برج هاي الکترونيکي شيراز و کيش در کما به سر مي برند

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


برج الکترونيکي شيراز و برج IT کيش که چند سالي وعده راه اندازي و بهره برداري آن داده شده، متروک مانده اند.


به گزارش عصرارتباط، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران که مرکز گسترش فناوري اطلاعات (مگفا) را بازوي اجرايي خود در اين پروژه‌ها قرار داده، هنوز نتوانسته است دو برجي که وعده‌هاي زيادي بر سر آن داده شده بود را به سرانجام برساند.


اين برج‌ها به دليل نبود سرمايه و عدم تمايل سرمايه‌گذاري از سوي بخش خصوصي نتوانسته‌اند به اهداف اوليه خود دست يابند.


سرنوشت برج الکترونيکي شيراز


برج الکترونيکي شيراز که وعده راه‌اندازي آن در اوايل دهه 80 و همزمان با تحرکات فناوري اطلاعات در ايران داده شد، قرار بود پروژه‌اي سودآور و شاخص و فضاي خوبي براي توسعه فناوري اطلاعات در کشور باشد.


در برنامه تجاري نوشته شده براي راه‌اندازي اين برج، 16 ميليارد تومان سرمايه در نظر گرفته شده بود که قرار بود 8 ميليون يورو آن به‌صورت وام از صندوق ذخيره ارزي اعطا شود که با تغيير دولت و سياست‌هاي اجرايي در سال 1384 اعطاي اين وام لغو شد و مگفا با مشکل اساسي تامين منابع مالي براي انجام پروژه و به پايان رساندن آن مواجه شد.


محمدرضا حائري يزدي –مديرعامل مگفا- در اين باره، گفت: با لغو اعطاي اين وام با مشکل تامين منابع مالي مواجه شديم و با تزريق قطره به قطره منابع مالي و تزريق سرمايه توسط بخش‌هاي مختلف آن را جلو برديم و حتي در آن يکسري از واحدها را تهاتر کرديم؛ به‌طوري‌که با کساني‌که ديتاسنتر و يا فيبرنوري آنجا را راه‌اندازي کردند، واحدها را تهاتر کرديم.


او با اشاره به اين‌که براي راه‌اندازي اين پروژه قدم به قدم جلو رفتيم، افزود: قبول دارم که عقب هستيم اما عليرغم جامعيت برنامه تجاري اين برج با يکسري از محدوديت‌ها مواجه شديم و از سوي ديگر نيز مسوولان استان فارس نيز همکاري نکردند.


حائري گفت: سازمان گسترش و نوسازي براي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان فارس سرمايه‌گذاري کرد و بد نبود شرکت‌هايي مانند سازمان فناوري اطلاعات شهرداري، صاايران و صاشيراز براي رونق آن در آن فضا حضور يابند که اين اتفاق نيفتاد.


او افزود: عليرغم اين‌که از آن‌ها خواستيم کمک کنند تا زودتر اينجا راه بيفتد اما اين اتفاق نيفتاد و ما حاضريم سرمايه بياوريم اما بخش خصوصي عنوان مي‌کند که سرمايه‌اي براي سرمايه‌گذاري در اين برج ندارد و عليرغم اين‌که قرار بود مقداري وام زودبازده نيز به اين برج اختصاص يابد اما اين اتفاق هم رخ نداد و متوقف شد و نتواستيم آن را از طريق وزارت صنايع نيز پيگيري کنيم که در نهايت با کمبود نقدينگي مواجه شديم.


مديرعامل مگفا با اشاره به اين‌که تاکنون 9 ميليارد تومان در اين پروژه سرمايه‌گذاري شده است، گفت: نتوانستيم بقيه سرمايه را تامين کنيم و البته اکنون نيز متوقف نيست و طي فرآيندهايي سازمان گسترش نقدينگي به آن تزريق مي‌کند اما مساله اين است تا زماني‌که بخش خصوصي سرمايه‌گذاري در اين پروژه سرمايه‌گذاري نکند، ما حق نداريم سرمايه‌اي آنجا ببريم.


حکايت برج IT کيش


برج فناوري اطلاعات کيش نيز در راستاي اهداف بلند مدت کيش که قرار بود به جزيره‌اي هوشمند مبدل شود، راه‌اندازي شد که طي آن با امضاي توافقنامه‌اي ميان سازمان منطقه آزاد کيش و سازمان گسترش و نوسازي صنايع مقرر شد يکسري از پروژه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به‌صورت پايلوت در اين جزيره انجام شود و سپس در داخل کشور تعميم يابد.


برهمين اساس نيز شرکت فاواکيش گستر که مگفا به عنوان بازوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سهامدار 40 درصدي و دانشگاه کيش به نمايندگي از منطقه آزاد کيش سهامدار 60 درصدي آن بود شکل گرفت.


مشکل اصلي که موجب شد تا برج IT اين جزيره هم به سرانجام نرسد و به سرنوشت برج الکترونيکي شيراز دچار شود، انتقال دانشگاه کيش به دانشگاه صنعتي شريف طي توافقنامه‌اي بود.


مديرعامل مگفا درباره اين برج نيز گفت: ما به عنوان سازمان گسترش دلمان مي‌خواست با سازمان منطقه آزاد کيش مشارکت کنيم زيرا با دانشگاه صنعتي شريف نمي‌توانيم کار تجاري انجام دهيم و انتقال مالکيت اين دانشگاه به دانشگاه شريف جزو تغييرات مديريتي بود که همه برنامه‌هاي راه‌اندازي اين برج را به هم ريخت.


او افزود: همچنين قرار بود شرکت فاواکيش گستر ساختمان برج IT کيش را بخرد که بعد از تغيير مالکيت دانشگاه، سازمان منطقه آزاد کيش نسبت به خريد ساختمان برج اقدام کرد و چون ديگر شرکت فاواکيش گستر مالک آن نبود، مديريت برج را به عهده گرفت و برنامه تجاري براي آن نوشته شد که طي آن نحوه استقرار شرکت‌ها، هم‌افزايي ميان شرکت‌ها و فعاليت آن‌ها تعيين شود که اکنون نيز مستقيما تحت نظارت منطقه آزاد کيش اداره مي‌شود و به همين دليل فعاليت شرکت فاواکيش گستر از سال گذشته راکد مانده است.


حائري يزدي گفت: ما پيشنهاد داديم سازمان منطقه آزاد کيش 60 درصد سهام دانشگاه کيش را به جاي ديگري واگذار کند که عليرغم اينکه بعد از تغيير و تحولات مديريتي نيز اين موضوع را پيگيري کرديم اما به جايي نرسيديم و هنوز بي‌نتيجه مانده است.



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا