آیا بین روغن کنجد و روغن ارده کنجد تفاوتی وجود دارد؟

Ali-Didari

New Member
هم روغن کنجد و هم روغن ارده کنجد از کنجد تهیه می‌شوند اما روش‌های تولید متفاوتی دارند. همین تفاوت در روش تهیه باعث می‌شود که این دو روغن در میزان عطر، طعم، خواص و برخی دیگر از خصوصیات با هم تفاوت داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این تفاوت‌ها آشنا کنیم.

فرق روغن کنجد و روغن ارده

طرز تهیه روغن کنجد
روغن کنجد مستقیما از تحت فشار قرار دادن کنجد و استخراج روغن آن تهیه می‌شود. در این روش کنجد از یک طرف وارد یک دستگاه مانند چرخ گوشت شده و از طرف دیگر روغن و تفاله کنجد خارج می‌شود.
روغن کنجد با توجه به شیوه فرآوری آن، نسبت به روغن ارده عطر و طعم کمتری دارد؛ البته در صورتی که روغن تصفیه نشده باشد، با کمی دقت می‌توانید عطر کم کنجد را در روغن کنجد اصل متوجه شوید.

طرز تهیه روغن ارده کنجد
برای تهیه روغن ارده، ابتدا کنجدها را به مدت ۸ ساعت خیس می‌کنند؛ سپس آب کنجد را می‌گیرند و آن را در دستگاه پوست‌گیری می‌ریزند تا کنجدها به یکدیگر مالیده شوند و پوست آن‌ها جدا شود. بعد از این کنجدها را در آب بسیار شور می‌ریزند تا در دو مرحله پوست کنجدها کاملا جدا شوند. در این دو مرحله کنجدها در بالای آب و پوستشان در زیر آب قرار می‌گیرد.
بعد از اینکه پوست کنجدها جدا شدند در ۳ یا ۴ مرحله، کنجدها را با آب شیرین تسویه شده می‌شویند و بعد از آن به مدت ۶ ساعت در فر بو می‌دهند. بو دادن کنجد هم آب اضافی آن را می‌گیرد و هم کمی آن را برشته می‌کند. بعد از اینکه کنجدها بو داده شدند در آسیاب های ۴۰۰ کیلویی به مدت ۲۴ ساعت آسیاب می‌شوند تا تبدیل به ارده شوند.
سپس ارده را در دستگاه‌هایی مثل گریز از مرکز می‌ریزند تا روغن و تفاله از هم جدا شوند. پس از این مرحله، تفاله کنجد هم‌چنان دارای کمی روغن است. به همین خاطر آن را در کیسه‌هایی تحت فشار می‌گذارند تا روغن آن کامل جدا شود.
چون روی کنجدی که از آن روغن ارده می‌گیرند، یک سری فرآوری انجام می‌شود، این روغن کمی عطر و طعم کنجد و ارده می‌دهد. البته با توجه به میزان فرآوری، این عطر و طعم ممکن است زیاد و زننده و یا متوسط و مطلوب باشد.

کدام روغن بهتر است؟ روغن کنجد یا روغن ارده؟
همان طوری که قبل‌تر هم گفتیم، فرآیند تولید این دو روغن با یک‌دیگر متفاوت است به همین دلیل عطر و طعم آن‌ها فرق می‌کند. روغن ارده به دلیل اینکه از ارده گرفته می‌شود کمی عطر و طعم ارده را می‌دهد اما روغن کنجد معمولا عطر و طعم خاصی نداشته و مشابه با روغن مایع است. روغن کنجد به دلیل اینکه عطر و طعم خاصی ندارد، ممکن است همه پسندتر باشد؛ بنابراین اگر از عطر و طعم زیاد روغن خوشتان نمی‌آید، روغن کنجد انتخاب بهتری برای شماست.
از نظر میزان خواص هم بر اساس نظر اکثر متخصصان طب سنتی، روغن ارده کنجد نسبت به روغن کنجد پرخاصیت‌تر است؛ البته این مورد هنوز به صورت علمی اثبات نشده است.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

منبع: https://dorkam.com/mag/فرق-روغن-ارده-و-روغن-کنجد/
 

جدیدترین ارسال ها

بالا