اختراع یک سنسور عکس انقلابی در سنگاپور: از جنس گرافین، با حساسیت هزار برابری و ایده آ

jahanfoam

Member
x123680.jpg.pagespeed.ic.LbnQmWE-KT.jpg
[h=1][FONT=B Yekan, tahoma]اختراع یک سنسور عکس انقلابی در سنگاپور: از جنس گرافین، با حساسیت هزار برابری و ایده آل برای شرایط کم نور[/FONT][/h]

مهندسان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور موفق به توسعه یک سنسور دوربین انقلابی شده اند که یک هزار بار حساس تر از سنسورهای رایج امروزی است. این سنسور که از گرافین ساخته شده، به نظر اولین سنسور در نوع خود و قادر به تشخیص طیف وسیعی از نورها، از مرئی گرفته تا میانه طیف مادون قرمز، آن هم با حساسیت بسیار بالا است که برای عکاسی در شرایط کم نور، ایده آل به نظر می رسد.

گرافین که ورقه ای است با ضخامت تنها یک اتم، از آرایش لانه زنبوری اتم های کربن شکل می گیرد و به خاطر فوق رسانا بودن برای جریان الکتریکی و البته عمر طولانی و انعطاف پذیری اش، معروف است.

مصرف انرژی این سنسور جدید نیز به لطف خواص گرافین، 10 برار کمتر و علاوه بر آن، چنانچه به تولید انبوه برسد، هزینه اش نیز یک پنجم هزینه تولید سنسورهای فعلی است.

مخترع این سنسور گرافینی، پروفسور وانگ کیجی (نفر سمت راست)، می گوید: «ما نشان دادیم که می شود سنسور عکسی منعطف، حساس و ارزان فقط با استفاده از گرافین ساخت. انتظار داریم نوآوری مان تاثیر زیادی نه فقط روی صنعت دوربین های مصرفی، بلکه صنایع ارتباطی و تلسکوپ های خارج از زمین نیز بگذارد، همچنین کاربردهای مادون قرمز هم دارد.»

آقای کیجی بر این نکته تاکید می کند که تولیدکنندگان، مجبور نیستند فرآیند ساخت سنسورهای فعلی را تغییر دهند بلکه کافی است ماده اصلی را با ماده جدید جایگزین کنند. او می افزاید:

«موقع طراحی این سنسور، ما فرآیند ساخت فعلی در صنعت را هم در ذهن داشتیم. این یعنی صنایع تولیدی می توانند سنسور جدید را با همان فرآیند ساخت سنسور CMOS که در حال حاضر فرآیند غالب در بین اکثر تولیدکنندگان صنعتی است، بسازند. کافی است کارخانه ها ماده فعلی را با ماده گرافینی ما که ساختار نانو دارد، جایگزین کنند.»

شاید زمان تغییری بزرگ برای دوربین های دیجیتال و موبایل، فرا رسیده باشد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا