اساتید محترم لطفا نحوه استفاده از فایلهای موشن کپچر : مایا یا موشن بیلدر یا هر دو ؟؟؟

Daneshjoye 3D

New Member
سلام من این سوال را در بخش انیمیشن پرسیدم اما مثل اینکه اینجا باید می پرسیدم

من تازه دارم انیمیت را شروع می کنم
می خوام کارم سریع پیش بره
برای استفاده از فایلهای موشن کپچر میشه مستقیما از مایا استفاده کرد یا حتما باید موشن بیلدر هم استفاده بشه ؟
آیا بهتره تمام مراحل کار در موشن بیلدر انجام بشه یا اینکه اسکلت بندی در مایا باشه و متحرک سازی در موشن بیلدر؟
و آیا یاد گرفتن طرف استفاده از فایلهای موشن کپجر برای ساخت انمیشن کافیه یا اینکه حتما باید انیمیت دستی با استفاده از خود مایا هم یاد بگیرم؟

لطفا برام در مورد سوالات بالا و یا هر چی که به اونها مربوطه و فکر می کنید کمکم می کنه توضیح بدید
خیلی ممنون
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
مایا نمیتونه فرمت های motion capture رو که با پیشوند BVH هست رو وارد کنه و به خوبی motion builder ترکیب و edit ـشون کنه ، باید حتما از motion builder استفاده کنید

به نظر من بهتره اسکلت بندی و Skin توی مایا باشه بعد واردش کنید توی motion builder ، یعنی اصل همینه و بهتره. هم راحت تره و اصولی تره. شاید کاراکترتون اصلاح بخواد یا بخواین ماهیچه ایجاد کنید و ...

ببینید عزیز ممکنه یه جاهایی حرکت گرفته شده با صحنه ای که قرار دادید نخونه یعنی بخواد چیزی رو برداره یا یا دستش رو بذاره رو چیزی و هر مورد دیگه به این شکل، اینجاست که شما باید به مقدار کار رو اصلاح کنید با ایجاد لایه جدید برای انیمیت دستی و یه بخش جدا ناپذیر هم انیمیت انگشتانه که با motion capture گرفته نمیشه و شما باید حتما خودت به خوبی اونا رو حرکت بدید ریفیق.

حق یارت :rose:
 

Daneshjoye 3D

New Member
ممنون از راهنمایینون
چه جاهایی نیازه که حتما ماهیچه کار بشه و با ریگ معمولی کار درست از آب در نمی یاد؟
آگه ما بخواهیم از کاراکترهای هیکلی و یا چاق استفاده کنیم که با زی براش کار شدن و در مایا به صورت لو پولیگان در اومدند و مثل کاراکترهای بازی لباس و بدنشون یکی هست طبق موارد زیر چه پیشنهادی میدید:
برای اینکه حرکات طبیعی در بیاد میشه با ریگ معمولی و استفاده از فایلهای موشن کپچر کار کرد؟ یا اینکه حتما باید از تمام بدن ماهیچه کار بشه؟ یا بخشی از بدن ماهیچه کار بشه؟ که در اینصورت کدام بخشها به نظر شما نیازه که ماهیچه کار بشه؟
اگر لینکی از آموزش ماهیچه دارید لطفا معرفی کنید
درضمن اگه سایتهایی می شناسید که بشه فایلهای آماده ضبط شده با موشن کپچر را دانلود کرد ممنون می شم معرفیشون کنید.
خیلی ممنون
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
چه جاهایی نیازه که حتما ماهیچه کار بشه و با ریگ معمولی کار درست از آب در نمی یاد؟
بیشتر بستگی به خود کننده ی کار داره و کیفیتی که میخواد بده بیرون، اگه کار realistic ـه که حتما میخواد البت اگه کاراکترمون اصلیه و نزدیک دوربین چون کارای realistic بیشتر توی VFX استفاده میشه ولی کارای فانتزی به اون اندازه توش از ماهیچه استفاده نمیشه، البت میشه برای بعضی از اعضای بدن توسط ابزارها و plugin ـهایی که برای skin نوشته شدن این حالت رو در اورد بدون نیاز یه استفاده مستقیم ار ماهیچه ولی شاید بعضی جاها مثل همون مرد چاقی که مثال زدی نیازه برای نشون دادن حالت چربی و لخت بعصی اعضای بدن مثل شکم نیازه استفاده کرد البت اگه باز کار جنبه ی این وقت گذاشتن رو داشته باشه ریفیق.

ببین عزیز فایل های BVH motion capture رو نمیتونی روی ریگ های دستی و شخصی و customize اجرا کنی، یعنی این فایل ها رو میتوی با ریگ کردن کاراکتر توسط سیستم Full body IK استفاده کنی و بعد کاراکترت رو ببری توی builder تا بتونی باز به راحتی همون کاراکترت رو بیاری توی مایا ولی سیستم ریگ دستی چون سیستم خاصه دیگه ای داره این تقابل رو نداره.
در مورد ماهیچه هم نه مشکلی نداره برای استفاده از Mocap ، فقط full body IK باشه عزیز. در مورد بخش ها هم بیشتر همون شکم و قسمت پهلو جایی که دست میخواد بیاد به صورت عادی کانر بدن قرار بگیره چون تو کاراکتر های چاق اگه این کار رو نکنی تا با گذاشته شدن دست کنار بدن یه مقدار فرو رفتگی ایجاد نشه کاراکتر حالت بدی میگیره یا باید خیلی دست رو ببری توی دن تا حالت دست خوب در بیاد یا برای این که تو هم رفتن جسم ها دیده نشه حالت دست رو به صورت بدی قرار بدی.
البت برای دیگر اعضا هم بستگی به خودت داره، ولی مهمترینش این دو قسمته.

در مورد ماهیچه که یه آموزشی فکر کنم از Digital tutors دیدم اگه توی نت هم سرچ کنید فکر کنم خوب و راحت پیدا بشه مثل این سایت CGpeers.com اگه قبلا توش ثبت نام کردین، چون جدیدن ثبتنامش خیلی سخت گیرانه شده.

ابن هم اسم سر فصل آموزشی digital tutors که با سرچ کردنش تو نت میتونی لینک های دانلودش رو پیدا کنی

و در مورد فایل های Mocap هم نه عزیز ازشون استفاده ای نمیکنم ، این یکی شرمنده عزیز جوابی برات نداشتم :wink:

حق یارت ریفیق :rose:
 

mssr

New Member
با سلام
یه مشکلی در فایلهای موشن کپچر دارم
مثلا من یه فایل راه رفتن موشن کپچر دارم وقتی اینو به biped در 3dsmax اعمال می کنم این فایل علاوه برای انیمیشن راه رفتن به جلو هم میره مشکل من اینه که چه طور جلور رفتن رو حذف کنم و فقط انیمیشن راه رفتن اجرا بشه ، فقط جلو رفتن حذف بشه
با تشکر
 
منظور دوستمون که بالا من پست دادند اینه می خواند walk cycle داشته باشند بودن offset حالا کمک کنید جون من مکس کار نکردم :)
 
با سلام
یه مشکلی در فایلهای موشن کپچر دارم
مثلا من یه فایل راه رفتن موشن کپچر دارم وقتی اینو به biped در 3dsmax اعمال می کنم این فایل علاوه برای انیمیشن راه رفتن به جلو هم میره مشکل من اینه که چه طور جلور رفتن رو حذف کنم و فقط انیمیشن راه رفتن اجرا بشه ، فقط جلو رفتن حذف بشه
با تشکر
دوست عزیز توی پست قبلیتون هم گفتم یا یه عکس بزار یا فایلش رو بزار برای جواب گرفتن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا