PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
طي سالهاي گذشته بارها اين سوال از سوي تحليلگران مطرح شده كه ريشه اصلي مشكلات شبكه تلفن همراه كشور چيست؟ در پاسخ به اين سوال ضعف بدنه كارشناسي شركت مخابرات به عنوان يكي از ريشههاي مشكلات فني شبكه تلفن همراه كشور عنوان ميشو اما برخي كارشناسان اصليترين راه حل مشكلات شبكه ارتباطات سيار كشور را افزايش توانمنديهاي نيروي انساني فعال در اين بخش در زمينه طراحي، مهندسي، اپراتوري و همچنين آموزش وجذب نيروهاي متخصص مورد نياز ميدانند.
به گزارش ایسنا توجه به اين نكته ضروري است كه نميتوان مشكلات تلفن همراه را فقط از ديد فني و تكنولوژيك بررسي كرد و يا جدا از روابط مخابرات با ديگر ارگانهاي دولتي و غيردولتي، به بحث درباره آنها پرداخت چراكه بخش ارتباطات سيار چه از نظر تعداد كاربران و سطح پوشش در كل كشور و چه از نظر تعاملات فرهنگي، حقوقي، اداري ومالي با ديگر بخشها، جايگاه خاصي در مخابرات كشور دارد.
*مشكل كمبود نقدينگي قابل قبول نيست
مديران شركت مخابرات ميگويند يكي از دلايل اصلي تاخير در ارائه خدمات و توسعه به هنگام شبكه همزماني فعاليتهاي نصب، راهاندازي و سرويسدهي است كه ناشي از كمبود نقدينگي و سرمايه اوليه براي خريد و نصب تجهيزات است اما كارشناسان اعتقاد دارند با توجه به مقدار وجوهي كه از مشتركان به عنوان امتياز تلفن همراه دريافت ميشود قاعدتا نبايد مشكل كمبود نقدينگي بروز كند وحتي درآمد اوليه شركت مخابرات از اين طريق بيشتر از مقدار سرمايه مورد نياز براي نصب و راهاندازي تجهيزات در آن مقطع زماني خاص است.
*همكاري نكردن سازمانها با مخابرات
مساله ديگري كه مديران شركت مخابرات به عنوان يكي از عوامل كندي توسعه شبكه مطرح ميكنند همكاري نكردن سازمان ها و ارگانهاي ديگر با مخابرات است و بر اين اساس لزوم تدوين مقررات روشنتر براي تنظيم روابط بين ارگانهاي مرتبط يك كميته كارشناسي براي بررسي و اعلام نظر در اين موارد نيز ضروري به نظر ميرسد.
يكي ديگر از موارد مطروحه بحث اپراتور سوم تلفن همراه است چراكه راهاندازي شبكه ارايه خدمات نسل سوم موبايل نيازمند نصب و راه اندازي تجهيزات جديد است و به همين دليل اپراتور دوم ملزم به ارائه موبايل نسل سوم نيست پس بايد تدابيري انديشيده شود تا حداقل با ورود اپراتور سوم، بتوان ارائه خدمات نسل سوم را از آن انتظار داشت يكي از راههايي كه كارشناسان ارائه ميكنند راهاندازي مدلهاي آزمايشي با استفاده از تكنولوژيهاي جديد، به ويژه نسل سوم موبايل است.
اما به اعتقاد كارشناسان، حتي اگر بتوانيم مسائل اجرايي و فني را حل كنيم و تجهيزات مورد نياز هم خريداري شود، باز هم بدون در اختيار داشتن نيروي انساي متخصص و كارآمد، در دراز مدت همچنان مشكل خواهيم داشت كه اصليترين راه حل مشكلات شبكه ارتباطات سيار كشور، افزايش توانمنديهاي نيروي انساني فعال در اين بخش در زمينه طراحي، مهندسي، اپراتوري و همچنين آموزش وجذب نيروهاي متخصص مورد نياز است.
به گفته كارشناسان جذب بهترين فارغالتحصيلان مدارس، به رشتههاي مرتبط با مهندسي برق و به ويژه گرايش مخابرات از نكات قابل توجهي است اما استفاده از اين مزيت مستلزم ايجاد شرايط بهتر و به ويژه سازماندهي و برنامهريزي مناسب است به ويژه در مورد ارتباطات سيار كه تعداد فارغ التحصيلان آشنا به مسائل ارتباطات سيار و موبايل در كشور، ناچيز به نظر ميرسد.
*جاي خالي دروس مورد نياز در دانشگاهها
شايد فقدان سرمايهگذاري در بخش تحقيقات تلفن همراه، نبود سازماندهي و برنامهريزي مناسب در سالهاي ابتدايي ورود اين تكنولوژي به كشور و مشخص نبودن متولي آموزش و تحقيقات در اين زمينه باعث شده نتوانيم به آموزش نيروهاي متخصص مورد نياز در اين عرصه بپردازيم.
برخي تحليلگران بر اين عقيدهاند كه سياستگذاريهاي نادرست باعث شده است عليرغم پيشرفتهاي سريع در زمينه تكنولوژيهاي تلفن همراه در برنامه درسي دانشگاهها جايگاه مناسبي براي اين حوزه در نظر گرفته نشود كه يك راه حل براي حل اين مشكل اضافه شدن دروس مناسب و مبتني بر علوم و تكنولوژي روز به سيلابس درسي دانشگاهها و ارائه آزمايشگاه هاي مفيد تلفن همراه در سطح كارشناسي ارشد و كارشناسي است.
*كمبود نيروي انساني متخصص در بدنه مخابرات
اما بررسيها نشان ميدهند يكي از پيامدهاي كمبود فارغالتحصيلان مخابراتي، ضعف بدنه مخابرات كشور از نظر متخصصان و كارشناسان اين رشته است؛ بر اساس آمارها در سالهاي گذشته كمتر از 20 درصد پرسنل بخش مخابرات كشور(شركت مخابرات ايران و استان ها) تحصيلات ليسانس و بالاتر داشتند و اين در حالي است كه فقط كمي بيش از نيمي از اين افراد، متخصص در رشته مخابرات بودهاند.
*آموزش تلفن همراه، متولي ندارد
اما مشخص شدن متولي پرورش نيروهاي متخصص و آموزش مناسب نيروهاي فعلي از ضرورياتي است كه از جانب كارشناسان مطرح شده است؛ لازم است به همراه تخصيص بودجه كافي در زمينه تحقيقات نهاد خاصي در اين زمينه وارد عمل شود در اين زمينه دانشگاهها ميتوانند با ارايه آموزش هاي ضمن خدمت به بالا بردن سطح علمي نيروهاي فعلي مخابرات كمك كنند.
* توان داخلي و حضور بخش خصوصي
جذابيتهاي مختلف تلفن همراه ميتواند عاملي براي حضور بيشتر شركتهاي خصوصي در اين زمينه باشد اما بايد توجه كرد كه در زمينههاي مخابرات اولويت ما كدام است و آيا استراتژي صنعتي مشخصي داريم تا از به هدر رفتن سرمايهها و توان نيروهاي متخصص جلوگيري شود؟ بنابراين انتخاب تكنولوژيهاي علم بر و دانش بر در حوزه ارتباطات سيار و سرمايه گذاري روي آن يكي از راههاي پيشنهادي در اين زمينه از سوي كارشناسان امر است كه ميتواند به پيشرفت كشور در اين زمينه كمك شاياني كند.
منبع