PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
شرکت ارتباطات سيار ايران مجوز راهاندازي پايلوت پرداخت تلفنهمراه را از بانک مرکزي دريافت کرد.
به گزارش عصر ارتباط، بانک مرکزي در صورتيکه همراه اوليها بتوانند نتايج قابل قبولي از مرحله پايلوت کسب کنند، مجوز کامل راهاندازي اين سرويس را به آنها خواهد داد.
محمد مهدي عطوفي- معاون بازاريابي و امور مشترکان شرکت ارتباطات سيار ايران- در اينباره به خبرنگار ما، گفت: بحثهاي مقدماتي راهاندازي سرويس پرداخت تلفنهمراه آغاز شده و توانستيم مجوز راهاندازي پايلوت آن را از بانک مرکزي دريافت کنيم.
او مهمترين موضوع در بحث پرداخت تلفنهمراه را دريافت مجوزهاي آن از سوي رگولاتوريهاي مربوطه عنوان کرد و افزود: دو نهاد رگولاتور بايد روي اين سرويس نظر بدهند که يکي از آنها سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و ديگري بانک مرکزي است که رگولاتوري پول و اعتبار کشور محسوب ميشود.
عطوفي با اشاره به جلسات منظمي که در رابطه با راهاندازي اين سرويس با بانک مرکزي برگزار ميشود، گفت: در اين جلسات در رابطه با اين سرويس در خيلي از موارد توانستيم به تفاهم برسيم که براساس آن نيز مجوز پايلوت پرداخت تلفنهمراه را به همراه اول دادند.
او افزود: در مرحله پايلوت، تستها و بررسيهاي لازم روي اين سرويس صورت ميگيرد و اميدواريم با گذر از اين مرحله و نتايجي که بهدست ميآوريم و گزارش آن را به بانک مرکزي ارايه ميدهيم، بتوانيم مجوز کامل عرضه سرويس پرداخت تلفنهمراه را دريافت کنيم.
به نظر ميرسد سرويس پرداخت موبايل همراه اول تفاوتهايي با برنامههاي کاربردي که در حال حاضر از سوي بانکها براي نصب روي گوشيهاي تلفنهمراه عرضه ميشوند، داشته باشد.
عطوفي درباره تفاوتهاي سرويس پرداخت موبايل همراه اول با برنامههاي کاربردي عرضه شده از سوي بانکها، گفت: تفاوت اصلي اين دو سرويس در اين است که سرويس پرداخت تلفنهمراه شرکت ارتباطات سيار ايران روي سيم کارتهاي مشترکان همراه اول و مستقل از گوشي کاربران تلفن همراه عرضه ميشود.
او افزود: با فعالسازي اين سرويس روي سيمکارت، چنانچه مشترکان نسبت به تعويض گوشي خود اقدام کنند، چون تمام سوابق مالي آنها در اين سيستم روي سيمکارت ثبت ميشود، در گوشي جديد نيز در دسترس خواهد بود.
معاون بازاريابي و امور مشترکان شرکت ارتباطات سيار ايران درباره نحوه دسترسي به سوابق مالي مشترکان در مواجهه با سوختن سيمکارت آنها، گفت: نسخه پشتيباني از اين اطلاعات روي سرور همراه اول وجود دارد و چنانچه اتفاقي براي سيم کارت مشترکان بيفتد اطلاعات آن روي سرور قابل دسترسي است.
او درباره ديگر ويژگيهاي اين سرويس، افزود: تفاوت بعدي اين سرويس با برنامههاي عرضه شده از سوي بانکها در اين است که تمام مشترکان همراه اول يک اينترفيس واحد را خواهند ديد و از هر بانکي يک اينترفيس جداگانه دريافت نخواهند کرد.
عطوفي اضافه کرد: سرويس پرداخت تلفنهمراه عرضه شده از سوي شرکت ارتباطات سيار ايران مستقل از بانک است و وابسته به بانک نيست بهطوريکه اگر مشترکان کارت شتاب داشته باشند به راحتي ميتوانند نقل و انتقالات مالي خود را روي اين سيستم انجام دهند.
او درباره مباحث امنيتي اين سرويس، گفت: چون پرداخت موبايل همراه اول روي سيمکارت عرضه ميشود، عملا به امنيت سيمکارت وابسته خواهد بود و براي حفظ اطلاعات و محرمانگي آنها از رمزگذاريهاي سيستم امنيتي سيمکارت تلفنهمراه استفاده ميشود.
شرکت ارتباطات سيار ايران در مرحله پايلوت راهاندازي سرويس پرداخت تلفنهمراه نسبت به عرضه خدماتي همچون دريافت موجودي، انتقال وجه، پرداخت قبوض و خريد شارژ سيم کارتهاي اعتباري همراه اول اقدام کرده است.
عطوفي گفت: اين خدمات در فاز پايلوت به مشترکان ارايه ميشود و براي ورود به مرحله خريد از طريق تلفنهمراه گامهاي بعدي نياز است که تا از مرحله فعلي عبور نکرده و جلب اعتماد نکنيم، نميتوانيم خدمات ديگري را به مشترکان عرضه کنيم.
او افزود: در فرآيند خريد اينترنتي از طريق پرداخت تلفنهمراه، اينترنت، دستگاههاي خودپرداز و يا پايانههاي الکترونيکي فروش (POS) مرسوم است که چنانچه مشترک با مشکلي مواجه شود، در سيستم فرض بر اين است که عمليات ناموفق بوده و پول وي بايد ظرف 24 ساعت به حساب مشترک بازگردد.
عطوفي گفت: در صورتيکه وجه مورد نظر به حساب مشترک برنگردد بايد سريعا به شرکت ارتباطات سيار ايران اعلام شود و در کميتهاي که به همين منظور تشکيل شده، موضوع سريعا بررسي و اعاده حقوق مشترک صورت گيرد.
شرکت ارتباطات سيار ايران که بيش از يک سال وعده راهاندازي اين سرويس را به مشترکان خود داده بود، بالاخره توانست بر چالشهاي پيش روي با بانک مرکزي فائق شود و مجوز پايلوت اين سرويس را دريافت کند.
منبع