انواع روش از بین بردن لکه های روی فرش

Homemade-laundry-stain-remover.jpg
فرش یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی منزل است که تاثیر زیادی در زیبایی فضا دارد و طبیعتا پس از مدتی و در اثر رفت‌وآمد، کثیف می‌شود. در نظر داشته باشید، زمانی که لکه‌ای روی فرش ایجاد می‌شود؛ اگر فورا آن را تمیز کنید، نیاز به شستشوی فرش به طور کامل نیست. البته در صورت نیاز به شستشوی کامل فرش باید دقت کنید که انتخاب بهترین قالیشویی در از بین بردن انواع لکه فرش نقش مهمی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی از نوع لکه، جنس فرش و همچنین نحوه شستشو باعث می‌شود که به فرش‌های ارزشمند خود آسیب بزنیم.
هرچند که بهترین فرش ها ماشینی می توانند زیبایی و سرزندگی زیادی به منازل بدهند اما به شدت نیز مستعد کثیف شدن هستند و هر نوع ماده خوراکی و مایعاتی می تواند باعث ایجاد لکه در آنها شود. در اکثر مواقع تمیز کردن لکه ها بلافاصله بعد از ریخته شدن مواد بر روی فرش به راحتی انجام می شود اما چنانچه لکه ها به منافذ و الیاف فرش نفوذ کرده و خشک شود ممکن است کار تمیز کردن آن سخت تر شود. خوشبختانه امروزه انواع مواد خانگی و همچنین شوینده های تخصصی برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش در خانه در دسترس هستند و چنانچه این مواد نیز قادر به تمیز کردن کامل لکه ها نشوند می تواند از خدمات قالیشویی استفاده کرد.
در این مقاله کارشناسان متخصص قالیکده البرز از روش‌های تمیز کردن انواع لکه های روی فرش می‌گویند تا بتوانید عمر مفید قالی خود را افزایش دهید.

محلول‌های خانگی برای از بین بردن لکه فرش کدامند؟​

شما به راحتی می‌توانید، بهترین لکه بر فرش را در منزل خود بسازید. برای این کار کافی است، تنها سری به آشپزخانه خود بزنید و با استفاده از برخی مواد خانگی، لکه فرش را نابود کنید. همواره هنگام ساختن محلول‌های خانگی با استفاده از مواد غذایی یا شیمیایی که در منزل دارید به میزان موادی که استفاده می‌کنید، بسیار دقت داشته باشید. استفاده بیش از حد از برخی مواد اسیدی به فرش شما آسیب وارد کرده و از ارزش آن می‌‌کاهد. همچنین دمای آب نیز در از بین بردن لکه یا تشدید آن نقش دارد.
20210219-20210223_StainsHub_AD_-0052.jpg
جنس فرش شما در استفاده از انواع محلول‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. نحوه بردن لکه از فرش دستباف با فرش ماشینی یکسان نیست. همچنین از دیگر مواردی که باید مدنظر قرار دهید، رنگ فرش است. فرش‌های سفید و کرم بیش از دیگر رنگ‎‌ها در معرض کثیفی هستند و شما هنگام انتخاب لکه‌بر خانگی باید در نظر داشته باشید که به پخش شدن لکه روی فرش کمک نکنید. در ادامه به برخی از مواد ارزان‌ قیمت و در دسترسی که برای بردن لکه به کار شما می‌آیند، اشاره می‌کنیم.

بهترین لکه بر فرش و مبل​

همانطور که گفته شد افراد می توانند از انواع مواد خانگی و مواد شیمیایی برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش، موکت، گلیم، مبل و … استفاده کنند. انتخاب بهترین لکه بر فرش و مبل باید بر اساس نوع پارچه، الیاف، نوع باف فرش و همچنین نوع لکه ها انجام شود چرا که ممکن است تعدادی از مواد تمیز کننده به فرش ها و مبل ها آسیب وارد کنند. خوشبختانه امروزه انواع شامپو فرش ها و مواد شوینده نانو با فرمولاسیون اختصاصی تولید می شوند و هر کدام از آنها می توانند برای فرش ها، مبل ها، موکت ها و گلیم های خاص استفاده شوند.
علاوه بر شوینده های شیمیایی، محلول های دیگری همچون هیدروژن پراکسید، محلول سرکه سفید و آب، محلول آب جوش و جوش شیرین، محلول آب و نمک، محلول آب، هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات و محلول آب و آمونیاک می توانند لکه بری مناسبی از روی فرش و مبل داشته باشند.

ترکیب سرکه با سایر مواد برای از بین بردن لکه فرش​

سرکه برای از بین بردن لکه روی فرش کمک به‌سزایی خواهد کرد. با استفاده از سرکه هم می‌توان، لکه چربی را تمیز کرد. برای این منظور اسفنج یا پارچه را به سرکه آغشته کنید و سپس آن را روی لکه بکشید تا تمیز شود. ممکن است نیاز باشد، پس از استفاده از سرکه با کف صابون نیز محل لکه را تمیز کنید تا هیچ اثری از آن باقی نماند. خاصیت اسیدی سرکه باعث از بین رفتن بوی نامطبوع و همچنین لکه‌های سمج می‌شود.
first_post.jpg
ترکیب مفید دیگر، آمونیاک و سرکه است؛ اما توصیه می‌شود برای از بین بردن لکه فرش دستباف از آن استفاده نشود؛ چرا که ممکن است موجب تغییر رنگ فرش شود. سرکه سفید هنگامی که با روغن و نمک ترکیب شود برای از بین بردن لکه شاتوت روی فرش می‌تواند بسیار مفید باشد. از دیگر پاک‌کننده‌های خانگی پودر بوراکس و سرکه است که در حفاظت از محیط زیست نیز نقش خواهد داشت. این محلول به کشتن کک و سوک نیز کمک می‌کند.

آشنایی با مهم‌ترین لکه‌های متداول که فرش شما را آلوده می‌کنند​

فرش‌ها به علت اینکه زیر پای ما جای می‌گیرند؛ بیش از سایر اثاثیه منزل در معرض آلودگی هستند. از لکه الکل روی فرش تا روغن و لاک ناخن، همگی لکه‌های متداولی هستند که معمولا موجب کثیف شدن فرش می‌شوند. مهم است که شما شناخت کافی از لکه‌ها و اثرات آن‌ها داشته باشید تا برای پاک کردن از مواد درست و حلال هر لکه استفاده کنید.

تمیز کردن لکه چربی و روغن​

یکی از لکه‌های رایجی که معمولا روی فرش ایجاد می‌شود لکه روغن و چربی است. زمانی که مهمان دارید و سفره را روی فرش انداختید؛ امکان دارد که ظرف غذا از دست افراد بیفتد و لکه روغن روی فرش ایجاد شود. لکه‌های چربی و روغن، بسیار سرسخت هستند و تمیز کردن آن‌ها زحمت بیشتری می‌طلبد. نکته مهم درباره لکه چربی و روغن این است که باید فورا تمیز شود در غیر این‌صورت لکه کهنه شده و تمیز کردن آن، سخت‌تر خواهد بود.
1562945457040.jpeg
برای پاک کردن لکه چربی، ابتدا یک دستمال یا حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید تا روغن اضافی را به خودش جذب کند. در این مرحله دقت کنید که لکه پخش نشود. سپس مقداری مایع ظرفشویی را با کمی آب گرم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را با کمک یک اسفنج یا یک مسواک روی لکه بمالید تا پاک شود. اگر لکه سرسخت باشد، شاید نیاز به تکرار چند بار این عمل باشد.

پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش​

برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش که ناشی از چسب قطره ای و چسب های قوی مانند چسب دوقلو است می توان ابتدا چند قطره استون بر روی آن ریخته و سپس به آرامی آن را تمیز کرد. همچنین برای پاک کردن لکه چسب مایع می توان یک پارچه نخی را بر روی آن قرار داد و با استفاده از اتو آن را گرم کرد تا چسب به پارچه چسبیده و از فرش کنده می شود. برای استفاده از استون برای تمیز کردن لکه های چسب قطره ای ابتدا باید فرد این ماده را در بخشی از فرش که در دید نیست امتحان کند چرا که ممکن است استون باعث تغییر رنگ بافت و الیاف فرش ها شود. همچنین باید دقت کرد که برای تمیز کردن لکه های چسب قطره ای باید از قطره چکان برای ریختن استون استفاده کرده چرا که حجم بالای استون ممکن است باعث آسیب دیدن فرش شود. در نهایت برای تمیز کردن کاملا آثار لکه می توان از محلول سرکه سفید و آب نیز استفاده کرد.

تمیز کردن لکه چای و قهوه فرش​

اولین قدم برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش، آگاهی از نوع لکه است تا ماده پاک‌کننده متناسب با آن انتخاب شود. یکی از انواع لکه فرش، اثر نسکافه است که به روش‌های مختلفی پاک می‌شود. برای پاک کردن لکه چای و قهوه، بهتر است به محض ریختن چای یا قهوه روی فرش با کمک یک قاشق آن را از سطح فرش جمع کنید. سپس برای پاک کردن اثر لکه می‌توانید از موادی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود مانند سرکه، نمک یا ماست استفاده کنید.
how-to-remove-coffee-stain-from-carpet-1208x680.jpeg
ممکن است استفاده از مواد طبیعی برای پاک کردن لکه فرش چای نتیجه مطلوبی نداشته باشد و همچنان رد لکه روی فرش باقی بماند. بنابراین کمی شامپوی فرش را در مقداری آب مخلوط کرده و کف حاصل را به کمک یک اسفنج یا پارچه روی لکه بکشید تا کاملا تمیز شود.

نکات مهم برای از بین بردن لکه فرش​

هنگامی که نسبت به زدودن لکه از فرش در منزل اقدام می‌کنید؛ باید همواره برخی نکات مهم را مدنظر قرار دهید. برای مثال جنس فرش اهمیت زیادی دارد. فرش‌های دستباف معمولا حساس‎‌تر بوده و به علت استفاده از رنگ‌های طبیعی ممکن است در صورتی که محلولی روی آن‌ها بمالید، رنگ پس بدهند. یکی از نکات مهم برای پاک کردن لکه فرش در منزل، اقدام سریع و فوری پیش از خشک شدن فرش است. همچنین به یاد داشته باشید که از حوله برای پاک کردن استفاده کنید نه دستمال کاغذی.
how-to-deep-clean-carpet-by-hand.jpg
هرگز حوله را روی فرش نمالید و همواره پیش از شروع لکه‌بری در منزل، محلول خود را در گوشه‌ای از فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به فرش شما وارد نمی‌کند. همواره فرش‌ها را جارو کنید تا گرد غبار روی فرش نماند. در نهایت در صورتی که لکه مدتی طولانی روی فرش ماند یا به روش‌های خانگی اطمینان ندارید، این کار را به متخصصان قالیشویی بسپارید. یک قالیشویی معتبر و مطمئن پس از بررسی لکه موجود روی فرش شما با مواد شوینده مخصوص و مرغوب لکه فرش را می‌برد.
برای راهنمایی بیشتر نیز می توانید سؤالات خود را از کارشناسان مجرب قالیکده البرز بپرسید و برای برقراری ارتباط با قالیکده البرز اینجا کلیک کنید.

جمع بندی نهایی​

برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش می توان از مواد و محلول های مختلف خانگی و شیمیایی استفاده کرد اما برای این کار حتما باید به نوع لکه ها، نوع فرش، نوع الیاف و بافت آن و همچنین مدت زمان ایجاد لکه توجه داشت چرا که ممکن است برخی از مواد و محلول ها باعث وارد شدن خسارت به فرش ها شوند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا