اینترنت اشیا: جهش بعدی اینترنت و اهمیت آن برای کسب و کارها و دولت ها

jahanfoam

Member
xdeviceforecast-main-Narenji-narenji-20131025.jpg.pagespeed.ic._xH1wUSPyJ.jpg
اینترنت و شبکه
[h=1][FONT=B Yekan, tahoma]اینترنت اشیا: جهش بعدی اینترنت و اهمیت آن برای کسب و کارها و دولت ها[/FONT][/h]

بسیاری بر این عقیده اند که [FONT=tahoma, arial]اینترنت اشیا[/FONT]، بزرگترین جهش اینترنت از زمان شکل گیری اولیه این پدیده خواهد بود. اینترنت اشیا موضوع اتصال دستگاه های مختلف را قلمرو از پی سی، تبلت و تلفن فراتر برده و میلیاردها وسیله روزمره، از پارکومتر گرفته تا ترموستات، را در بر خواهد گرفت.

از آن جایی که این مفهوم نو، کل سنسورها، دستگاه ها و پردازشگرهای کامپیوتری را در سطوح مشتریان، کسب و کارها و حتی دولت ها تحت تاثیر قرار می دهد، تخمین در مورد آینده بازار این پدیده بسیار امیدوار کننده خواهد بود.

بحث بر سر اتصالات در سطحی بسیار کلان مطرح است، در حال حاضر 1.9 میلیارد دستگاه (غیر از پی سی ها، تبلت ها و سایر دستگاه های کامپیوتری) به شبکه جهانی متصل شده اند و به گزارش سایت بیزینس اینسایدِر، این رقم تا 5 سال دیگر به 9 میلیارد خواهد رسید. خیلی واضح بگوییم: تا سال 2018 تعداد دستگاه هایی که در قالب شی (طبق تعریف اینترنت اشیا)، به شبکه متصل می شوند، با مجموع تلفن های هوشمند، تلویزیون های هوشمند، گجت های پوشیدنی و پی سی ها برابری خواهد کرد.

در لایه مصرف کنندگان، محصولات متنوعی به اینترت اشیا روی آورده اند، که از میان آن ها می توان به [FONT=tahoma, arial]ترموستات های هوشمند[/FONT]، [FONT=tahoma, arial]کلیدهای برق هوشند[/FONT] و[FONT=tahoma, arial] سیستم های تشخیص دود[/FONT] اشاره کرد. در زیر به مرور چند مورد از کاربرد های اینترنت اشیا برای دو لایه دیگر یعنی کسب و کارها و دولت ها می پردازیم.

[h=3]بازاریابی و تبلیغات[/h]به گفته سیسکو، این حوزه در آینده، توجه ویژه ای به اینترنت اشیا خواهد داشت. برای مثال می توان بیلبوردهای تبلیغاتی متصل به اینترنت را در نظر گرفت.



[h=3]سیستم های هوشمند مدیریت ترافیک[/h]پیش بینی می شود تا سال 2020 کاربرد مفهوم اینترنت اشیا در سیستم هایی نظیر اخذ عوارض، 100 میلیارد دلار درآمد به همراه داشته باشد، یا در مورد مدیریت پارک خودرو، این رقم 30 میلیارد دلار خواهد بود.



[h=3]سیستم های مدیریت پسماند[/h]در سینسیناتی آمریکا، با به کار گیری سیستم "پرداخت در ازای دور ریختن"، حجم زباله های شهری 17% کاهش پیدا کرد و حجم بازیافت 49% رشد یافت. در این سیستم با به کارگیری فناوری اینترنت اشیا، افرادی که از حد مشخصی زباله بیشتری داشتند، شناسایی می شدند.



[h=3]شبکه های برق هوشمند[/h]بر اساس اعلام یک موسسه تحقیقاتی، با استفاده از فناوری های مربوط به اینترنت اشیا، تا سال 2025، هر ساله 200 تا 500 میلیارد دلار در صنعت برق صرفه جویی خواهد شد.



[h=3]شبکه های آب هوشمند[/h]شهرهای دوبی، سائوپائولو، و پکن، با قرار دادن سنسورهایی بر روی پمپ ها و سایر زیرساخت های خود، 40 تا 50 درصد از هدر رفت آب جلوگیری کرده اند.



[h=3]مصارف صنعتی[/h]خطوط مونتاژ مدیریت شده از طریق اینترنت، و کارخانه ها و انبارهای متصل به هم، از جمله موارد کاربرد مفهوم اینترنت اشیا در صنعت به حساب می آیند.



همانطور که دیدید، اینترنت اشیا مفهومی انتزاعی نیست، و همین الآن هم در جای جای دنیا به طور عملی در حال پیاده سازی است. در حقیقت چیزی که توجه زیادی را به خود معطوف کرده، همه گیر شدن و رشد پرسرعت این دست فناوری ها در آینده ای نزدیک است.

 

جدیدترین ارسال ها

بالا