انواع مدل های پادکست

hossein97amiri

New Member
پادکست چیست؟
microphone.png
پادکست (Podcast) یک مدل ارائه محتوا به صورت صوتی است. بسیاری از آن به‌عنوان رادیو اینترنتی یاد می‌کنند. کلمه پادکست ترکیب دو واژه iPod (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش -گسترده-) است که در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرزلی در روزنامه گاردین «مقاله انقلاب شنیداری» عنوان شد.

پادکست از طریق فید RSS توزیع می‌شود. افراد تولید کننده یا همان پادکسترها (Podcaster) اپیزودهای خود را از طریق این فید در اختیار مخاطبان می‌گذارند و آن‌ها می‌توانند توسط اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پخش پادکست، هر زمان که خواستند به قسمت‌های یک پادکست گوش دهند.

برای گوش دادن، ساده‌ترین راه استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست است. مرجع تمامی پادکست‌ها، اپل و سرویس Apple Podcasts این شرکت است. کافی است به این اپلیکیشن در دستگاه iOS خود بروید و هر پادکستی را که می‌خواهید گوش دهید. بر روی اندروید هم گوگل با توسعه Google Podcasts راهی مشابه اپل را پیش گرفته‌ است. در بین سرویس‌های دیگری مانند کست باکس (CastBox)، استیتچر (Stitcher)، اورکست (OverCast) و… نیز راه گوش دادن به این مدل محتوا را آسان کرده‌اند.

سرویس‌های پخش موزیک مانند ساندکلاد (Soundcloud) و اسپاتیفای (Spotify) نیز از پادکست پشتیبانی می‌کنند و برخی پادکست‌ها بر روی این دو سرویس هم منتشر می‌شوند. اما کانال اصلی توزیع همان فید RSS است که مخاطبین می‌توانند بر روی هر اپلیکیشن که از این فرمت پشتیبانی می‌کند، محتوای شما را گوش دهند.

برای تهیه و ساخت پادکست هم باید اقداماتی را انجام دهید تا بتوانید به مرحله نهایی یعنی انتشار در سرویس‌های پادکست برسید. در این مقاله در ۶ قدم سعی شده دید کلی نسبت به پادکست و فضای تولید آن به‌شما بدهیم و اولین قدم برای آماده‌سازی و تهیه محتوا است.
create-podcast-artwork-page-002-min.jpg



انواع فرم پادکست
پادکست تک‌نفره – یک میزبان
پادکست تک‌نفره یا Solo Podcast ساده‌ترین و همچنین مرسوم‌ترین مدل است که امروزه شاهد آن‌ هستیم. این نوع پادکست‌ها که به One Man Show نیز معروف‌اند، شامل ارائه محتوا توسط یک شخص (میزبان – Host) جلوی میکروفون است. چه از روی متن و چه از روی داده‌های از پیش تعیین شده، شخصی به‌شما اطلاعاتی را – در هر موضوع- منتقل می‌کند. اگر محتوای با کیفیت و ارزشمندی در هر موضوعی که به‌آن علاقه دارید، آماده کردید، بهترین مدل ارائه برای شما همین پادکست تک‌نفره است.

پادکست مصاحبه‌ای
پادکست مصاحبه‌ای یا The Interview Podcast شامل مصاحبه یک شخص (میزبان) با فرد دیگری است که به یکی از قسمت‌های برنامه دعوت می‌شود. در پادکست مصاحبه‌ای محتوایی از پیش آماده نمی‌شود، بلکه وظیفه میزبان این است که سوالاتی را یادداشت کرده و در حین گفتگو اطلاعات بیشتری را از مصاحبه‌شونده بگیرد.

پادکست میزگرد
پادکست میزگرد یا پنل گفتگو – Panel Show or Rouad Table Podcast گونه‌ای از فرم‌های پادکست است. در این مدل ممکن است میزبان‌ بیشتر از یک نفر و طبیعتا مهمان‌ها هم بیشتر از یک نفر باشند. در پادکست‌های فرم میزگرد تمامی افراد به‌صورت همزمان در خصوص یک موضوع خاص با یک‌دیگر گفتگو می‌کنند. گفتگو افراد موافق و مخالف یک موضوع، جذابیتی است که این‌گونه از پادکست‌ها دارند. از ویژگی‌های بارز این فرم پادکست هم می‌توان به مدیریت سخت زمان و مهمان‌ها اشاره کرد. همچنین معمولا پادکست‌های میزگرد یا پنل گتفگو، طولانی هستند و کمتر وقفه‌ای در بین آن‌ها است.

پادکست با دو میزبان – میزبانی مشترک
پادکست با دو میزبان – Co-Hosted Podcast یا به بیان دیگر پادکست با بیشتر از یک میزبان – Multi Host Podcast مدلی از پادکست مشابه پادکست تک‌نفره است. یعنی کاملا وظایف میزبان نصف می‌شود و یا هر کدام در خصوص موضوعی نظرات خود را ارائه می‌دهند. پادکست‌های با دو میزبان معمولا فضای کمدی و بامزه‌ای دارند و در صورتی که بتوانند در کنار زنده‌ نگه‌داشتن حال‌و‌هوای پادکست، محتوای با ارزشی را هم منتقل کنند، شانس بالایی برای پرطرفدار شدن دارند.

پادکست قصه‌گو
پادکست قصه‌گو یا داستان‌سرایی – Storytelling Podcast یکی از پرطرفدارترین فرم‌های پادکست است. قصه گفتن و جذب مخاطب از این طریق همواره توسط مختصصین بازاریابی تایید شده است و در فضای پادکست هم همین قانون حکم‌فرماست. مخاطب می‌تواند راحت‌تر از مدل‌های دیگر با فرم قصه‌گویی شما جذب پادکست شما شود. پادکست‌های قصه‌گو خودشان به دو زیر دسته تقسیم می‌شوند. اول) قصه‌گو – غیر داستانی و دوم) قصه‌گو – داستانی

پادکست قصه‌گو غیر داستانی
پادکست قصه‌گو غیر داستانی – Non-Fiction Storytelling Podcast مدلی مرسوم‌تر نسبت به قصه‌گو داستانی است. در این مدل پادکست در اصل داستانی تعریف می‌شود اما نوع روایت فرق می‌کند. نوع ارائه می‌تواند کاملا لحن‌های متفاوت داشته باشد و از زبان اشخاص مختلف و منابع مختلف نکاتی مطرح شود. حتی در این مدل پادکست‌ها ممکن است بریده‌ای از صدای اشخاص دیگر (یا صدای مستند و یا فیلمی در مورد سوژه قسمت مربوطه) پخش شود. پادکست‌های قصه‌گو غیر داستانی می‌تواند نتیجه تحقیق و بررسی روزنامه‌نگاران و افراد متخصص در مورد یک داستان و روایت باشد. پادکست‌های مطرح و پرطرفدار انگلیسی This American Life و Serial جز این دسته از پادکست قرار می‌گیرند.

پادکست قصه‌گو داستانی
پادکست قصه‌گو داستانی – Fiction Storytelling Podcast هم فرم دیگر از پادکست قصه‌گو است. در این حالت کاملا با یک قصه و داستان طرف هستیم. یعنی میزبان یا میزبان‌های پادکست در نقش گوینده صدای شخصیت‌ها قرار می‌گیرند و داستانی را همانند یک فیلم و سریال، در پادکست پیش می‌برند. البته این مدل پادکست ممکن است توسط یک میزبان انجام شود و آن نقش راوی داشته باشد. همه‌چیز بستگی به سبک داستان و مدل پیشروی آن دارد. در بین پادکست‌های انگلیسی بسیاری از نویسندگان داستان‌های خود را از طریق این مدیوم برای مخاطبین تعریف می‌کنند و طرفداران بسیاری نیز دارند.

پادکست ترکیبی
پادکست ترکیبی – Hybrid Podcast مدلی از پادکست است که می‌تواند ترکیب چندین فرم دیگر باشد. برای مثال در یک پادکست تک‌نفره ممکن است، داستانی تعریف شود و سپس در خصوص داستان با کسی به‌عنوان مهمان مصاحبه‌ای هم انجام شود. مجله‌های صوتی – Audio Magazine هم جز این دسته از پادکست‌ها قرار می‌گیرند. در مجله‌های صوتی امکان دارد چندین میزبان حضور داشتنه باشند و همچنین بین آن از قطعه‌های موسیقی کامل استفاده شده باشد. مصاحبه و پرسش و پاسخ از دیگر بخش‌هایی است که در مجله‌های صوتی وجود دارد.

در هر یک از فرم‌های مربوط به پادکست بخواهید وارد شوید، باید به محتوای قابل ارائه خود توجه داشته باشید. مخاطبین فقط برای صدای شما پادکست را دنبال نمی‌کنند، بلکه باید محتوای جذابی را به‌آن‌ها ارائه دهید. بالاحره هر پادکست مخاطبین خود را دارد و هیچ‌وقت سعی نکنید برا جذب مخاطب همه را راضی کنید.

موضوعی که به آن علاقه دارید و دوست دارید در خصوص آن صحبت کنید و اطلاعاتی را به علاقه‌مندان دیگر منتقل کنید، انتخاب کرده و در یک چارچوب که برای خود تعیین می‌کنید، پادکست را شروع کنید. با توجه به حجم محتوای شما و موضوعات قابل بحث پادکست شما می‌تواند به‌صورت روزانه، هفتگی، یک هفته‌درمیان، ماهانه منتشر شود. البته هیچ الزامی برای انتشار با برنامه وجود ندارد و این شما هستید که زمان که بخواهید، می‌توانید قسمت جدید خود را منتشر کنید، اما بهتر است با یک نظم و برنامه کار پادکست‌سازی را شروع کنید.

برای اینکه صدای شما در ضبط بهتر شنیده شود و به‌اصطلاح روان کلمات و جملات را بیان کنید، می‌توانید پیش از قدم دوم یعنی ضبط صدا، به‌صورت کامل متن چیزی که باید آن را بیان کنید را آماده داشته باشید و در کنار خود قرار دهید.

منبع: مقاله ساخت پادکست سایت فوربو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا