الکسا چیست و چگونه کار می کند؟

fariba.k

New Member
[h=1]نگاهی به تاریخچه الکسا[/h]


وب سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد. نام این وب سایت برای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محلهای دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است؛ اما ۳ سال بعد شرکت آمازون که بيشتر شهرت آن به خاطر فروشگاه اينترنتي اش به خصوص در حوزه کتاب است، الکسا را خريد. در حال حاضر 30ميليون سايت در الکسا رده بندي شده است و اين سايت در هر ماه نزديک 9 ميليون بازديد دارد.

[h=2]الکسا چیست؟[/h]


در واقع الکسا یک مرجع برای رتبه بندی تمامی سایت های موجود در دنیای اینترنت می باشد. این سایت به عنوان یک شاخصه برای مدیران وب سایت ها در نظر گرفته می شود و از آن به عنوان یک پارامتر برای مانور دادن استفاده می کنند. این سرویس از طریق وب سایت www.alexa.com در دسترس عموم است تا بتوانند اطلاعات کلی از میزان ترافیک و محبوبیت یک وب سایت را بدست آورند. هدف از این سرویس، رتبه بندی وب سایت ها از نظر میزان ترافیک یا تعداد بازدیدکننده و صفحات بازدیدشده می باشد. این سرویس با در نظر گرفتن معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را رتبه بندی می کند. هرچه رتبه یک وب سایت نزدیک تر به عدد 1 باشد، اصولا باید محبوب تر و پربازدیدتر هم باشد؛ اما همیشه اینگونه نیست!

[h=2]الکسا چگونه کار می کند؟[/h]


روش کار الکسا استفاده از تول باری (toolbar) است که روي مرورگرهاي مختلف نصب مي شود و بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند به وب سایت ها رتبه می دهد. این سیستم رتبه بندی ، آمار کاملی از رفتارهای کاربران و نحوه ورود به سایت های وب در سراسر دنیا را به دست می آورد. در عين حال، برخي مديران سايت ها مي توانند با ثبت نام سايت خود درسایت الکسا، به اين شرکت اين مجوز را بدهند که از اطلاعات بازديد سايت استفاده کند تا هم اطلاعات دقيق تري داشته باشد و هم احتمالا رتبه سايت را ارتقا دهد.

[h=2]وبگاه الکسا[/h]


خدمات وبگاه الکسا را میتوان در 4 دسته اصلی دسته بندی نمود:


[h=3]What’s Hot[/h]

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان میدهد و هر ۵ دقیقه به روز می شود.
[h=3]برای دارندگان وبگاه (For Site Owners)[/h]

در این قسمت صاحبان وبگاه ها میتوانند داده های وبگاه خود را در الکسا وارد کرده و یا ویرایش کنند.
[h=3]مشخصات وبگاه (Site Info)[/h]

الکسا طیف گسترده ای از داده های دقیق برای هر وبگاه را دارا می باشد.
[h=3]نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar)[/h]

نوار ابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار می گذارد. مهمترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاه ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.
[h=2]آیا آمار الکسا واقعی است؟[/h]


پاسخ این پرسش بله است، ولی بر اساس کاربرانی که toolbar آن را دارند. بسیاری از کاربران تول بار الکسا را ندارند و ممکن است سایتی کاربر زیادی داشته باشد ولی کاربرانش این تول بار را نداشته باشد به همین دلیل در رتبه بندی الکسا رتبه خوبی نخواهد داشت.

[h=2]مزایای الکسا:[/h]


۱- با استفاده از ابزار مقایسه الکسا، این امکان برای شما فراهم می گردد که سایت خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید.
۲- هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران خواهید داشت و این باعث می شود که سایت های دیگر درخواست تبلیغ در سایت شما را داشته باشند.
۳- یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت است.

[h=2]معایب الکسا:[/h]


۱- بدلیل اینکه تمامی کاربران، toolbar الکسا را بر روی رایانه خود نصب شده ندارند، اطلاعات می تواند کامل نباشد.
۲- زیر دامنه ها محاسبه نمی شوند و تمامی امتیاز آن ها به دامنه اصلی منتقل می شود. مانند: سرویس های وبلاگ.

[h=2]Bounce Rate در الکسا چیست ؟[/h]


Bounce Rate برای مشخص نمودن جذابیت سایت از سمت بازدیدکننده است و هرچه درصد آن کمتر باشد بهتر است. Bounce Rate به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند.

[h=2]چگونه رتبه الکسا سایت را افزایش دهیم؟[/h]


برای کسب رتبه بالاتر در الکسا بهترین کار فعالیت مستمر در جهت تولید و انتشار مطالب مفید و کاربردی و افزایش کیفیت محتوای سایت است. البته رعایت چند قانون هم می تواند کمک کننده باشد:
1.نصب toolbar الکسا
2. قرار دادن ابزار الکسا در سایت خود برای نصب کاربران
3.درج مقاله در موضوع الکسا در سایت

pic.jpg
 

جدیدترین ارسال ها

بالا