آيا مي دانيد .... هاي indesign( نكات و ترفندهاي اينديزاين)

amaturuzer

Member
سلام دوستان
در اينجا نكات و ترفندهاي اينديزاين را ميگذارم تا افراد مبتدي استفاده كنن البته شايد بعضي از نكات به درد افراد حرفه اي هم بخوره ولي قصدم بيشتر افراد مبتدي بودن.
البته اگه احساس كنم كه مفيده و دوستان استفاده ميكنن زود به زود آپديتش ميكنم و كورل و فتوشاپ و افتر و فلش رو هم ميذارم .
براي شروع اين 20 تا نكته رو داشته باشين:
1- آيا مي دانيد مي شود كسر را به دو روش در واحد اندازه گيري وارد كرد:1- در قالب دسيمال ( مثل p8.5) 2- به صورت پيكا و پوينت( مثل 6p8) در هر دو صورت اين اندازه ها برابر با 8 پيكا است( هر پيكا 12 پوينت است)
2- برخي اصطلاحات خاص اينديزاين كه ممكن است با نرم افزارهاي ديگر فرق كند و شما را اشتباه بيندازد:
Frame قابي كه مي توانيد در آن يك عكس يا يك نوشته بگذاريد
Linke اتصال به يك فايل گرافيكي يا متني كه به سند خود وارد ميكنيد يا با فرمان پليس وارد آن مي كنيداين پيوندحاوي موقعيت فايل و آخرين زمان و تاريخ اصلاح آن است و اينديزاين در صورتي كه فايل اصلي را تغيير داديد به شما اطلاع مي دهد كه آيامي خواهيد آن را به روز كنيد يا نه
Package مجموعه اي از تمام فايل هاي كه در يك سنداستفاده كرده ايد
Stroke خط دور يك فريمي كه ساخته ايد يا يك عكس و كلا هر شي
Thread اتصال ميان فريم هاي متني كه باعث ميشود يك نوشته از يك فريم به فريم بعدي بريزد
Pastfbord يك صفحه سفيد
Spread دو صفحه مقابل هم
Baseline خط نامرئي كه متن در هر خط روي آن قرار ميگيرد
Kerning فاصله ميان دو حرففاصله يك خط زمينه تا خط زمينه بعد
Tracking فاصله كلي ميان حروف
3-آيا مي دانيد اينديزاين در انتهاي پنجره سند گزارش مي دهد كه آيا در سند خطايي وجود دارد يا خير اين قابليت را preflight مي گويند.هنگام كار روي يك سند اينديزاين مي گردد و خطا هايي كه شما مرتكب شده ايد را بررسي مي كند و گزارش ميدهد براي خاموش و روشن كردن اين قابليت به اين مسير برويد:
Ctrl+ alt+ shift+f
4-آيا مي دانيد اگر با قابليت book در اينديزاين كار مي كنيد مي توانيد فصول يك كتاب را در يك پانل كتاب باز و با استفاده از گزينه book preflight از منوي موضوعي بررسي كنيد اگر يك يا چند سند در كتاب كتاب در پانل انتخاب شده باشند اين گزينه به selected doc preflight تغيير نمي كند. گزيينه ها براي بررسي سند هاي واحد مشابه هستند.
5-آيا مي دانيد اگر زماني كه هيچ سندي باز نيست واحد اندازه گيري را تغيير دهيد در تمام سندها از واحد جديد استفاده خواهند كرد ولي اگر سندي باز باشد فقط بر همان سند اعمال خواهد شد
ب6-راي تغيير واحد اندازه گيري
edit> preferences> units>increments
6-آيا مي دانيد خطوط راهنما كه غيرقابل چاپ هستند و حاشيه بالا و پايين (به رنگ قرمز هستند) هر صفحه را نمايش مي هند .خطوط بنفش رنگ ستون هاي سمت چپ و راست را براي تك صفحه و يا درون و بيرون ستون براي دوصفحه( گستره) را نشان ميدهند.
7- آيا مي دانيد غير از كليك روي صفحه مورد نظر در پانل« پيجز» ، در پايين، سمت چپ پنجره سند، يك باكسي هست كه ميشود با وارد كردن شماره صفحه و اينتر به صفحه مور نظر رفت . با فلش هاي كنار اين باكس هم مي توان اين كار را كرد .مي توانيد با زدنCtrl+ j هم به صفحه مورد نظر برويد
آيا مي دانيد از قابليتهاي جالب اينديزاين اين است كه همزمان مي تونيد چند سند را با هم بازكنيد و روي آنها كار كنيد براي رفتن به يك سند خيلي ساده فقط روي آن كليك و شروع به كار مي كنيد
7-كليدهاي كمكي براي ابزار را در اين آدرس ببينيد:
window> ultilities>tool hints
8-اگر بخواهيد چيزي را در «مَستر پيج» انتخاب و حركت بدين:
Ctrl+ shift+click
9-براي انتخاب شي كه در پشت يك شي است:
Ctrl +click
10- انتخاب يك فريم با ابزار: سلكشن تولز
انتخاب محتويا يك فريم: دايركت سلكشن تولز
( نكته: يكي از دلايلي كه گفته مي شود كورل دراو بسيار بهتر از مجموعه ادوبي عمل ميكنه يكيش همين نكته است در كورل شما با يك ابزار هم فريم و هم محتويات آن رو انتخاب ميكنيد در حالي كه اينديزاين اينجوري نيست)
11-آيا مي دانيد وقتي موس روي يك قاب و تصوير قرار ميگيرد يك دايره كمرنگ روي عكس ظاهر ميشود و براي تغيير موقعيت و جابجايي عكس مناسب است اگر ميخواهيد اين دايره ظاهر نشود به اين مسير برويد:
view> extras>hide content grabber

12-براي زوم روي يك نقطه و ديدن همزمان كل صفحه alt +spacebar را نگه داريد و فقط چند ثانيه كليد چپ موس را پايين نگه داريد.
13-آيا مي دانيد يكي از راههاي تغيير اندازه اشياء و فريم ها: با استفاده از عمليات ضرب و جمع و منها در در قسمت width و يا length مقدار دلخواه را وارد كنيد: مثلا +6 بعد از عدد موجود در طول وارد و اينتر كنيد. به طول 6 پوينت يا سانت ( بسته به مقياس شما) اضافه ميشود
14-آيا مي دانيد ميتوانيد اگر ابزارها صفحه را شلوغ كرده اند بازدن تب آنها را پنهان و آشكار كنيد( مواظب باشيد ابزار تايپ فعال نباشد )
15-وقتي متني را از ورد به اينديزاين مي آوريد متن خام وارد ميشود رنگ اندازه و...... وارد نمي شود اگر ميخواهيد متن شما با همه خصوصياتي كه در ورد دارد وارد شود به اين مسير برويد:
edit> preferences> clipboard handling> All information
15-آيا مي دانيد مي توانيد اشياء را با فلش ها كيبورد حركت بدين؟ مقدار اين حركت را در اين مسير تعيين كنيد:
edit> preferences> units increment> keybord increment >cursor key
16-تغيير اندازه هاي سندي كه روي آن كار مي كنيد:

file> document setup
18-اگر از تنظيماتي كه كرده ايد راضي نبوديد و براي برگرداندن تنظيمات پيش فرض:
Ctrl+ shift+alt هنگام بالا آمدن اينديزاين بزنيد
20-بعضي تنظيمات در اينديزاين ذخيره ميشود كرد و كاربر ديگر از آن استفاده كند. برخي تنظيمات را كه انجام ميدهيد به دكمه سيو پرست آن توجه كنيد مثلا هنگام ساختن يك سند جيدي اگر گزينه سيو پرست را بزنيد مي توانيد با نام مورد نظر پرست خود را سيو كنيد اين تنظيمات در پوشه پرست ذخيره ميشن كه ميتونيد از آنجا كپي و به كاربر ديگري بدهيد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا