اينترنتي ديگر(خبر بد)

a Truth Seeking

Active Member
شرح خبر سايت http://www.itna.ir :
با اجراي «شارع 2»از مصرف پهناي باند زياد جلوگيري خواهد شد.

عضو گروه اجرايي پروژه شارع دو: وابستگي به سرويس‌هاي خارجي اينترنتي هم ازبين مي‌رود!


عضو گروه اجرايي پروژه شارع دو گفت: با اجراي پروژه شبكه سرويس‌هاي يكپارچه ملي، از مصرف پهناي باند زياد جلوگيري خواهد شد.
شهرام آبابايي در گفت‌و‌گو با ايسنا در خصوص پروژه شارع 2 (شبكه سرويس‌هاي يكپارچه ملي) اظهار داشت: پروژه مذكور از اواخر سال 81 با هدف ارائه سرويس‌هاي ملي در سطح كشور آغاز شد كه با اجراي آن، سرويس‌هاي مبتني بر وب و پروتكل اينترنت به صورت ملي ارائه خواهد شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از سرويس‌ها مانند چت و هاستينگ توسط سرورهاي خارجي ارائه شده و برخي از ترافيك كشور بر روي خطوط بين المللي ارسال مي‌شود. بدين ترتيب ارسال اين‌گونه اطلاعات پهناي باند زيادي مصرف مي‌كند. در همين راستا اين پروژه براي جلوگيري از خروج اطلاعات داخلي و كاهش هزينه پهناي باند بين المللي طرح‌ريزي شد.

وي تصريح كرد: هدف ديگر ما از بين بردن وابستگي به سرويس‌هاي خارجي است تا هنگام بروز تنش‌هاي سياسي احتمالي، با مشكلاتي از قبيل ممنوعيت و محروميت‌ها مواجه نشويم. همچنين با اجراي پروژه مذكور مي‌توان بر روي سرورها مديريت داشت.
آبابايي يادآور شد: بدين ترتيب با اجراي پروژه شارع 2 سرويس‌هاي ميزباني وب، محيط‌هاي گفت‌و‌گو يا چت، انتقال فايل، موتور جست‌وجو و پست الكترونيك راه‌اندازي خواهد شد.
وي ادامه داد: اين سرويس‌ها در ميزباني وب 10 هزار كاربر با فضاي متوسط 5 مگابايت كه تا 50 هزار كاربر قابل افزايش است تحت پوشش هستند، همچنين در بخش سرويس ايميل، 100 هزار كاربر را پشتيباني كرده كه قابليت افزايش به يك ميليون كاربر نيز وجود دارد، همچنين در اين طرح به صورت همزمان به 10 هزار كاربر سرويس چت ارائه مي‌كند.

شرح خبر سايت http://i.hoder.ws :
شارع دو

همان‌طور که این طرف و آن طرف می‌بینید (آخرین‌اش در نیوزویک این هفته) دنیا روی آینده‌ی اینترنت در ایران خیلی حساس شده است و برای همین پروژه‌ی شارع ۲ را با بدبینی خاصی نگاه می‌کند. اما واقعا معلوم نیست که ایران می‌خواهد با اینترنت چه کند. فیلترینگ و آن همه خرجی که کرده‌اند جواب نداده و مجبورشان کرده که بطور فیزیکی وارد عمل شوند و با دستگیر کردن و ترساندن بچه‌های داخل ایران، اگر نمی‌توانند جلوی ورود اطلاعات را با داخل بگیرند، حداقل جلوی تولید محتوای سیاسی «ممنوع» از داخل ایران را بگیرند.

ولی مساله این جا است که این سیاست هم جواب نداده است. این همه آدم مرتبط با سایت «امروز» را گرفته‌اند، بدون اینکه در کار آن مشکلی ایجاد شود. فوق فوقش اگر خود مصطفی تاج‌زاده (که آشکارا می‌گوید که سردبیر امروز است) را بگیرند، صدها نفر دیگر هستند که می‌توانند با یک اسم دیگر همان راه را ادامه بدهند. این را نمی‌دانستند و تازه دارند می‌فهمند که اینترنت مثل روزنامه نیست که دفتر و دستک و کاغذ و توزیع و هزار دردسر و مجوز و میلیون‌ها تومان پول بخواهد.

پس هیچ بعید نیست که واقعا فکرکنند باید تمام سایت‌های مورد تاییدشان را بیاورند و داخل ایران میزبانی کنند و در عمل دسترسی همه را به روی تمام سایت‌هایی که بیرون از ایران میزبانی می‌شوند ببندند، مگر اینکه اجازه‌اش را بدهند. بنابراین ممکن است سیاستشان از داشتن یک لیست سیاه به لیست سفید تغییر کند. یعنی به جای اینکه بگویند همه جا باز است جز این لیست سیاه، بگویند همه جا بسته است جز این لیست سفید که احتمالا شامل وب‌سایت‌های خبری مشهور خارجی و سایت‌های شبیه به یاهو و گوگل است.

فهم من از طرح شارع ۲ این است و گمان می‌کنم از نظر فنی هم متاسفانه کاملا عملی است و حکومت آن را تنها چاره برای کنترل نهایی اینترنت می‌بیند. اما چون در ایران نیستم و با کسی هم تماس ندارم مطمئن نیستم که فهمم درست است یا نه. بخصوص که روزنامه‌نگاران عزیز آی‌.تی بیشتر فکر جیب خودشان و تولید رپرتاژ-آگهی‌های خبرنما هستند تا آگاه کردن جامعه و وقت ندارند بروند و ببیند ماجرا چیست.

پس از تمام خوانندگانی که دستشان توی کار است خواهش می‌کنم کمی با جزییات فنی توضیح دهند که واقعا طرح شارع ۲ از کجا می‌آید، طراحان و حامیانش که هستند، دقیقا قرار است در قالب آن چه کنند، و با امکانات فنی فعلی در ایران اجرای آن چقدر عملی است؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا