اعتراض انیمیشن‌سازن به جشنواره پویانمایی تهران

سلام دوستان این را تا هتش را بخونید نگید زیاده ها تا تهش را بخونید تا در جریان باشید در انیمیشن کشورمون چه میگذره منبع هم پایینش می زارم:


اعتراض انیمیشن‌سازن به جشنواره پویانمایی تهران
سایت سینما پایه نوشت: همزمان با اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی پویا نمایی تهران ، جمعی از انیمشن سازان کشورمان با ارسال نامه ای به ریاست کانون پرورش فکری بعنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره ، به نحوه برگزاری ، انتخاب انیمشن ها و همچنین برگزیدگان این دوره از جشنواره پویانمایی تهران معترض شدند.همزمان با اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی پویا نمایی تهران ، جمعی از انیمشن سازان کشورمان با ارسال نامه ای به ریاست کانون پرورش فکری بعنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره ، به نحوه برگزاری ، انتخاب انیمشن ها و همچنین برگزیدگان این دوره از جشنواره پویانمایی تهران معترض شدند. در متن این نامه آمده است:

جناب آقای رضایی

مدیر عامل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان

سلام علیکم؛

احتراما پیرو نامه‌های قبلی ارسال شده برای جنابعالی و پیرو برگزاری هشتمین دوره جشنواره دوسالانه انیمیشن، آن هم با اما و اگرها و حاشیه‌های غیرقابل انکار فراوان و با عنایت به حذف سیاسی بسیاری از آثار مطلوبی که با درون مایه‌ی انقلابی و اسلامی، خواهان حضور در جشنواره شده بودند، و همچنین با عنایت به آنکه اندک آثار راه‌یافته تحت عنوان معناگرا نیز با رویکردهای سیاسی اجتماعی حاکم بر دبیرخانه‌ی جشنواره، هیچ یک شایسته تقدیر تشخیص داده نشدند، لذا مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی خدمتتان عرض می‌نماییم.

با عنایت به اینکه در طول هشت دوره‌ی گذشته نیز کارنامه‌ی این جشنواره و مدیریت اجرایی ثابت آن، مشتمل بر گزینش­، نمایش و توجه به آثاری مغایر با سیاست‌ها، قوانین و رویه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، لذا موارد متعددی در ادوار هفتگانه‌ی جشنواره رخ داده که پرداختن به آن نیازمند زمان و بحثی جداگانه می‌باشد، اما شاید اشاره به برخی از این موارد خالی از لطف نباشد:

۱- در پنجمین دوره جشنواره پونمایی تهران فیلمی بلندی با عنوان «در میان تیغ­ها» (Among the Thorns) به بخش مسابقه انیمیشن‌های این جشنواره راه یافت و کارگردان این اثر با نام یوزی جفن‌بلید (Uzi Geffenblad) جایزه بهترین اثر بلند پنجمین جشنواره دو سالانه انیمیشن جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کرد، در حالی که با جستاری ساده در منابع معتبر ایتنرنتی و یا وبسایت شخصی این شخص به وضوح مشهود است که این کارگردان فردی اسرائیلی الاصل بوده و تا همین چند سال پیش هم ساکن تلاویو بوده است! تصادفی و سهوی بودن این ماجرا زمانی منتفی می‌شود، که اثر «طبیعت شگفت انگیز ما» (our wonderful nature) ساخته‌ی تومر اشِد (Tomer Eshed) کارگردان و انیماتور اسرائیل الاصلی که در دانشگاه اورشلیم تحصیل کرده (و هنوز هم به تلاویو در رفت و آمد است) درست در دوره‌ی بعد موفق به دریافت جایزه بهترین اثر انیمیشین دانشجویی، در ششمین جشنواره دوسالانه پویانمایی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. حال به نظر شما آیا دبیری که طی هشت دوره حضور خود، مفتخر است حداقل در دو دوره به کارگردانان اسراییلی جایزه بهترین اثر انیمیشن را داده است، آیا حاضر است اثار صهیونیست ستیز را هم در جشنواره پذیرا باشد؟!

شخصی با عنوان خانم نازَک افشار در جریان فتنه ۸۸ به دلیل حضور در جریانات پس از انتخابات، اقدامات آشوبگرانه و تحریک جوانان حاضر در خیابان برای انجام اقدامات آشوب طلبانه، دستگیر و از سوی دستگاه قضایی آماده محاکمه می‌شود، در دادگاه مشخص می‌شود این فرد بر اساس منویات و دستورات دولت فرانسه در این اقدامات حضور داشته و کارمند رسمی بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران بوده است که از سالها قبل نیز پیگیر برنامه‌های مختلف دولت فرانسه در ایران بوده و همین امر هم باعث می‌شود تا رئیس‌جمهور فرانسه، شخصا برای جلوگیری از روشن شدن دیگر ابعاد پرونده وی اقدام نموده و با پیگیری‌های گسترده‌ای که از طریق سفارت این کشور در تهران انجام می‌شود سرانجام با میانجیگری دولت سوریه و پس از تودیع وثیقه‌ای کلان، وی را آزاد می‌نمایند و وی بلافاصله در سفری بی بازگشت به پاریس منتقل می‌شود. اما جالب اینجاست که بخشی از پرونده این شخص مشتمل بر دوره‌ای است که وی به عنوان

۱- یکی از دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل با حضوری فعال در پنج دوره از جشنواره‌ی دوسالانه‌ی انیمیشن تهران، به عنوان مشاور اصلی دبیر جشنواره، هماهنگ کننده غریب به اتفاق تعاملات خارجی جشنواره بوده است. حال به نظر شما آیا چنین مدیریت اجرایی که نزدیک ترین همکارانش امثال نازک افشارها بوده‌اند، آیا عرصه را برای ورود اثار استکبارستیز و اندیشه‌های ضد استعماری هم هموار می‌کند یا ناهموار؟! آیا حضور بیش از نیمی از آثار فرانسوی راه‌یافته به بخش مسابقه‌ی بین‌الملل این دوره از جشنواره نیز یادآور همان ارتباط قدیمی دبیر این هشت دوره با خانم افشار نیست؟!

۲- در همین جشنواره امسال در میان دواران بخش بین‌الملل جشنواره، شخصی انتخاب می‌شود به نام آقای پریت پارن (Priit Pärn) که در کارنامه‌ی خود افتخارات متعددی دارد تا جایی که بسیاری از آثار انیمیشنی این فرد در دسته‌ی انیمیشن‌های ضد اخلاقی (موسوم به فیلم پرنو) قرار می‌گیرد، یکی از آخرین آثاری او در همین زمینه نیز اثری است با نام Life Without Gabriella Ferri که در دنیای انیمیشن بسیار شناخته شده است. به نظر شما دبیری که برای جشنواره‌اش آقای پارن را به عنوان داور انتخاب می‌کند، آثاری که درون مایه انقلابی و اسلامی دارند را ارزشمند می‌داند یا ضد ارزش؟

۳- بازهم در همین جشنواره امسال دبیر جشنواره تصمیم می‌گیرد با جشنواره اتریشی Tricky Women تعامل نماید، لذا تعدادی از آثار جشنواره یاد شده برای جشنواره انیمیشن تهران ارسال می‌گردد، که در بخش «تک فریم‌های زنانه» به نمایش در می‌آید. چنان که در سایت جشنواره اتریشی هم قید شده، جشنواره Tricky Women اتریش هم آثاری ایرانی را ذیل عنوان Spot Of Iran در این جشنواره به نمایش می­آورد و به اصطلاح خودشان یک برنامه تبادل فرهنگی شکل می­گیرد. در این میان شگفت‌انگیز آن است که فیلمی در این بخش از جشنوارة اتریشی حضور می‌یابد با عنوان And Life Went On که اثر خانم مریم مهاجر در سال ۲۰۰۷ است و در بین کارشناسان به عنوان یک فیلم انیمیشن ضد ایرانی شناخته می‌شود. این موضوع را با یک جستجوی ساده در سایت‌ها مختلف و دیدن بخش‌های کوتاهی از آن فیلم -که در فضای مجازی وجود دارد- می‌توان فهمید و هر کسی می‌تواند با همین روش ساده به ماهیت اصلی این فیلم پی ببرد. حال به نظر شما کسی که برای دیده شدن چنین آثاری تلاش می‌کند، آیا مایل است آثاری که در تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ساخته شده‌اند را هم میدان دهد؟

۴- سئوال پایانی ما از شما این است که شما پیش از شروع جشنواره، دبیر فعلی جشنواره را از مدیریت سینمایی کانون و دبیری دور بعد جشنواره کنار گذاشته بودید، (فارغ از آنکه سپردن دبیری این دوره از جشنواره به فردی که می‌داند چه خوب کار کند و چه بد، بعد از این هیچ مسئولیتی نخواهد داشت، عاقلانه بوده است یا نه) و از تمام موارد فوق نیز اطلاع داشته‌اید (چرا که پیش از این نیز همه‌ی این موارد خدمتتان ارسال شده بوده است.) اما بازهم علی‌رغم همه‌ی نصایح خیرخواهانه‌ی دلسوازان این حوزه، تثبیت دبیر برای این دوره را بر تغییرش ترجیح دادید. اکنون آیا واقعا این کارتان خدمت به انقلاب و اسلام بوده و در راستای فرامین امام راحلرحمت‌الله علیه و مقام معظم رهبریمد ظله العالی بوده است؟ آیا کارنامه‌ی شما در همین دوران کوتاه نیز در جهت یاری به جنگ نرم دشمنان بوده و یا در جهت مقابله با آن؟ …

اشکالات این دوره‌ی جشنواره‌ در حوزه اجرا نیز به طور محسوسی مشاهده می‌شد تا جایی که حتی استقبال تماشگران نیز در سالن های نمایش به طور بی سابقه‌ای کاهش یافته و حتی در بسیاری از نمایش‌ها تعداد تماشگران به انگشتان دو دست هم نمی‌رسیده است. پرداختن به این اشکالات البته از حوصله‌ی ما خارج است، اما بدانید که ما و همه‌ی همکارانمان معتقدیم آثار انقلابی و اسلامی ارسال شده برای این دوره از جشنواره که به دلایل سیاسی به مذاق مدیران دبیرخانه این جشنواره مطلوب تشخیص داده نشده و نتیجه آن حذف از بخش مسابقه‌ی و یا شایسته تقدیر نبودن بوده است را می‌شد به سادگی بررسی و با سایر آثار مقبول جشنواره مقایسه کرد… البته اکنون زمان جبران گذشته است…

ما آزموده ایم در شهر بخت خویش را

بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش

جمعی از انیمیشن سازان


منبع : http://www.javanemrooz.com/news/newsreader/rajanews/show-3464844.aspx
 

m3d

کاربر VIP
بنده دو تا کار فرستادم هیچکدامشون رو حتی راه ندادن به جشنواره , وقتی چهار تا شارلاتان بی سر وپا میشن مدیر مسئول وضع همینه
 

جدیدترین ارسال ها

بالا