برای ساخت برنامه زنده تلویزیونی باید چی کار کرد

شروع موضوع توسط mahdyonline ‏1 اکتبر 2009 در انجمن مدیریت و پروسه تولید

  1. mahdyonline

    mahdyonline Active Member

    ارسال‌ها:
    719
    تشکر شده:
    180
    امتیاز دستاورد:
    43
    سلام
    خسته نباشید
    می خواستم بپرسم که برای ساخت برنامه زنده تلویزیونی باید چی کار کرد
    مثلا" بعضیها میگن که باید پارتی کلفت داشته باشی و ...
    البته شبکه مورد نظر شبکه سه هستش
    اگه میشه کمک کنید
    بای
     
    نوشته شده توسط mahdyonline در ‏1 اکتبر 2009
  2. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,782
    امتیاز دستاورد:
    36
    برادر فیلمسازی با ساخت برنامه تلویزیونی خیلی فرق می کنه ...

    من تو پی ام هم به شما گفتم ... شما مشکلتون با پارتیه یا با قضایای فنی ؟!!

    سوالتونو درست تر مطرح کنید دوست من

    موفق باشین
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏3 اکتبر 2009
    mahdyonline از این پست تشکر کرده است.
  3. animeditor

    animeditor Active Member

    ارسال‌ها:
    1,895
    تشکر شده:
    2,094
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام جمیعاً

    بابا داش مهدی چقدر عجله داری. :wink:
    شرمنده ... یوخده سرم شلوغیده بود.

    ببینید ...
    اصولاً یکی از وظایف اولیه شبکه ها (توی تمام دنیا) اینه که زمان آنتن رو با برنامه های مناسب پر کنن.
    حالا اگه خودشون برنامه خاصی درنظر داشته باشن، با افرادی که می شناسن (چه برای خودشون کار می کنن و چه شرکت های خصوصی) صحبت می کنن و بعد از رسیدن به توافق، کارها انجام می شه.

    پارتی و یا آشنا داشتن، واسه وقتیه که خود شبکه قرار باشه کاری رو انجام بده و بخواد مراحل ساختش رو به کسی بسپاره. خب اینجاست که مسلماً می رن سراغ کسانی که می شناسن و از سابقهء کاریش باخبرن و می دونن که (به هر حال) می تونه اون کارو انجام بده.

    حالا اگه کسی بخواد خودش طرح ساخت یه برنامه رو به یه شبکه بده، اونا مسلماً استقبال می کنن (به هر حال کی از کار خوب و جدید بدش میاد؟).
    ولی چند تا شرط داره:
    - اول اینکه کلاً با سیاست ها و اهداف شبکه سازگار باشه. مثلاً کسی نمیاد برنامه ای مثل "عمو پو رنگ" رو برای شبکه چهار بسازه. :green:
    - به شبکه این اطمینان رو بده که از عهدهء ساخت برنامه برمیاد. حالا چه کارهای قبلی رو به عنوان سابقه کاری ارائه کنه و چه هر کار دیگه.
    - از نظر مالی هیچ مشکلی نباشه. خب به هر حال کسی که می خواد برنامش بره روی آنتن، در حقیقت اون ساعت پخش رو از شبکه خریداری می کنه. باید همهء جوانب مالی درنظر گرفته بشه. مثلاً اگه قراری از کسی یا چیزی تبلیغ بشه، هزینهء تبلیغات هم جداگانه حساب می شه و یا اینکه برنامه چه ساعتی از شبانه روز پخش بشه، هزینهء متفاوتی برمی داره.

    این موارد و موردهای دیگه، چیزاییه که قبل از بستن قرارداد باید کاملاً مشخص بشه.
    درنهایت وقتی مشکلی نمونده باشه و قرارداد امضا و همهء کارها انجام بشه، برنامهء شما روی آنتن خواهد بود.

    درسته یه خورده توضیح واضحات دادم ... ولی منظورم اینه که در کل یکی از کارهای صدا و سیما همینه ... اینکه با برنامه سازهای خصوصی هم کار کنه.

    التماس دعا
    یا علی
     
    نوشته شده توسط animeditor در ‏8 اکتبر 2009
    mahdyonline، shirani و gigamax از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. mahdyonline

    mahdyonline Active Member

    ارسال‌ها:
    719
    تشکر شده:
    180
    امتیاز دستاورد:
    43
    سلام
    خسته نباشی
    من واسه اینکه کارو به صدا و سیما و شبکه سه بتونم اطلاع بدم باید از کجا شروع کنم آیا اول با ایمیل یا نه از طریق مراجعه
    دوم اینکه الان این شد همش هزینه پس سودش کو آخه عادل که میاد نود رو هزینه میکنه باید از یکجایی در بیاره که بعد بیاد هزینه کنه آخه عاقلانه نیست که باید هزینه کنه ولی پولی هم در نیاره
    اگه میشه در این رابطه به من یکم توضیح بده
    فعلا"
    بای
     
    نوشته شده توسط mahdyonline در ‏8 اکتبر 2009
  5. animeditor

    animeditor Active Member

    ارسال‌ها:
    1,895
    تشکر شده:
    2,094
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام جمیعاً

    خب معمولاً توی یه نامهء رسمی، کلیات طرح رو توضیح می دن و از طریق بخش "تأمین برنامه" اعلام آمادگی می کنن.
    بعدش اونا طرح شما رو به بخش مربوط با موضوع ارجاع می دن و بعدش به سلامتی میرید واسه صحبت و قرار و مدار. :green:

    این جوری که فکر می کنی نیست.
    برنامه سازی همش هزینه و خرج کردنه ... از ثانیهء اول تا آخر.
    منتها باید کسی این کار رو بکنه که براش سود داشته باشه.
    معمولی ترین سود، سود تبلیغاتیه. اینکه کسی یا جایی رو به عنوان اسپانسر پیدا کنی که همه یا بخش عمده ای از هزینهء ساخت برنامه رو تقبل کنه.
    خب اون وقت اون هم مسلماً دنبال سودش از این برنامه می گرده. پس باید بخشی از ساختار برنامه رو جوری تنظیم کنی که برای سود اسپانسر هم تأمین بشه.

    بزرگترین (و شاید بشه گفت تنها) منبع درآمد صدا و سیما، تبلیغاته. و بیشتر از طریق پیام های بازرگانی.
    مثلاً همین که توی یه برنامه (مثل همین "نود")، اسم بعضی از شرکت ها رو می بینیم و یا یه تلویزیون میارن که آرم سازندش کاملاً مشخصه، دلیل چیه؟
    اونا بخشی از هزینه رو می پردازن و از سازنده ها می خوان که اسم شرکتشون توی برنامه نشون داده بشه.

    التماس دعا
    یا علی
     
    نوشته شده توسط animeditor در ‏9 اکتبر 2009
    gigamax و mahdyonline از این پست تشکر کرده اند.
  6. mahdyonline

    mahdyonline Active Member

    ارسال‌ها:
    719
    تشکر شده:
    180
    امتیاز دستاورد:
    43
    آخه شما گفتي كه واسه تبليغات و .... هم بايد به صدا و سيما پول داد البته منظورم اينه كه تبليغات توي برنامه هستش
    آيا الان كه اين هم برنامه ساخته ميشه واسشون اصلا" پول نداره
    بعد در ضمن تبليغات توي اين برنامه ها چقدر هزينه داره و تبليغات توي خود تلويزيون چقدر هزينه داره
    من هنوز سر خزينه ها يك چيزهاييش واسم گنگ هستش
    اگه ميشه واضح تر بگيد
    باي
     
    نوشته شده توسط mahdyonline در ‏10 اکتبر 2009
  7. animeditor

    animeditor Active Member

    ارسال‌ها:
    1,895
    تشکر شده:
    2,094
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام جمیعاً

    نه داداش ... ساخت برنامه که پول نداره.
    البته چرا.
    هر پروژه ای که انجام می شه، هر کدوم از عوامل، دستمزد خودشون رو می گیرن. دستمزد تهیه کننده و کارگردان هم به جای خودش باقیه. مثلاً یه کارگردان می گه من فلان میلیون دستمزد می خوام. پس اول کار مشخص می شه.
    ولی مهم اینه که کی قراره اون پولو پرداخت کنه (که توضیحتش رو بالا گفتم).

    هر تبلیغی هم به اندازهء خودش هزینه داره. مثلاًتوی قرارداد ذکر می شه که مثلاً اگه توی یه قسمت از برنامه، اسم فلان شرکت 3 بار تکرار بشه، هزینش فلان قدر می شه.

    تمامی هزینه ها هم توی قرارداد مشخص می شه.
    البته هزینه ها به روز و مشخصه ... ولی خب پای قرارداد نهایی می شه.

    التماس دعا
    یا علی
     
    نوشته شده توسط animeditor در ‏10 اکتبر 2009
    gigamax و mahdyonline از این پست تشکر کرده اند.
  8. mahdyonline

    mahdyonline Active Member

    ارسال‌ها:
    719
    تشکر شده:
    180
    امتیاز دستاورد:
    43
    سلام
    حقيقتش من و يكي از دوستام مي خوايم يك كار شروع كنيم
    حالا من با اون ميشيم تهيه كننده و مجري و ... كه داره حالا شما بگو كه كي باز به تهيه كننده پول ميده تهيه كننده كه خودش داره پول همرو ميده باز كي به اين پول ميده
    الان مثلا" نود تهيه كنندش عادل هست آيا صدا سيما بهش پول ميده يا نه و آيا از نرخهاي تبليغات خبر داري يا نه
    مرسي
    باي
     
    نوشته شده توسط mahdyonline در ‏10 اکتبر 2009
  9. animeditor

    animeditor Active Member

    ارسال‌ها:
    1,895
    تشکر شده:
    2,094
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام جمیعاً

    ببین داش مهدی
    مسئله اینجاس که شما یه ذهنیتی از کار توی تلویزیون داری که (متأسفانه) اشتباهه.
    بالاخره ساخت و پخش برنامه خرج داره. و این پخش برای صدا و سیما هیچ سودی نداره.
    پس فقط برای سازنده می تونه سودمند باشه.

    همین برنامهء نود رو مثال بزنم:
    تولید یه برنامهء ورزشی دربارهء برای کی مفیده؟
    1- سازمان تربیت بدنی
    2- فدراسیون فوتبال
    3- سازمان لیگ
    4- باشگاه ها
    5- گروه ورزش شبکه

    چرا واسه اینا مفیده؟
    چون به هر حال بخشی از وظیفهء کاریشون اینه که بخش از بودجه شونو برای اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ و آموزش همومی و این چیزا صرف کنن. خب وقتی کسی (مثل همین عادل خان) پیدا می شه که همه کار می تونه انجام بده و به خاطر سابقهء کاریش، مطمئناً از پس ساخت یه برنامهء پربیننده به خوبی برمیاد، خب بهترین کار اینه که این هزینه رو در احتیار همچین کسی قرار بدن.

    حالا در کنار این 5 مورد بالا، شرکت هایی رو هم که می خوان از فرصت تجاری این برنامه استفاده کنن اضافه کن.
    [​IMG]
    کافیه که هر کدوم از این بخش ها، قسمتی از هزینهء ساخت این برنامه رو به عهده بگیرن. مسلمه که کلی پول می شه.

    موقع تولید برنامه هم هر کسی دستمزد خودشو می گیره. دکوراتور و نورپرداز و هماهنگی و حمل و نقل و فیلم بردار و صدابردار و عوامل استودیو و تدوینگر و گوینده و مجری و هوار تا آدم و کار دیگه که هر کدوم دستمزد خودشونو می گیرن.
    تهیه کننده هم عین بقیه دستمزد خودشو می گیره ... حالا هر قدر که باشه. ولی توی قراردادها کاملاً مشخص می شه. قراردادهایی که با بخش های سرمایه گذار و شبکه و بقیهء قسمت ها بسته می شه.

    التماس دعا
    یا علی
     
    نوشته شده توسط animeditor در ‏15 اکتبر 2009
    gigamax و mahdyonline از این پست تشکر کرده اند.
  10. mahdyonline

    mahdyonline Active Member

    ارسال‌ها:
    719
    تشکر شده:
    180
    امتیاز دستاورد:
    43
    سلام
    من از صحبت های شما اینو فهمیدم که آره ما باید بریم از این سازمانهایی که مربوط به ماست در خواست بدیم تا اونا ها هم یک هزینه ای برای تهیه برنامه به ما بدن و بعد از این با معرفی نامه به صدا و سیما بریم در اونجا در قرارداد معالوم می شود که که ما چقدر باید به اعضا گروه پول بدهیم
    حالا اینجا یک سوال که اگه کسی بخواد تبلیغ کنه باید ما تو قرارداد بیاریم و آیا باید به صداوسیما پول بدیم یا نه
    دوم اینکه من اگه بخوام تهیه کنندگی این برنامه رو بگیرم شما قبلا" گفتی که تهیه کننده هم پول میگیره پس حالا سوال اینه که تهیه کننده پس چیکاره هستش
    حالا یک سوال دیگه آیا صدا و سیما به ما کمک می کند یانه البته از نظر مالی و...
    اگه میشه این سوالا رو جواب بدید تا من بیشو بگم البته اگه زحمتی نیست واسم یه مثال بزنید مثل برنامه نود که اون از اول چی کار کرده
    فعا"
     
    نوشته شده توسط mahdyonline در ‏14 نوامبر 2009
  11. animeditor

    animeditor Active Member

    ارسال‌ها:
    1,895
    تشکر شده:
    2,094
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام جمیعاً

    واقعاً خوشم میاد که یکی پیگیر یه قضیه بشه تا به جواب برسه.

    ببین داداش
    کلیات کار رو قبلاً هم گفتم ... ولی شما باید اون ذهنیتی رو که از برنامه سازی داشتی کنار بذاری و یه بار دیگه جوابا رو بخونی.
    ولی مشکلی نیست ... بازم توضیح می دم. :wink:

    خب هیچ جای دنیا، تبلیغ بدون هزینه نیست. حتی اگه بخوای یه آگهی توی روزنامه هم بدی، باید هزینه پرداخت کنی.

    مثلاً شما رفتی یه کسی رو پیدا کردی که اسپانسر قسمتی از برنامت بشه. اونم می گه که پس باید اسم منم توی برنامه بگی.
    موقع بستن قرارداد با شبکه، باید مشخص کنی که قراره اسم این شرکت، مثلاً 4 بار توی برنامه تکرار بشه و آرمشون هم نمایش داده می شه. شبکه همبا کمک قسمت ارزیابی خودش، برآورد می کنن که واسه همین مقدار تبلیغ X تومن برای هر برنامه باید پرداخت بشه.
    اینا چیزاییه که توی قرارداد کاملاً مشخص می شه و بالاخره به یه توافقی می رسید.
    حالا اگه این 4 بار تبلیغ توی یه برنامه، بشه 3 بار، خودتون ضرر کردید (چون استفاده نکردید) ولی اگه بشه 5 بار، باید پول تبلیغات اضافی رو پرداخت کنید.

    - اگه کسی یه طرح برای برنامه سازی داشته باشه و خودش هم از پس هزینهء ساختش بربیاد، می شه مجری طرح.
    - کسی که عین یه مربی فوتبال، آدما رو انتخاب می کنه و می چینه و یه گروه تشکیل می ده، می شه تهیه کننده.
    - ممکنه یه نفر فقط طرح داشته باشه؛ ولی پولشو نتونه جور کنه، با یه تهیه کننده صحبت می کنه که پشتیبان مالی هم فراهم کنه.
    - کارگردان کسیه که از لحاظ فنی و هنری مهارت کافی رو داره و از امکانات و نیروهایی که تهیه کننده براش در نظر گرفته، استفاده می کنه تا بهترین برنامه رو بسازه.

    این کار عین کارای بانکیه ... یعنی پول بین افراد در جریانه و هر کسی بهرهء خودشو می بره (که این بهره همیشه فقط مالی نیست ... ممکنه از نظر اعتباری و هنری و سابقهء کاری باشه).

    بله ... ممکنه موقعی که طرح رو به شبکه پیشنهاد می دید، اونا هم قبول کنن که بخشی از هزینه رو بپردازن. البته اینا همش توافقیه و بستگی به نوع طرح و برنامهء کاری شبکه و خیلی چیزای دیگه داره.

    اینو که قبلاً گفتم که:
    دوباره می گم:
    شما باید اون ذهنیتی رو که از برنامه سازی داشتی کنار بذاری و یه بار دیگه جوابا رو بخونی.
    بازم سوالی بود در خدمتیم. :wink:

    التماس دعا
    یا علی
     
    نوشته شده توسط animeditor در ‏14 نوامبر 2009
    mahdyonline و gigamax از این پست تشکر کرده اند.
  12. alighoreishi

    alighoreishi New Member

    ارسال‌ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    سلام و خسته نباشید
    من هیچگونه اطلاعاتی در مورد برنامه سازی و مراحل آن ندارم میخواستم بپرسم اگر یک ایده داشته باشیم و بخواهیم یه برنامه زنده تلویزیونی نود دقیقه ای برای شبکه سه بسازیم حدودا چقدر هزینه خواهد داشت و از کجا باید شروع کرد و اگر موضوع برنامه اجتماعی باشه احتیاجی به دریافت مجوزی از مراجع هست یا نه؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر.
     
    نوشته شده توسط alighoreishi در ‏13 می 2015

به اشتراک بگذارید