ال‌جی Arena در آزمايشگاه ديجيتال دنياي كامپيوتر و ارتباطات

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
arena.jpg

شرکت ال‌جی گوشی KM900 یا همان Arena را در فوریه سال 2009 و در کنگره جهانی بارسلونا معرفی کرد. در آن زمان عده زیادی عنوان قاتل آیفون را بر روی آن نهادند و عمده‌ترین دلیل آنها هم پشتیبانی Arena از ویژگی چند لمسی و صفحه نمایش لمسی خازنی آن در کنار دوربین قدرتمندتر از آیفون بود. البته مقایسه Arena و آیفون موضوع این مقاله نیست و تنها قصد داشتیم شما را قدری با ویژگی‌های اصلی Arena آشنا کنیم.






ال‌جی Arena در آزمايشگاه ديجيتال دنياي كامپيوتر و ارتباطات
چند لمسی کره‌ای
هومن كبيري پرويزي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
شرکت ال‌جی گوشی KM900 یا همان Arena را در فوریه سال 2009 و در کنگره جهانی بارسلونا معرفی کرد. در آن زمان عده زیادی عنوان قاتل آیفون را بر روی آن نهادند و عمده‌ترین دلیل آنها هم پشتیبانی Arena از ویژگی چند لمسی و صفحه نمایش لمسی خازنی آن در کنار دوربین قدرتمندتر از آیفون بود. البته مقایسه Arena و آیفون موضوع این مقاله نیست و تنها قصد داشتیم شما را قدری با ویژگی‌های اصلی Arena آشنا کنیم. بررسی گوشی را با بررسی محتویات موجود در بسته‌بندی گوشی آغاز می‌کنیم ولی پیش از آن باید این نکته را یادآور شویم که بسته‌بندی KM900 یکی از زیباترین بسته‌بندی‌هایی بود که تاکنون دیده‌ایم. پس از کنار زدن روکش مقوایی جعبه با یک جعبه زیبا مواجه می‌شوید که در آن بصورت آهنربایی بسته می‌شود. هرچند که جعبه گوشی جزو مشخصات محصول محسوب نمی‌شود ولی تنوانستیم سلیقه ال‌جی در طراحی جعبه را به شما یادآور نشویم. محتويات موجود در بسته‌بندي گوشي به شرح زير بود:

1- شارژر
2- باتری
3- کابل اتصال USB براي اتصال به كامپيوتر
4- هندزفری با پورت 5/3 میلیمتری استاندارد
5- لوح فشرده نرم‌افزار
6- دفترچه راهنمای فارسی
7- کاور ژله‌ای محافظ گوشی
8- ابزار تمیز کردن صفحه نمایش
حتماً به هنگام خريد گوشي از وجود كليه لوازم جانبي بالا اطمينان حاصل كنيد. در بسته‌بندی نمونه دریافتی کارت گارانتی وجود نداشت ولی باید این نکته را متذکر شویم که ال‌جی تنها برندی است که گوشی‌های تلفن همراه خود را با 2 سال ضمانت در ایران عرضه می‌کند.



mohtaviyat.jpg

محتویات موجود در بسته بندی ARENA

head.jpg


clean.jpg




بررسي ظاهري
Arena یک گوشی ساده و خوشدست لمسی است. ابعاد آن 9/105در 3/55 در 12 میلیمتر و وزن آن 105 گرم است. روی گوشی و در پایین صفحه نمایش لمسی آن تنها سه کلید که آنها هم لمسی هستند قرار گرفته است. دو کلید کناری برای پاسخگویی و یا قطع تماس تلفنی و کلید وسطی برای کنترل منوها هستند. در پهلوی سمت چپ گوشی ورودی شارژر و کابل اتصال به کامپیوتر با یک درپوش کشویی ظریف پوشانده شده است. در پهلوی سمت راست گوشی هم سه کلید قرار دارد دو کلید بالا برای زوم کردن در منوی دوربین و کنترل شدت صدای گوشی به کار می‌روند و کلید پایینی هم برای کنترل عکاسی و فیلم‌برداری دوربین است.

در بالای گوشی یک خروجی هدفون استاندارد 5/3 میلیمتری در کنار کلید آزاد کردن درپوش باتری و نیز کلید روشن و یا خاموش کردن دستگاه قرار دارد. پشت گوشی هم لنز دوربین در کنار یک فلاش LED قرار گرفته است که نبود محافظ لنز را می‌توان یکی از معدود نقاط ضعف در طراحی گوشی دانست. از دیگر نکات مهم در طراحی گوشی قرار گرفتن ورودی کارت حافظه در زیر درپوش باتری آن است که دسترسی به آن را قدری مشکل می‌کند.

بررسي حافظه داخلي و سيستم‌عامل
KM900 دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی است که قابلیت افزایش تا 32 گیگابایت دیگر از طریق کارت‌های حافظه microSD را دارا است. که این حجم حافظه تقریباً تمامی نیازمندی‌های شما را برای ذخیره‌سازی فایل‌های موسیقی و ویدیویی برآورده می‌سازد. سیستم‌عامل گوشی هم محصول ال‌جی و مبتنی بر جاوا است. رابط کاربری این گوشی به نام S-Class که توسط ال‌جی طراحی شده است، یک رابط کاربری کاربرپسند (User Friendly) است. و با صرف چند دقیقه وقت برای نخستین بار می‌توانید تمامی نیازمندی‌های خود را در منوهای گوشی بیابید. این رابط کاربری بطور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و صفحه کلید QWERT و ساده مجازی آن هم دارای حروف فارسی است.


menu.jpg

راهنمای فارسی موجود در خود گوشی



ویرایش فرم‌ ور نصب شده بر روی گوشی نمونه دریافتی ما KM900AT_V10f بود پس از نصب نرم‌افزار بروزرسانی گوشی از سایت ir.lgmobile.com متوجه شدیم که ویرایش جدیدی از فرم ور گوشی در دسترس است. به همین جهت فرآیند بروزرسانی گوشی را آغاز کردیم. یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که در بروزرسانی Arena توجه ما را جلب کرد حجم بالای فرم ور گوشی بود که بیش از دو برابر گوشی‌های سایر شرکت‌ها مانند سونی اریکسون و نوکیا بود.

فرم ور ویرایش KM900AT_V10j این گوشی با حجم 77/255 مگابایت از سایت ال‌جی دانلود و با موفقیت بر روی گوشی نصب شد. البته با توجه به مدت محدودی که گوشی را دراختیار داشتیم، موفق به یافتن تفاوت‌های ویرایش جدید و قدیم فرم ور گوشی نشدیم. یک نکته را هم باید به کاربران متذکر شویم و آن اینکه هرچند در زمان بروزرسانی هیچ کدام از اطلاعات موجود بر روی گوشی پاک نشد ولی به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید عملیات بروزرسانی را انجام دهید حتماً از روی کلیه اطلاعات موجود بر روی گوشی خود نسخه پشتیبان (Back Up) تهیه کنید و نکته دیگر اینکه سعی کنید عملیات بروز رسانی را با استفاده از لپ‌تاپ انجام دهید تا اگر در هنگام نصب فرم ور بر روی گوشی دچار قطع برق، آسیبی شدید به گوشی شما وارد نشود.

بررسي صفحه‌‌نمايش
Arena مجهز به یک صفحه نمایش 3 اینچی با تکنولوژی لمسی خازنی و از جنس TFT LCD با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و رزولوشن 480 در 800 پیکسل است. این صفحه نمایش بسیار شفاف و مجهز به حسگر چرخش صفحه نمایش است. رابط کاربری S-Class گوشی از ویژگی چند لمسی پشتیبانی می‌کند و مرور منوهای گوشی با لمس صفحات بسیار آسان است هرچند وبگردی را در آن قدری دشوار یافتیم.



key.jpg

صفحه کلید مجازی QWERTY کامل ARENA با حروف فارسی



پخش فايل‌هاي چندرسانه‌اي، سرگرمی، ارتباطات و نقشه
کیفیت پخش فایل‌‌های موسیقی و ویدیویی در این گوشی همانگونه که انتظار داشتیم خوب بود. مخصوصآ باید این نکته را متذکر شویم که Arena از پخش صدای DOLBY و پخش فرمت ویدیویی DivX پشتیبانی می‌کند. فرستنده FM در این گوشی به شما امکان می‌دهد تا فایل‌های صوتی خود را بصورت بی‌سیم از طریق بلندگو های سیستم صوتی خودرو یا منزلتان با کیفیت بالا گوش کنید. خروجی هدفون استاندارد 5/3 میلیمتری هم به شما اجازه می‌دهد تا با هر هدفونی به موسیقی دلخواه خود بر روی گوشی گوش فرا دهید.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های KM900 پشتیبانی از بازی‌های حرکتی است و سه بازی حرکتی هم بصورت از پیش بارگذاری شده بر روی آن قرار دارد که یکی از آنها بازی Tepong است که در آن شما باید گوشی خود را مانند یک راکت پینگ‌پونگ به بالا و پایین حرکت دهید تا توپ مجازی را که در صفحه نمایش می‌بیند کنترل کنید تا به زمین نیفتد! پشتيباني از استانداردهاي 802.11b/g ، امكان اتصال به شبكه‌هاي محلي بي‌سيم به ويژه براي وب‌‌گردي را فراهم مي‌آورد. ال‌جی از مدت‌ها قبل و طی توافقی با گوگل سرویس‌های این شرکت را بر روی گوشی‌های خود ارائه می‌دهد این سرویس‌ها در Arena شامل نقشه‌های گوگل، جست‌وجوی گوگل پست الکترونیک گوگل یا همان جی‌میل، یوتیوب و بلاگر می‌شود.

از نکات مهم در این زمینه سرویس نقشه‌های گوگل یا همان Google Maps است که بصورت از پیش بارگذاری شده بر روی گوشی قرار داده شده است. این سرویس که نقشه شهرهای ایران را پشتیانی می‌کند به شما اجازه می دهد با استفاده از گیرنده داخلی GPS گوشی محل خود را بر روی نقشه بیابید. البته باید این را هم اضافه کنیم که سرویس نقشه‌های گوگل برای بارگذاری نقشه نیاز به اتصال به اینترنت دارد که این اتصال یا باید از طریق شبکه‌های محلی بی‌سیم تامین شود و یا از طریق GPRS که هر دو روش به ویژه دومی مستلزم صرف هزینه‌های جانبی است و همچنین در صورت عدم دسترسی به حداقل یکی از این دو سرویس امکان استفاده از نقشه وجود ندارد.



LG.jpg

منوهای رابط کاربری S-Class به زبان فارسی



ذکر یک نکته دیگر را هم ضروری می‌دانیم و آن عدم وجود سرویس مسیریابی برای شهرهای ایران بر روی Arena است. وجود نمایشگر پرونده‌های نرم‌افزار Microsoft Office هم از دیگر قابلیت‌های این گوشی است که نیاز کاربران حرفه‌ای و تجاری را تاحدی برآورده می‌سازد. هرچند که وجود ویرایشگر این پرونده‌ها می‌توانست توانمندی‌های این گوشی را دوچندان سازد.

ويژگي‌هاي تصويربرداري
Arena به یک دوربین 5 مگا پیکسلی با لنز اشنایدر-کروزناخ آلمان و فلاش LED مجهز است. ال‌جی پس از نوکیا دومین شرکتی است که از لنزهای ساخت کارخانجات حرفه‌ای لنزسازی استفاده می‌کند. در هر حال باید بگوییم که عملکرد دوربین این گوشی در حد خوب و نه عالی ارزیابی شد. نمونه‌هایی از تصاویر گرفته شده با این گوشی را در همین صفحات ملاحظه می‌کنید.



camera.jpg

نمای پشت گوشی لنزاشنایدر-کروزناخ دوربين در کنار فلاش LED



كيفيت مكالمه
یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در بررسی گوشی Arena بررسی کیفیت مکالمه گوشی بود چرا که بسیاری از شایعات در بازار حاکی از آنتن‌دهی نامناسب گوشی‌های ال‌جی در ایران است. بررسی‌های ما نشانگر آن بود که نه تنها این شایعات نادرست بودند بلکه KM900 در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های ساخته شده توسط سایر شرکت‌ها، آنتن‌دهی بسیار بهتری داشت.

نكات منفي
قرار گرفتن ورودی کارت حافظه زیر درپوش باتری، عدم وجود محافظ برای لنز دوربین، دشواری لمس صفحه به هنگام وبگردی، عدم وجود سیستم مسیریابی بر روی گوشی.

نكات مثبت
وجود لوازم جانبی متنوع در بسته‌بندی گوشی، دو سال ضمانت رسمی، دفترچه راهنمای فارسی و پشتیبانی از زبان فارسی در منوهای گوشی و صفحه کلید QWERTY و ساده مجازی،رابط کاربری کاربرپسند، فرستنده FM، خروجی هدفون استاندارد 5/3 میلیمتری، پشتیبانی از پخش صدای DOLBY، پشتیبانی از فرمت DivX، 8 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت افزایش تا 32 گیگابایت دیگر از طریق کارت حافظه، صفحه نمایش لمسی با پشتیبانی از قابلیت چند لمسی و حسگر چرخش صفحه نمایش، قابلیت اتصال به شبکه‌های محلی بی‌سیم، دوربین 5 مگاپیکسلی با لنز اشنایدر – کروزناخ.

رای
Arena را یک گوشی خوش دست و کارآ یافتیم که اغلب ویژگی‌های یک گوشی امروزی را دارا است و باید گفت ویژگی لمسی آن و قابلیت پخش مناسب این گوشی را به گزینه‌ای شایسته برای کاربران جوان بدل ساخته است.

تصاویر: حمیدرضا علی پیشرو و حمیدرضا شهوم



sample-1.jpg



sample-2.jpg



sample-3.jpg

نمونه‌اي از تصاوير گرفته شده با گوشي





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا