انواع شیر فلکه سوزنی از لحاظ جنس و اندازه

valvesend

New Member
%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D9%84%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%A7%D8%B1150.jpg


انواع شیر فلکه سوزنی از لحاظ جنس و اندازه

شیر فلکه سوزنی

شیر فلکه سوزنی یا needlevalves که اسم خود را از شکل دیسک و نشیمنگاه خود گرفته از لحاظ ساختمان و طرز کار جزو خانواده شیرهای کروی می باشد با این شیرها می توان کنترل دقیق جریان سیال را به خصوص در لوله های باریک و ظریف برقرار کرد.


ساختمان این شیر طوری است که جریان به یک حفره کوچک هدایت می شود و پس از چرخش °90 به نوک یک مخروط هدایت می شود و همانگونه که از شکل پیداست جریان از بین این حفره و یک قطعه سوزنی شکل به خروجی راه می یابد ..دیسک این نوع شیر از میله مخروطی شکل نازکی تشکیل شده که از داخل سوراخ مدور صفحه عبور می کند و جریان حرکت سیال را محدود می سازد. ساختمان این شیرها بیشتر در کاربراتورها به کار می رود .


این نوع شیر از لحاظ ساختار بسیار ظریف و تقریبا کوچک می باشد و بعلت داشتن مکانیسم مورد اعتماد در عملیات حساس و دقیق به کار گرفته می شود .


در آزمایشگاه های نفت یا پتروشیمی و وسائل ابزار دقیق کاربرد آن بسیار می باشد . قطر شیرهای سوزنی معمولا از 2 اینچ تجاوز نمی کند و شیر سوزنی را بیشتر در محل هایی به کار می برند که محدودیت لازم باشد و منظور از محدودیت یعنی تاخیر زمانی و تغییر آرام فشار است .



شیرهای اتوماتیک یا خودکار

برای عملکرد این مدل از شیرها ، انرژی لازم از خود سامانه مانند انرژی موجود در خطوط لوله انتقال آب تامین می شود ؛ مانند فشارشکن، یک طرفه، کنترل سطح آب در مخازن و غیره.


ایـن شـیرها ، خـود بـه دو گـروه تقـسیم می شوند که عبارتند از:
الف) شیرهایی که انرژی سامانه مستقیما به شیر وارد می شود تا عمل مورد نظر را انجام بدهد مانند شیرهای یک طرفه معمولی، شیر شناور (فلوتر) کوچک و غیره.


ب) شیرهایی که انرژی سامانه به طور مستقیم برای به کار انداختن شیر کافی نیست و در نتیجه از سامانه پیلـوت بـرای تقویـت نیروی مورد نیاز شیر استفاده می شود. در این شیرها سامانه پیلوت مانند مغز شیر عمل می کند و شیر اصلی از فرمان هایی کـه از سامانه پیلوت صادر می شود، تبعیت می کند؛ مانند شیرهای فشارشکن، شیرهای اطمینان پیلوت دار و شیرهای کنترل سطح آب در مخازن .
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا