اسکلت بندی در مایا

Estesnaee

New Member
با سلام
من تازه شروع به کار با مایا کرده ام و میخوام اسکلت بندی رو هم یاد بگیرم.
فقط یه مشکلی دارم من کاراکترم رو مدل سازی کرده ام ،
با joint tool هم استخوان ها را رو سر جاشون قرار داره ام ، ولی نمیدونم چطوری باید بین کاراکترم و استخوان ها ارتباط ایجاد کنم که با حرکت دادن هر قسمت از اسکلت اون قسمت از بدن حرکت کنه!
البته توی یه انجمن دیگه به من گفتن که از کلید P استفاده کنم که متاسفانه با زدن کلید P کل کاراکتر به اون مفصل مربوطه وصل میشه و بقیه کاراکتر و بقیه مفصل ها دیگه اثری ندارن.
 

sharin

Member
سلام.

دكمه ي p ، مخفف parent و shortcut اين ابزار هست.
چيزي كه اونجا بهتون گفتن براي موقعي هست كه اجزائ بدن از هم جدا باشه.
ساعدجدا . بازو جدا و آرنج جدا و ...
كه معمولا براي كاراكتر هاي آموزشي براي انيميت استفاده مي شه. اما اگر كاراكتر تون رباط بود هم بايد از همين روش استفاده كنيد ( حداقل براي بعضي قسمت ها. )

اگر كاراكترتون جوري هست كه اجزا به هم وصل هستند ، يعني يه تيكس ، مثل بدن انسان ، خوب بايد از مسير زير استفاده كنيد.

animation>skin>bind skin

اينجا 2 تا انتخاب داريد. اگر كاراكتر game هست و حركات خاصي نداره و مي خوايد سري مرحله ي skinning رو انجام بدين ، خوب از قسمت دوم ( rigid body ) استفاده مي كنيد.
واگر مي خواهيد روي كاراكترتون با حوصله و دقيق كار كنيد ، بايد از اولي يعني smooth bind استفاده كنيد.

خود smooth bind هم 3 روش رو پيش روتون مي ذاره كه بستگي به سبك كارتون و نيازتون يكي رو انتخاب مي كنيد.

شما حتما بايد با آموزشي بريد جلو ، چون اين مبحث شوخي بردار نيست !!
بايد اصولي كاراكترتون رو rig كنيد ، يعني مطابق با حركاتي كه از كاراكترتون مي خواهيد بايد اين كار رو كنيد . بعد از اون skinning هست كه مرحله ي پر اهميتي هست و بشدت وابسته به طرز rigging اتون هست.
تازه مراحل ساخت IK و FK رو هم در پيش داريد كه اين ها هم احتياج به زمان و تجربه داره.

باز مي گم حتما با آموزشي بريد جلو . چون جوري نيست كه با نوشتن كار راه بيفته !!

موفق باشيد.
يا علي.
 

Estesnaee

New Member
خیلی ممنون از توضیحاتتون.
راستش اتفاقا منم دارم با یک کتاب اموزشی پیش میرفتم، که در مورد rigging آموزش نداشت(خیلی مبتدی بود).
تو فکرش هستم که برای این کار یه آموزش خوب پیدا کنم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا