اصول فیلمبرداری از زبان Jeff Sengstack

سلام.
توی این تاپیک قصد دارم که اصول فیلمبرداری رو از زبان Jeff Sengstack که یکی از مدرسان مورد تایید ادوبی است بیان کنم.این مطالب از کتاب خود آموز Premiere Pro است که ممکنه تعدادی از دوستان اونو داشته باشن ولی امیدوارم کسانی که این کتاب رو ندارن از مطالب استفاده ببرن.دوستانی هم که نکاتی در این مورد دارند بذارن تا همه استفاده کنند.
 
به قاعده ثلث پایبند باشید!!!

ابتدا عکسها رو باز کنید و با توجه به عکس مطالب زیر رو بخونید.
نمابندی(Compotion) یکی از مهمترین اجزا دوربین است که قاعده ثلث اساس آن است.وقتی نما را ترکیب می کنید, تصور کنید که صفحه نمایش با دو خط افقی و دو خط عمودی تقسیم شده است.مرکز توجه باید بر روی یکی از این چهار نقطه تقاطع قرار گیرد.اشتباه فیلمبرداران آماتور این است که مرکز توجه را در مرکز تصویر قرار میدهند.رایج ترین آنها, نقاشیهایی است که در آن چشمهای موضوع نقطه کور تصویر هستند.یک قاعده تجربی این است که به تمام پنجره نمایش نگاه کنید نه فقط به مرکز آن.لبه ها را چک کنید تا ببنید که فریم را با تصاویر جذاب پر کرده اید.از فضاهای خالی بزرگ خودداری کنید.
قاعده کلی:قراردادن مهمترین بخشهای تصویر در مرکز یکی از این چهار بخش, آن را چشم نواز میسازد.
 

پیوست ها

  • 01.jpg
    01.jpg
    70.6 کیلوبایت · بازدیدها: 372
  • 02.jpg
    02.jpg
    42.5 کیلوبایت · بازدیدها: 344
از میان صحنه ها فیلم بگیرید

میان صحنه ها(Cutaways) به شما اجازه میدهند که یک صحنه را قطع کنید یا از سوژه جدا شوید.یک کاربرد آن جلوگیری از پرش بین کلیپها است.همیشه یادتان باشد دو کلیپ که یکی پس از دیگری ویرایش میشوند, بیننده نمیتواند بین آنها ارتباط منطقی پیدا کند.به عنوان مثال اخبار روزانه یا مصاحبه های جمعی را در نظر بگیرید.ممکن است که 2 تکه صدای 10 ثانیه ای از یک شخص را با هم ویرایش کنید. انجام چنین کاری بدین معنی است که مصاحبه شونده به طور ناگهانی جابه جا شده است.برای جلوگیری از این گونه پرشها که باعث ایجاد تغییرات ناگهانی میشوند کافی است یک میان صحنه از مصاحبه تهیه کنید.این میتواند یک نمای باز یا نمایی از زاویه مقابل مصاحبه کننده واز پشت مصاحبه شونده باشد.سپس در محل تلاقی 2 تکه صدا, این بخش را قرار میدهید تا پرش را بپوشانید.
 
مطمئن شوید که از یک طرف فیلم گرفته اید

از Sherlock_holmes عزیز و بقیه دوستان ممنونم که به بحث توجه دارن.و حالا ادامه بحث...
این از مواردی است که باید از آن پرهیز کنید.با ذکر یک مثال شروع میکنم.اگر از یک مصاحبه فیلم میگیرید که همتراز دوش چپ مصاحبه کننده قرار گرفته است, برای ایجاد یک میان صحنه باید از نمای معکوس پشت مصاحبه شونده و همتراز دوش راست او فیلم بگیرید.این کار دوربین را در یک طرف صفحه(یک سطح عمودی مجازی که بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده وجود دارد) قرار میدهد.با فیلمبرداری از دوش چپ مصاحبه شونده, شما این صفحه را قطع کرده اید واین بدان معناست که بیننده احساس میکند که دوربینی که نمای قبلی را گرفته باید به نوعی در صحنه باشد. .قطع کردن صفحه مخصوصا زمانی که از زاویه مقابل فیلم میگیرید , منجر به گرفتن نماهایی میشود که بیننده نیمتواند بین آنها ارتباط منطقی برقرار کند.در عکس دوربینهای 1و2 دارای موقعیت درست ولی دروبین 3 در جای نادرست قرار گرفته. این قاعده برای کارهای بزرگتری مانند فیلمرداری از دو طرف یک زمین فوتبال یا بسکتبال نیز به کار میرود.
..::به طور کلی شما باید همه موقعیت های دوربین را در یک طرف صفحه نگه دارید::..
اما این برای تمام موقعیتهاصادق نیست.یک نمایش تلویزیونی از یک کنسرت را در نظر بگیرید.دوربین از بین تمام اعضا عبور میکند تمام صحنه را می پیماید, از زوایای گوناگون فیلم میگیرد و دوربینها یکدیگر را نشان میدهند. این با قطع صفحه در یک مصاحبه رسمی بسیار متفاوت است.
وحالا یک نکته:
گاهی اوقات که با دوربین دستی با افراد مصاحبه میشه, مصاحبه شوندگان به طور تصنعی به دوربین نگاه میکنند.راه حل آن چیست؟
جواب: باید قاب بندی شخص مورد نظر یا در اصطلاح خبری Mos(Man On the Street)s خود را در نمایاب (viewfinder) دوربین تنظیم کنید و سرتان را به آرامی از دوربین دور کنید.به چشمان سوژه نگاه کنید و به جای مصاحبه با او گفتگو کنید.خواهید دید که همه چیز به وضع مطلوب برمی گردد.
 

پیوست ها

  • Plane.jpg
    Plane.jpg
    49.9 کیلوبایت · بازدیدها: 246
آخرین ویرایش:
تکه کردن حرکات در یک سکانس !!!

با تشکر از sherlock که نظر میدن ولی نمیشه وقت رو تلف کرد.من برای کاری باید برم سفر و این تاپیک رو هوا می مونه.اگه منظورتون اینه که مطالب خوب نوشته نشده و موضوع رو خوب بیان نمیکنه بگید تا شیوه نوشتن رو تغییر بدم.حالا ادامه بحث...
فیلمبرداری از یک حرکت تکراری راه دیگری برای ایجاد تصاویر جذاب است.یک بولینگ باز به دستانش گچ میزند, آنها را خشک میکند, توپ را با حوله تمیز میکند, آن را بالا میگیرد, روی هدف تمرکز میکند, به جلو گام برمیدارد, توپ را به عقب می برد, آن را رها میکند, پرتاپ توپ را تماشا میکند و سپس به صحنه عکس العمل نشان می دهد.به جای یک فیلمبرداری از اینها در یک نمای بلند, تکه کردن این حرکات در یک سکانس از ویرایشها, بسیار گیراتر است.میتوانید به آسانی نماهای باز و بسته, حرکات دوربین و حرکات هماهنگ با آنها را ترکیب کنید تا یک صحنه تکراری را به یک سکانس گیرا تبدیل کنید.
در مورد نماهای باز و بسته بعدا توضیح میدم.
 
آخرین ویرایش:
از نماهای باز و بسته فیلم بگیرید تا بر جذابیت کار بیفزایید

بیشتر فیلمبرداران مبتدی نماهای متوسط (medium shot) خسته کننده را یکی پس از دیگری انتخاب میکنن زیرا چشمان ما تمایل دارند اشیا را یکسان ببینند نه دور یا نزدیک.شما میتوانید یک نمای باز و یک نمای بسته از سوژه خود انتخاب کنید.این جذابتر است.
نکته: وقتی نماهای بسته را انتخاب میکنید, بهتر است از تکیه بر لنزهای بزرگنمایی خودداری کنید دزعوض, سعی کنید تا آنجا که ممکن است به سوژه نزدیک شوید و سپس نما را ببندید, به جز مواردی که میخواهید که نماها شبیه نماهای دور باشن. بهتر است به جای اینکه با دکمه zoom بازی کنید, مکان خود را تغییر دهید. همچنین وقتی به سوژه نزدیکتر هستید, صدا نیز بهتر است.
 
یکنواخت فیلم بگیرید

همه میدانیم که فیلمبرداران تصاویری را میگیرند که در تلویزیون می بینیم و اینکه آنها از یک دوربین استفاده میکنند تا فیلم بگیرند.اما به عنوان یک تولید کننده فیلم, ما نمیخواهیم که بینندگان آن را حس کنند. ما میخواهیم در آنها این حس را ایجاد کنیم که از یک پنجره به آن نگاه میکنند یا حتی بهتر در همان محل هستند.یک دور بین لرزان این حس را القا نمیکند. پس تا میتوانید سعی کنید که از یک سه پایه استفاده کنید.در صورت امکان نیز از یک سه پایه با سر متحرک میشود استفاده کرد, این شما را قادر میسازد تا دوربین را به آسانی حرکت دهید.البته به از قول آقای استاک پایه های با کیفیت تقریبا از 150 دلار شروع می شود.
 
اجازه بدهید دوربین صحنه را دنبال کند

این خیلی واضح است.برای مثال دوربین را بر روی توپ متمرکز کنید(یا چهره, شخص, گلوله و غیره). بینندگان میخواهند صحنه ها را دنبال کنند, پس به آنها آنچه را که میخواهند بدهید.
یک ایده جالب این است که یک شی متحرک را با دوربین تعقیب کنید. مثلا یک برگ را هنگامی که در رود جا به جا میشود دنبال کنید و حرکت را ادامه دهید تا از آن عبور کنید و نما را باز کنید تا چیز غیر معمولی را نمایش دهید, یک آبشار, یک مجوعه بزرگ صنعتی یا یک ماهیگیر.
 
از درشتنمایی سریع بپرهیزید

درشتنمایی سریع در محدوده ویدئوهای آماتور قرار میگیرد.به طور کلی, بهترین کار این است که تمام درشتنمایی و ریزنمایی ها را به حداقل بسانید. بازم تاکید میشه یکه دوربین لرزان, به بینندگان یادآوری میکند که دارند تلویزیون می بینند.
اگر بزرگنمایی میکنید, آن را هدفدار انجام دهید.برای اینکه چیزی را آشکار کنید یا جریان یک حرکت را تعقیب نمایید(همانطور که در مثال برگ در رود اشاره شد). یک درشتنمایی آهسته, با حداقل تغییر فاصله کانونی, میتواند جذاب باشد. این کار را به آرامی انجام دهید.
-------------------------------------------------
این تاپیک به آخر خودش رسید.من تا چند ساعت دیگه عازم سفرم.از آقای Sherlock هم معذرت میخوام که هر چی گفتند بر عکس انجام شد.ببخشید.:oops:
 

HamidSHS

Active Member
به به
خيلي توپ بود
من كه خيلي استفاده كردم و حيفم اومد كه توي يك پست ازت تشكر نكنم
باز هم بزار از اين چيزا
سفر به سلامتي و خوشي
يا علي
 

hadi70d

New Member
سلام
53.gif

خسته نباشید.خیلی خوشحالم که چنین انجمنی ایجاد شده تا علاقه مندان به عکس و فیلم اطلاعات خود را رد و بدل کنند.
41.gif

نیاز به چند راهنمایی از شما دوستان عزیز داشتم :
در حال حاضر من یک دوربین canon 70d دارم.بهترین کیفیتی که داره 1080p با فریم ریت 25p می باشد.در حالت کلی یک فیلم مستند برای پخش در تلویزیون ایران باید چه مشخصاتی داشته باشه ؟
۱ - از لحاظ کیفیت تصویر ؟
۲ - فریم ریت ؟
به نظر شما کدوم دو حالت زیر واسه تصویربرداری از طبیعت و حیات وحش بهتره ؟
۱ - 1080p با فریم 25
۲ - 720p با فریم 50
اینو از این جهت میگم که در فریم 25 فیلم کمی دچار قابلیت های حرکتی خوبی نمیشه و نمیدونم چرا اینجوریه و از طرفی اگه بخوام با فریم 50 تصویربرداری کنم دیگه کیفیت 1080p رو ندارم.
ممنون میشم در این زمینه راهنمایی کنید.با تشکر
 

safavifilm

New Member
سلام
53.gif

خسته نباشید.خیلی خوشحالم که چنین انجمنی ایجاد شده تا علاقه مندان به عکس و فیلم اطلاعات خود را رد و بدل کنند.
41.gif

نیاز به چند راهنمایی از شما دوستان عزیز داشتم :
در حال حاضر من یک دوربین canon 70d دارم.بهترین کیفیتی که داره 1080p با فریم ریت 25p می باشد.در حالت کلی یک فیلم مستند برای پخش در تلویزیون ایران باید چه مشخصاتی داشته باشه ؟
۱ - از لحاظ کیفیت تصویر ؟
۲ - فریم ریت ؟
به نظر شما کدوم دو حالت زیر واسه تصویربرداری از طبیعت و حیات وحش بهتره ؟
۱ - 1080p با فریم 25
۲ - 720p با فریم 50
اینو از این جهت میگم که در فریم 25 فیلم کمی دچار قابلیت های حرکتی خوبی نمیشه و نمیدونم چرا اینجوریه و از طرفی اگه بخوام با فریم 50 تصویربرداری کنم دیگه کیفیت 1080p رو ندارم.
ممنون میشم در این زمینه راهنمایی کنید.با تشکر
قطعا از حالت ۲ - 720p با فریم 50 استفاده کن چون در حالت 25 FPS در تدوین به احتمال زیاد به مشکل بر می خوری . حتی در تایم ریمپینگ این مشکل بیشتر به چشم می خورد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا