باید با همین الکامپ ساخت!

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
elecomp.gif


هر سال در شرکت‌های مطرح بازار IT در هنگام برگزاری الکامپ این زمزمه به گوش می‌رسد که آیا اصلاً باید در الکامپ شرکت کرد؟ و یا اینکه آیا الکامپ به نسبت هزینه آن از توجیه اقتصادی برای شرکت برخوردار است یا خیر؟ جالب است که بسیاری از این شرکت‌ها هنگام برگزاری نمایشگاه جیتکس در کشور دوست و همسایه و برادرمان، امارات متحده عربی، بدون هیچ شکی با بیشترین قدرت شرکت می‌کنند! دلیل این امر هم پرواضح است ارزش برند الکامپ بسیار کم است.















باید با همین الکامپ ساخت!
محمد امین ناهید- حيات‌نو
الکامپ بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان بازار IT در ایران به شمار می‌رود. اما متاسفانه با وجود این اهمیت هنوز الکامپ از ساده‌ترین استانداردهای یک نمایشگاه بی‌بهره است.
جالب است که امسال چهاردهمین دوره این نمایشگاه برگزار شد ولی پس از 14 سال هنوز مشکلاتی پیش پا افتاده‌ای در برگزاری و نحوه اجرای این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

طی سال‌های گذشته توسط من و سایر همکارانم در رسانه‌های مختلف مشکلات برگزاری الکامپ بارها واکاوی شده و راه‌حل‌هایی نیز ارائه گشته است اما آنان که باید می‌شنیدند نشنیدند و شاید هم نخواستند که بشنوند.
حال کار به جایی رسیده که یادآوری مشکلات نمایشگاه برای مسئولان برگزاری آن به کاری عبث و بیهوده بدل گشته است.
در طول سال‌های گذشته اگر یکی از مسئولان نمایشگاه مجبور به پاسخگویی می‌شد، با قبول کاستی‌ها از ابزاری به نام فرافکنی برای توجیه استفاده می‌نمود. جالب است که همه ما می‌دانیم که این نمایشگاه با این شکل برگزاری شایسته نام ایران و ایرانی نیست، حتی در پاره‌ای از موارد متولیان برگزاری نمایشگاه به این امر معترف شده‌اند، اما کاری نمی‌کنیم.

ذکر این نکته لازم است که برای اصلاح روال برگزاری کار خاصی نباید انجام شود، اگر فقط از نمایشگاه‌های مطرح در سراسر دنیا الگوبرداری کنیم بسیاری از مشکلات خود به خود حل می‌شوند.
به عبارت بهتر باید به این نکته توجه کرد که چرخ یک بار اختراع شده، حال باید کاری کرد که این چرخ روان‌تر بچرخد.
این نحو برخورد با انتقاد و سبک شمردن آنها در طول این سال‌ها موجب شده که بیشتر فعالان بازار IT ایران از الکامپ ناامید شده و دیگر امیدی به بهبود آن نداشته باشند.
برای اثبات این مدعا بهتر است که نه از لحاظ کمی، که از لحاظ کیفی برندهای موجود در الکامپ را طی سالیان گذشته بررسی کنیم و ببینیم چند برند مطرح بین‌المللی به صورت مستقیم و نه با نمایندگان دسته چندم در نمایشگاه حضور دارند.

هم اکنون هر سال در شرکت‌های مطرح بازار IT در هنگام برگزاری الکامپ این زمزمه به گوش می‌رسد که آیا اصلاً باید در الکامپ شرکت کرد؟ و یا اینکه آیا الکامپ به نسبت هزینه آن از توجیه اقتصادی برای شرکت برخوردار است یا خیر؟ جالب است که بسیاری از این شرکت‌ها هنگام برگزاری نمایشگاه جیتکس در کشور دوست و همسایه و برادرمان، امارات متحده عربی، بدون هیچ شکی با بیشترین قدرت شرکت می‌کنند! دلیل این امر هم پرواضح است ارزش برند الکامپ بسیار کم است.

این امر پرواضح است که اگر نمایشگاهی برای تبلیغ یک شرکت استفاده شود، خود آن نمایشگاه باید شناخته شده باشد و از حداقل استانداردها برخوردار باشد تا بتواند نام آن شرکت را به بهترین نحو معرفی نماید.
در بعضی مواقع بعضی نمایشگاه‌ها با دادن امتیازاتی به شرکت‌های صاحب نام، آنها را برای شرکت در نمایشگاه متقاعد می‌کنند. مثلاً در نمایشگاه جیتکس به مایکروسافت امتیازاتی به صورت رایگان و یا قیمت کم اعطا می‌شود تا مایکروسافت در جیتکس بسیار قدرتمند ظاهر شود.
شرکت کردن مایکروسافت در جیتکس موجب اعتبار این نمایشگاه خواهد شد و ارزش برند جیتکس را بالا می‌برد.

از سوی دیگر این کار خود موجب می‌شود که سایر شرکت‌ها با اشتیاق بیشتری در جیتکس شرکت کنند.
اگر از این رهگذر بخواهیم الکامپ خودمان را بررسی کنیم می‌بینیم که بسیاری از شرکت‌های صاحب نام و برندهای مطرح، بدون تعارف، اصلاً الکامپ را لایق مطرح کردن نام شرکتشان نمی‌دانند. این انتقاد بسیار تندی است ولی متاسفانه واقعیت دارد. تا وقتی ما با واقعیات روبرو نشویم نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

الکامپ بعد از 14 دوره از برگزاری آن هنوز یک وب سایت استاندارد ندارد. کافی است که به آدرس www.iranelecomp.ir که وب سایت رسمی نمایشگاه الکامپ است مراجعه کنید و عمق فاجعه را خود با چشمان باز مشاهده نمایید.
لطفاً به وب سایت نمایشگاه جیتکس مراجعه نکنید چرا که ناامیدی شما از الکامپ دو چندان می‌شود. ذکر مشکلات خنده‌دار جانمایی و سایر مسایل اجرایی الکامپ نیز تازگی نداشته و از حوصله این نوشتار هم خارج است.

همانطور که در بالا هم اشاره کردم این انتقادات برای بار اول نیست که گفته می‌شود، به همین دلیل هم انتظار پاسخگویی و تاثیر آن نیز اصلاً نمی‌رود، چراکه اگر این سمبه تاثیری داشت تاکنون در سنگ فرو رفته بود. اگر صدایی شنیده نشود از دو جهت می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد، یا گوینده صدایش ضعیف است و یا شنونده گوش‌هایش سنگین است. در این وادی به نظر نمی‌رسد که گوینده صدای ضعیفی داشته باشد بلکه به نظر می‌رسد گوش شنونده سنگین است یا اصلاً شاید شنونده گوش نداشته باشد! الله اعلم...

با توجه به همه این نکات این نتیجه را می‌توان گرفته که بهتر است تا وقتی که شنوندگان این انتقادها سمعک به گوش نزده‌اند، دیگر به این نمایشگاه خرده نگیریم و با هرچه هست و نیست کنار بیاییم.



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا