند روز یه چند دقیقه قطع میشد ولی الان دقیقه به دقیقه قطع میشه به نظرم وضع اینترنت روز به روز بدتر میشه
 

p30room

Member
وبلاگ من هم دقیقا اینطوری شد. فقط نظرات و عقیده های خودم رو توی می نوشتم.
اگر فیلتر میشد راضی تر بودم. بلاگفای نامرد مسدود کرده:mad:
آقا جان از این بلاگفا استفاده نکنید.

شما چرا از بلاگفا استفاده می کنید می تونید تو وردپرس دات کام مطلب بنویسید اگر بر خلاف قوانین عمل نکنید هرگز وبلاگتون پاک نمیشه مگه فیلــــتــــر بشه
 

oldooz

Well-Known Member
شما چرا از بلاگفا استفاده می کنید می تونید تو وردپرس دات کام مطلب بنویسید اگر بر خلاف قوانین عمل نکنید هرگز وبلاگتون پاک نمیشه مگه فیلــــتــــر بشه
من تا حالا از وردپرس استفاده نکردم. از این به بعد میرم اونجا.
اشتباه کردم رفتم تو بلاگفا.
http://en.wordpress.com/signup/?ref=bigassorange
http://fa.wordpress.com/signup/?ref=bigassorange
وردپرس هم که فیلتره:shock:
 

p30room

Member
من تا حالا از وردپرس استفاده نکردم. از این به بعد میرم اونجا.
اشتباه کردم رفتم تو بلاگفا.
http://en.wordpress.com/signup/?ref=bigassorange
http://fa.wordpress.com/signup/?ref=bigassorange
وردپرس هم که فیلتره:shock:
برای ثبت نام که باید یه جوری از فیلتــــــر رد بشید ولی برای لوگین کردن می تونید از این آدرس استفاده کنید
m.wordpress.com
موفق باشید
 

oldooz

Well-Known Member
خدا لعنت کند کسانی را که به خاطر حفظ مقام خودشان اینگونه ما را آزار میدهند

ویرایش --محمد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

pouya saadeghi

Active Member
وبلاگ من هم دقیقا اینطوری شد. فقط نظرات و عقیده های خودم رو توی می نوشتم.

وبلاگ بنده که در آن افکار و عقیده هایم را می نوشتم فیلتر و بعد از چند روز پاک کردند.

شما که عقیده هاتونو مینوشتید فیلـ.ـتر شدید :sad: ، من بدبخت 4 سال :cry: واسه یه وبلاگ دانلود نرم افزار زحمت کشیدم و همین شنبه فیلـ.ـر شد :cry: :cry: :cry:
3 روزه دارم جون میکنم ازفیلـ.ـتر درش بیارم :sad: :cry:
 

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
شرمنده دوس جانها مجبور شدم چندتا پست را حذف و ویرایش کنم
راضی به این کار نبودم وضعیت خوبی نداریم ولی خوب محکوم به سازش هستیم
ایشالا همه چیز درست بشه:rose:
ازین به بعد اگه خبر جدید و مرتبط داشتید بزارید وگرنه چون انجمن صرفا انجمن اخبار مجبورم حذف کنم

خوش باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا