باگ css و جاسوسی در لینکهای مورد علاقه کاربر

o_real_love

Well-Known Member
سلام به همه
یه مطلب خفن پیدا کردم
البته شاید قبلا کسی اینو خونده باشه
ولی اگه کسی نخونده
فقط با دکمه تشکر بگه که نخونده:wink:
ممنون
اگه نظر هم بدین بد نیست!!!:green:
******************************************
باگ‌های اجزاء مختلف صفحات وب در مرورگرها، همواره مورد توجه نفوذگران و شیطنت‌های برنامه نویسان وب بوده است. حفره‌های javascript, flash, css ,… از جمله این اجزاء هستند.
باگی که این مطلب به آن می‌پردازد، مربوط به css (بخش شکل‌دهی به اجزاء صفحه وب) است که بیش از ۸ سال از کشف آن می‌گذرد اما همچنان در همه مرورگرها به قوت خود باقی است. این باگ، صاحبان یک صفحه وب را قادر می‌سازد تا علاوه بر ip, OS, Display Properties, Browser بتوانند چک کنند که آیا شما از یک سری سایت‌های خاص قبلا بازدید کرده‌اید یا خیر!
این حفره امنیتی هرچند خیلی بزرگ نیست اما می‌تواند تهدیدی برای حریم خصوصی افراد باشد. هستند کسانی که دوست ندارند یک صفحه وب متوجه شود آن‌ها اهل دیدن چه سایت‌هائی هستند!
روش کار این اسکریپت: این اسکریپت بر پایه استایل متفاوت لینک‌های «عادی» و لینک‌های «دیده‌شده» طراحی شده است؛ مرورگرها بطور پیش‌فرض لینک‌های عادی را با رنگ آبی و لینک‌های دیده‌شده را با رنگ بنفش/صورتی نمایش می‌دهند. اگر صاحب یک صفحه وب در صفحه‌ای ۱۰۰ لینک قرار دهد سپس شما از آن صفحه بازدید کنید، صاحب آن صفحه می‌تواند با قرار دادن یک javascript ساده در آن صفحه، رنگ لینک‌های مذکور را خوانده و از این طریق بفهمد که شما اهل دیدن چه سایت‌هایی هستید!
vi.gif
البته به دلیل سازگار نبودن «خواندن رنگ لینک» با همه مرورگرها، در مثال فوق از روش دیگری استفاده کرده‌ام؛ padding بیشتر برای لینک‌های دیده شده و سپس خواندن مقدار padding هر لینک با ویژگی offsetHeight آن لینک در javascript و سپس ارسال برای نمایش.
محدودیت این روش آن است که صاحب صفحه موردنظر، باید لینک‌هایی که می‌خواهد بررسی شود را از قبل وارد کند. مثلا من برای لینک demoی بالا ۸۳ سایت متداول فارسی را وارد کرده‌ام.
کاربردهای مفید و مضر این باگ: موارد زیر به ذهن نویسنده می‌رسد اما مسلما کاربردهای این باگ منحصر در این موارد نیست.

  • تجسس
یک صفحه وب (که دوست شما می‌تواند آن را ساخته باشد!) ممکن است بخواهد بفهمد که شما تا چه حد اهل دیدن سایت‌های بد هستید!
البته شاید بگوئید که دوستان ما سواد زیادی ندارند اما سواد زیادی لازم ندارد و برخی سایت‌ها این کار رو برای شما انجام‌می‌دهند! مثلا وب‌سایت HaveYourFriendsBeenThere که در اینجا معرفی شده، از همین روش استفاده می‌کند و به شما یک لینک اختصاصی ارائه می‌دهد تا برای دوستتان بفرستید و پس از کلیک دوستتان بر روی آن، شما می‌توانید متوجه شوید که آیا او از سایت‌های بد استفاده می‌کند یا خیر.
البته شاید خوانندگان پریانا بگویند این روش‌ها نباید بیان شود اما اطلاع نداشتن هم، می‌تواند موجب سوءاستفاده از شما به عنوان هدف شود.

  • استفاده از آدرس‌های مشاهده شده توسط مدیر یک صفحه برای تحلیل بهتر یک کاربر
همانطور که می‌دانید دانستن علاقه‌ها و تمایلات کاربر می‌تواند مدیر یک وب‌سایت را در ارائه خدمات بهتر یاری کند. این خدمات می‌تواند شامل «پاسخ به آن کاربر» یا «نمایش تبلیغات برای آن کاربر» باشد که اصل علت موفقیت Google هم همین نکته بوده است. (تبلیغات هدفمند و متناسب با علاقه کاربر)

کپی رایت : http://pariyana.com
 

Saeed

Well-Known Member
خیلی عالی بود :rose:

از کجا معلوم این لینکی که خودت گذاشتی .... ؟ ( ای شیطون :wink: )
 

o_real_love

Well-Known Member
دکی جون
من دیگه نامرد که نیستم عزیز
ولی اگه کسی بتونه کد جاواشو اینجا بزاره خیلی خوب میشه!!!
اگه کسی داره ممنون میشم بزاره واسه دانلود:green::rose:
 

pouya saadeghi

Active Member
مطلب جالبى بود.
شايد ربطى نداشته باشه ولى يه سايتى هم هست به اسم mouseflow‏ كه مسير حركت موس كاربر رو در ‏يک صفحه ضبط ميكنه و به وبمستر نشون ميده:
http://mouseflow.com
مشكل حريم شخصى هم نداره :)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا