انواع روغن زیتون | 5 خاصیت روغن زیتون که باید بدانید

Ali-Didari

New Member
روغن زیتون یکی از روغن‌های طبیعی است که از میوه درخت زیتون استخراج می‌شود. این روغن علاوه بر کاربردهایی که در پخت و پز دارد، در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی و انواع صابون نیز به کار می‌رود. ما در این مقاله قصد داریم ابتدا انواع روغن زیتون را به شما معرفی کنیم و سپس به بیان 5 مورد از مهم‌ترین خواص این روغن گیاهی فوق العاده بپردازیم:

خواص روغن زیتون

انواع روغن زیتون
روغن زیتون خوراکی را می‌توان برحسب روش تولید، میران فرآوری، نوع مواد افزودنی، کیفیت و میزان عطر و طعمی که دارد، به چند دسته کلی زیر تقسیم کرد:
۱- روغن زیتون تصفیه نشده: این روغن خودش به دو دسته تقسیم می‌شود:
  • روغن زیتون فرابکر: درجه کیفی این روغن نسبت به تمام روغن‌ زیتون‌های دیگر بیشتر است. این روغن را با استفاده از دستگاه‌های پرس سرد، مستقیما از زیتون تازه و سالم می‌گیرند. چون برای تولید این روغن زیتون از گرما و فرآیندهای شیمیایی استفاده نمی‌شود، تمامی خواص و ویتامین‌های آن حفظ شده و کاملا طعم و عطر زیتون می‌دهد. توصیه می‌کنیم بیشتر از این روغن در تهیه سالاد، پاستا و یا طبخ غذا روی حرارت ملایم استفاده کنید. سعی کنید این روغن زیتون را از فروشگاه‌های مطمئنی مانند درکام تهیه کنید تا از کیفیت، خلوص و تقلبی نبودن آن خیالتان راحت باشد.
  • روغن زیتون بکر: این روغن از نظر کیفیت بعد از روغن زیتون فرابکر قرار می‌گیرد. روغن زیتون بکر هم مانند روغن فرابکر از پرس اول زیتون و بدون گرما و استفاده از مواد شیمیایی به دست می‌آید. عطر و طعم این روغن از روغن فرابکر ملایم‌تر بوده ولی میزان اولئیک اسید آن بیشتر است؛ همین باعث شده که این روغن کالری بیشتر و نقطه دود بالاتری داشته باشد. چون نقطه دود این روغن بالاتر است، می‌توان هم از آن در سالاد و غذاهای سرد و هم برای پخت و پز با حرارت ملایم استفاده کرد.
۲- روغن زیتون تصفیه شده: معمولا برای اینکه روغن زیتون، بدون بو شود و مزه زیتون در روغن کمتر به چشم بیاید، روغن زیتون بکر را تصفیه می‌کنند و از این فرایند روغن تصفیه شده به دست می‌آید. طی فرآیند تصفیه چون روغن تحت گرما و فرآیندهای شیمیایی قرار می‌گیرد، بخش زیادی از خواص آنتی اکسیدانی آن از بین رفته و اسید اولئیک آن بالا می‌رود پس اگر به دنبال بهره‌مندی از خواص روغن زیتون هستید، بهتر است از روغن زیتون فرابکر یا بکر استفاده نمایید. به دلیل نقطه دود بالایی که روغن زیتون تصفیه شده دارد، می‌توان از آن برای پخت و پز استفاده کرد.
۳- روغن تفاله زیتون: این روغن که نام دیگر آن پومیس است، بی‌کیفیت‌ترین روغن زیتون محسوب می‌شود که از تفاله‌های زیتونی که قبلا آب و روغن آن‌ها خارج شده، به دست می‌آید. به دلیل کیفیت پایینی که این روغن دارد، معمولا آن را بعد از تصفیه با روغن زیتون‌های باکیفیت‌تر مخلوط و سپس عرضه می‌کنند. به دلیل اینکه این مدل روغن زیتون، آلاینده‌های سرطان‌زا دارد، مصرف آن توصیه نمی‌شود.
خواص روغن زیتون
5 مورد از مهم‌ترین فواید روغن زیتون شامل موارد زیر است:
1- کاهش خطر ابتلا به دیابت
روغن زیتون اثرات مفیدی در کاهش مقاومت به انسولین و افزایش حساسیت به انسولین دارد. در یک مطالعه نشان داده شد رژیم غذایی غنی از روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت را تا ۴۰ درصد کاهش داده است.
2- موثر برای سلامت پوست و مو
روغن زیتون برای سلامت پوست و مو بسیار حائز اهمیت است. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون سبب می‌شود این روغن خواص نرم کنندگی بسیار بالایی داشته باشد و استفاده از آن به نرم شدن مو و پوست کمک می‌کند.
استفاده موضعی از روغن زیتون سبب نفوذ این روغن به ساقه مو و در نتیجه نرمی، لطافت و درخشش مو می‌شود. هم‌چنین استفاده از روغن زیتون در درمان مشکلاتی از جمله رفع شوره سر و شپش نیز مؤثر است.
روغن زیتون به نرمی و لطافت پوست نیز کمک می‌کند و از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. هم‌چنین روغن زیتون می‌تواند برای درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه و استریا نیز مفید باشد.
3- تقویت سیستم ایمنی و سلامت روده
IBD یا بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش یک اصطلاح است که برای توصیف اختلالات مربوط به التهاب مزمن دستگاه گوارش استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد. مهم‌ترین آن‌ها بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند فنل‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند با تغییر در فلور میکروبی روده، به تقویت سیستم ایمنی و سلامت روده کمک کنند.
4- کمک به بهبود عملکرد مغز و کاهش بیماری‌های مغزی
روغن زیتون در درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر نقش دارد. بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری دژنراتیو در جهان است که با انحطاط سلول‌های عصبی همراه است. وقتی فردی دچار آلزایمر می‌شود، پلاک‌هایی موسوم به آمیلوئید بتا در سلول‌های مغزی ساخته می‌شود.
مطالعه‌ای روی موش‌ها ثابت کرد وجود ماده‌ای در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن این پلاک‌ها از درون سلول‌های مغزی کمک کند. علاوه بر این در یک مطالعه انسانی نشان داده شد مصرف روغن زیتون برای عملکرد مغز مفید است.
5- جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن
یکی از خواص منحصر به فرد روغن زیتون برخلاف روغن‌های غنی از اسیدهای چرب اشباع آن است که سبب چاقی نمی‌شود. علاوه بر این یک مطالعه سه ساله روی ۱۸۷ نفر نشان داد، رژیم غذایی غنی از روغن زیتون با افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها و کاهش وزن همراه است.
این 5 خاصیت تنها چند مورد از فواید فراوان روغن زیتون بودند. به خاطر داشته باشید زمانی یک روغن زیتون می‌تواند تمام این خواص را داشته باشد که تصفیه نشده و خام باشد؛ روغن زیتونی که تصفیه شده، درست است که عطر و بوی کمتری دارد ولی از آن طرف بخشی از خواص خود را نیز طی فرآیند تصفیه از دست داده است.

منبع: https://dorkam.com/mag/خواص-روغن-زیتون/
 

جدیدترین ارسال ها

بالا