افزونه 1 اخباره يكشنبه,22 آذر 1383

  • شروع کننده موضوع Mahmoodi
  • تاریخ شروع
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
شركت مايكروسافت اعلام كرد: سرويس جديد اين شركت معروف به MSN SPACE از خصوصيات مشابه بلاگر گوگل و ديگر سرويس‌‏هاي ايجاد بلاگ و ميزباني پيروي مي‌‏كند و انتظار مي‌‏رود كه رقباي موجود را به چالش بطلبد.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايلنا، بخش MSN شركت مايكروسافت هفته گذشته سرويس MSN SPACE خود را راه‌‏اندازي كرد.
مسوولان اين شركت اظهار اميدواري مي‌‏كنند:اين سرويس جديد به رقيبي مستقيم براي ابزارهاي موجود ايجاد بلاگ و ميزباني نظير بلاگر گوگل, BLOG SPOT , LIVE JOURNAL و TYPE PAD مبدل شود.
مايكروسافت مي‌‏گويد: سرويس جديد طوري خواهد بود كه به راحتي به كاربران اجازه مي‌‏دهد, آلبوم‌‏هاي عكس و فهرست‌‏هاي موسيقي را نيز در اختيار همديگر قرار دهند.


منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
دوره‌ آموزش كاربرد فناوري‌‏هاي اطلاعاتي و ارتباطي براي مديران تعاوني‌‏ها و

مراسم افتتاحيه دوره آموزشي كاربرد فن‌‏آوري‌‏هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي براي مديران تعاوني‌‏ها و اتحاديه‌‏هاي كشاورزان، روز شنبه, بيست و يكم آذرماه جاري در سالن هگمتانه هتل‌‏المپيك تهران برگزار شد.

به گزارش بخش همايش شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايلنا، اين دوره آموزش براي اولين‌‏بار در ايران با همكاري مشترك سازمان ملي بهره‌‏وري ايران و وزارت جهاد كشاورزي به منظور گسترش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در تعاوني‌‏ها و تشكل‌‏هاي غيردولتي با حضور10 كشور آسيايي برگزار شد.

شايان ذكر است, اين دوره آموزشي از 21 الي30 آذرماه جاري در تهران برگزار مي‌‏شود.



منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
IBM درصدد گسترش دستاوردهاي كامپيوتري

فعاليت‌‏هاي خود را در چين تقويت مي‌‏كند.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايلنا، پانزده شركت عمده از طراحان و توليدكنندگان تراشه هفته گذشته در پكن گردهم جمع شدند,تا استانداردهايي را با تمركز بر معماري ريزپردازنده‌‏هاي شركت IBM تدوين كنند.

شركت‌‏كنندگان در اين نشست, پيش‌‏بيني مي‌‏كنند: طرح جديد آنها معروف به POWER.ORG آغاز تحولي اساسي در زمينه نوآوري در طراحي محصولات الكترونيكي, شبكه, سيستم‌‏هاي خودكار و فن‌‏آوري اطلاعات باشد.

از جمله شركت‌‏هايي كه در كنار IBM از اين طرح حمايت كرده‌‏اند سوني و ناول است.
گفتني است,IBM درصدد است با انجام يك‌‏سري برنامه‌‏هاي خاص فعاليت‌‏هاي خود را در چين در زمينه فن‌‏آوري توان كامپيوتري افزايش دهد.

منبع فناورياطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
مخالفت طراحان نرم‌‏افزار با قانوني‌‏كردن حق انحصار

به گفته كارشناسان, حق انحصار مي‌‏تواند تاثير مخربي بر بازار فن‌‏آوري داشته باشد.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايرانريال به نقل از ايلنا، شوراي رقابت بازار اتحاديه اروپا تصميم‌‏گيري در مورد طرح جنجالي قانون حق انحصار و ثبت اختراع را به تعويق انداخت.
اين طرح محدوديت‌‏هاي جديدي را در زمينه حق انحصار فن‌‏آوري در كشورهاي عضو اتحاديه اعمال خواهد كرد.
شوراي مذكور به دنبال مخالفت طراحان LINUX , MYSQL , DHP و ديگر طراحان مشهور نرم‌‏افزار با محتواي اين طرح تصميم‌‏گيري در اين زمينه را به تعويق انداخت.
طراحان نرم‌‏افزارهاي مذكور طي بيانيه‌‏اي از شوراي مذكور خواستند كه از قانوني‌‏سازي حق انحصار نرم‌‏افزار در اين قانون جلوگيري كند, چون حق انحصار فريبنده و مخرب و از لحاظ دموكراتيك غيرمشروع است.


منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
مجوز سيستم پرداخت الكترونيكي بانك سامان به‌‏زودي توسط بانك مركزي صادر مي‌‏ش

اولين نشست مطبوعاتي عملياتي كردن تجارت الكترونيك در ايران با حضور نمايندگاني از بانك سامان, پست جمهوري اسلامي و فروشگاه ساز اينترنتي برگزار شد.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايلنا، در ابتداي اين نشست ميرزايي, مدير پروژه فروشگاه‌‏ساز اينترنتي, ضمن اشاره به لزوم تجارت الكترونيك و كمك شايان آن به جهاني شدن اقتصاد ايران, گفت: در جهت عملياتي كردن روياي تجارت الكترونيك "فروشگاه‌‏ساز اينترنتي ايران" گام بلند و نزديكي بود ؛ چرا كه تحقق روياي حضور شايسته در جهان الكترونيك بالاخره امكان‌‏پذير شده است.
وي تصريح كرد: در راستاي عمومي‌‏كردن تجارت الكترونيك بين تجار ايراني, با حمايت دولت و در قالب طرح تكفا, فروشگاه‌‏ساز اينترنتي ايران بستر لازم جهت معرفي و عرضه كالاها و توليدات فروشندگان و توليدكنندگان ايراني را مهيا كرده است.
همچنين, اين پروژه به عنوان مكمل ديگر پروژه‌‏ها و گام‌‏هاي انجام شده از قبيل پول الكترونيك و قوانين تجارت الكترونيك راه ورود سريع و آسان را براي الكترونيكي شدن تاجران ايراني هموار ساخته است.

بنابراين گزارش, در ادامه اين نشست مهندس زحمتكش, مدير منطقه 13 اداره پست جمهوري اسلامي اعلام كرد:اين پروژه با اتصال سيستم توزيع سفارشات شركت پست جمهوري اسلامي ايران و سيستم پرداخت الكترونيك بانك سامان با فروشگاه‌‏هاي اينترنتي, بستر لازم جهت ورود توليدكنندگان و فروشندگان ايراني را فراهم آورده است.
وي خاطرنشان كرد:تاكنون بيش از يك‌‏هزار توليدكننده و فروشنده با ورود به اين سيستم و ايجاد فروشگاه مجازي, تجارت الكترونيك را به صورت عملياتي تجربه كرده‌‏اند و همچنين اين فروشگاه‌‏ساز هزينه و زمان ورود به دنياي تجارت الكترونيك را به حداقل رسانده است.
زحمتكش در ادامه اعلام كرد:اين طرح از 2 استان تهران و اصفهان شروع شده و 2 استان آذربايجان غربي و قم هم به آن اضافه شده است كه در بقيه استان‌‏ها هم اين طرح پيشروي خواهد كرد.
همچنين, دكتر فاطمي, مدير بخش IT بانك سامان, ضمن اشاره به همكاري بانك سامان با اين پروژه گفت: با همكاري بانك سامان,كليه فروشگاه‌‏هاي ايجاد شده, بلافاصله پس از ايجاد به سيستم پرداخت الكترونيكي بانك سامان متصل مي‌‏شوند و خريداران با ورود شماره كارت و رمز عبور خود, مبلغ فاكتور از حساب آنها كسر مي‌‏شود و پس از تاييد بانك از نظر صحت اطلاعات خريدار و فروشنده, وجه به فروشنده تحويل مي‌‏شود.
وي, با اشاره به مشكلات اتصال سيستم پرداخت الكترونيكي بانك سامان به شبكه بانكي شتاب, گفت: در يك برهه دو ماهه از زمان راه‌‏اندازي سيستم پرداخت الكترونيكي بانك سامان, اين سيستم به شبكه بانكي شتاب متصل شد كه با درخواست بانك مركزي و اطلاعيه عمومي متعاقب آن كه در رسانه‌‏هاي مختلف نيز منتشر شد, اين اتصال قطع شد.
شايان ذكر است, در حال حاضر با آماده بودن بخش فني بانك سامان از يك سو و بيش از يك هزار فروشگاه اينترنتي مختلف كه به سيستم پرداخت الكترونيكي مجهز شده‌‏اند, تنها مجوز نهايي بانك مركزي نياز است تا اين چرخه حركت مجدد خود را آغاز كند كه بانك مركزي اين مجوز را به زودي صادر خواهد كرد.
براساس اين گزارش, امروز با استفاده از HTTP://WWW.ESHOPBAILDER.IR با هزينه‌‏اي حدود يكصد و پنجاه هزار تومان و زماني در حدود 2 دقيقه فروشگاه اينترنتي تحويل داده مي‌‏شود.
لازم به ذكر است, افزايش ميزان اطلاعات بازار سنتي از تجارت الكترونيك گامي بلند است كه ما را به اهداف‌‏مان نزديك‌‏تر مي‌‏كند و با استفاده از فروشگاه‌‏ساز اينترنتي تاجران ايراني بدون ريسك و هزينه مي‌‏توانند تجارت الكترونيك را در عمل تجربه نمايند.
گفتني است, در حال حاضر در طي دو ماه1200 فروشگاه‌‏ساز اينترنتي در كشور راه‌‏اندازي شده است.


منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
پيشتازي دانشجويان بسيجي در عرصه علمي بزرگترين افتخارست

وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاكيد كرد: دفاع از حيثيت سياسي كشور مستلزم دستيابي به اقتدار علمي است.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايرانريال به نقل از ايسنا، دكتر توفيقي كه روز شنبه در مراسم سومين جشنواره ممتازين، مبتكرين و نوآوران بسيجي، شاهد و ايثارگر در دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب، خاطرنشان كرد: كشوري كه امروز از نظر علمي در دنيا قدرت برتر است حتما از لحاظ سياسي هم قدرت برتر خواهد بود.

وي افزود: همانگونه كه كشور ما در عرصه سياسي به يك كشور مطرح تبديل شده و مستقل از قدرت شرق و غرب و استكباري به سمت آرمانهاي خود حركت مي‌كند اميدواريم بتوانيم به جايگاه ترسيم شده در سند چشم‌انداز 20 ساله ابتدا در منطقه و جهان دست يابيم.

دكتر توفيقي اضافه كرد: امروز بايد با افتخار از موقعيت علمي و جايگاه دانشجويان ياد كنيم و فعاليتهاي علمي را يكي از دستاوردهاي مهم نظام جمهوري اسلامي و توجهي كه به دانشگاهها كرده است بدانيم.

وزير علوم، ظهور اختراعات و نظريه پردازيها را نويدبخش آينده‌اي درخشان عنوان كرد و گفت: مردم بايد بتوانند به خودباروي در عرصه علمي رسيده و توان ابتكار، اختراع و نوآوري را داشته باشند و از وابستگي به دانش فني استكبار رهايي پيدا كرده و خود منشاء ابتكار شوند. خوشبختانه در ميان جامعه و اقشار علمي اين اتفاق افتاده است.

به گزارش ايسنا، دكتر توفيقي از ايجاد پاركهاي فناوري نيز به عنوان حلقه تكميلي علوم و فناوري ياد و خاطرنشان كرد: اختراعات و ابتكاراتي كه به نمايش گذاشته شده بايد حمايت شده و توسط مشاورين علمي اصلاح و تكميل و ارزيابي شوند. همچنين بايد به مرحله توليد انبوه و تجاري برسد.

وي افزود: اگر توليدات مشابه خارجي دارند بايد از ورود آن جلوگيري شود و در صورتي كه براي اولين بار در دنيا مطرح شده است، پس از ثبت حقوق به دنيا عرضه شود. خوشبختانه انجام اين قبيل حمايتها در پاركهاي علوم و فناوري طراحي شده است.

دكتر توفيقي در پايان با اشاره به افزايش تعداد مقالات علمي پژوهشي كه منجر به اختراع و ابتكار شده است تصريح كرد: هيچ افتخاري بالاتر از آن نيست كه دانشجويان بسيجي را پيشتاز در عرصه علمي مشاهده كنيم.



منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
طرح تکفا درقالب «فروشگاه ساز اينترنتى» تجارت الکترونيک را رونق بخشيده است

فروشگاه ساز اينترنتى" ،با حمايت مستقيم دولت در قالب طرح تکفا انجام شده است و با اتصال به سيستم توزيع سفارشات شرکت پست جمهورى اسلامى ايران و سيستم پرداخت الکترونيک بانک سامان با فروشگاههاى اينترنتى ،بستر لازم جهت ورود توليدکنندگان و فروشندگان ايرانى را فراهم نموده است .

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا، "محمد رضا زحمت کش " مجرى طرح خريد و فروش اينترنتى و مدير کل منطقه ۱۳ پستى تهران در يک نشست مطبوعاتى که امروز(شنبه ) برگزار شد، گفت : در حال حاضر آمارها نشان مى دهد که ميزان استقبال از توليدکنندگان و فروشندگان ايرانى از فروشگاه ساز اينترنتى افزايش يافته است .

وى افزود : تعداد۱۲۰۰ فروشگاه ساخته شده در طى کمتر از دو ماه از راه اندازى فروشگاه اينترنتى ايران نشان از استقبال توليدکنندگان و فروشندگان ايرانى براى ورود به دنياى تجارت الکترونيک دارد.
زحمت کش تصريح کرد : اين فروشگاه ساز با کمک بانک سامان امکان فروش ريالى کالاها به صورت کاملااينترنتى را فراهم نموده است .
وى افزود : در فروشگاههاى ايجاد شده ،خريدار پس از انتخاب کالاى مورد نياز خود،در هنگام پرداخت ،با ورود شماره کارت و رمز عبور کارت بانک خود مى تواند وجه کالاى خود ار پرداخت نمايد.
وى ادامه داد : سفارش هاى ثبت شده پس از اعلام به شرکت پست ، در محل صاحب فروشنده از وى تحويل گرفته شده و براى خريدار ارسال مى‌شود.
زحمت کش افزود : در صورت تقاضاى فروشنده وجه فاکتور نيز در هنگام تحويل کالا از خريدار اخذ و به فروشنده پرداخت خواهد شد.
وى با اشاره به اينکه اين سرويس روش وجه نقد در زمان تحويل کالا را به طور کامل پشتيبانى مى کند افزود : عمدتا در کل کشور ميانگين زمانى رساندن کالا به دست مردم را به سه روز رسانده ايم .
زحمت کش اظهار داشت : تعداد سفارشات دريافتى از ابتداى سال تا کنون رشد قابل ملاحظه اى داشته که عمده اين رشد در تهران و اصفهان بوده است .
دکتر "ولى ا... فاطمى" مدير کل بخش آى .تى بانک سامان نيز در اين نشست مطبوعاتى گفت : کليه فروشگاههاى ايجاد شده ،بلافاصله پس از ايجاد به سيستم پرداخت الکترونيکى بانک سامان متصل مى شوند و خريداران با ورود شماره کارت و رمز عبور خود،مبلغ فاکتور از حساب آنها کسر مى شود و پس از تاييد بانک از نظر صحت اطلاعات خريدار و فروشنده ،وجه به فروشنده تحويل مى شود.
وى با اشاره به اهميت بحث فرهنگ سازى در اين زمينه گفت : بزرگترين مشکل ما دراين زمينه بحث فرهنگ سازى و آماده سازى هم مردم و هم مديران است که نياز است به آنها آموزش هايى در اين زمينه داده شود.
به گفته وى ، تجارت الکترونيک در جهانى شدن اقتصاد ايران نقش مهمى دارد و فروشگاه ساز اينترنتى ايران براى عملياتى کردن تجارت الکترونيک گام بلند و نزديکى است که حضور شايسته در جهان الکترونيک را امکان پذير مى سازد.
وى افزود : اين پروژه به عنوان مکمل ديگر پروژه ها و کارهاى انجام شده از جمله پول الکترونيک و قوانين تجارت الکترونيک راه ورود سريع و آسان را براى الکترونيکى شدن تاجران ايرانى هموار کرده است .


منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
مشترکين تلفن همراه در نقاط مرزى در شماره گيرى دقت کنند

رييس روابط عمومى شرکت مخابرات استان کرمانشاه گفت : مشترکين تلفن همراه در نقاط مرزى استان کرمانشاه در زمان شماره گيرى توجه کنند که از شبکه داخلى استفاده مى‌کنند.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا، " سيدمهدى مولانا" روز شنبه افزود : با توجه به وجود سيگنالهاى قوى شبکه تلفن همراه کشورهاى همسايه در برخى از مناطق مرزى که سرويس "رومينگ " بين شرکت ارتباطات سيار و اپراتورهاى آنها برقرار مى‌باشد ممکن است در زمان برقرارى ارتباط داخلى به جهت دريافت سيگنال قوى تر و وجود سرويس رومينگ بين دو اپراتور به طور اتوماتيک به شبکه اپراتور کشور هم مرز متصل شود.

وى گفت : مشترکين تلفن همراه در مناطق مرزى توجه کنند با حذف سرويس رومينگ قبل از شماره گيرى از بروز اين مشکل جلوگيرى کنند که در غير اين صورت در زمان برقرار مکالمه هزينه هاى آن به صورت هزينه رومينگ محاسبه و در قبوض آنان اعمال خواهد شد.


منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
رايانه ويژه ايران در چند ماه آينده وارد عرصه صنعتى مى شود

قائم مقام معاونت برنامه ريزى، توسعه و فناورى وزارت صنايع و معادن اعلام کرد : نوعى رايانه ويژه و خاص ايران که براى نخستين بار در کشور ساخته شده ، از چند ماه آينده وارد عرصه صنعتى مىشود.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، به نقل از ايرنا، روز شنبه روابط عمومى وزارت صنايع و معادن ، "رضا اشرف منانى"گفت : اين رايانه خاص ايران با نرم افزار و سخت افزار کاملا پيشرفته و در حد مقياس جهانى ساخته شده است .

وى، مهمترين مزيت کشور در صنايع پيشرفته (HI-TECH) را "هوش ايرانى" دانست و افزود : زمينه براى ورود به "هاى تک " در ايران فراهم است و مى‌توانيم در تکنولوژيهاى نوين حرفى براى گفتن داشته باشيم .
اشرف سمنانى اضافه کرد : رقابت پذيرى و تعامل با بازار جهانى که در استراتژى تدوين شده وزارت صنايع و معادن نيز بر آن تاکيد شده ، سبب شد تا توجه خاصى به (هاى تک ) داشته باشيم .
وى، تغييرات سريع در صنايع (هاى تک ) و ايجاد ارزش افزوده بالا را از ويژگىهاى اين صنعت برشمرد و گفت : در اين زمينه تلاشهاى بسيارى در کشور انجام شده بگونه اى که در برخى از رشته هاى آن در مقايسه با صنايع متوسط مىتوانيم موفقيت بيشترى کسب کنيم .

به گفته وى، استراتژى وزارت صنايع و معادن اين است که رشته هايى از صنايع "هاى تک " انتخاب شوند که امکان پذيرى و جهانى بودنش فراهم باشد.



منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
کاغذ الکترونيکى» قابل انعطاف به بازار مى‌آيد

شرکت ژاپنى "سيکو اپسون " در حال تکميل فناورى صفحه تصوير قابل انعطافى به نام "کاغذ الکترونى" است که انتظار مى رود قبل از پايان اين دهه، بصورت تجارى و در محصولاتى مانند تلويزيون هايى که روى ديوار کشيده مى‌شود به بازار عرضه شود.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايرانريال به نقل از ايرنا، برخى پايگاه هاى اينترنتى روز شنبه نوشتند : کاغذ الکترونيکى يا e-paper را مى توان با لوله کردن جمع کرد و مانند روزنامه يا مجله آن را تا نمود.

"تاتسو شيمودا" مدير مرکز تحقيق فناورى شرکت "سيکو اپسان " مى‌گويد : ظرف پنج سال آينده ، اين کاغذهاى الکترونيکى در اختيار عموم قرار مى‌گيرد.
برگه هاى کاغذ الکترونيکى روى يک نوع پلاستيک قابل انعطاف با ضخامت دو ميليمتر نصب مى شود.
ايده اين شرکت ، رسيدن به اندازه کاغذ۴ Aاست به شکلى که با چند بار تا و باز کردن پاره و مستعمل نشود.
براساس اين گزارش ، با اتصال به پشت کامپيوتر مى توان اطلاعات را به اين کاغذ الکترونيکى منتقل کرد.
اين کاغذها را مى توان براحتى مانند کتاب مطالعه کرد و هر صفحه کتاب ظرف يک ثانيه بدان منتقل مى شود.اين اتصال و انتقال مى‌تواند با سيم يا بى‌سيم انجام شود.
شيمودا مىگويد : هدف ما آنست که اين کاغذ الکترونيکى بسيار سبک و نازک و قابل خواندن باشد تا تمام روزنامه ها از آن استفاده کنند.
استفاده از اين فناورى ، براى نصب اين کاغذها روى ديوار براى بدست آوردن "تصويرى بزرگ و شفاف به نازکى يک کاغذ" از آرزوهاى اين شرکت است .



منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
iTunes آمريكا نيز به جمع استفاده كنندگان از كارت PayPal پيوست

اپل و paypal روز جمعه اعلام كردند كه دستگاه ذخيره موسيقي iTunes در آمريكا استفاده از كارت pay pal براي خريد دانلودهاي موسيقي ،كتاب هاي الكترونيكي و گواهينامه هاي افتخاري را پذيرفته است .

به گزارش بخش خبر شبكه http://www.IRITN.com ، به نقل ازMacWorld، مشتريان آمريكايي ازروز جمعه قادر خواهند بود با استفاده از سرويس پرداخت مجازي pay pal هزينه آهنگ هاي خود را بپردازند. اين سرويس به مشتريان اجازه مي دهد تا با استفاده از كارت اعتباري ، حساب بانكي يا حساب مانده ذخيره خود پول پرداخت كنندبه پانصد هزار مشتري اولي كه حساب iTunes جديدي را در آمريكا با استفاده از سرويس pay pal و قبل از 31 مارس 2005 باز كنند5 دانلود موسيقي رايگان تعلق مي گيرد .
تدپيرسون ، مدير كل pay pal اعلام داشت :« ما بسيار خوشحاليم كه كاربران pay pal هم اكنون مي توانند موسيقي خود را روي بزرگترين دستگاه ذخيره موسيقي آنلاين جهان خريداري كنند pay pal راحتي بيشتري را براي مشتريان iTunes در پرداخت پول به روشي كه دوست دارند به ارمغان مي آورد .»


منبع فناوري اطلاعات ايران
 
M

Mahmoodi

کاربر مهمان
جنگ DVDها، اوج می‌گیرد!

رقابت شرکت‌های مختلف دست اندرکار فناوری موجب شده تا علاقه‌مندان به مشاهده فیلم با استفاده از DVD در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه استانداردهای جدیدی در این حوزه باشند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن اوری اطلاعات ایران، به نقل از خبرگزاری سلام، انتظار می‌رود تا در سال 2005 میلادی، دو استاندارد جدید DVD برای استفاده در دستگاه‌های DVDPlayer عرضه شود که موجب رونق بازار خواهد شد و همچنین شور و اشتیاق برای خرید تلویزیون‌هایی با صفحات بزرگ مانند تلویزیون‌های پلاسما را افزایش خواهد داد. این دو استاندارد به ترتیب HD-DVD و Blu-Ray نامیده می‌شوند و بررسی‌های کارشناسان نشان داده که کیفیت هر دو تقریبا مشابه است. البته دستگاه‌هایی که قابلیت پخش هر یک از این دو فرمت را دارند با دیگری سازگار نخواهد بود.
در حال حاضر دو کنسرسیوم مجزا برای حمایت از هر یک از دو فرمت که مبدع آنها شرکت‌های سونی و توشیبا هستند تشکیل شده است. البته کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است رقابت شدید بین این دو شرکت مشتریان را عصبی و دل آزرده کند. آنان به رقابت شرکت‌های مبدع دو فرمت ویدئویی VHS و Betamax در اوایل دهه 80 اشاره می‌کنند که در نهایت به جایی نرسید و دو طرف منازعه یعنی شرکت‌های JVC و سونی مجبور شدند تا فرمت‌های خود را با یکدیگر سازگار کنند. متخصصان براین باورند که اگر سونی و توشیبا این بار هم بیش از حد به انحصاری کردن فرمت‌های مورد علاقه خود اصرار کنند در نهایت با برخورد سرد مردم مواجه خواهند شد و مجبور می‌شوند به نحوی باهم کنار بیایند.
انتظار می‌رود تا دستگاه‌های پخش DVD با فرمت HD-DVD با قیمت هزار دلار به بازار عرضه شوند و در عین حال دستگاه‌های پخش و ضبط HD-DVD نیز دو هزار دلار قیمت خواهند داشت.
در حال حاضر استودیوهای فیلم سازی و به خصوص شرکت‌های هالیوودی برسر این که در نهایت از کدام فرمت استفاده کنند دچار دو دستگی شده‌اند.
هفته گذشته شرکت والت‌دیسنی اعلام کرد که از فرمت Blu-Ray پشتیبانی خواهد کرد. فرمت مذکور که توسط سونی ابداع شده از سوی شرکت‌هایی مانند Dell، هیتاچی، HP، پاناسونیک، فیلیپس، پایونیر و سامسونگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در عین حال استودیوهای MGM, Mickey و Sony Pictures نیز قصد دارند در تولیدات DVD آتی خود از Blu- Ray حمایت کنند.
در مقابل حامیان فرمت HD-DVD نیز شرکت‌هایی شناخته شده و مشهور هستند از جمله این موسسات می‌توان به توشیبا و NEC و General Electric اشاره کرد.
استودیوهای فیلم سازی پارامونت، Viacom، تایم وارنر و New Line نیز از این استاندارد پشتیبانی کرده‌اند.
با توجه به این که هنوز هیچ یک از این دو فرمت به عنوان فرمت برتر انتخاب نشده‌اند و مشخص نیست که در آینده برتری با کدام یک از آنان خواهد بود، برخی‌ها شرکت‌ها از عرضه DVDهای سازگار با هر دو فرمت سخن می‌گویند، هرچند که برخی صاحب‌نظران و از جمله لورا برنرز از موسسه گارتنر این کار را اتلاف پول می‌دانند.
وی تصریح می‌کند: ما از میلیاردها دلار پولی صحبت می‌کنیم که صرف تهیه DVD با هریک از دو فرمت خواهد شد. بهتر است به جای این کار منتظر بنشینیم و ببینیم در نهایت کدامیک از آنها پیروز خواهد شد.
برنرز در عین حال معتقد است که در حال حاضر به هیچ وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام فرمت در نهایت به پیروزی خواهد رسید. DVDهای مجهز به فرمت Blu-Ray ظرفیتی بیش از 50 گیگابایت دارند؛ اما عرضه انبوه چنین DVDهایی مستلزم ساخت زیرساخت‌های متعدد و نصب تجهیزات پیشرفته‌ای است که در حال حاضر وجود ندارد.
در مقابل دیسک های HD-DVD دارای 25 گیگابایت ظرفیت بوده؛ اما ساخت آنها با تجهیزات فنی فعلی نیز ممکن بوده و نیازمند نصب امکانات جدید نیست.
به همین علت انتظار می‌رود تا استفاده از این دیسک‌ها ارزانتر تمام شده و با اقبال بیشتر مردم مواجه شود. با این حال موسسات و صاحب‌نظرانی که افق‌های دورتری را مدنظر دارند توجه بیشتری به فرمت Blu-Ray نشان می‌دهند.
جاش مارتین کارشناس IDC نظر جالبی در این مورد دارد: شرکت‌های مختلف پول و وقت کافی برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت محصولات مختلف را دارند، ولی مردم عادی از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و لذا بهتر است که در نهایت یک فرمت استاندارد و واحد در حوزه DVD عرضه گردد.

منبع فناوري اطلاعات ايران
 

aghahamidgol2

Active Member
من تو کف اين کاغذ هستم کي به دست ما مي رسد خدا کنه زد بياد به بازارها برم يه تست کنمش :)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا