اکسترا چیست و به چه کار می آید؟

با سلام
یکی از دوستان به من ایمیل زدن و در مورد اکسترا ها پرسیدند با خودم گفتم شاید این سوال خیلی های دیگر هم باشد از اینرو متنی در این خصوص نوشتم که امیدوارم پاسخ سوال مذکور را بدهد و به دانش هرچه بیشتر دوستان بیافزاید.


اکسترا چیست و به چه کار می آید؟

همواره امکانات و قابلیت های برنامه هایی که برای تولید سایر محتوا (گرافبک، صدا، برنامه های کاربردی، مالتی مدیا و ..) ساخته می شوند محدود به امکانات در نظر گرفته شده شرکت تولید کنند بوده است، که این امکانات و قابلیت ها هیچ گاه کامل نبوده و بعضاً کمبود های شدیدی در این برنامه ها دیده می شود که باعث ناراحتی کاربرانشان می شود.

از چندی سال پیش شرکت های مطرح که نرم افزارهایی جهت تولید سایر محتوا که به آن اشاره شد تولید می کردند با مشکل بزرگی رو برو شدند و آن خواسته های بیش از حد کاربران بود.

این شرکت ها به علت های فراوان نمی توانستند همواره برای رفع نیاز های کاربران ورژن های مختلفی از یک برنامه را در طول سال روانه بازار کنند و مهمترین این علت ها یک قانون نا نوشته می باشد که براساس آن ارتقا هر نسخه از نرم افزار فقط سالی یک بار انجام می شود.

از آنجا که عمر هر نرم افزار بستگی به توانایی رفع نیاز های کاربران دارد و عدم توانایی رفع این نیازها خطری جدی برای نرم افزارهای تولیدی محسوب می شد و صاحبان این نرم افزار ها تصمیم گرفتند که با کمک شرکت های ثالت یا Third party و نسخه ویژه توسعه دهندگان یا همان SDK این خطر را مرتفع کنند.

وظیفه اصلی این شرکت های ثالث بررسی نیاز های کاربران در هر نسخه از برنامه و رفع این نیاز ها با SDK بود
این کار چندین مزیت برای شرکت اصلی در بر داشت:
1) ایجاد یک بازار تجاری جدید موازی با محصول اصلی
2) رفع نیاز کاربران و ارائه قابلیت ها و امکانات بیشتر
3) جذب مشتریان بیشتر
4) توانایی رقابت با محصولات مشابه
5) عدم صرف هزینه زیاد جهت ارائه این امکانات در نسخه های بعدی

و از آن زمان با ارائه این بسته های الحاقی یا افزونه ها بازار نرم افزار ها چه از جهت امکانات و چه از جهت سود هم برای کاربران و هم برای شرکت ها دگرگون شد.

این افزونه ها در برنامه های مختلف نام های مختلفی دارند مثلا در اکثر برنامه های گرافیکی با آن پلاگین (Plugin) یا در زبان های برنامه نویسی به آن کامپوننت (Component) و در دایرکتور (Director) به آن اکسترا (Xtra) می گویند.

از ارائه اولین نسخه دایرکتور سالها می گذرد و در طول این مدت نرم افزار دایرکتور بسیار پیشرفته شده است و در سرتاسر جهان آن را به عنوان قویترین نرم افزار تولید مالتی مدیا می شناسند.

یکی از عوامل اصلی این محبوبیت اکسترا های آن می باشد برای اینکه به اهمیت اکسرا در جهت محبوبیت دایرکتور پی ببرید مثالی می زنم:
برای یک لحظه در نظر بگیرد اگر شما امروزه نمی توانستید فایل های فلش یا متن یا تصویر یا صدا را به پروژه خود اضافه کنید و به راحتی کنترل آنها را در دست بگیرید آیا دایرکتور نرم افزار محبوب شما بود ؟

حتماً می گویید خیر و طبیعی است که شما نیاز داشته باشید تا بتوانید این موارد را به راحتی انجام دهید و همه این ها به لطف اکسترا های موجود در دایرکتور میسر شده است.

انواع اکسترا :
Asset Xtras : این نوع اکسترا جهت توسعه امکانات و قابلیت های کدنویسی برا مالتی مدیا، ترانزیشین و اسپرایت به کار برده می شوند.
از معروفترین نوع این اکسترا های می توان به اکستراهای CXtra Transitions و Mpeg Advance Xtra اشاره نمود.

Scripting Xtras : همانطور که از نام این نوع اکسترا بر می آید برای توسعه کدنویسی دایرکتور می باشید.
مشهورترین این نوع اکسترا ها Buddy API و DirectOS می باشد.

Tool Xtras : این مجموعه از اکسترا ها برای افزودن امکان جانبی به خروجی نهایی به کار برده می شوند.
معروفترین این نوع اکسترا ها Cxtra dialogs و AnyShape Xtra می باشد.

Filter Xtras : این نوع از اکسترا ها برای پردازش تصویر بکار برده می شوند.
معروفترین آنها DirectImage و Cxtra twain می باشد.

تا کنون اکستراهای بیشماری برای دایرکتور نوشته شده که برخی از آنها در نوع خود بی نظیر بوده و امکانات و قابلیت های ویژه ای به دایرکتور می افزایند که غیر قابل تصور است.

شاید هم اکنون از خودتان بپرسید که چگونه می توان برای دایرکتور اکسترا تولید کرد، برای انجام این کار شما نیاز دارید که به زبان Visual C++ نگارش 7 تسلط داشته باشید و بعد از آن با دانلود کردن XDK یا Xtra Development Kit از سایت رسمی کمپانی Adobe به مباردت به انجام این کار بپردازید.


موفق باشید
 

ps2

Member
directormx عزیز ممنون ، توضیحات خوبی بود ، امیدوارم دیگران قبل از زدن تاپیک حداقل یک سرچی بکنن تا دوباره این سوال مطرح نشه :rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا