انواع چای ایرانی را بشناسید. بهترین چای ایرانی کدام است؟

Ali-Didari

New Member
شناخت انواع چای ایرانی و تفاوت آن‌ها به دو دلیل اهمیت دارد:
اول اینکه چای‌های ایرانی در طعم، عطر، رنگ و مدت زمان لازم برای دم کشیدن با یک‌دیگر متفاوتند. بنابراین شناخت انواع چای و ویژگی‌های هریک، می‌تواند ما را در انتخاب چای مورد علاقه خود بسیار کمک کند.
دوم اینکه از آن‌جایی که قیمت چای‌‌های مختلف ایرانی با هم متفاوت است، برخی از فروشندگان سودجو از عدم آگاهی خریداران نسبت به ظاهر انواع چای، سوء استفاده می‌کنند و چای‌های ارزان‌تر مثل چای شکسته را به اسم سرگل، با قیمت بالا به مشتری می‌فروشند.
پس اگر می‌خواهید انواع چای ایرانی را به خوبی بشناسید و با اطمینان خرید کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

انواع چای ایرانی

انواع چای ایرانی
1- چای سرگل

چای سرگل بسیار مرغوب و باکیفیت است و از غنچه و برگ‌های بالایی بوته چای به دست می‌آید، نسبت به سایر چای‌ها، دارای برگ‌هایی با اندازه کوچک‌تر و پیچیدگی بیش‌تری است، عطری عالی و طعمی تلخ و گس دارد و نسبت به باقی چای‌های ایرانی، رنگ آن پرررنگ‌تر و خوش‌رنگ‌تر می‌باشد.
2- چای ممتاز
چای ممتاز بعد از چای سرگل، در رده دوم از بهترین چای‌های ایرانی قرار دارد. برگ‌های این چای در مقایسه با چای سرگل کمی بزرگ‌تر، طعم آن ملایم‌تر و تلخی آن کم‌تر است. قیمت این چای، از چای سرگل پایین‌تر ولی از چای قلم بالاتر می‌باشد.
3- چای قلم
چای قلم از برگ‌های پایین‌تر چای به دست می‌آید، دارای اندازه درشت‌تر، طعم ملایم‌تر و رنگ کم‌تری نسبت به دو چای قبلی می‌باشد؛ هم‌چنین قیمت چای قلم ارزان‌تر از چای سرگل و ممتاز است.
4- چای شکسته
در طول فرآیند تولید چای، بخشی از برگ‌های چای به صورت کامل باقی نمی‌‌مانند و به چند تکه تقسیم می‌شوند. به چایی که از این برگ‌های خرد شده تشکیل می‌شود، چای شکسته می‌گویند. این چای نسبت به چای سرگل و ممتاز وزن کم‌تری دارد، پیچیدگی آن کم‌تر بوده و زود دم‌تر است؛ بنابراین چای شکسته برای افرادی که صبر و حوصله دم کردن 15 دقیقه‌ای چای را ندارند، مناسب است و در کم‌تر از 10 دقیقه دم می‌کشد.
5- چای باروتی
ا
ین چای بسیار شبیه چای شکسته است ولی دارای برگ‌های ریزتر و خردتر می‌باشد. از این چای به علت زوددم بودن و زود رنگ پس دادن، در برخی دمنوش‌ها و تی‌بگ‌ها استفاده می‌شود.
6- چای بهاره، چای تابستانه، چای پاییزه
علاوه بر موارد بالا اسامی دیگری نیز برای دسته بندی چای‌های ایرانی استفاده می‌شود که این نام با توجه به این که چای در چه فصلی از سال برداشت شود، به آن داده می‌شود. در بین این سه چای، چای بهاره عطر و طعم بهتری نسبت به دو چای دیگر دارد اما چای تابستانه و پاییزه نیز کیفیت مناسبی دارند و هر فرد بسته به ذائقه خود ممکن است هر یک از این سه را ترجیح دهد.
بهترین چای ایرانی
با توجه به مطالب گفته شده در مقاله، چای سرگل نسبت به چای‌های دیگر باکیفیت‌تر و گران‌تر است و بعد از آن چای ممتاز قرار دارد. البته این به معنای بد یا بی‌کیفیت بودن چای‌های دیگر نیست مثلا برخی ممکن است از عطر و طعم ملایم چای قلم خوششان بیاید و یا برخی چای شکسته را به دلیل زوددم بودن و یا زود رنگ پس دادن بیش‌تر بپسندند؛ پس هر کسی ممکن است بر اساس ذائقه و سلیقه خود از یک چای بیش‌تر خوشش بیاید.
سعی کنید حتما چای را از فروشگاه‌ها و افراد معتبر و مطمئن تهیه کنید زیرا برخی از فروشندگان چای‌های بی‌کیفیت و کهنه را به اسم چای تازه و مرغوب و با قیمت بالا به مردم می‌فروشند و از عدم آگاهی آن‌ها سوء استفاده می‌کنند.
فروشگاه اینترنتی درکام یکی از این فروشگاه‌های معتبر است که هر ساله بهترین، تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین چای‌ها را از تولیدکنندگان و کارخانه‌های شمال کشور تهیه کرده و بعد از تست چای و اطمینان از مرغوب بودن آن، چای را به مشتریانش عرضه می‌کند. این فروشگاه هر ساله در اردیبهشت ماه که زمان برداشت چای می‌باشد، چای تازه می‌آورد؛ پس اگر می‌خواهید طعم خوب و دل‌نشین چای ایرانی را تجربه کنید، فرصت را از دست ندهید و برای خرید چای شمال درکام تولید 1400، به سایت این فروشگاه به نشانی dorkam.com مراجعه نموده و چای مورد نظر خود را سفارش دهید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا