اصطلاحات دیجیتالی(عکاسی،فیلمبرداری)

mojtaba_2006

Well-Known Member
با سلام خدمت دوستان عکاس و هنرمند خودم :rose:
میدونم سایتهای زیادی هستند که در مورد اصطلاحات و لغات عکاسی و فیلمبرداری که در دوران دیجیتال وارد این هنر شده ،بحث و گفتگو کردند.اما میخوام هرکدوم از دوستان که این اصطلاحات را بلدند و یا از جایی خوندند،اینجا برای بقیه دوستان نیز بگذارند تا یه دیکشنری جامع درست بشه.
1-برای اینکه بعدا مشکلی پیش نیاد ،هرکس تصویر و یا متنی را از سایت دیگه بر میداره ،حتما منبع را ذکر کنه.
2- درتعریف اصطلاحات به مدل و نام دوربین خاصی اشاره نشه،چون تاپیک جدا برای معرفی دوربین داریم.
3-اگر برای فهم بیشتر اصطلاحات از تصویر استفاده بشه ،بهتره.
:)
اگر مدیرانجمن استقبال کنه ،فکر میکنم مبحث خوبی بشه.:wink:
ممنون.
 

FinePix

New Member
به نام خدا
سلام به همه
به نظرم ایده ی قشنگی هست
امیدوارم که انشاالله استقبال بشه

ماکرو Macro

در عکاسی به معنای خاص و علمی آن، «ماکرو» به قابلیت بزرگ‌نمایی 1:1 یا بیش‌تر سوژه بر روی فیلم یا حس‌گر گفته می‌شود. برای مثال، اگر از یک گل با قطر طبیعی 21/6 میلی‌متر عکاسی کنید، آن تصویر، تمام کادر یک فیلم 35 میلی‌متری را پر می‌کند (قطر 43.3 میلی‌متر)؛ گل مورد نظر با ضریب نسبی 21.6 به 43.3 یا 2:1 یا با بزرگ‌نمایی 2 برابر بزرگ می‌شود. عکاسی در حالت ماکرو، معمولا بین بزرگ‌نمایی‌های 1:1 و 50:1 (1 برابر تا 50 برابر) متغیر است، حال آن‌که عکاسی در حالت نمای بسیار نزدیک در محدوده‌ای از 1:1 تا 1:10 (1 برابر تا 10/1 برابر) متغیر است.
با آن‌چه در بالا ذکر شد، کاملا واضح است که دوربین‌های دیجیتال مجهز به حس‌گرهای کوچک‌تر از فیلم 35 میلی‌متری از حالت ماکروی به‌تری بهره می‌برند. در واقع، یک دوربین جمع و جور دیجیتال با تقویت کننده فاصله کانونی 4 برابر می‌تواند آن گل را تنها با بزرگ‌نمایی 1:2 (نمای بسیار نزدیک) به جای 2:1 (حالت ماکرو) مورد نیاز در دوربین‌های 35 میلی‌متری ثبت کند. به عبارت دیگر، عکس‌های ماکرو در حالت عکاسی نمای نزدیک (راحت‌تر) گرفته می‌شوند.
در دوربین‌های دیجیتال، حالتی به نام فوکوس ماکرو در نظر گرفته شده که سیستم اتو فوکوس را تنظیم می‌کند تا به این ترتیب، نزدیک‌ترین فوکوس بر روی سوژه صورت بگیرد.
به طور کلی، حالت ماکرو به قابلیتی گفته می‌شود که لنز دوربین به‌ترین پوشش ممکن را ارائه دهد. بنابراین، دوربینی که بتواند تمام کادر خود را با سوژه‌ای که 20 میلی‌متر پهنا دارد پر کند، در مقایسه با دوربینی که بتواند تنها یک سوژه‌ 40‌ میلی‌متری را ثبت نماید از قابلیت‌های ماکروی به‌تری برخوردار است.
منبع : دیجی کالا
 

mojtaba_2006

Well-Known Member

fine Pix جان ازت ممنونم که اصطلاحات را شروع کردی،امیدوارم همینطوری ادامه بدی.:)

برای تعریف اصطلاحات دیجیتال طبقه بندی خاصی ندارم و هرکدوم اول به ذهنم رسید توضیح میدم،از دوستان حرفه ای میخوام ،اطلاعات وارد شده را از نظر صحت و درستی بررسی کنند و اگر اشکالی میبینند،به اطلاع دیگران هم برسانند.
:green:
1- ISO : (قسمت اول-عکاسی آنالوگ)
ISO اصطلاح جدیدی در عکاسی نیست،همواره اززمانی که عموم مردم به عکاسی روی آوردند ،این اصطلاح در بین عکاسان رایج بوده و هست.
اگر نگاهی به نگاتیوهای قدیمی بیاندازید،با اصطلاحاتی مانند DIN و یا ASA روبرو میشوید.این اصطلاحات همان ISO هستند که با ورود عکاسی دیجیتال اندکی دگرگون شده اند.
قبل از رایج شدن دوربین های دیجیتال ، نگاتیوهای ASA100 در بین مردم رواج داشت و اغلب دوربینهای آنالوگ تا عدد 400 را نیز پشتیبانی میکردند.در زمان قدیم ISO نشانگر حساسیت فیلم(نگاتیو) نسبت به نور بود و عکاسان حرفه ای نگاتیوها را در دوطبقه میشناختند.
1- طبقه بندی از لحاظ حساسیت به رنگ.
2-طبقه بندی از لحاظ حساسیت به نور.

طبقه دوم (حساسیت به نور)نیز برای خودش دسته های جداگانه داشت.
1- حساسیت کم یا فیلمهای کند(slow film)
2- حساسیت متوسط (Medium film)یا فیلمهای معمولی
3-حساسیت زیاد یا فیلمهای سریع(fast film)
4-فیلمهای مخصوص (Ultra Film)

انتخاب نوع نگاتیو بستگی به کار و حرفه عکاس داشت،اما مردم عادی فیلمهای حساسیت متوسط را که ISO آن بین 48 تا 164 بود،میپسندیدند،زیرا دانه های فیلم تا حدقابل قبولی ریز بودند و وسعت ثبت دامنه تغییرات نور آنها مناسب بود.
این نگاتیوها در اغلب مکانها میتوانستند تصاویر خوب و واضحی را ثبت کنند ،داخل استودیو ویا خارج از آن،بویژه هنگام استفاده از فلاش.
عیب این نوع نگاتیوها در عدم توانایی آنها در ثبت تصاویر مکانهای تاریک بود که حتی فلاش جوابگوی آن نبود.برای همین عکاسانی که حرفه آنها عکاسی در نقاط تاریک (وحتی بعضی عکاسان خبری)بود محتاج فیلمهای با ISO بالا شدند،زیرا این فیلمها در جاهایی که دیگر فیلمها جوابگوی عکاس نبود،تصاویر زیبایی ارائه میداد.اما نمیتوانستند آن را در نورهای شدید و حتی برای بعضی منظره های معمولی نیز بکاربرند.بنابراین این نوع فیلمها از طرف عکاسانی که تصاویر ورزشی میگرفتند و یا تصاویر حیات وحش را در جنگلها ثبت میکردند،مورد استقبال قرار گرفت.
نتیجه اینکه فیلمهای با حساسیت کم دارای دانه های ریز و مناسب برای عکسهای معمولی است و فیلمهای با حساسیت زیاد دارای دانه های درشتر و مناسب برای مکانهای کم نور هستند.همچنین این فیلمها مورد استفاده عکاسان خبری که نیاز به استفاده از سرعتهای زیاد شاتر یا دیافراگمهای بسته دارند،مناسب است.
:)
انشاءا... در پست بعدی ISO در دوربینهای دیجیتال را توضیح میدم.:wink:
 
آخرین ویرایش:

wild-man

Member
سلام بحث قشنگ و جالبیه من سررشته ای ندارم ولی امیدوارم یک شنونده خوب باشم
یا حق
 

mojtaba_2006

Well-Known Member
سلام دوستان:rose:

توضیح:شاید برای بعضی دوستان این توضیحات ،تکراری و خسته کننده باشه،اما باید توجه داشت شاید هرروز یک نفر در ایران هست که جدیدا به عکاسی روی آورده و دنبال همین مطالب میگرده. :green:

1- ISO :قسمت دوم – عکاسی دیجیتال.

نوبت به بررسی ISO در دوربینهای دیجیتال رسید.

Iso مخفف عبارت International Standards Organisation است و به منظور دسته بندی فیلمها از لحاظ دانه بندی تعیین شده است. البته در بعضی سایتها دیدم که iso را به عنوان سرعت فیلم در نظر گرفته اند. سرعت فیلم ،منظور سرعت واکنش امولسیونهای فیلم در برابر نور است.

ISO در دوربینهای دیجیتال ،نیز تقریبا به همین معنی است.یعنی میتوان با آن در شرایط کم نور عکاسی کرد و حتی عکسهای هنری نیز بوسیله آن گرفت (بدلیل وجود نرم افزارهایی مانند فتوشاپ ،شاید استفاده از این قابلیت برای عکاسی هنری ،چندان ضروری به نظر نرسد)
ISo به مقدار خیلی کم ،مشکل لرزش دوربین را هم برطرف میکند،اما نمیتوان آن را به عنوان لرزشگیر حساب کرد.
درقدیم مشکل عکاسانی که مرتب احتیاج به شماره های مختلف ISO داشتند ،این بود که هربار بایستی حلقه فیلم مخصوص هر شماره را تهیه میکردند اما به مدد تکنولوژی روزافزون دیجیتال این امر به یکی از ساده ترین منوهای موجود در دوربینهای دیجیتال تبدیل شد.به این ترتیب که عکاس هرزمان به هرکدام از شماره های ISO نیاز دارد،میتواند خیلی راحت از منوی دوربین آن را انتخاب کند.
از یک مثال استفاده میکنم:
فرض کنید شما وارد مسجد شیخ لطف الله اصفهان شده اید و میخواهید از راهرو ورودی و یا از نقش زیر گنبد عکاسی کنید،ولی همانطور که خودتون میبینید فضای مسجد در کل فضای کم نوریه. اولین راهی که به ذهنتون میرسه اینه که فلاش دوربین را روشن کنید و شروع کنید به عکاسی.اما این کار شما چند تا مشکل داره:

1-به راحتی به شما اجازه نمیدن از فلاش استفاده کنید،زیرا فلاش یک نور مضر برای رنگ کاشی محسوب میشه.
2-برای فضای زیر گنبد ،نور فلاش داخلی دوربین ،جوابگو نیست.
3-وقتی شما فلاش میزنید،نور طبیعی داخلی از بین میره ،ضمنا رنگ کاشیها به درستی ثبت نمیشه و در کل نور فلاش ،حال و هوای مسجد را ازبین میبره.

دومین کاری که به ذهنتون میرسه اینکه ،دیافراگم را تا آخر باز کنید و سرعت شاتر را پایین بیارین تا زمان نوردهی افزایش پیدا کنه و عکس روشنتری ثبت بشه،اما این کار به سه پایه احتیاج داره و بدون ثابت شدن دوربین تقریبا غیر ممکنه.(البته اگر سه پایه دارین به شرط اینکه سوژه متحرک نداشته باشید،توصیه میکنم ،همین کاررا انجام بدین)

و سومین کار تغییر ISO دوربینه:
شماره ISO دوربین دیجیتال ،در شرایط روشنایی مناسب ،معمولا در حدود 80 یا 100 قرار میگیره(در حالت اتوماتیک).
اما این شماره برای شرایط کم نور خوب نیست ،آن را به 200،400 و نهایتا 800 تغییر بدین ،البته بیشتر دوربینها تا شماره 3200 و حتی بیشتر را نیز پشتیبانی میکنند ،ولی توصیه میکنم از شماره 800 بالاتر را انتخاب نکنید زیرا نویز تنها دشمن شما در شماره های بالای ISO محسوب میشه که میتونه عکسهای زیبای شما را خراب کنه. هرچه شماره ISo بالاتر باشه ،نویز هم بیشتره.
به عکس زیر توجه کنید:

iso_compare.jpg


در عکس وابستگی مقدار نویز با شماره ISO را میبینید.
بعضی از دوربینها مجهز به نرم افزارهای کم کننده نویز هستند و بعضی دیگر از حسگرهای بهتری برای کم کردن نویز بهره میبرند.بهرحال ISO فاکتور کمی نیست و میتونه در قیمت دوربین تأثیر گذار باشه.

انشاءا... در پستهای بعدی به اصطلاحات دیگر میپردازم.:)
 
نه وایلد من جان
معمولا هر چی سرعت شاتر یا همون ایزو بره بالا باعث ایجاد نویز تو تصویر می شه
که چون تو ایزوی 1600 نویز بالا رفته حالت شارپ پیدا کرده که شما حس کردی فوکوس اوز شده در صورتی که همون حالت نویز عکسو خراب کرده :rose:
 

mojtaba_2006

Well-Known Member
وایلد من جان
سهیل تنها کاملا درست میگه :)
بعضی وقتها این اشتباه در صفحه LCD دوربین هم مشاهده میشه،یعنی شما تصویر را با ایزوی بالا میگیری ،فکرمیکنی بهترین تصویر گرفته شده ،اما وقتی میاری داخل کامپیوتر و روش زوم میکنی ،میبینی عجب تصویر افتضاحی شده.این به خاطر همون حالت شارپ شده تصویره. اتفاقا عکسی که توی پست قبلی گذاشتم از همین مورده.:wink:
 

mojtaba_2006

Well-Known Member
سلام مجدد به دوستان هنرمند:rose:

دوستان ایندفعه میخوام در مورد فوکوس اتوماتیک و دستی در دوربینهای آنالوگ و دیجیتال صحبت کنم.
:)
2-فوکوس (قسمت اول – دوربینهای آنالوگ)

اگر با مبحث فوکوس در دوربینهای آنالوگ آشنایی داشته باشید،میدونید به زبان ساده ،واضح شدن شی اصلی و موضوع عکاسی در تصویر را فوکوس گویند. مبحث فوکس در دوربینهای آنالوگ به 4 دسته تقسیم میشه:

1-میکروپریسم:مکانیزم کار این نوع فوکوس به این ترتیبه که در وسط صفحه ویزور این نوع دوربینها ، دایره ای هاشور خورده وجود داره که هنگام واضح سازی ،باید تصویر در داخل آن به وضوح دیده بشه و اصطلاحا هاشور خورده نباشه. به این نوع ویزورها میکروپریسم گویند.

2-تصویر شکسته :اما سیستم دیگری هم در دوربینهای آنالوگ موجوده ، که به آن تصویر شکسته گویند.یعنی در مرکز تصویر دایره ای وجود داره که در هنگام غیر واضح بودن تصویر ،خطوط برروی قطر آن به صورت شکسته دیده میشه،در نتیجه برای واضح سازی ،حلقه واضح کننده را آنقدر باید بچرخانیم تا خطوط در دایره کاملا سالم دیده شوند. این نوع دوربینها معمولا در کنار ویزور خودشون دایره ای را ترسیم کردند که یک خط از قطرش عبور کرده،واین یعنی سیستم فوکوس دوربین از نوع تصویر شکسته است.

3-سیستم تلفیقی: این نوع واضح سازی از تلفیق دو سیستم بالا درست میشوند.

4-مسافت یاب: چون مبنای کار من اطلاع رسانی صحیح به دوستان مجید آنلاینیه ، راستش خودم این سیستم را از نزدیک ندیدم و نمیتونم در موردش بنویسم،اما چیزی که میدونم اینه که کارش تقریبا مشابه تصویر شکسته است ،با این تفاوت که دو تصویری که باید روی هم منطبق شوند از دو منشور جدا در طرف چپ و راست دوربین تصویررا دریافت میکنند. اگر دوستانی هستند که در این مورد اطلاعی دارند،تقاضا میکنم که مطلب را کامل کنند.

انشاءا... در پست بعدی به بررسی فوکوس در دوربینهای دیجیتال میپردازم.

دوستان در مورد منابع باید عرض کنم که چون منابعی که من استفاده میکنم خیلی پراکنده است و بعضی از مطالب را از سایتهایی گرفتم که ،حتی اسمشون یادم نیست،تصمیم گرفتم همه منابع را یکجا جمع کنم و در آخر در یک پست به اطلاع عزیزان برسانم.:wink:
 

wild-man

Member
ممنون از دوستان این یعنی هرچه ایزو کمتر کیفیت عکس هم بهتر قیمت دوربین هم بالاتر یا بازم دارم اشتباه می کنم؟
 
دقیقا
ایزوی پایین ربطی به قیمت نداره
اما کیفیت و نوع سیستم چرا باز تاثیر روی نویز داره
مثالا cmos بهتر از 3ccd
مثل زنجیر
ولی قیمت ربطی به ایزوی 100 نداره
ولی در کل به قول خودت هر چی قیمت بره بالا کیفیت بالا تری نسیبت می شه :rose:
 
آخرین ویرایش:

mojtaba_2006

Well-Known Member
سلام دوستان هنرمند خودم:rose:

2- (فوکوس –قسمت دوم – دوربینهای دیجیتال )

در پست قبلی در مورد فوکوس در دوربینهای آنالوگ توضیح دادم،اما در دوربینهای دیجیتال ،بحث فرق میکنه زیرا دیگر ملاک فوکوس اتوماتیک ،شکستگی موضوع نیست. شاید برایتان سوال پیش آمده باشه که دوربین دیجیتال چگونه متوجه میشه که برروی موضوع فوکوس کرده یا نه .
مکانیزم کار دوربینهای دیجیتال بسیار ساده هستند،اما یکسری مزایا و معایب دارند که در پست بعدی شرح میدم.

زمانی که شما کلید شاتر را تا نیمه فشار میدهید ،به دوربین امر میکنید تا برروی موضوع فوکوس کند.در ابتدا دوربین تصویر گرفته شده از مرکز فوکوس را مورد تجزیه و تحلیل قرار میده و با توجه به تصویر دریافت شده از شی مورد نظر عمل فوکوس انجام میشه. به این ترتیب که در تصاویر زیر میبینید:

فرض کنید موضوع عکاسی ما ،اسم مجید آنلاینه :
دوربین این تصویر را دریافت میکنه :

0001.jpg


اگر از نزدیک به این تصویر نگاه کنیم ،میبینیم که رنگها در هم تداخل پیدا کردند.

0002.jpg


بنابراین نرم افزار دوربین ،از تداخل رنگها میفهمه که تصویر ناواضحه،پس این قدر لنز را عقب و جلو میبره تا تداخل رنگها به حداقل برسه ، مثل این شکل :

0003.jpg


خوب حالا تقریبا کار دوربین تموم شده و موضوع به حداکثر وضوح خودش رسیده ،و در صفحه lcd دوربین کادر سبز رنگی را به شما نمایش میده ،بمعنی اینکه فوکوس انجام شد. اگر خودتون هم از دور به این تصویر نگاه کنید ،میبینید که تصویر واضح شده :

0004.jpg


البته ذکر این نکته ضروریه که دوربین دیجیتال ،حداکثر در عرض یک ثانیه این کاررا براتون انجام میده.امیدوارم واضح و خوب توضیح داده باشم.:green:

انشاءا... در پست بعدی به بررسی مزایا و معایب فوکوس اتوماتیک در دوربینهای دیجیتال میپردازم.:)

از دوستان حرفه ای در عکاسی خواهشمندم ،این تاپیک را کامل کنند.ممنون دوستان.:rose:
 
آخرین ویرایش:

mojtaba_2006

Well-Known Member
با سلام به دوستان هنرمند خودم.:rose:
3- (فوکوس –قسمت سوم – دوربینهای دیجیتال )
و اما رسیدیم به معایب و محاسن فوکوس اتوماتیک در دوربینهای دیجیتال::green:
محاسن : :)
اول از همه شما را از یک کار اضافه مثل فوکوس کردن ،نجات میده و در نود و نه درصد مواقع درست عمل میکنه.
دوم ، فوکوس دستی نسبت به فوکوس اتوماتیک در دوربینهای دیجیتال کند عمل میکنه.
معایب : :)

اول : سوژه های متحرک ،دشمن فوکوس اتوماتیک هستند،باین ترتیب که دوربین را در انجام عمل فوکوس گیج میکنند.شما براحتی نمیتوانید روی سوژه متحرک فوکوس کنید.

دوم : اغلب موارد برروی سطوح صاف و یکرنگ نمیتوان فوکوس کرد ،مگر اینکه دوربین مجهز به لامپ اسیست برای کمک به فوکوس باشد. کار این نور اینگونه است که با تابش یکسری خطهای عمود برهم ،دوربین را برای انجام عمل فوکوس اتوماتیک ،کمک میکنه.

این روش را میتوانید خودتون آزمایش کنید . در ابتدا از منوی دوربین لامپ اسیست یا کمک کننده برای فوکوس را خاموش کنید.سپس یک کاغذ سفید مقابل دوربین و در فاصله ای مناسب قرار دهید ،بطوریکه تمام کادر ویزور را اشغال کنه. حالا شاتر را تا نیمه فشار دهید،میبینید که برای دوربین خیلی سخته روی سطح صاف و یکرنگ فوکوس کنه.

حالا دوربین را اذیت نکنید و با یه ماژیک خطی بصورت قطری برروی کاغذ رسم کنید ، سپس عمل بالا را تکرار کنید. میبینید که دوربین بدون درد سر روی کاغذ فوکوس میکنه. در واقع دوربین با استفاده از تفاوت رنگ خط و کاغذ عمل فوکوس را انجام میده.

انشاءا... در پست بعدی به بررسی فوکوس دستی در دوربینهای دیجیتال میپردازم.:wink:
 
آقايون دمتون گرم
ادامه بدبن دقيقا دنبال همچين مطلبي ميگشتم اگه كتاب آموزشي خوب هم سراغ دارين بگين
مرسي
 

western

Member
سلام دوستان

یه فایل pdf هست که براتون میزارم ، حجمش حدودا 12 مگابایته
از اصطلاحات و مفاهیم شروع کرده و بعد تکنیک ها رو شرح داده، واقعا جالب و کامل هست
من خودم کل 270 صفحشو خوندم و کلی مطلب جدید یاد گرفتم

البته این کتاب فارسی هست به نام اصول عکاسی دیجیتال و کار آقای رضا نحوی


اینم لینک دانلود (rapidshare)
http://rapidshare.com/files/373035530/Digital_Photography_Ayaran.com.rar.html



امیدوارم به کارتون بیاد و باعث پیشرفت بشه

ارادتمند - محمد آشتیانی
 

mojtaba_2006

Well-Known Member
سلام محمد جان:rose:

جدا که کتاب عالی و کاملیه .
در مورد همه چیز نوشته.
اگر کتابهای بیشتری داری ، حتما آپلود کن.
بطور حتم به کارمون میاد و باعث پیشرفت میشه.:wink:
ممنون.:)
 

Mohammadreza

Well-Known Member
close up

من جديدا با مفهوم close up در عكاسي آشنا شدم ،
اگه دوربينتون رو در حالت close up قرار بديد ،
تصوير نزديك رو با وضوح بالا و منظره هاي دور تر رو به صورت تار قرار ميده !
دو تا نمونه خوب close up براتون مي گذارم كه دوميش كار pouya saadeghi از بچه هاي فعال همين انجمن هست
 

پیوست ها

  • macro (7).jpg
    macro (7).jpg
    46.1 کیلوبایت · بازدیدها: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    203.8 کیلوبایت · بازدیدها: 15

mojtaba_2006

Well-Known Member
لنتی کولار

سلام دوستان

:rose:

در یکی از پستها دیدم ، دوستان در مورد دوربینهای 6 لنزی سوال کرده بودند ، اما بیشتر پستش شبیه تبلیغ بود ، بنابراین تصمیم گرفتم اینجا در مورد این دوربینها توضیح بدم . :)


دوربینهای چند لنزی ( 4 -5 - 6 و ...) اغلب به دوربینهای لنتی کولار معروف هستند . تا جایی که مربوط به انجمن عکاسی باشه در مورد کار این دوربینها توضیح میدم ، زیرا بعضی مسائلش مثل نحوه چاپ و خطاگیری و ... مربوط به عکاسی نیست و ازش میگذریم . :green:


دوربین زیررا ببینید :

7hjot4wz8vrrjtbgrg.jpg


در واقع کار اینگونه دوربینها این است که از یک شی تصاویر متعدد با زاویه متفاوت و منظم بوجود می آورند . دوربینهایی که دارای لنز کمتری هستند برای اشیا کوچک و نزدیک و دوربینهای با تعداد لنزهای بالاتر برای اشیا بزرگتر و گاهی مناظر دور دست .

در اقدام بعدی با بهم پیوستن اینگونه تصاویر ، تصویر واحدی بوجود می آید که با کمی تغییر در زاویه دید میتوان شی را از زاویه متفاوتی مشاهده کرد ، نتیجه اینکه شما تصویر را بصورت بعد دار و یا سه بعدی میبینید .

مثل تصویر زیر :

2qs6n9wcp31jrl41s3hr.gif


تصویر بالا از ده تصویر مجزا تشکیل شده است .

اما اینگونه تصاویر فقط در دنیای مجازی به این صورت دیده میشوند و ما باید با روش خاصی ، مغزمان را در دنیای واقعی به اشتباه بیاندازیم . روش لنتی کولار بهترین راهی است که میتوان تصویر توهم آمیز سه بعدی را بدون هیچ وسیله خاصی مثل عینکهای آناگلیف مشاهده کرد .


اغلب شما لنزهای لنتی کولار را برروی کارتهای تبلیغی دیده اید که مشهور به کارتهای سه بعدی هستند و اگر روی آنها را با دست لمس کنید ، میبینید که دارای بافت زبری هستند .

تصویر زیر بافت لنزهای لنتی کولار را نمایش میدهد :
64muoh18wc693oz2oepj.jpg


کار طلقهای لنتی کولار این است که با تجزیه خط دید شما به نوارهای باریک ، هربار قسمت خاصی از تصویر را به یکی از چشمان شما نمایش میدهد .در این حالت چشمان شما همزمان در حال دریافت دو تصویر متفاوت از یک جسم است . کار مغز این است که این دو تصویر را تلفیق کرده و از آن یک تصویر سه بعدی میسازد .

شاید تصویر زیر کمک بیشتری به درک مطلب نماید :
px98s06gwy70ombvmbac.jpg



لنتی کولارها چند عیب اساسی دارند ، مثل اینکه با فاصله خاصی باید به آنها نگاه کنی ، محدود به زاویه دید انسان هستند و خارج از آن ، تصاویر هیچ معنی برای مغز و چشمان شما ندارند و ... :-?

بنابراین در ایتدا تصاویر درست شده مثل تصویر بالا را به نرم افزار مخصوص میدهند تا آن را بصورت نوارهای باریک در آورد ،از این پس با چسباندن لنزهای لنتی کولار میتوان این تصاویر را سه بعدی دید .
تصویر نهایی به این صورت است :
اگر یک لنز لنتی کولار داشته باشید ، میتوانید تصویر زیر را بصورت انیمیشن و بعددار ببینید .


e6n2qcodwgc9d50me6xh.jpg



از این به بعد مسائل چاپ بوجود می آید که ربطی به عکاسی نداره و من هم ازش میگذرم .

امیدوارم مفید باشه و مورد استفاده شما دوستان عزیز :rose:
سوالی بود اگر بتونم جواب میدم :wink:
 
آخرین ویرایش:

mjan53

Member
با سلام
اگه كسي درباره bracketing تو عكاسي مي دونه يه توضيحي بده كه چي هست و به چه دردي ميخوره ممنون ميشم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا