اينترنت و حق الناس

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
هر روز در ميان اخبار، از زبان مديران شرکت ارتباطات زيرساخت نقل مي‌شود که بر ظرفيت اينترنت افزوده شده و لينک‌ها متعدد شده‌اند و ديگر قطعي کامل نخواهيم داشت. همين امروز که اين مطلب نوشته مي‌شود، رسانه‌ها از قول وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نوشته‌اند: «با تلاش‌هاي صورت گرفته در دولت گذشته، از نظر زيرساخت‌هاي ارتباطي چيزي کم نداريم و امکان تامين نيازهاي بخش‌هاي مختلف در اين حوزه را داريم.»


اما در اين سوي داستان، ما شهروندان براي خواندن سخنان مديران دولتي در اينترنت با انواع و اقسام مشکلات روبه‌رو هستيم. از کندي اينترنت در برخي از روزهاي سال و مسدود شدن برخي از سرويس‌ها مانند ايميل که بگذريم، روزهاي انتهاي هفته نيز وضعيت چندان مناسب نيست. باز اين مشکل را هم مي‌توان به تعداد بالاي کاربران در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه مربوط دانست و مورد اغماض قرار داد. اما مشکلات روزهاي عادي هفته و ساعات غير پيک را بايد به چه چيزي مربوط دانست؟


گفته شده است در هفته گذشته فيبر نوري زير اتوبان همت در تهران قطع شده‌ و مراکزي که با مشکل روبه‌رو شده‌اند، ترافيک خود را به مراکز ديگر فرستاده‌اند و بدين ترتيب packet lost به 5 درصد رسيده است. اين يعني شما اينترنت داريد، اما نمي‌توانيد استفاده کنيد. اين‌که فيبرهاي بين شهري و درون شهري را چه کساني قطع مي‌کنند، موضوعي است که به شرکت زيرساخت مربوط است. اين شرکت نيز قطعا مساله را پيگيري مي‌کند. کما اين‌که محمدرضا نوبري- مديركل مهندسي شبكه و امور استان‌هاي شركت ارتباطات زيرساخت- همين هفته پيش گفت: از عاملان خسارت به شبكه فيبرنوري كشور علاوه بر هزينه‌هاي فيزيكي، هزينه قطع ترافيك فيبرنوري نيز اخذ خواهد شد.


پس مي‌توان گفت در اين ميان حقي از زيرساخت ضايع نمي‌شود. اما از ديد يک کاربر بايد گفت خسارت مشترک را چه کسي مي‌دهد؟ يک کاربر خانگي يا حتي اداري در ازاي قطعي‌هاي مکرر اينترنت و packet lost بي‌حد و حصر، نه تنها خسارتي دريافت نمي‌کند که حتي نمي‌داند بايد براي دادخواهي به کجا مراجعه کند.


وزير پيشين ارتباطات هرگونه مشکل در اينترنت را به گردن شرکت‌هاي PAP مي‌انداخت؛ اما قطعي فيبر هم کار PAPها است؟ مصرف‌کننده بايد خسارت خود را از چه کسي بگيرد؟ اين حقوق که پايمال مي‌شوند، حق‌الناس نيستند؟ پول گرفتن بابت خدماتي که ارايه نمي‌شود، کم‌فروشي نيست؟ و آخر اين‌که اين داستان تکراري قرار است تا چند هزار سال نوري تکرار شود؟



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا