اقتصاد آي‌تي 2009 و 2010؛ آزموني بزرگ با برندگاني كوچك

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


پرداخت پول در صنعت جهاني IT كه سال گذشته با كاهش 8.6 درصدي همراه شده بود، در سال جاري 8.1 درصد رشد مي‌كند و در مجموع به رقم 1.6ميليارد دلار مي‌رسد.


به گزارش فارس، اخباري كه اين روزها از گوشه و كنار دنيا به گوش مي‌رسد حاكي از پايان سايه سنگين بحران اقتصادي بر صنعت جهاني فناوري اطلاعات است. بحران اقتصادي كه از اواخر سال 2008 ميلادي آغاز شد و در سال 2009 به اوج خود رسيد، اين روزها كمرنگ‌تر به‌نظر مي‌رسد و اين طور كه كارشناسان اقتصادي پيش‌بيني كرده‌اند، به‌زودي شاهد رونق دوباره صنعت فناوري در سطح جهاني خواهيم بود.
مركز تحقيقاتي فارستر(Forrester) به دنبال بررسي گسترده خود در اين باره گزارشي منتشر كرده كه در آن، به پايان اثرات بحران اقتصادي بر دنياي فناوري اشاره شده است.
در اين گزارش آمده است كه در سال 2010 ميلادي بحران اقتصادي به‌طور كامل از ميان مي‌رود و شركت‌هاي فعال در حوزه فناوري ارتباطات و اطلاعات بار ديگر با افزايش سود و درآمدهاي خود مواجه مي‌شوند.
در گزارش مركز فارستر آمده است: افول صنعت فناوري در سال‌هاي 2008 و 2009 ميلادي رو به‌پايان است و به‌زودي بازار شركت‌هاي فعال در اين حوزه رونق مي‌گيرد. در سال جاري كليه بخش‌هاي فناوري پويا مي‌شوند و وضعيت اقتصادي صنعت فناوري بهتر از ديگر صنايع مي‌شود. ميزان پرداخت پول در صنعت فناوري نسبت به سال قبل تا دو برابر افزايش مي يابد و كاربران انگيزه بيشتري براي خريد محصولات و تجهيزات مربوطه پيدا مي‌كنند.
طبق پيش‌بيني‌هاي انجام شده، ميزان پرداخت پول در صنعت IT آمريكا در سال 2010 با رشد 6.6 درصدي نسبت به سال قبل، به 568 ميليارد دلار مي‌رسد. در سال 2009 ميلادي از مجموع پول‌هاي پرداخت شده در صنعت IT آمريكا كه درآمد بزرگترين شركت‌هاي فناوري دنيا را تشكيل مي‌داد، در مجموع 8.2 درصد نسبت به سال قبل از آن كاسته شد.
علاوه بر اين، پرداخت پول در صنعت جهاني IT كه در سال گذشته با كاهش 8.6 درصدي همراه شده بود، در سال جاري 8.1 درصد رشد مي‌كند و به رقم 1.6 ميليارد دلار مي‌رسد.
طبق پيش‌بيني‌ مركز فارستر، دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار پردرآمدترين بخش‌هاي صنعت جهاني IT در سال 2010 خواهند بود. كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه رشد اقتصادي شركت‌هاي فعال در اين زمينه در سال 2010 ميلادي با سرعت اندك آغاز مي‌شود و در اين ميان، افزايش انگيزه كاربران براي خريد نسل جديد نرم‌افزارها و سخت‌افزارها موجب مي‌شود تا بار ديگر اين صنعت در اواخر سال 2010 سير صعودي خود را با سرعت ثابت مانند چند سال قبل دنبال كند.
در گزارش مركز فارستر آمده است: در سال 2010 ميلادي ميزان خريد تجهيزات رايانه‌اي در دنيا 8.2 درصد نسبت به سال قبل افزايش مي‌يابد و در كنار آن، فروش تجهيزات مخابراتي و ارتباطي در دنيا 7.6 درصد بيشتر مي‌شود. علاوه بر موارد ياد شده، فروش جهاني نرم‌افزار در سال 2010 ميلادي با رشد 9.7 درصدي، فروش ابزارهاي سيستم‌ها و خدمات مشاوره‌اي IT با رشد 6.8 درصدي و ميزان فروش سرويس‌هاي برون‌سپاري سازماني مبتني بر IT با رشد 7.1 درصدي همراه خواهند شد.
از نظر منطقه‌اي، اروپا در سال 2010 ميلادي بيشترين رشد را در حوزه فناوري اطلاعات در سطح جهان به خود اختصاص خواهد داد كه اين رقم به دنبال افزايش ارزش يورو صورت مي‌گيرد. در اين ميان گفته شده است كه كشورهاي در حال توسعه در مجموع بيش از كشورهاي توسعه يافته در جريان رونق اقتصادي بازار جهاني صنعت IT نقش خواهند داشت.
فارستر در ادامه گزارش خود آورده است: يكي از فناوري‌هايي كه در سال جاري بسيار مورد استقبال كاربران قرار خواهد گرفت، "فناوري‌هاي هوشمند رايانه‌اي " خواهد بود. فناوري‌هاي هوشمند رايانه‌اي كه بيشتر در سازمان‌ها و ادارات بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرند، در كنار تسهيل فرآيندهاي داخل سازماني مي‌توانند از هزينه‌هاي معمول بكاهند و جريان به‌اشتراك‌گذاري اطلاعات داخلي بين كارمندان را آسان‌تر كنند ".
تحليلگران مركز فارستر بر اين باورند كه نسل جديد فناوري‌ها براي آگاه‌سازي كاربران در كنار فناوري‌هاي هوشمندسازي تحليلي سازماني از مهم‌ترين مواردي خواهند بود كه در رونق بازار فناوري‌هاي هوشمند سازماني در سال 2010 تاثير مستقيم مي‌گذارند.
"اندرو بارتلز " مدير مركز فارستر در اين خصوص توضيح داده است: روزهاي بد صنعت فناوري كه در سال 2008 و 2009 شاهد آن بوديم، به پايان رسيده است.
اين طور كه تحليلگران اعلام كرده‌اند، در سال 2010 ميلادي بيشترين رشد اقتصادي صنعت فناوري مربوط به اروپاي مركزي خواهد شد و ميزان خريد محصولات و خدمات ICT در آن نسبت به سال قبل 11.2 درصد افزايش خواهد يافت. پس از اروپا، كشور كانادا بيشترين رشد را خواهد داشت.
پيش‌بيني شده است كه در سال 2010 ميلادي ميزان رشد اقتصادي صنعت IT اروپا 9.9 درصد خواهد بود و پس از آن منطقه آسيا پسيفيك و آمريكاي لاتين به‌ترتيب 7.8 و 7.7 درصد رشد در اين زمينه خواهند داشت.
در پيش‌بيني‌هاي مركز فارستر آمده است كه ضعيف‌ترين رشد اقتصادي صنعت فناوري در سال جاري مربوط به مناطق اروپاي شرقي، خاورميانه و آفريقا خواهد شد و اين مناطق در مجموع 2.4 درصد رشد خواهند داشت.
مركز تحقيقاتي CompTIA نيز بر پايه يك مطالعه جديد به اين نتيجه رسيده كه مديران IT هم‌اكنون اميد بيشتري به بهبود وضعيت اقتصادي اين بخش در سال جاري دارند. مديران فناوري اطلاعات در سال 2009 ميلادي اميد چنداني به بهبود وضعيت اقتصادي اين صنعت نداشتند و بيشتر شركت‌هاي فعال در اين حوزه را در معرض ورشكستگي مي‌ديدند.
اما اين طور كه بررسي جديد اين مركز نشان داده است، هم‌اكنون اكثريت اين مديران به اين نتيجه رسيده‌اند كه 2010 مي‌تواند سال خوشايندي براي صنعت جهاني IT باشد و كليه اميدهاي از دست رفته در اين زمينه را به نتيجه برساند. مركز CompTIA در پايان اين تحقيقات اعلام كرد كه شاخص اطمينان مديران IT به بهبود اقتصادي اين صنعت در سال جاري با 6.3 رشد نسبت به سال قبل، به 56.6 از 100 رسيده است.
اين سومين باري است كه مركز ياد شده شاخص اميدواري مديران IT در مورد وضعيت اقتصادي اين سطح در سطح جهاني را بررسي مي‌كند و در اين ميان، اين نخستين باري است كه اين شاخص از 50 درصد فراتر مي‌رود. دو شاخص اول كه در ژوئيه و دسامبر 2009 منتشر شدند، ميزان اميدواري سازمان‌ها به اين جريان را كمتر از 50 درصد نشان مي‌دادند.
مديران IT پيش‌بيني كرده‌اند كه ظرف شش ماه آينده پيشرفت‌هاي اقتصادي بيشتري در اين صنعت و در شركت آن‌ها شكل خواهد گرفت. از بين مديراني كه در اين تحقيق شركت كردند، 34 درصد اظهار داشتند كه به افزايش پرداخت پول در صنعت جهاني IT ظرف شش ماه آتي اميدوارند و در مقابل، 31 درصد توضيح دادند كه قصد استخدام كارمندان جديد را دارند.
به‌طور ميانگين، بيشتر اين افراد بر اين باور بودند كه حجم پرداخت پول در صنعت جهاني IT در سال جاري ميلادي بين 2 تا 4 درصد رشد خواهد كرد و رشد صنعت فناوري آمريكا در اين مدت كمتر از ميزان ياد شده خواهد بود. اين مديران ارشد همچنين پيش‌بيني كرده‌اند كه خدمات IT آن‌ها نيز بين 2.5 تا 5.5 درصد در سال 2010 رشد خواهد كرد.




منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا