اصطلاحات چاپخانه ای

mexo

Member
با سلام
با توجه به اینکه درمسائل گرافیک و تبلیغات نمی توان نقش مهم و حیاتی چاپ را هم برای مشتری و هم برای طراح و شرکت های تبلیغاتی را نادیده گرفت و از طرفی دیگر چون بسیاری از ماها طراح هستیم و چیز زیادی از مسائل, اصطلاحات و ترفندهای چاپخانه نمیدونیم(اول همه خودم) درنتیجه ممکنه که با کسانی مواجه بشیم که از این بی اطلاعی استفاده کنن و خلاصه مارو مغموم کنن
لذا از دوستان تقاضا می شود هر اصطلاح و یا مسئله ای که ممکنه به کار همه بیاد میدونن دریغ نکنن و اطلاعتشون رو در اختیار دیگران قرار بدن اصطالاحاتی مانند:
*انواع زینک و انواع آن
*یه ورقی -دو ورقی و ...
*انواع کاغذ اندازه و وزن های آنها
*ترام و...
*خدمات برش
خلاصه دیگه زورم بیشتر از این نرسید
دیگه هر گلی زدین به سرخودتون زدین
 

ODIN

Member
ببین اول از همه چاپ سیلک
که به صورت دستی روی اجسام مسطح صورت می گیره
که از شابلون و بازی با رنگ درست میشه
دوم چاپ ریسوگراف
که چاپ تک رنگ هست
سوم چاپ دیجیتال
که میتونی به صورت تک تک رو هرچیزی بزنی مثلا چاپ یوزر روی کارت اینترنت
چهارم شیت هار کارت ویزیتی هست که کاغدهای زیر رو داره
سلفون براق
سلفون مات
کتون
و بقیش یادم نیست
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من .
در واقع سوالی که شما پرسیدی یه سواله دو پهلو هست. می شه گفت ما در یک زمان در ارتباط با اصطلاحات چاپ حرف می زنیم و در زمانی دیگه در رابطه با اصطلاحات چاپخانه ای. اما این که چه طور اصطلاحات چاپخانه ای با اصطلاحات چاپی فرق می کنه باید بگم که از ابتدایه ورود چاپ به ایران اصولا روند انتقال اون موضوع انتقال علمی یه تکنولوژی نبوده ، بلکه بیشتر شبیه انتقال تجربه بوده . به همین دلیل هم در برخی موارد به دلیل عدم ترجمه مستقیم چاپخونه داران ایرانی مجبور به ساخت یه سری از اصطلاحات خاص شدن که خارج از زبان و اصطلاحاتی که عموما به صورت مشخص در دنیا بکار می ره هست. در واقع به نوعی عدم دسترسی به منابع آموزشی و ترجمه دقیق، یه سری اصطلاحات محلی در چاپ ایران وجود داره که هر کدوم به نحوی چه بر اساس سلایق شخصی یا به هر ترتیب با استفاده از نوعی خلاقیت به وجود اومده . مثلا گاهی می شنویم که می گن :(با ملخی چاپ می شه . ) این کلمه که در واقع به اسم یه نوع دستگاه لترپرس ساخت شرکت آلمانی هایدلبرگ اشاره داره صرفا از نوع حرکتی که این دستگاه داره و بازوهای شبیه پاهای ملخ اون ، ساخته شده ولی عموما در هیچ منبع خارجی شما نمی تونید اسمی از ملخی پیدا کنید . نمونه های این اصطلاحات کم نیست . بهر حال گذشته از اینکه اونها وجود دارن و سالها به کار رفتن ، نکته اینجاست که به نحوی وجود این کلمات گاها می تونه ما رو در انتقال و به کار بردن مفاهیمی که به نوعی وابسته به منابع لاتین هستن دچار مشکلاتی کنه . از طرفی هم گاها اصطلاحاتی هستن که واقعا ایجاد اونها ناشی از تفاوت هایی در استانداردهای کاری بوده و چاره ای جز ابداع اصطلاحات جدید در این باره وجود نداشته . مثلا
ابعاد کاغذی که در ایران استفاده می شه بیشتر ناشی از استاندارد دستگاه های عموما اروپایی هست و کلا اسم هایی مثل 2 ورقی و 3 ورقی و غیره به نوعی مختص چاپخونه های ماست.
پس اینجوریه که این اصطلاحات وجود دارن و با متفاوت هم هستند. اما در این مورد یه پیشنهاد هم دارم و اون اینه که بیاین این اصطلاحاتی که براتون نا مفهومه به صورت جداگانه در تاپیک های مختلف مطرح کنید تا به اونا جواب داده باشه . چون کلی نمیشه تو یه تاپیک بحث کرد.
موفق باشین.
 

mexo

Member
کسی میدونه جریان این چاپ دوورقی چیه یا اصلا به چه نوع چاپی مسگن
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من.
ای کاش همانطور که قبلا ازت خواهش کردم هر یک از سوالاتت رو از این به بعد در یک تاپیک جداگانه قرار می دادی تا همه بتونن از اون استفاده کنن. اما به هر حال وظیفه من هست که به سوال شما جواب بدم . پس اینم جواب:
همانطور که اشاره کردم در ایران بعضی از اصطلاحات هستند که شاید با معیار های کلی و تقریبا بین المللی جور در نیان.
مثله همین 2 ورقی که شما گفتی. راستش من می تونم یه تاریخ و بحث طول دراز ی راجع این مساله برات راه بندازم. ولی ترجیح میدم نکات اساسی و کاربردی رو با هات در میان بذارم که سردرگم نشی. همانطور که می دونی ما یه سری کاغذهایی داریم که به اونها کاغذهای سری A می گیم. این نامگذاری صرف نظر از دلایلش اشاره به اساتنداردی داره که به اون اساتدارد ایزو می گن . و در اون کاغذها از لحاظ اندازه به سه طریق نام گذاری می شن. سری A ، سری B , سری C . همانطور که می دونی ما در ایران از سری A بیشتر استفاده می کنیم. منتها در این جا اساس بر یک اصل کلی هست. مثلا می گیم کاغذ A0 که بزرگترین قطع هست ابعادش می شه 841mm*1189 mm . بعد حالا اگر شما می خوای به A1 برسی کافیه طول A0 رو نصف کنی یعنی A1 مساوی می شه با 594*841 و همینطور ادامه می دی تا مثلا به A4 برسی تا A6. خوب اینجا یه اصلی وجود داره منتها تویه کشور ما این اصول برای برش کاغذ یه اصله خاصه که هم به نوع دستگاههای چاپ بستگی داره و هم به قطع کتابهایی که مثلا ما از اونها تحت عنوان وزیری و خشتی و رحلی و غیره اسم می بریم. من بهت توصیه نمی کنم که زیاد دنباله اصل باشی. البته این به معنی نبود اصل نیست بلکه اصل یه جاهای کم تر بکار می ره یا کلا همونی نیست که باید باشه. اما خوب می شه اندازه ها رو به ذهن سپرد چون زیاد نیستند.
خلاصه این که دو ورقی به اندازه نصف 4/5 ورقی می گیم . 4.5 ورقی یعنی 100 * 70 پس دو ورقی یعنی طول رو نصف کن ( یعنی از وسط طول رو تا می کنیم ) می شه 50 * 70 . خوب حالا 3 ورقی هم داریم اون یعنی 60*90 و نصف اون یعنی 1.5 ورقی که می شه 60* 45 . حالا جالب بدونی تو بازار ممکنه کسی ندونه 1.5 ورقی یعنی چی اما می دونن که این یعنی GTO و همین هم اسم یه دستگاهه . تازه باید بگی GTO بزرگ چون GTO کوچک هم داریم و اون یعنی نصف 2 ورقی به عبارتی 35 *50 . حالا تا همین جا رو داشته باش فقط واسه این که :
1 . تفاوته بین اصطلاحات چاپخونه ایی و اصطلاحات چاپ چیه ( دارم شوخی می کنما به دل نگیری بگی طرف گیر داده)
2 . این که مردونگی کنی یه تاپیک مشت راه بندازیم در رابطه با قطع انواع کاغذ در ایران و جهان !
 
آخرین ویرایش:

S.H.R.M.K

Well-Known Member
. این که مردونگی کنی یه تاپیک مشت راه بندازیم در رابطه با قطع انواع کاغذ در ایران و جهان !

اگه این تاپیکو راه بندازی که خیلی کار خوبی میکنی و خوشحالمون میکنی.
 

heroskiss

New Member
سلام
باتشکر از lpi به خاطر توضیح کاملشون.
من می خوام مواردی رو در کنار پاسخ ایشون ذکر کنم.
اصولا در ایران هر وقت صحبت از چاپ می کنیم 2 نوع چاپ بیشتر از همه جلب توجه می کنه.
2 ورقی و Gto از اصلی ترین ارکان چاپ کاغذی در ایران محسوب می شوند.در مورد دو ورقی می شه گفت که
عموما تمام چاپهای کاغذی تا سایز 50 در 70 تو سط ماشینهای 2ورقی انجام می شود.البته البته سایز های 35 در 50 و کمتر از آن توسط GTO به انجام می رسد.
این ماشین طی 4 مرحله رنگهای فیروزه ای ، ارغوانی ، زرد ، مشکی (CMYK) را روی کاغذ (مقوا ، شومیز ،...)
چاپ می کنند.
برای توضیحات کاملتر درخدمت هستم.
 

B E H N A M

Member
آب چاپ

با سلام . قبل از هر چیز از همه کسانی که این سایت و راه اندازی کردن تشکر می کنم . من همین امروز یعنی چند ساعت پیش عضو شدم . دو تاپیک را مطالعه کردم . واقعا تاپیکها کاملا آموزشی و دور از هر گونه مطالب حاشیه ای . خب بهتره منم زیاد حاشیه نرم .:D
-----------------------------------------------------------
با اجازه از بزرگترها...:oops:
آب چاپ
هنگام چاپ کارها با رنگ خوری بالا ناچار به استفاده از سیستم پودر پاش در چاپ هستیم . استفاده از پودر جهت جلو گیری از پشت زدن کارها صورت می گیرد . تصور کنید که کاری با رنگ خوری بالا چاپ شده است و کارها بعد از چاپ روی هم قرار می گیرند . این مسئله باعث می شود پشت کاغذهایی که روی هم قرار می گیرند رنگ چاپ شده کاغذ زیری را به خود بگیرند . برای جلو گیری از این مشکل سیستم پودر در ماشین چاپ تعبیه شده است . پودر ر انتهای فرآیند چاپ به روی کار پاشیده می شود و باعث جلوگیری از پشت زدن می شود . هر چند پودر به سرعت به شکل حباب شده و تقریبا از بین می رود اما چنانچه کار چاپ شده در ادامه سلفون خواهد خورد وجود پودر مشکلاتی ایجاد خواهد کرد . وجود پودر باعث می شود سلفون به راحتی روی کار ننشیند و حبابهای هوا در زیر آن تشکیل گردد . بنابراین ناظران چاپ با آگاهی به این مسئله و اشراف به کار قبل از ارسال به کارگاه سلفون چسبانی کل کار را آب چاپ می کنند . بدین معنی که کار را یکبار دیگر بدون آنکه مرکب در چاپ استفاده شود در فرایند چاپ قرار می دهند یک زینک (هر زینکی باشد ) در ماشین چاپ بسته و درست شبیه به چاپ یک کار تک رنگ عمل می کنند . این کار سبب می شود که لاستیک چاپ بدون مرطوب شدن در اثر تماس با کاغذ پودر را پاک کند . اکنون پودر از روی کار چاپی شما برداشته شده و می توانید آن را برای چسباندن سلفون ارسال نمایید .
-----------------------------------------------------------------
برگرفته از کتاب آنچه طراحان و ناظران چاپ می دانند .
نوشته بهرام عفراوی [/SIZE
]
 

ولی

New Member
سلام تازه با سایتتون اشنا شدم خیلی برام جالبه و دمتون گرم من امید دارم بتونم ازتون خیلی یاد بگیرم یه سوال دستگاه چاپ ملخی چیست و چند نوع داریم؟
 

tamogeraf

New Member
Pepper

سلام دوستان
من برای انتخاب نام دومین سایتم دچار سردرگمی شدم
من در حال ساخت یک سایت در مورد صنعت چاپ هستم ، میشه تو انتخاب دومین به من کمک کنید
اگه ممکنه انتخابهاتون و به [email protected] بفرستین و تو قسمت موضوع فارسی بنویسین "انتخاب دومین"
تورو خدا کمک کنید..........................................................................................................
درضمن میخوام نام دومین با محتوا و در ارتباط با صنعت چاپ باشه و از همه مهمتر کم کارکتر باشه.........................
خیلی ممنونم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا