اينترنت به فضا می رود

فضاپيماها و ماهواره های آژانس فضايی آمريکا (ناسا) به زودی از آدرس اينترنتی ويژه خود برخوردار خواهند شد.

ناسا هم کانون در حال انجام پروژه ای است که در صورت تکميل، بازيابی اطلاعات از وسايل نقليه فضايی که در مدار زمين می چرخند و يا در عمق فضا قرار دارند آسان می شود. در اين پروژه از پروتکل های مورد استفاده برای جابجايی اطلاعات در اينترنت استفاده می شود.

اين پروژه همچنين به دانشمندان امکان می دهد که با استفاده از يک مرورگر استاندارد وب (Web) فضاپيما را کنترل کنند و به تبادل اطلاعات با فضاپيما يا خدمه آن بپردازند.

فن آوری مرتبط ساختن فضاپيماها با اينترنت، هم اکنون به طور آزمايشی در مورد ماموريت فضا پيمای کلمبيا به کار رفته است.

هدف ناسا از انجام چنين پروژه ای کاهش هزينه ها و کنترل راحت تر فضاپيماها يا ماهواره ها از زمين است.

ناسا در حال حاضر از ملغمه ای از سخت افزارها و نرم افزارهای کهنه برای ارتباط با فضاپيماها و جا به جايی اطلاعات استفاده می کند.

برای آزمايش اين فن آوری، در فضاپيمای کلمبيا رايانه ای با سرعت 233 مگاهرتز، 128 مگابايت رم (RAM) و ديسک سخت (هارد ديسک) 144 مگابايت کار گذاشته شد.

روی اين رايانه برنامه "رد هت" (Red Hat)، که نسخه ای از سيستم عامل "لينوس" است نصب شده که ارتباط فضاپيما را با مرکز فضايی "گادارد" در واشنگتن برقرار می کند. در اين مرکز تلاش می شود تا در طول ماموريت فضاپيما، با رايانه آن بيش از 140 بار تماس برقرار شود.

حفظ ارتباط با فضاپيماهايی که در مدار حرکت می کنند مشکلات خود را دارد. يکی از مشکلات موجود اين است که فضاپيما دايم در حال حرکت است و مرتب بايد مسيری که از طريق آن با زمين ارتباط برقرار می کند را تغيير دهد.

منبع : BBC Persian
 

جدیدترین ارسال ها

بالا