انواع لنت ترمز

phayton

New Member
لنت ترمز چیست؟
یکی از بخش های مهم خودرو لنت ترمز یا Brake Pad است که مهم ترین وظیفه را در قسمت چرخ و ترمز ایفا می کنند. و همچین در حفظ جان سرنشینان نقش به سزایی دارد. لنت ترمز در 2 قسمت چرخ عقب و چرخ جلو خودرو مورد استفاده دارد. مثلا لنت ترمز جلو 206 و لنت ترمز عقب 206 . این قطعه مهم و کاربردی در سال 1902 توسط فردی به نام فردریک لنستر ساخته شد .

به بیان ساده تر لنت ترمز سمند ، لنت ترمز 206 ، لنت ترمز پراید یا در کل همه لنت ترمزها با ایجاد اصطحکاک در دیسک ها یا کاسه ترمز انرژی جنبشی و حرکتی که توسط چرخ ها ایجاد می شود را به انرژی حرارتی تبدیل می کنند. سپس با پخش این انرژی در فضا، شتاب منفی خودرو را می گیرد و سرعت اتومبیل را کاهش میدهد. قدرت این چرخه حدودا 10 برابر قدرت موتور است. از اینرو در ساخت این قطعه باید از مواد و آلیاژ با کیفیت استفاده کرد تا توان لازم در برابر اصطحکاک و گرمای ایجاد شده را داشته باشد.



اجزای لنت ترمز
ساخت لنت ترمز ها در 2 مرحله ی اصلی ساخت کفشک و ساخت لقمه لنت انجام می گیرد.

  • کفشک: محل قرار گیری لنت است و با توجه بو نوع لنت شکل ظاهری متفاوتی دارد.
  • لنت لقمه: نیروی اصطحکاکی توسط لنت لقمه ایجاد و کنترل می شود.
    لقمه لنت ها در 5 نوع زیر موجود می باشند و بسته به نوع خودرو و سازندگان مورد استفاده قرار می گیرندلنت بدون آزبست ارگانیک، لنت سرامیکی، لنت نیمه فلزی، لنت کم فلز و لنت زینتری


ساختار لنت ترمزها به صورت کلی از این چهار بخش تشکیل می شود:

الیاف - اصلاح کننده ها - رزین ها



معرفی انواع لنت ترمز
  • لنت ترمزهای بدون آزبست ارگانیک NAO
  • لنت ترمزهای سرامیکی
  • لنت ترمزهای زینتری یا فلزی یا متالیک Sintered Brake Pads

انتخاب صحیح لنت ترمز
انتخاب نوع لنت بستگی به نوع خودرو و شرایط استفاده شما از خودرو دارد. مواردی مانند شرایط منطقه ای و آب و هوایی و مدت زمان رانندگی در ترافیک از جمله مواردی است که هنگام خرید لنت ترمز باید به آن توجه کرد .


منبع: معرفی انواع لنت ترمز
 

جدیدترین ارسال ها

بالا