sanaz99

Member

خواص ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل ماده ای شیمیایی با فرمول C3H8O است که یک ترکیب آلی و دارای خاصیت قلیایی یباشد. ایزوپروپیل الکل مایعی بی رنگ و شفاف است که بویی محسوس و تند دارد. این ماده شیمیایی دارای خواص آنتی باکتریال و ضدعفونی کنندگی است.

این ماده در آب، متانول، اتانول، استون و بسیاری دیگر از قالب های حلال قابل حل میباشد. همچنین ماده فوق میتواند محلول های قطبی ایجاد نماید.

ایزوپروپیل الکل با درجات خلوص مختلف به فروش میرسد که هر کدام مصارفی جداگانه داشته و در زمینه های مختلفی کاربرد دارند. از عمده مصارف این ماده میتوان به صنعت چاپ، نساجی، داروسازی، تولید لوازم آرایشی بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی و... اشاره نمود.


IPA70.jpg

خطرات ایزوپروپیل الکل


ایزوپروپیل الکل دارای سمیت بالایی است. به نحوی که تماس دوزهای غلیظ و بسیار خالص آن با پوست سبب ایجاد زخم و سوزش خواهد شد. البته از محلول های این ماده آن هم با میزان خلوص کمتر برای ضدعفونی سطح پوست به ویژه هنگام انجام عمل های جراحی استفاده میشود.

همانند بسیاری دیگر از ترکیبات شیمیایی و الکل ها، این ماده نیز نباید وارد چشم افراد شود. چراکه در این صورت به درد و سوزش شدیدی منجر شده و میتواند آسیب های جبران ناپذیری در پی داشته باشد. در نتیجه هنگام استفاده از ایزوپروپیل الکل به نکات ایمنی توجه نموده و حتما از دستکش مناسب آزمایشگاه استفاده کنید.



نکات نگهداری از ایزوپروپیل الکل


نکته دیگر در خصوص ایزوپروپیل الکل اشتعال پذیری آن میباشد. این ماده شیمیایی در حضور حرارت حتی به میزان اندک شعله ور میشود. بسیار مهم است که آن را در محیطی خنک نگهداری نمایید. همچنین انتخاب ظرف مناسب برای بسته بندی، نگهداری و استفاده از ایزوپروپیل الکل نیز بسیار مهم میباشد. چرا که ماده فوق با برخی انواع پلاستیک ها واکنش نشان میدهد و میتواند در طولانی مدت برخی بطری ها و ظروف این چنینی را از بین ببرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا