آموزش برنامه قوی و بسیار عالیه Moho برای ساخت انیمیشن 00ساده00ساده
برنامه moho یک برنامه فوق العاده زیبا و راحت می باشد به طوری که کارهای نیمه حرفه ای را می توان به کمک این برنامه در زمان بسیار کم و به راحتی به پایان رساند.
در کل این برنامه شامل یک پنجره ی اصلی و چهار پنجره فرعی می باشد
که به ترتیب فروم نگاره همه را توضیح می دهد .
1- پنجره ی اصلی که شامل پنل های مدیریتی و خدماتی میباشد و کارهایی از قبیل تنظیمات
انیمیشن و استفاده از *****های آماده برنامه ی moho در این قسمت قرار دارد .
2- Tools این قسمت خود شامل شش قسمت مجزا می باشد .
_______________________
I. Draw که همان طور که از نام این پنل مشخص است برای کار بر روی اشکال و
زوایای آن به کار میرود که شامل کلید های زیر است .
Select Points
Translate Points
Scale Points
Rotate Points
Add Point
Delete Edge
Curvature
Magnet
Freehand
Rectangle
Oval
Arrow
Shear Points X
Shear Point Y
Perspective Points H
Perspective Points V
Bend Points H
Bend Points V
Noise
Peak
________________________
II.Fill این قسمت ابزاری در اختیار شما قرار می دهد که با آن می توانید برای سایه زدن و حجم دهی و در کل کار بر روی خطوط و شیارهای شکل به کار رود که شامل قسمت های زیر است :
select shape
create shape
line width
delete shape
hide edge
lower shape
raise shape
______________________________
III. Bone این قسمت برای کار بر روی مفصل ها می باشد در این قسمت می توانید برای هر نقطه ی دلخواه یک مفصل تعریف کنید و هر طور که خودتان می خواهید آنرا تکان دهید و یا جابجا کنید که شامل قسمت های زیر است :
select bones
translate bones
scale bones
rotate bones
manipulate bones
قسمت های دیگر در مراحل حرفه ای کاربرد دارد .
_____________________________
IV. Layer این قسمت برای تغییر شکل ها به روش های مختلف و در محور هی مختلف می باشد در این قسمت شما میتوانید اشکال را در امتداد هر کدام از محورهای x.y.z جابجا و یا دوران کنید تا شکل به زاویه مورد نظر برسد که شامل قسمتهای زیر است .
set origin
translate layer
scale layer
rotate layer
rotate layer X
ratate layer Y
shear layer X
shear layer Y
flip horizontally
flip vertically
__________________________
V. Camera همانطور که مشخص است این قسمت برای تنظیمات دوربین میباشد میتوانید در این قسمت دوربین را در فضای خالی بچرخانید و در هر نقطه که می خواهید بایستید و باز هم به چرخش ادامه بدید که از ترکیب چهار قسمت زیر میتوانید به یک استدیوی کامل برسید .
track camera
zoom camera
roll camera
pan/tilt camera
_________________________
worke space
قسمت کلی که برای کارهای کلی بر روی کار می باشد از جمله :
pan برای حرک دادن کل تصویر و جابجایی آن برای دسترسی به نقاط دیگر صفحه
zoom برای جلو رفتن و استفاده ی ذره بین برای دقت بیشتر در کار
rotate برای چرخش کلی کار
orbit که حدود کل فعالیت را برای شما معیین و تصویر را به آن اندازه در می آورد
_________________________________________________
3. Time Line این قسمت برای تنظیمات بر روی فیلم گرفته شده می باشد وامکان کار به صورت فریم به فریم را به شما می دهد .
این قسمت چهار خط بالایی دارد که دو به دو با هم رابطه داند به این صورت که دو خط بالا که یکی آبی و دیگری قرمز میباشد : خط آبی روند زاویه ای مفصل ها و خط قرمز روند انتخابی هر مفصل را دنبال میکند ، دو خط پایین که آنها نیز آبی و قرمز هستند از همین خاصیت استفاده می کنند با این تفاوت که دو خط پایین به جای زاویه به جابجایی کار دارد .
شما می دانید که یک حرکت از جابجایی و سمت تشکیل شده پس با این چهار خط ما به طور کامل هر نوع حرکتی را زیر پوشش قرار می دهیم ، این چهار خط به شرح زیر است :
bone angel
selected bone angel
bone translation
selected bone translation
سه خط پایین نیز برای جابجایی و اندازه و چرخش لایه های مختلف می باشد که در سه خط جداگانه تفکیک شده .
layer translation
layer scale
layer rotation
شما با تغییر عدد روبروی گزینه ی frame می توانید تعداد فریم موجود در یکه ثانیه را مشخص کنید و با این کار سرعت انیمیشن را تنظیم کنید .
قسمت دیگری موجود است که کار کنترل فیلم را انجام می دهد .
__________________________________________
4.Layers در این قسمت شما می توانید اجزای طرح را لایه بندی کنید ، یک لایه زیاد و یا کم کنید و نیز از یک لایه کپی بگیرید و یا در قسمت تنظیمات لایه را مشخص و یا جابجا کنید .
new layer
duplicate layer
delete layer
layer settings
برای ناپدید کردن لایه ها بر روی چشم کنار هر لایه کلیک کنید و برای دیدن دوباره باز هم کلیک کنید .
__________________________________________
5.Style این قسمت برای کار بر روی shape می باشد به طوری که تمام افکتهای جمع شده در قسمت های مختلف برنامه همراه با لغزنده های تعریف کننده در این قسمت قرار دارد و به راحتی می توان هر رنگ حالت سایه و در کل یک style را برای shape خودتان تعیین کنید .