افزونه 1 انتخاب رشته بازیگری

sanjeshserv1

New Member

رشته بازیگری


اگر شما هم جزء افراد علاقه مند به دنیای هنر باشید، احتمالا ایده تحصیل در رشته های مرتبط با نمایش و بازیگری به فکر شما هم رسیده است.

رشته بازیگری از زیرمجموعه های کنکور هنر در دفترچه‌ی انتخاب رشته کنکور سراسری می‌باشد. مطابق اطلاعات درج شده در دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور هنر، پذیرش در این رشته در دانشگاه های دولتی روزانه، نوبت دوم و غیرانتفاعی
صورت می گیرد .

البته لازم به ذکر است که هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی هم در رشته‌ی بازیگری، دانشجو می‌پذیرد.

آشنایی با رشته بازیگری


رشته بازیگری، یکی از زیر مجموعه های رشته هنر است، که افراد می توانند از دبیرستان این رشته را انتخاب کنند؛ یعنی اینکه در هنرستان در رشته بازیگری تحصیل کنند؛ سپس در همین رشته وارد دانشگاه شوند.

هدف از ایجاد این رشته، تربیت افرادی است که بتوانند از طریق استفاده از هنر خود در رسانه های مختلف، مانند تلویزیون، رادیو، تئاتر و… فرهنگ و هنر کشور را گسترش دهند و باعث تربیت و آموزش به افراد جامعه شوند.

در حال حاضر پذیرش رشته بازیگری به صورت نیمه متمرکز انجام می گیرد و متقاضیان تحصیل در این رشته باید علاوه بر قبولی در آزمون سراسری، خود را برای آزمون عملی نیز آماده کنند.

مسلما افرادی که از سنین پایین، در دوره های آزاد بازیگری آموزشگاه‌ها شرکت کرده اند، به علت آگاه بودن از مباحث، می‌توانند به راحتی از مرحله‌ی مصاحبه علمی عبور کنند.

اهمیت تحصیل در رشته بازیگری


افرادی که دارای مدارک دانشگاهی و معتبر این رشته هستند، دید آکادمیک و علمی خاصی به این کار دارند و بسیاری از مفاهیم مربوطه را بهتر درک می کنند.

در بسیاری از مواقع این افراد به دلیل تمرینات کلاسی منظم و کسب تجربه از اساتید برجسته حرفه بازیگری، می توانند شانس خود را برای ورود به بازار کار این حرفه چند برابر کنند.

بطور کلی باید بگوییم که مدرک دانشگاه، تمرین مداوم و استعداد و علاقه، ۳ راس مثلث موفقیت افراد در این حرفه می‌باشد.

توانایی های موردنیاز برای تحصیل در رشته بازیگری


افرادی که به این رشته علاقه مند هستند، باید استعداد و توانایی های خود را بررسی کنند؛ زیرا برای رسیدن به موفقیت، علاقه به تنهایی کافی نیست.

پونزاز جمله مهارت های لازم برای محصلان این رشته، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوش و خلاقیت، از مواردی هستند که برای موفقیت در این حرفه نقش بسیار زیادی دارند.

توانایی حفظ کردن متن

برقراری ارتباط سریع با سایر افراد تیم

توانایی انجام کارهای تیمی

استقامت، انرژی، توان و تناسب بدنی مناسب، یکی دیگر از موارد مهم در رشته بازیگری است؛ زیرا بازیگری یکی از سخت ترین شغل های دنیاست و بازیگر باید بتواند ساعت های کاری نامنظم و طولانی را تحمل کند. همچنین ممکن است که بازیگر برای نقشی مجبور به گریم های سخت و یا رژیم لاغری یا چاقی شود؛ بنابراین باید بدن قوی و مقاومی داشته باشد.

بازیگر باید به سرعت با شرایط و افراد سازگار شود و تعاملات خوبی داشته باشد.

بازیگر باید انتقاد پذیر باشد تا بتواند از انتقادات و نظرات دیگران در راستای موفقیت های بیشتر استفاده کند.

توانایی های لازم برای رشته بازیگری

پونزبه طور کلی افرادی که قصد دارند تا یک بازیگر موفق باشند، باید توانایی های زیر را داشته باشند:

بیان زبانی

توانایی توضیح دادن ایده ها در گفتار به طوری که افراد متوجه موضوع شوند.

درک زبانی

توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده هایی که دیگران بیان می کنند.

به خاطر سپاری

توانایی به یاد آوردن اطلاعاتی مانند دیالوگ ها، کلمات، اعداد، تصاویر و…

وضوح سخنوری

توانایی سخنوری شفاف

درک نوشتاری

توانایی خواندن و درک ایده ها و اطلاعات از میان نوشته ها

دروس دانشگاهی در رشته بازیگری

افرادی که در دانشگاه در رشته بازیگری تحصیل می کنند، باید دروس اصلی و تخصصی متنوعی را سپری کنند.

پونزدروس اصلی در این رشته عبارتند از:

تاریخ نمایش

جامعه شناسی

آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان

آشنایی با هنرهای تجسمی

اصول و مبانی ارتباطات

آشنایی با هنر در تاریخ

آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان

فرهنگ عامه و تمثیل شناسی

تاریخ فلسفه

آشنایی با تعزیه

مبانی دکور و صحنه آرایی

مبانی نمایشنامه نویسی

مبانی بازیگری

مبانی نمایش عروسکی

روش تحقیق و تدوین پایان نامه

نمایش در ایران

پونزدروس تخصصی این رشته نیز عبارتند از:

امکانات صحنه

نمایش ایمایی

تحلیل نمایشنامه

بدن

بیان

شیوه های نمایش در ایران

ماسک و گریم

سبک ها و شیوه های اجرا

شخصیت شناسی

تربیت حس

بازیگری

اجرای کارگاه های نمایش های ایرانی

بازیگری سینما

دیدن و تحلیل نمایش

بازیگری رادیو تلویزیون

پایان نامه

شرایط ورود به دانشگاه در رشته بازیگری


همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، افرادی که در هنرستان در رشته بازیگری تحصیل کرده اند، می توانند به صورت بدون کنکور در مقطع کاردانی پیوسته وارد دانشگاه شوند.

همچنین تمامی علاقه مندان به این رشته که در شاخه های نظری یا هنرستان تحصیل کرده اند، می توانند با موفقیت در کنکور هنر وارد دانشکده بازیگری در مقطع کاردانی یا کارشناسی شوند.

البته امروزه دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می پذیرد و رشته بازیگری، یکی از رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی است.

افرادی که تصمیم دارند این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر ادامه دهند، باید از سد کنکور بگذرند.

پونزرشته های کارشناسی ارشد در مجموعه هنرهای نمایشی و سینما عبارتند از:

کارگردانی

بازیگری

تهیه کنندگی

رادیو (در ۲ گرایش)

سینما

ادبیات نمایشی

تولید سیما

این رشته در کدام دانشگاه تدریس می‌شود؟


بر اساس اطلاعات درج شده در دفترچه‌ی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰، در سایت سازمان سنجش، رشته بازیگری تنها در ۴ دانشگاه یعنی دانشگاه تهران، دانشگاه زابل، دانشگاه هنر و دانشگاه شهید باهنر کرمان ارائه می شود.

دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده‌ی این رشته در ایران می‌باشند که پذیرای دانشجویان جدید هستند.

بازار کار برای رشته بازیگری


بازار کار و درآمد در رشته بازیگری، برای افراد مختلف متفاوت است؛ در واقع درآمد بازیگران با عوامل مختلفی مانند توان بازیگری، شهرت، سابقه و تجربه کاری و… ارتباط مستقیم دارد.

بسیاری از سوپر استار ها در برنامه های تبلیغاتی مختلفی همکاری کرده و حقوق های نجومی دریافت می کنند؛ این در حالی است که برخی از بازیگران حاضر نیستند در هر نقش و هر برنامه ای حضور داشته و فعالیت نمایند؛ بنابراین به طور قطع نمی توان یک حقوق مشخص برای این شغل در نظر گرفت.

شغل بازیگری یک شغل دوره ای است و ممکن است یک بازیگر فقط در یک برهه زمانی بسیار پرکار باشد و بعد به دلایل مختلف نتواند به آن خوبی قبل بازی کند.

سخن آخر


رشته بازیگری، یکی از رشته های شاخه هنر است.

علاقه مندان برای تحصیل در این رشته پرطرفدار باید از سد کنکور هنر بگذرند. البته امروزه دانشگاه علمی کاربردی پذیرش بدون کنکور در این رشته دارد و علاقه مندان می توانند بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شده و در رشته بازیگری تحصیل کنند.

اما چیزی که مهم است، مهارت ها و توانایی های فرد است و تحصیلات آکادمیک برای موفقیت در این رشته کافی نیست. بسیاری از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ایران تحصیلات دانشگاهی ندارند؛ اما مهارت ها و توانایی های زیادی دارند که باعث شده است در این حرفه موفق شوند.

افرادی که در هنرستان این رشته را انتخاب می کنند و یا اینکه می خواهند در دانشگاه در این رشته تحصیل کنند، باید قبل از هر چیز استعدادها و توانایی های خود را بررسی کنند.

با این حال در صورتی که شما نیز متقاضی تحصیل در رشته بازیگری هستید، در صورتی که به راهنمایی و مشاوره بیشتری نیاز داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در آویژه در ارتباط باشید. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص رشته های گروه هنر از جمله ارائه مشاوره کنکور هنر می باشند. از همراهی شما با آویژه سپاسگزاریم.

سوالات متداول


علامت سوالآیا برای بازیگر شدن تحصیل تا مقاطع بالاتر لازم است؟

خیر؛ برای بازیگر شدن تقویت استعدادها و توانایی ها ضروری است و مقطع تحصیلی نقشی در موفقیت در بازیگری ندارد. تحصیلات آکادمیک تنها بخشی از موفقیت فرد را تضمین می کند و باعث می شود تا فرد با تکنولوژی ها، اطلاعات و تکنیک های روز دنیا آشنا شود؛ اما هنرمند موفق کسی است که استعدادهای خود را کشف و تقویت کند.

علامت سوالآیا کسانی که در هنرستان در رشته بازیگری تحصیل می کنند، می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند؟

بله؛ امروزه شرایطی وجود دارد که همه علاقه مندان می توانند بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. البته کسانی که در هنرستان تحصیل می کنند می توانند بعد از دیپلم وارد مقطع کاردانی پیوسته شوند و نیازی به موفقیت در کنکور نیست.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا