/باces/ خيزش اينترنت به داشبورد خودروها با وجود خطرات

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


با وجود نگراني مدافعان ايمني نسبت به حواس‌پرتي رانندگان، سازندگان خودرو و شركت‌هاي فن‌آوري مكان جديدي را براي رايانه‌هاي متصل به اينترنت پيشرفته يعني صندلي جلوي خودروها يافته‌اند.


به گزارش ایسنا غول‌هاي فن‌آوري نظير اينتل و گوگل در كار كردن با سازندگان خودرو به‌منظور ايجاد نسل جديد دستگاه‌هاي وسوسه‌انگيز، فرصت عظيمي براي كسب منفعت مي‌بينند.


اين شركت‌ها هفته جاري در نمايشگاه فن‌آوري CES لاس‌وگاس حد بلندپروازي‌شان را نمايش مي‌دهند و مانند عرضه نمايشگرهاي 10 اينچي در بالاي ميله دنده كه ويديوهاي باكيفيت، نقشه‌هاي سه‌بعدي و صفحات وب را نشان مي‌دهند.


نخستين موج از اين دستگاه‌ها كه شركت‌هاي فن‌آوري و سازندگان خودرو آن‌ها را سيستم‌هاي اينفوتينمنت يا «اطلاعاتي سرگرمي» مي‌نامند، در سال جاري ميلادي وارد بازار خواهند شد.


در حالي كه امكانات ناوبري تعبيه شده زماني گزينه‌هاي پرهزينه‌اي بودند اما سيستم‌هاي جديد احتمالا در آينده‌اي نزديك در مجموعه وسيعي از خودروها به تجهيزات استاندارد تبديل مي‌شوند.


اين تجهيزات از تماشاي ويديو و استفاده از قابليت‌هاي ديگر توسط راننده به هنگام حركت خودرو ممانعت مي‌كنند اما در عين حال مي‌توانند تنها با زدن يك انگشت، براي دريافت محتواهايي مانند بررسي رستوران‌ها و آلبوم‌هاي آهنگ مورد استفاده قرار بگيرند.


يكي از اين سيستم‌هايي كه پاييز امسال از راه مي‌رسد به رانندگان امكان مي‌دهد اطلاعات را در هنگام رانندگي دريافت كنند. شركت‌هاي فن‌آوري و سازندگان خودرو مي‌گويند ايمني همچنان يك اولويت خواهد بود و خاطرنشان مي‌كنند كه در حال ساخت يا كار برروي فن‌آوري‌هايي مانند فرمان‌هاي صوتي و نمايشگرهايي هستند كه مي‌توانند همزمان نقشه را به راننده و يك فيلم را به مسافر صندلي جلو نشان دهند.


سيستم جديد «ماي فورد» شركت فورد به راننده اجازه مي‌دهد دما را تنظيم كرده يا در حالي كه خودرو در حركت است، تماس تلفني برقرار كند، در حالي كه مرورگر وب تعبيه شده آن تنها زماني كار مي‌كند كه خودرو پارك شده باشد.


شركت Audi مي‌گويد همزمان دسترسي به قابليت‌هاي پيچيده و مختل‌كننده حواس را در سيستم مورد عرضه‌اش محدود مي‌كند اما در كل بيش‌تر مسووليت براي محدوديت استفاده از اين دستگاه‌ها متوجه خود رانندگان خواهد بود.


تراشه‌هاي رايانه‌يي و ساير قطعات هر سال بهبود يافته و همزمان قيمت آن‌ها كاهش مي‌يابد و به سازندگان خودرو امكان مي‌دهد دستگاه‌هاي پيشرفته‌تري را معرفي كنند. شركت هارمان كه سازنده چنين سيستم‌هايي براي خودروهاست، سيستم‌هاي مولتي‌مدياي پيشرفته‌اي را ساخته كه قرار است امسال عرضه شود كه در آن‌ها از تراشه‌هاي رايانه‌يي اينتل و ان ويديا استفاده كرده است. چنين تراشه‌هاي زماني به دليل مصرف بالاي الكتريسيته قابل به‌كارگيري در خودروها نبودند.


كنسول داشبوردي جديدي كه توسط فورد رونمايي شده، سرانجام خودروها را وارد سرزمين دستگاه‌هاي الكترونيكي مي‌كند؛ صفحه رنگي 4.2 اينچي در سمت چپ كيلومترشمار اطلاعات مربوط به خودرو مانند سطح سوخت را نشان مي‌دهد، در حاليكه نمايشگر همراه در سمت راست مواردي مانند تماس‌گيرنده تلفن همراه يا نام آهنگ در حال پخش را نشان مي‌دهد و يك صفحه لمسي هشت اينچي در بالاي كنسول مركزي مواردي مانند پنل‌هاي كنترل را در حالي كه خودرو حركت مي‌كند و صفحات وب را هنگامي كه خودرو پارك شده، نشان مي‌دهد.


اين سيستم قابليت واي فاي، دو پورت USB و مكاني براي وصل كردن يك كي بورد و بسياري از ويژگي‌هاي يك رايانه را دارد. تلاش سازندگان خودرو مورد حمايت شركت‌هايي واقع شده كه براي رايانه‌ها تراشه مي‌سازند و خواهان به‌كارگيري پردازنده هاي خود در 70 ميليون دستگاه خودرويي هستند كه سالانه در جهان به فروش مي‌روند.


قدرت صنعت رايانه، پشتيباني جديدي نيرومندي را براي تلاش‌هاي خودروسازان به‌منظور معرفي فن‌آوري‌هاي جديد به عنوان منبع سود مي‌افزايد. زماني اين شركت‌ها استريوهاي پيشرفته را تبليغ مي‌كردند اما اكنون سيستم‌هاي ناوبري و تلفن يكپارچه محصولات جذابي به شمار مي‌روند.


اما يكي از مسائل كليدي رانندگي آينده مسئله مختل شدن حواس راننده است. آگاهي نسبت به اين مساله رشد كرده و حتي در سال 2003 كه افراد كمي چندين كار همزمان را در خودروها انجام مي‌دادند، بنابر ارزيابي محققان هاروارد، راننده‌هايي كه با تلفن همراه صحبت مي‌كردند 2600 تصادف مرگبار و 570 هزار تصادف منجر به مصدوميت را در سال رقم زدند.


به اعتقاد محققان، راننده‌ها هنگامي كه به يك نمايشگر نگاه مي‌كنند، حتي اگر يك نقشه GPS ساده باشد، با خطر تصادف بيشتري روبه‌رو هستند از اين رو با فراهم شدن اطلاعات بيش‌تر توسط چنين سيستم‌هايي براي رانندگان، خطر كلي نيز براي آن‌ها افزايش مي‌يابد.


رگولاتورها نيز نگران چنين موردي هستند اما اين شركت‌ها مدعي‌اند سيستم‌هاي مفيدي را ايجاد مي‌كنند كه اطلاعات حياتي را نمايش مي‌دهند و قدرت رايانش بيش‌تر به معني فن‌آوري ايمني بهتر و همچنين حسگرهايي است كه سعي مي‌كنند وضعيت‌هاي رانندگي خطرناك را پيش‌بيني كنند.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا