انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

hossein97amiri

New Member
دیجیتال مارکتینگ امروزه بر بستر ابزارهای دیجیتال جدید مانند، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و تبلت صورت گرفته و در طرح استراتژی آن باید بتوان از هر طریقی که مخاطب جذب کرد. برای ورود و اجرای عملیات دیجیتال مارکتینگ باید از اینترنت استفاده کنیم. استفاده از اینترنت اولین تعریف دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی اینترنتی را مطرح می‌کند. خود بازاریابی اینترنتی زیرشاخه‌هایی دارد که شامل بخش‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ است اما همه اصول دیجیتال مارکتینگ به این خلاصه نشده و بخش تبلیغات آنلاین نیز وجود دارد.


85047.JPG

بازاریابی اینترنتی
از آنجایی که همه روش‌های مطرح شده در دیجیتال مارکتینگ بر بستر فضای اینترنت انجام می‌شود، بسیاری آن را تنها بازاریابی اینترنتی یا همان Internet Marketing می‌نامند. غلط هم نیست اما بازاریابی اینترنتی مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شود. در تعریف بازاریابی اینترنتی باید گفت که شامل روش‌هایی برای بازاریابی بوده که بر بستر یک وب‌سایت انجام می‌شود. یعنی اولین قدم عملی برای اجرا برنامه دیجیتال مارکتینگ، راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر بستر یک وب‌سایت است. سپس پس از راه‌اندازی باید با استفاده روش‌های بازاریابی زیر، محصول و یا خدمات خود را معرفی کنید.



بازاریابی محتوا
اولین تعریف زیرشاخه در بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا (Content Marketing) نام دارد. در بازاریابی محتوا باید با استفاده از هر نوع محتوای متنی، تصویری، ویدویی و صوتی مخاطبین هدف خود را جذب کنید. در این نوع بازاریابی افزایش مخاطبین و افزایش فروش از طریق محتوا صورت می‌گیرد. بازاریابی محتوا شامل تعریف‌هایی برای هر یک از نوع محتوا است. مانند بازاریابی اینفوگرافیک (Infographic Marketing)، بازاریابی ویدویی (Video Marketing) و همچنین بازاریابی پادکست (Podcast Marketing). برای تولید محتوا در جهت اهداف بازاریابی دیجیتال باید اصول بازاریابی محتوا که در مورد بعدی به آن اشاره شده است را رعایت کرد. به همین منظور توصیه می‌کنم مقاله آموزش تولید محتوا را هم مطالعه کنید.


بازاریابی موتور جستجو
دومین تعریف کلی که درست پس از تولید و بازاریابی محتوا باید مورد استفاده قرار بگیرد، بازاریابی موتور جستو (Search Engine Marketing) است. در این نوع از بازاریابی باید با استفاده از تکنیک‌هایی سایت‌ خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، مطرح کنید. این تعریف شامل دو زیر دسته، سئو و بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا همان SEO و همچنین پرداخت کلیکی (Pay Per Click) یا همان PPC می‌شود. بهنیه سازی موتور جستجو مهم‌ترین بخش این نوع بازاریابی بوده و باید حتما آن را فرا گرفته و از آن در بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید.


بازاریابی ایمیلی
در بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) باید به شکلی هوشمندانه به مخاطبینی که از طریق دو روش بازاریابی محتوا و بازاریابی موتور جستجو بدست آوردید، آنها را علاقه‌مند که کسب و کار خودتان کنید تا مشتری همیشگی شما باقی بمانند. ارسال ایمیل باید از طریق سرویس‌هایی مانند میرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) استفاده کنید. این مدل از بازاریابی می‌توانند به منظور جلب اعتماد کاربر و وفاداری، برندسازی، تبلیغات و فروش محصول انجام شود.


بازاریابی رسانه های اجتماعی
بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing) که به اختصار SMM نامیده می‌شود، یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی بوده که تمرکزش بر روی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و … است. در این نوع از بازاریابی باید با استفاده از طرح‌های گرافیکی اختصاصی و مطالب مفید و البته کوتاه، مخاطبین خود را علاقه‌مندتر کنید. این مدل مشابه بازاریابی ایمیلی، می‌تواند به‌منظور جلب اعتماد، برندسازی، تبلیغات و همچنین برپا کردن یک چالش و مسابقه نیز استفاده شود. اما بحث برندسازی آن از بقیه بیشتر اهمیت دارد.


تبلیغات
تبلیغات (Advertising) بعد از بازاریابی اینترنتی به عنوان دومین دسته اصلی دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. تبلیغات هدفمند در بازااریابی دیجتال می‌تواند در کنار روش‌های اصولی آن شما را زودتر به نتیجه برساند. تبلیغات که در علم دیجیتال مارکتینگ در دو دسته تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) تقسیم می‌شود. برای مثال تبلیغات هدفمند گونه‌ای از تبلیغات است که در آن به ازای هر کلیک پول پرداخت می‌کند، آن هم نه برای هر کلیک، بلکه کلیک‌هایی که خودتان در شبکه تبلیغات موردنظر تعیین کرده‌اید که چه افرادی اینکار را انجام دهند. اما در تبلیغات مستقیم مانند تبلیغات بنری (Banner Advertising) و یا تبلیغات ویدویی، شما محصول یا خدمات خود را مستقیما تبلیغ می‌کنید و هدفمندی خاصی در آن وجود ندارد.

منبع: مقاله دیجیتال مارکتینگ سایت فوربو
 

جدیدترین ارسال ها

بالا