آیا ترشح از پستان میتواند طبیعی باشد؟

در اغلب خانوم ها ترشحات پستان رواج دارد که معمولا این ترشحات خود به خود نمی باشند از هر ۲ پستان و مجاری متععد خارج می گردند و بعد از تصویربرداری و معاینه در صورت طبیعی بودن دیگر نیاز به پیگیری و اقدامات درمانی بلند نمیباشد.

آیا مصرف دارو میتواند باعث ترشحات پستان گردد؟​

مصرف برخی از داروها همانند متیل دویا، رانیتیدین ، سایمتیدین و یارزرپین ممکن است باعث دیده شدن این ترشحات شود اما ترشحاتی که ناشی از مصرف دارو باشد دارای خصوصیات مشکوکی نخواهد بود.

آیا بیماری هایی وجود دارند که عامل این ترشحات باشند؟​

از علت های ترشحات پستان میتوان به بالا بودن پرولاکتین و کم کاری تیرویید میتوانند اشاره کرد که البته در این شرایط ترشحات باز هم طبیعی بود مشکوک نمی باشند.

برای ترشحات غیر طبیعی چه بررسی هایی لازم است؟​

در موارد مشکوک آزمایش (سیتولوژی) از ترشحات پستان، توصیه میگردد و در بقیه موارد این آزمایش ضرورتی ندارد اما معمولا لازم میشود این ترشحات از نظر وجود خون بررسی شوند. سایر بررسی ها شامل انجام ماموگرافی، سونوگرافی و در برخی موارد MRI میباشد.

آیا داکتوگرافی برای همه این بیماران لازم است؟​

در زمانی که روش های تصویر برداری مثل ماموگرافی و سونوگرافی ضایعه ای را پیدا نکنند روش عکسبرداری رنگی از مجرای شیری (داکتوگرافی) برای یافتن توده های داخل مجرا زمانی لازم میگردد و طبیعتا انجام این بررسی در ترشحات غیر مشکوک ضرورتی ندارد.

آیا علت ترشحات غیر طبیعی همیشه سرطان است؟​

ترشحات غیر طبیعی پستان در واقع برای سرطان علت نسبتا نادری است. اما به دلیل مطرح بودن سرطان لازم است تمامی این بیماران دقیقا مورد بررسی قرار بگیرند.

مرکز تصویر برداری جردن - Dr Hodaee
 

جدیدترین ارسال ها

بالا