اصلاح کیبورد فارسی ویندوز 8، 7 و ویستای ۶۴ ﴿64) بیتی (kbdfa.dll)

estahbanati

New Member
:paint: سلام دوستان.
بعد از اینهمه سال، نه تنها مایکروسافت کیبورد فارسی رو اصلاح نکرده، بلکه استاندارد مؤسسۀ استاندارد ایران هم از استاندارد یونیکد عقبه. جالبه بدونید که اون کیبورد عجیب و غریب مایکروسافت براساس همین استاندارد که در دهۀ ۶۰ :shock: تدوین شده بود، تعبیه شده و ایراد از مایکروسافت نیست.
بگذریم!
حالا با ورود ویندوز ویستا ﴿Vista﴾ و سون (7) و لابد در آیندۀ نزدیک ویندوز ایت (8)، نصب و تعویض کیبورد اصلاح شدۀ فارسی دشوارتر هم شده. اما توی سایت فارسی‌پرداز صفحه کلید نسبتاً کاملی قرار داده. البته خود سایت مفصلاً توضیح داده ولی مختصراً توی این کیبورد که البته 64 بیتی هم هست، امکانات زیر یافت می‌شه:
امکان تایپ اعداد فارسی با روشن کردن کلید Caps Lock اعداد بالای کیبورد (1234567890) تبدیل به (۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰) می‌شه. اینها قبلاً در یونیکد بود، درضمن اعداد فارسی با اعداد عربی فرق دارن (۴ و ۵ و ۶ تفاوت داره)
برای ایجاد فاصلۀ مجازی، کلید شیفت و فاصله (Shift+Space) بخوبی کار می‌کنه.
حروف عربی در صفحه کلید پیشفرض وجود نداره و ی و ک فارسی تایپ می‌شن. اگر دنبال ي و ك عربی هستید، کافیه Caps Lock رو روشن کنید و همراه با کلید Shift این حروف را تایپ کنید. یا اینکه همراه این حروف، Alt+Ctl را فشار دهید.
بعضی از حروف فارسی که متأسفانه هرگز در کیبورد نبود، در این کیبورد زنده شدن مثل ۀ (حرف ه با ی بالای سرش) یا حرف ے (ی معکوس) علائمی مثل گیومه ‹› و گیومۀ دوبل «»، اعراب‌ها، علامت درصد فارسی ﴿٪﴾، جداکنندۀ تاریخ فارسی ﴿؍﴾، جدا کنندۀ سه رقم اعشار ﴿٬﴾، ممیز فارسی ﴿٫﴾ و … در این کیبورد وجود داره. خیلی کامله :)

راستی! از همه مهمتر اینکه نصبش هم خیلی بی‌دردسر و آسان انجام می‌شه. کافیه یه فایل bat یا cmd رو Run as Administrator کنید تا در کمتر از یک ثانیه، فایل کیبورد اصلاح بشه. البته یه کلید کیبورد اشتباه داشت که تا ایمیل دادم، درستش کردن و جدیدش رو گذاشتن برای دانلود. :cool:


زندگی دوباره شیرین شد :green:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا