آیا پارگی دیسک کمر را می توان ترمیم کرد؟

healthybody123

New Member
یک علت شایع درد پا و قسمت پایینی کمر، فتق یا پارگی دیسک کمر است. در این نوشتار به بررسی علائم، علل و روش های درمان پارگی دیسک کمر می پردازیم.
علائم پارگی دیسک کمر ممکن است شامل درد شدید، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی، درد سیاتیک، ضعیف شدن پا یا از دست دادن عملکرد پا باشد. عطسه کردن، سرفه کردن یا خم شدن معمولا درد را تشدید می کند. از دست دادن کنترل مثانه و روده به ندرت اتفاق می افتد، اما اگر اتفاق افتاد، فورا جویای درمان باشید.

درد سیاتیک یک نشانه ی متداول مرتبط با پارگی دیسک کمر است. وارد آمدن فشار بر روی یک یا چند عصب مرتبط با عصب سیاتیک می تواند سبب درد، سوزش، مورمور و بی حسی شود که از باسن تا به درون پا و گاهی کف پا کشیده می شود. در پارگی دیسک کمر معمولا یک سمت (چپ یا راست) درگیر می شود.

آناتومی ستون فقرات​


در ابتدا، یک بررسی اجمالی بر ساختمان ستون فقرات می کنیم تا شما بهتر درک کنید که چگونه پارگی دیسک کمر می تواند سبب درد پا و قسمت پایینی کمر شود.
در بین هر کدام از 5 مهره کمر یک دیسک وجود دارد (یک لایه ی فیبروزی سخت و جاذب ضربه). صفحات انتهایی، انتهای مهره ها را در یک راستا قرار داده و به قرار گرفتن هر دیسک در جای خودش کمک می کنند. هر دیسک دارای یک نیام لاستیک مانند (annulus fibrosus) است که یک ماده ی ژل مانند (nucleuspulposus) را پوشش می دهد.
پارگی دیسک زمانی اتفاق می افتد که نیام لاستیک مانند ترک می خورد یا شکسته می شود و ماده ی ژل مانند خارج می شود. این حالت پارگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک نام دارد.
وقتی پارگی دیسک اتفاق می افتد، می تواند بر روی طناب نخاعی یا اعصاب نخاعی فشار وارد کند. در سراسر ستون فقرات، اعصاب از طناب نخاعی منشعب می شوند و به قسمت های مختلفی از بدن می رسند (تا به احساس کردن و حرکت کردن کمک کنند).
این اعصاب از گذرگاه های کوچکی بین مهره ها و دیسک ها عبور می کنند، بنابراین اگر یک دیسک پاره شده بر روی گذرگاه فشار وارد کند، می تواند سبب فشرده شدن یا در تنگنا قرار گرفتن عصب شود. این وضعیت می تواند به درد مرتبط با پارگی دیسک کمر ختم شود.
middle-back-pain.jpg

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟​

پس از آسیب اولیه، پزشک ممکن است سرما درمانی و دارو را توصیه کند. در طول مدت 24 تا 48 ساعت اولیه، سرما درمانی به کاهش تورم، اسپاسم عضلانی و درد، از طریق کاهش جریان خون کمک می کند. به هیچ وجه سرما یا یخ را مستقیما با پوست تماس ندهید. بسته ی یخ یا ماده ی سرد را در یک حوله بپیچید و بیش از 15 دقیقه از آن استفاده نکنید.

داروها ممکن است شامل یک ضد التهاب برای کاهش تورم، یک شل کننده ی عضلات برای آرام کردن اسپاسم و یک مسکن برای کم کردن درد شدید و کوتاه مدت (حاد) باشند. درد خفیف تا متوسط ممکن است با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی درمان شود. این داروها با تسکین درد و تورم عمل می کنند.

درمان پارگی دیسک کمر​

تزریق نخاعی​

اگر درد پا شدید بوده یا ضعیف شدن پا در حال گسترش باشد، پزشک احتمالا تزریق نخاعی (اپیدوراال) استروئید را تجویز کند. تزریق نخاعی استروئید داروی ضد التهاب را در فضای نزدیک به اعصاب تحت تاثیر در مهره های کمری قرار می دهد. شما باید قبل از استفاده از این گزینه با پزشکتان مشورت کرده و در مورد عوارض جانبی احتمالی از او سوال کنید.

فیزیوتراپی​

پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. دستورات پزشک از طریق نسخه به فیزیوتراپ می رسند. فیزیوتراپی شامل ترکیبی از درمان ها برای کاهش درد و افزایش انعطاف پذیری است. برخی مثال ها عبارتند از : سرما و گرما درمانی، ماساژ آرام، کشش و کشش لگن. اما فیزیوتراپ شما با شما کار خواهد کرد تا بهترین برنامه ی درمانی برای درد و دیگر علائم شما را تهیه کند.

یک خبر خوب: در 4 تا 6 هفته، اغلب بیماران در می یابند که علائمشان بدون جراحی از بین رفته است.

درمان جراحی دیسک پاره شده ی کمر​

جراحی ستون فقرات در صورتی در نظر گرفته می شود که درمان غیر جراحی باعث از بین رفتن علائم نشود. درد مداوم، ضعیف شدن پا یا از دست دادن عمکرد نیازمند ارزیابی بیشتری است. ندرتا، پارگی دیسک کمر سبب بی اختیاری مثانه یا روده ای یا بی حسی ناحیه ی تناسلی یا کشاله ران می شود که در اینصورت نیاز به رسیدگی پزشکی سریع است.

اگر جراحی توصیه شده است، همواره هدف عمل و نتایجی که می توانید انتظار داشته باشید را سوال کنید. شما باید تمامی جزئیات چیزی که توصیه شده را بدانید. و در گرفتن نظر یک جراح ستون فقرات دیگر تردید نکنید. جراحی ستون فقرات تصمیمی بزرگ است، بنابراین در انجام آن عجله نکنید. برای کاهش فشار عصب و درد پا، جراحی معمولا شامل یک دیسککتومی می شود (برداشتن همه یا بخشی از دیسک بین مهره ای).

به علاوه، جراح ممکن است برای دسترسی به دیسک پاره شده نیاز داشته باشد بخشی از استخوان پوشاننده ی عصب را بردارد. این فرایند لامینوتومی نام دارد.

منبع: https://clinicdard.com/2198
 

جدیدترین ارسال ها

بالا