اهمیت طراحی کاتالوگ و بروشور برای کسب و کار شما

erfangroup

New Member
شما چه یک شرکت تازه تاسیس باشید چه صاحب یک سازمان و نهاد دولتی قطعا به کاتالوگ و بروشور برای کسب و کار خود نیاز خواهید داشت.

تولید یک محصول با کیفیت و ارایه بهترین خدمات به مشتریان از یک طرف و معرفی شرکت و تبلیغات اصولی وصحیح، طیف محصولات و توضیحات کافی در مورد آنها از سوی دیگر دست به دست هم میدهند تا یک کسب و کار فروش خوبی داشته باشد.

جایگاه این اطلاعات عموما در کاتالوگ و بروشورهای معرفی شرکت هاست.

ما در گروه طراحان عرفان بهترین کاتالوگ را بر اساس نیاز کسب و کار شما طراحی و شما را به جامعه مخاطبانتان معرفی میکنیم.
02.jpg

کاتالوگ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کاتالوگ راهنما یا کتابچه معرفی کالا، خدمات و امکانات یک شرکت میباشد که از طرف تولید کننده در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.اما برای سفارش کاتالوگ بهتر است ابتدا تفاوت آن را با بروشور بدانید:

بطور کلی کاتالوگ بطور فهرست وار شامل مجموعه محصولات یک شرکت است درحالیکه که بروشور بطور مفصل و دقیق محصولات را توضیح میدهد.

برای مثال در هنگام خرید یک وسیله برقی مانند یخچال، فروشنده ابتدا یک کاتالوگ از انواع مدل های یخچال در اختیار شما قرار میدهد و پس از انتخاب مدل مورد نظرتان بروشور توضیحات محصول نظیر روش های نگه داری، تعمیرات و اطلاعات مربوط به ضمانت نامه به شما داده میشود.

بنابراین با توجه به میزان استفاده بیشتر از کاتالوگ نسبت به بروشور جنس کاغذ و مقوای بکار برده شده و دوام آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کاتالوگ در اغلب موارد دارای تصاویر بیشتری نسبت به بروشور است و گاها ابعادی مشابه بروشور دارد اما باید بدانیم که قطع A4 در طراحی کاتالوگ مرسوم تر است.

تفاوت دیگر کاتالوگ و بروشور در تصاویر درج شده در آن است. در کاتالوگ با توجه به جذاب بودن آن تصاویر رنگی و در ابعاد بزرگ چاپ میشوند در حالیکه در بروشور ممکن است تصاویر به صورت تک رنگ و یا رسامی چاپ شوند.

امروزه با درنظر گرفتن مسائل اقتصادی طراحی کاتالوگ با ویژگی های بروشور بسیار مرسوم شده گرچه توصیه نمیشود.

طراحی کاتالوگ های معرفی محصول و تبلیغاتی به صاحبان کسب و کارها این امکان را میدهد تا با جذب مخاطبان به اهداف خود نزدیک تر شوند. کاتالوگ به عنوان یک منبع ارزشمند اطلاعات و جزییات مهم را در اختیار خوانندگان قرار میدهد.

طراحی کاتالوگ عموما به صورت انجام میشود:

1- تک محصولی که وسیله ای برای معرفی یک محصول از چند محصول است

2- چند محصولی که وظیفه معرفی چندین محصول یا خدمات با کارایی های مختلف را بر عهده دارد
anjel.jpg

در طراحی کاتالوگ چه نکاتی باید لحاظ شود؟

-قابل حمل بودن

-پرهیز از توضیحات اضافه و خلاصه گویی

-برقراری ارتباط مناسب با خواننده

-ترکیب صحیح متن با تصویر

هدف از طراحی کاتالوگ:

-دادن آگاهی کافی به مخاطب ضمن معرفی محصول و ایجاد تبلیغات مناسب

-اثر تبلیغاتی بروشور و کاتالوگ بسیار زیاد است و نقش مهمی در انتخاب محصول توسط خریدار دارد

-کاتالوگ های حاوی اطلاعات پاسخ جامعی به نیازهای مخاطبان است

در طراحی کاتالوگ و بروشور این موارد نقش اساسی دارند

عکاسی مناسب تبلیغاتی

این نکته را در نظر داشته باشید که عکاسی صنعتی از محصول لازمه تهیه هر کاتالوگی است و قرار دادن عکس های بی کیفیت و نامناسب در کاتالوگ ریسک از دست دادن مشتری را دوچندان میکند.

متن مناسب در کاتالوگ

بسته به اندازه کاتالوگ باید متن مناسب و ویراستاری شده در اختیار طراح قرار بگیرد. توجه داشته باشید که متن توسط نویسنده ویرایش شود و عاری از هرگونه غلط املایی باشد.

ابعاد کاتالوگ و بروشور

طراحی کاتالوگ به دو صورت کلاسیک و فانتزی صورت میگیرد. منظور از فانتزی، قطع های نامرسوم مانند خشتی(مربعی) یا مثلثی است و کارهای کلاسیک سایز A4 و A5 هستند.

بروشور چیست؟

بروشور کتابچه ای چند برگی است که برای آموزش و خدمات یک محصول از طرف تولید کننده چاپ میشود و در اختیار مشتری قرار میگیرد.بروشور اغلب برای راهنمایی مشتری استفاده میشود و جنبه تبلیغاتی کمتری نسبت به کاتالوگ دارد. بروشور مانند یک جزوه یا دفترچه است که توضیحات کاملی در مورد یک موضوع ارایه میدهد که با تصاویری جهت تکمیل کردن اطلاعات همراه است.

بروشور معمولا دارای جلد است و بصورت های مختلف قابل ارایه است. بروشور مانند یک نقشه راهنماست که دقت مخاطب را در مورد یک موضوع خاص بالا میبرد. امروزه بدلیل مشغله مردم و انتظار انتقال سریع مطالب، بروشور اغلب برای کالاهای مصرفی و خدمات ضروری طراحی و چاپ میشود.

قطع معقول بروشور A4 یا A5 است اما بسته به موضوع و نیاز ابعاد و حجم آن میتواند تغییر کند.

بروشور در سه شکل طراحی و ارایه میشود:

1-بروشور لتی

2-بروشور فرمی

3-بروشور اسلیپ کیس

بروشورهای لتی نوعی از بروشور هستند که در آن صفحات روی هم تا میشوند و بدون نیاز به دوخت شدن بصورت مجموعه ای از صفحات تا شده در اختیار مخاطب قرار میگیرند. اصولا بروشورهایی که تعداد صفحات کمی دارند معمولا در نمایشگاه ها عرضه میشوند و بصوت لتی طراحی میشوند.

بروشورهای فرمی مانند یک کتاب یا نشریه ارایه میشوند و امکان دیدن همه صفحات در کنار هم وجود ندارد.تفاوت اصلی بروشور فرمی و لتی در نقطه عطف آنهاست و بروشور فرمی معمولا ته دوخت میشود.

نکته حائز اهمیت دیگر جلد بروشور است که بروشور لتی باید دارای جلد رو و جلد پشت باشد همچنین نام موضوع، شعار تبلیغاتی و تصاویر مرتبط باید بگونه ای حرفه ای توسط طراح روی جلد قرار گیرد.

بروشورهای اسلیپ کیس بصورت پوشه هایی تهیه میشود که تعدادی کاغذ بصورت مجزا داخل آن قرار میگیرد.جنس جلد در بروشورهای اسلیپ کیس نسبت به انواع دیگر جلدها ضخامت بیشتری دارد و بدلیل عدم اتصال کاغذها به پوشه در صورت نیاز میتوان کاغذهای دیگری به آن افزود.

در انتخاب اندازه تصویر به سه نکته توجه کنید:

کیفیت تصویر، اهمیت آن و وسعت سحطی که لازم است بپوشاند

بروشورهایی که تعداد صفحات بالایی ندارند نیاز به درج شماره صفحات در آنها نیست اما در بروشورهای با صفحات زیاد درج شماره صفحه با حروف و عدد واجب است.

برای تقویت زیبایی بروشور بهتر است متن با استفاده از یک یا دو فونت انجام شود و برای متمایز کردن برخی حروف مانند تیترها بهتر است از قابلیت "ایرانیک" استفاده کنید.
03.jpg
 

جدیدترین ارسال ها

بالا