اظهارات همزمان گوگل و هیلاری كلینتون در خصوص سانسور اینترنت در چین

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


گوگل در بیانیه غافلگیركننده‌ای اعلام كرد به‌دنبال مجموعه حملات اینترنتی كه فعالان حقوق بشر چینی را هدف گرفته بودند، به سانسور موتور جست‌وجوی Google.cn پایان می‌دهد.


به گزارش ایسنا گوگل سانسور نتایج جست‌وجو در چین را متوقف كرده و ممكن است به فعالیت‌هایش در این كشور به طور كامل پایان دهد.


بنا بر اعلام گوگل، این شركت به همراه دست كم 20 شركت دیگر در ماه دسامبر هدف حملات اینترنتی قرار گرفت كه در طی آن تلاش شده بود به اشتراك‌های جی میل فعالان حقوق بشر چینی نفوذ شود.


تحقیقات این شركت نشان داده اشتراك‌های فعالان حقوق بشر چینی كه از جی‌میل در اروپا، چین یا آمریكا به طور مرتب استفاده می‌كردند با استفاده از نرم‌افزار مخرب مورد رخنه قرار گرفته بودند اما گوگل معتقد است بیش‌تر این حملات دفع شده و تنها اطلاعات جزیی مانند تاریخ ارسال و موضوع ایمیل‌ها از دو اشتراك به سرقت رفته‌اند.


به گفته مدیر حقوقی گوگل، این شركت آگاه است كه مقابله با درخواست دولت چین در مورد فیلتر موتور جست‌وجوی اینترنت ممكن است به معنی ناچار بودن به تعطیلی فعالیت‌هایش در چین باشد.


هیلاری كلینتون، وزیر امور خارجه آمریكا نیز از پكن درخواست كرد درباره حملات هكری علیه گوگل و 20 شركت دیگر كه از این كشور سرچشمه گرفته، توضیح دهد.


این خبر تغییرجهت عمده‌ای برای این پیشروی جست‌وجو محسوب می‌شود كه مكررا بر تابعیت خود از قوانین چین برای مسدود كردن مطالب سیاسی و اجتماعی مخالف در سرویس چینی‌اش تاكید داشته و موجب شده اعتراض شدید مدافعان آزادی بیان و حتی برخی از سهامداران این شركت برانگیخته شود.


گوگل كه مقر اصلی آن در مونتین ویوی كالیفرنیا است اعلام كرده فعالیت‌های چینی این شركت میزان جزیی از حدود 22 میلیارد درآمد سالیانه‌اش را تشكیل می‌دهد. بنا بر پیش‌بینی تحلیلگر جی پی مورگان، درآمد گوگل در چین در سال جاری میلادی به 600 میلیون دلار می‌رسد.


اگرچه گوگل محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در جهان به شمار می‌رود اما در چین با فاصله زیادی پس از شركت چینی بایدو كه بیش از 60 درصد بازار جست‌وجوی این كشور را در اختیار دارد، در مكان دوم قرار دارد.


مدافعان آزادی بیان امیدوارند شركت‌های دیگری كه در چین فعالیت می‌كنند نیز از گوگل پیروی كرده و استراتژی خود را در همكاری با دولت چین برای سانسور اینترنت پایان دهند.





منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا