آموزش SWiSH از ابتدا تا بینهایت

در مورد مطالب این بخش چه نظری دارید؟


  • مجموع رای دهندگان
    45
از آشنایان فلش و سویش مکس خواهشا یکی به این سوال ما که در پست قبلی پرسیدم جواب بده
ممنون میشم
لطفا این تاپیک رو ادامه بدید واقعا کاربردی هست
تشکر
 
سلام و خسته نباشید
آقا مسعود واقعا آموزش ها و نمونه های خیلی خوبی گذاشتید و خیلی استفاده کردم
ممنون
فقط خواهشی دارم که اگر میشه روی یک سری از بنرهای حرفه ای که با سویچ زده شده هم آموزش هم نمونه بذارید خیلی ممنون میشم
و یک سوال دیگه
خیلی از بنرهای فلش حرفه ای رو دیدم که وقتی روشون کلیک میشه قسمت اولش نام و سایت طراح درج شده
میخوام بدونم چطوری میتونم اینکار رو انجام بدم
و یه سوال دیگه که
یک سری از بنرهای فلش رو وقتی روی سیستم ذخیره میکنم رو نمیتونم توی سویش مکس باز کنم
انگار یه حالت قفل که کپی رایت نشده گذاشتند ولی یک سری رو هم به راحتی باز میکنم و امکان تغییر داره
ممنون میشم در مورد بنرهای حرفه ای هم آموزش و نمونه بذارید
منتظریم
موفق باشید

واقعا کسی اینجا نیست که توی این مشکل بهم کمک کنه؟
اینجا مجید انلاینه و به عنوان یه انجمن تخصصی خیلی روش حساب باز کردیم
خدایی یک پیدا بشه یه راهنمایی بکنه
خیلی توش گیر کردم
چند تا خبره فلش داریم اینجا خواهشا یکی جواب ما رو بده
ممنون میشم
 

massoudn

کاربر فعال
کتاب الکترونیکی آموزش سوئیش مکس (گردآورنده: خانم زهرا داوری نژاد)

کتاب الکترونیکی آموزش سوئیش مکس (گردآورنده: خانم زهرا داوری نژاد)
حجم کتاب: 1.78 مگابایت
زبان: فارسی
تعداد صفحات: 25
سطح: مبتدی
هدف: آشنایی با محیط و عملکرد نرم افزار
منبع: www.p30download.com
 

پیوست ها

  • Swish.Max_p30download.com.pdf
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 308
  • 1324364874_swish-max.jpg
    1324364874_swish-max.jpg
    51 کیلوبایت · بازدیدها: 18
آخرین ویرایش:

massoudn

کاربر فعال

massoudn

کاربر فعال
طریقه ماسک کردن شیء بصورت تصویری
در پست های قبل همین مبحث توضیحاتی داده شد، ولی به درخواست یکی از دوستان، توضیحات تکمیلی ارائه میگردد،
به تصویر ضمیمه شده مراجعه فرمائید،
موفق و مؤید باشید.
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    157.1 کیلوبایت · بازدیدها: 104

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

به نام خدا.
باتشکر از massoudn گرامی.
امیدوارم این مطالب به کار همتون بیاد .
نمایش هایی که در Swish max یا هر برنامه تولید فلش می سازید باید ظاهر خوبی داشته باشد .(این چه از جنبه هنری و چه از لحاظ استفاده از Action Script باید مورد توجه قرار بگیره).
تا حد امکان آموزش هایی که در این پست قرار میدهیم همراه با نمونه مثال های تولید شده در swish max برای مقایسه کار شما با آموزش های ارائه شده خواهد بود.
آموزش ها شامل:
- معرفی Timeline و Frame
- معرفی آبجکت ها:
. shape (اشکال هندسی و غیر هندسی )
. ایجاد دکمه
. ایجاد یک Movie
. ایجاد یک متن
. ایجاد گروه اشیا
. وارد کردن فایل صوتی
. وارد کردن فایل ویدئویی
- معرفی ابزار
- افکت ها
- دیگر آبجکت ها
- مقداری Action Script (چون شرح کامل این قسمت کمه کمش کتابی 200 صفحه می خواد )
(اگر این آموزش ها رو یاد بگیرید و یه خورده تلاش داشته مطمئن باشید کار های بسیار جالبی می تونید انجام بدید).
(پایان مقدمه)

--------------------------------------------------------------------------------------------------​


معرفی Frame , Timeline
spacer.gif
80857797031207083264478.jpg


پنل Timeline جزئیات صحنه کنونی بر حسب زمان است. هر صحنه از یک سری فریم تشکیل می شود در حقیقت افکتها و تصاویر متحرکی که در اینترنت و رایانه می بینیم از فرم ها تشکیل شده اند. پنل Timeline ابتدای فریم را در سمت چپ و انتهای فریم را در سمت راست به صورت بصری نشان می دهد.
بالا ترین سطر (تصویر 1 بخش 1) رویداد های فریم و اکشن های صحنه جاری را نمایش می دهد.
اکشن ها زمانی اجرا می شوند که نمایش ما به ستون معین شده ای برسد که اکشن ما در آنجا قرار دارد. در هر ستون فقط یک نماد اکشن دیده می شود ولی شما می توانید در هر ستون از فریم مقدار زیادی اکشن بنویسید.
سطر های بعدی (تصویر 1 بخش 2) مربوط به اشیای موجود در صحنه است. در اینجا هر شیئی بالاتر قرار بگیرد در صحنه جاری نیز این شی روی شی پایینتر قرار می گیرد.
این سطر ها نشان دهنده افکت هایی است که برای آبجکت ها استفاده کرده اید.
افکت ها ممکن است یک ستونِ یک خانه ای باشند یا شامل خانه های بیشتری شوند. اما در هر خانه فقط یک افکت می تواند قرار بگیرد. (همون طور که در تصویر1 بخش 2 می بینید آبجکت اولی دارای افکت 10 خانه ای و آبجکت زیری دارای افکت 15 خانه ای هستش.)
هر لحظه از فریم با خطوط سیاه رنگ کوچک از یک دیگر جدا شده اند(تصویر 1 بخش 3). نرخ و تعداد این لحظه ها مطابق زمان نمایش ما تنظیم می شود.(هر ثانیه از 25 فریم تشکیل میشه)
نکته:
هر صحنه تا زمانی که افکت یا اکشنی را اضافه نکنید شامل صفر فریم است.
کنترل صحنه
(تصویر 1 بخش 4) این بخش زمانی فعال می شود که در نمایش بیش تر از یک صحنه داشته باشیم .
قسمت راست (تصویر 1 بخش 4) نمایش صحنه بعدی و قسمت چپ نمایش صحنه قبلی است.
هنگامی که اولین سطر را انتخاب می کنید در تصویر 1بخش 4 دکمه Add Script نمایان می شود با کلیک بر روی این دکمه منوی اسکریپت نمایش داده می شود.
هنگامی که سطر های بعدی را انتخاب می کنید دکمه Add Effect نمایش داده می شود با کلیلک بر روی این دکمه منوی افکت ها نمایش داده می شود.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------​


معرفی آبجکت ها:

آبجکت های زیر آبجکت ساده هستند:
Shape
Button
Movie Clip
Text (از نوع input )
Text( از نوع dynamic )
Text(از نوع static وقتی تیک گزینه ‘Target’ فعال باشد.)
Group (وقتی نام گذاری شده و تیک گزینه ‘Target’ فعال باشد.)
Sound
فایل ویدئویی داخل پروژه
مدیا های خارجی (خارج از پروژه )
آبجکت های ی زیر آبجکت مجتمع هستند :
Text (از نوع static وقتی تیک گزینه ‘Target’ فعال نباشد.)
Group ( گزینه ‘Target’ فعال نباشد.)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------​

ایجاد shape:


Shape ها را می توانید با ابزار های زیر رسم کنید:
Line
Pencil
Pen
Rectangle
Ellipse
AutoShapes

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------​


نحوه ساخت دکمه :

ویدئو در فایل پیوست
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------​


MovieClip ها
MovieClip ها به تنهایی جزو آبجکت های ساده هستند این آبجکت ها برای خود یک Timeline مخصوص دارند و می توانند شامل تعداد نامحدودی آبجکت زیر گروه از جمله Shape ها movieClip ها ، Button ها و حتی Effect و Scriptباشند .

(MovieClip ها در فلش بسیار مهم هستن )

ایجاد یک MovieClip :

از منوی بالایی بر روی گزینه Insert کلیک کنید از منوی باز شده بر روی MovieClip کلیک کنید. ( به همین راحتی یک MovieClip ساختید البته با این آبجکت خیلی کار داریم که در آینده در هنگام ساخت انیمیشن یا نوشتن اسکریپت نحوه کارشو نشون میدم).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​


ایجاد متن :

آبجکت text به سه نوع تقسیم می شود static,Dynamic,Input برای آبجکت text وقتی می توانیم script بنویسیم که از پنل Peroperties تیک گزینه Targetرا فعال کنیم.
Static text : textStatic برای ایجاد فایل های متنی استاتیک در محتوایتان مورد استفاده قرار می گیرد statictext ها در پنل peroperties قسمت target تیک ندارند.برای این آبجکت ها نمی توان اسکریپت نوشت.
Dynamic text : برای این آبجکت ها می توان اسکریپت نوشت ( مثلا با کد نویسی محل این آبجکت رو تغییر بدیم یا رنگش رو عوض کنیم ) این آبجکت ها حتما باید در پنل properties دارای نام یا در فیلد var یک مقداری داشته باشند ( اگر قسمت نام یا فیلد Var خالی باشه در هنگام اجرا با این خطا مواجه میشید : WARNING: The dynamic/input text object containing the text '' should have a name که بیانگر اینه که آبجکت شما باید نام داشته باشه )
توجه: اگر برای text هایی که در نمایش شما هستند بی جهت (بدون اینکه واسشون کدی بنویسید ) تیک گزینه target در پنل peroperties را بگذارید کار پردازنده (cpu) بیشتر می شود در نتیجه سرعت محتوای تولیدی شما بسیار کاهش می یابد.
Input text : این آبجکت امکان نوشتن متن توسط کاربر ( کسی که با پروژه نهایی شما کار می کند) را فراهم می کند.
در این نرم افزار شما می توانید متن های خارجی ( فقط از نوع txt) را نیز وارد کنید برای این کار از گزینه importText که با علامت (تصویر شماره 2 ) نمایش داده شده است استفاده کنید .(این قسمت نوشته های فارسی رو پشتیبانی میکنه )
23039659021646459504456.jpg



تصویر شماره 2​
 

پیوست ها

  • Example.zip
    363.6 کیلوبایت · بازدیدها: 361

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

ایجاد گروه اشیا ( GroupObject )
برای ایجادGroup کافیست آبجکت هایی که در داخل صحنه خود ایجاد کردید را باselection tool انتخاب کرده سپس بر روی آن راست کلیک کنید از گزینهGrouping مقدارgroup as group را انتخاب کنید .
این آبجکت جزو آبجکت های مجتمع می باشد. ولی وقتی نامی برای آن انتخاب کنیم و تیک گزینهTarget را برای آن فعال کنیم این آبجکت یک آبجکت ساده خواهد شد.وقتی به هر دوGroup افکتی اعمال کنیم هریک نمایش متفاوتی خواهند داشت به فایل پیوست Example_1 نگاه کنید.
Groupهمانند آبجکتmovieClip است ولی تفاوت آنها این است کهmovieClip در داخل خود یکtimeline مخصوص دارد ولیGroup
این گونه نیست .(شاید بگید پسmovieClip هست پس چرا باید ازGroup استفاده کرد ؟ چونGroupدر نمایش افکت ها زیبا بسیار تاثیر داره و در ضمن اینکه در پروژه هایی مانند ساخت وبسایت های فلش اگه به جایGroupها بی جهت ازmovieclip ها استفاده کنید باعث افزایش کار پردازنده میشه و در نتیجه سرعت پروژه شما هم کاهش پیدا میکنه )

-----------------------------------------------------------------------------------------

759content_panel.jpg


تصویر شماره 3​
وارد کردن فایل صوتی :
برای وارد کردن فایل صوتی ابتدا به تبcontent از پنل سمت راست مراجعه کنید (تصویر شماره3 ) اینجا دو گزینه را مشاهده می کنید.
Movie :روی این گزینه کلیک کنید از import to stage گزینهsound را انتخاب کنید سپس فایل صوتی مورد نظر را انتخاب کنید و وارد کنید مشاهده می کنید که دو پوشه ایجاد شد پوشهsoundtracks که فایل شما را نشان میدهد و پوشهaudio Resources که مسیر فایل وارد شده را نشان می دهد در پنلtimeline نیز مشاهده می کنید که فایل صوتی شما در داخلstage قرار گرفته (باعمل Drag هم میتونید فایل صوتی تون رو وارد کنید ) با اجرای پروژه ( کلید ترکیبیCtr+T ) فایل صوتی شما همراه پروژه اجرا می شود .
Library : یک پروژه جدید بسازید (کلید ترکیبیCtr+N ) از پنلcontent ،Library را انتخاب کنید ازImport to library گزینهSound را انتخاب کنید فایل صوتی مورد نظر را وارد کنید با اجرای پروژه فایل صوتی وارد شده اجرا نمی شود زیرا برای این کار نیاز به اسکریپت نویسی می باشد ( در قسمت اسکریپت نویسی کاملا توضیح داده میشه )
به شما توصیه می شود در وارد کردن فایل های صوتی (چه درSwish یاFlash_MX ) به نکات زیر توجه نمایید:
فایل صوتی خود را از قسمتlibrary وارد کنید یا آنها را از خارج پروژه فراخوانی کنید.
برای انتخاب موزیکBackground از موزیک هایloop (تکرار شونده نمونه در فایل پیوست با نامmusic_loop_1 ) استفاده شود .
وارد کردن فایل های ویدئویی :
همانند وارد کردن صدا این فایل را نیز می توانید به قسمتmovie یاLibrary وارد کنید .
توصیه هایی در رابطه با این بخش :
اگر می خواهید یک فایل ویدئویی را وارد کنید حتما از فرمت .flv استفاده کنید .اگر چه این نرم افزار قابلیت تبدیل برخی فرمت های ویدئویی را دارا ست ولی سرعت تبدیل در حجم های متوسط و زیاد کار آمد نیست بدین منظور از نرم افزار های تبدیل کننده استفاده شود.
حد المقدور فایل های ویدئویی را در داخل خود پروژه وارد نکنید بلکه آنها را در خارج پروژه قرار دهید و با استفاده از آموزش بعدی از آنها استفاده کنید.
Insert External media : از منو اصلیinsert را انتخاب کنید بر رویExternal media کلیک کنید این آبجکت را ازStage در حالت انتخاب شده قرار دهید در پنلPeroperties مسیر فایل مورد نظر را نتخاب کنید (فقط ازFLV پشتیبانی می کنه ) این آبجکت را می توانید به غیر ازStage در داخلMovieClip و Groupنیز استفاده کنید.

موفق باشید .


 

پیوست ها

  • Exampel_1.zip
    6.9 کیلوبایت · بازدیدها: 273
  • music_loop_1.zip
    318.2 کیلوبایت · بازدیدها: 314

mrbmohammad

New Member
معرفی ابزار :
به تصاویر فایل پیوست هم دقت نمایید.

Subselection tool( اولین گزینه سمت راست در تصویر شماره 1) : ابتدا ابزارRectangle Tool ( ششمین گزینه سمت راست ) را در حالت انتخاب قرار دهید از پنلperoperties ( در تصویر شماره 2) مشخصات را به صورت زیر تغییر دهید :
درStrokeStyle ( تصویر شماره 2 شکل قلم ) میزانthickness را بر روی 3 قرار دهید درstroke Color ( تصویر شماره 2 شکل قلم و سطل ) رنگ آبی را انتخاب کنید و درFill Color ( تصویر شماره 2 شکل سطل رنگ ) رنگ سبز را برای پر کردن داخل مربع استفاده کنید حالا یک مستطیل در وسط Stage رسم کنید .
ابزارSubSelection tool ( اولین گزینه سمت راست در تصویر شماره 1) را انتخاب کنید و با آن مستطیل را در حالت انتخاب قرار دهید مشاهده می کنید که مربع های کوچکی در اضلاع مستطیل به وجود می آید ( تصویر شماره 3 ) با این ابزار یکی از آنهارا انتخاب کنید و به طرف داخل مستطیل هدایت کنید شکل مستطیل نیز در این حالت تغییر میکند سعی کنید یک مثلث قائم الزاویه بسازید ( همانند شکل 4 ) . اگر بر روی حاشیه های این شکل دابل کلیک کنید یک ضلع به شکل شما اضافه می شود با این کار و حالت دادن آنها می توانید شکل دل خواه خود را تولید کنید( تصویر شماره 5 ) . برای حذف ضلع ها نیز آنها را انتخاب و از روی کیبوردDelete را بفشارید.
Transform tool (تصویر شماره 1 گزینه 2 سمت چپ ) : یک مستطیل با تنظیمات دلخواه ایجاد کنید ابزارTransform toolرا انتخاب کنید با این ابزار می توانید شکل خود را بچرخانید یا ارتفاع و عرض آن را تغییر دهید . همانند شکل زیر :
54647399679129101462.jpg

تصویر 6
Perspective tool (تصویر شماره 1 گزینه 2 سمت راست ) : همان طور که از اسمش پیداست برای ایجاد حالت پرسپکتو در شکل های ایجاد شده به کار می رود. همانند شکل زیر :
47455850691068920332.jpg

تصویر 7
با بزارtext tool (تصویر شماره 1 گزینه 5 سمت راست ) بر رویStage یک کادر مستطیل شکل ایجاد کنید و در داخل آن متن “majidonline.com” را تایپ کنید حالا ابزارSelection tool را انتخاب کنید وبر روی متن ایجاد شده راست کلیک کنید و ازGrouping گزینهGroup as Shapeرا انتخاب کنید ( تصویر 8 ) و بر روی پیغام نمایش داده شده کلیدNo را بزنید ( با انتخاب Group as Shape متن شما به یکShape تبدیل می شود و دیگر شما نمی توانید آن را باText tool ویرایش کنید ) با ابزارPerspective tool سعی کنید به این متن یک حالت پرسپکتیو زیبا بدهید .
59616668383243597101.jpg

تصویر 8
Fill Transform tool (تصویر شماره 1 گزینه 3 سمت چپ ) : ابزارRectangle tool را در حالت انتخاب قرار دهید ازproperties و ازfill color حالتGradient را انتخاب کنید ( تصویر 9 ) (رنگ پیش فرض سیاه و سفیده می تونید به دل خواه رنگاش تغییر بدید )
39676938030554875427.jpg

تصویر 9

حالا ابزار
fill Transform را انتخاب کنید سعی کنید با این ابزار حالت گرادینت مستطیل را به شکل زیر تغییر دهید :
80771819561803189237.jpg

تصویر 10
AutoShape tool (تصویر شماره 1 گزینه 7 سمت چپ ) : نشانگر موس را بر روی این ابزار ببرید و کلیک کنید و نگه دارید (حالتPress And Hold ) منوی سه گزینه ای نمایان می شود از این منو ها اشکال دلخواه خود را انتخاب کنید و تنظیمات دلخواه را نیز روی آنها اعمال کنید ( تصویر 12 ) .( نکته برای افزودن تصویر به shape ها باید در properties از Fill Color گزینه Image را انتخاب کنید و سپس برو روی دکمه Open Image کلیک کنید و تصویر خود را انتخاب کنید ( تصویر 11 ) )
81330377286864534892.jpg

تصویر 11
spacer.gif
45979484074303171486.jpg

تصویر 12

knife tool
(تصویر شماره 1 گزینه 8 سمت چپ ) : این ابزار در نسخه های قبلی وجود نداشت وکاریر برای رفع نیاز خود باید از برنامه های جانبی(مثلphotoShop ) استفاده می کرد.
وقتی این ابزار را انتخاب میکنید گزینه ای با نامsmooth ( تصویر 13 ) را مشاهده می کنید این گزینه میزان گرد بودن یا حالت شکسته بودن حاشیه ها را تنظیم میکند. (هر چه عدد کمتر باشه میزان شکسته بودن برش بیشتر میشه با کلیک بر روی گزینه after میتوانید این تغییرات را بعد از برش انجام بدهید )
40205997290947960163.jpg

تصویر 13
ابتدا با استفاده ازAutoShape یک قلب ایجاد کنید حالا ابزارknife tool را انتخاب کنید و با آن شکل قلب را به دو قسمت تقسیم کنید برای اینکه برش صافی داشته باشید از کلیدAlt در هنگام برش استفاده کنید.( تصویر 14 )
83684433284341363673.jpg

تصویر 14
راه دیگری نیز برای برش دادن وجود دارد :
ابتدا یک مستطیل ایجاد کنید حالا در وسط آن یک دایره ایجاد کنید این دوShape را باSelection toolانتخاب کنید بر روی آنها راست کلیک کنید و ازGrouping گزینهGroup as shape را انتخاب کنید بر روی پیغام نمایش داده شده کلیدyesرا فشار دهید .با این کار در وسط مستطیل یک دایره تو خالی به وجود می آید. این عمل را نیز برای متن ها انجام دهید .
(نکته : باید متن رو بهShape تبدیل کنید )
spacer.gif
32525191178608156322.jpg

تصویر 15


حالا با استفاده از این تمرین ها تصویر زیر رو در Swishmax ایجاد کنید :
48028217102771214770.jpg

تصویر 15
تصویر دیگری که با swishmax طراحی کردم :

spacer.gif
603chehre.jpg

تصویر 16





 

پیوست ها

  • Tool.JPG
    Tool.JPG
    4.8 کیلوبایت · بازدیدها: 37
  • 2.JPG
    2.JPG
    12.5 کیلوبایت · بازدیدها: 28
  • 3.JPG
    3.JPG
    8 کیلوبایت · بازدیدها: 25
  • 4.JPG
    4.JPG
    8.4 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • 5.JPG
    5.JPG
    7.8 کیلوبایت · بازدیدها: 23
آخرین ویرایش:

massoudn

کاربر فعال
mrbmohammad عزیز،
چون شما قصد دارید از پایه شروع به آموزش کنید، پیشنهاد می شود برای تکمیل نمودن آموزشهایی که قرار میدهید، از تصاویر بیشتر بعنوان مثال هر عنوان جدید، سورس سوئیش بعنوان درک اجرایی کار و همانطور که تا اینجا در پستهایتان رعایت شد، زنجیروار آموزشها را ادامه دهید،
با تشکر.
 

massoudn

کاربر فعال
استفاده از فیلتر،
به عنوان نمونه برای ایجاد سایه پشت یک متن (شیء) از فیلتر استفاده خواهد شد،
به تصویر ضمیمه شده توجه فرمائید،
فایل سورس سوئیش هم ضمیمه شد،
موفق باشید.
 

پیوست ها

  • Drop-Shadow.zip
    3.4 کیلوبایت · بازدیدها: 173
  • Drop-Shadow.jpg
    Drop-Shadow.jpg
    246.5 کیلوبایت · بازدیدها: 89
  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    274.7 کیلوبایت · بازدیدها: 85
آخرین ویرایش:

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

افکت ها :
بدون شک ساخت بسیاری از افکت ها که درSwishmax وجود دارد در adobe Flash بسیار به طول خواهد انجامید.

Swishmax بشتر از 350 نوع افکت دارد که می توان با ویرایش آنها باز هم افکتی جدید به وجود آورد.
همان طور که قبلا مشاهده کردید هر نوع افکت بر روی آبجکت های ساده و مجتمع تاثیری دیگر دارد.
افکت ها در این نرم افزار به 4 دسته تقسیم می شوند.
Place effect : افکتهای ساده هستند که برای نمایش حذف و انتفال اشیا به کار می روند.
Basic Effects : افکتها ی پایه که معمولا استفاده می شود ( شاملFade, Zoom, Slide, Blur, Repeat Frames, Revert ).
authored effects : افکت هایی که از قبل برای این نرم افزار ساخته شده و در قسمت effectLibrary ذخیره شده.
Core Effect : افکت های جدید که بر اساس افکت های پایه ایجاد شده (شاملTransform, Squeeze, Alternate, Snake, Explode, 3D Spin, 3D Wave, Vortex, Wave, Typewriter )
برای افزودن افکت به تصویر یا متن از گزینه add effect ( شکل 1 ) در پنجره اصلی بالا سمت چپ البته باید با ابزار selection tool آبجکت مورد نظر خودتون رو انتخاب کنید تا این دکمه فعال بشه .
39636556030142120922.jpg

تصویر 1
برای ویرایش افکت اول باید به آبجکت خود یک افکت اعمال کنید سپس افکت را از پنل effect (تصویر 2 ) ویرایش کنید .
تصویر 2 نشانگر مشخصات افکت انتخاب شده شما در قسمت Timeline میباشد که در اینجا افکت 3D Spin in and grow انتخاب شده ، و مشخصات را در همین پنل مشاهده میکنید .
29039206353168974358.jpg

تصویر 2
شما میتوانید این مشخصات را تغییر داده و با نام جدید ذخیره کنید تا در دفعات بعد نیاز به ویرایش افکت و ساخت دوباره افکت دلخواهتان نباشید .
 

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

دیگر آبجکت ها (Component ): از پنلoutline تبcomponents را انتخاب کنید ( تصویر 1 بخش 1 ) حالا از منو درختی یک آبجکت را انتخاب کنید در پایین این منو می توانید پیش نمایش آبجکت انتخابی را مشاهده کنید .
این آبجکت ها کمک های زیادی به شما خواهند کرد مثل ایجاد بانک اطلاعاتی در سایت سوئیش برای ذخیره داده های عددی یا متنی . یا یک ویدئو پلیر یا یکloading و دیگر ...
25203315904633407108_thumb.jpg

تصویر 1
------------------------------------------
اگر از آبجکتی در این قسمت زیاد استفاده می کنید می توانید آن را با استفاده ازcomponent tool به نوار ابزار خود انتقال دهید برای این کار کافیست رویComponent tool کلیلک کنید و گزینهadd component to component tool… را انتخاب کنید ( تصویر 1 بخش 2 ) در منوی باز شده آبجکت مورد نظر را انتخاب کنید و بر رویok کلیک کنید حالا این آبجکت بهComponent tool اضافه می شود با کلیک بروی این ابزار (حالتpress and hold ) می توانید ابزار اضافه شده را انتخاب کنید یا ابزار دیگری اضافه کنید و یا انهارا پاک کنید.
component های دیگری نیز می توانید از سایت این نرم افزار دانلود کنید نمونه در فایل پیوست پست های قبلی این تایپیک از
massoudn گرامی موجود است پس از دانلود آن را در محل اصلی نصب نرم افزار در پوشه components ذخیره نمایید.
 

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

رسیدیم به بخش زیبای اکشن اکشن نویسی.

اسکریپت به کاربر اجزاه می دهد که اشیاء داخل پروژه را کنترل کند.

با اسکریپت می توان تعریف کرد یک برنامه در یک چارچوب خاص عمل شود مثلا وقتی دو شی به یک دیگر بخورند یا مقداری تغییر کند و ..

اسکریپت برای کنترل صدا بارگذاری فیلم یا متن در داخل پروژه کاربرد دارد.

اسکریپت می تواند با اسکریپت های خارجی دیگر مانند PHP یا ASP ارتباط برقرار کند.

با اسکریپت می توان خواص فیزیکی (physics) را برای اشیا تعریف کرد مانند اصطحکاک شتاب .

اکشن های swishmax تفاوت های کمی با اکشن های برنامه flash دارد .و اکشنی که کار خواهیم کرد اکشن اسکریپت 2 خواهد بود.

به پنل script بروید مانند تصویر1 از ( add script/events/frame/onSelfEvent (load (تصویر 2) را انتخاب کنید قطعه کدی به صفحه اسکریپت نویسی اضافه میشود این قطعه کد بیانگر این است که در هنگام اجرا دستور داخل برکات را انجام بده . حالا به پنل layout برگردید و پروژه را با کلید ترکیبی (CTR+Enter) اجرا کنید مشاهده می کنید که هیچ اتفاقی نمی افتد حالا از منوی کنترل کلید Stop را بفشارید.قسمت مشخص شده در تصویر3 .
304scriptpanel.jpg


تصویر 1
18426506865948888011_thumb.jpg

تصویر 2
992stop.jpg
تصویر 3​


باز به پنل اسکریپت باز گردید بعد از اولین براکت یک بار کلید Enter را بفشارید تا قطعه کد زیر را در آن بنویسید :

کد:
 trace("hello world");

در کل شکل اسکریپت شما به حالت زیر خواهد بود :
کد:
onSelfEvent (load) { 
   trace("hello World"); 
}
حالا به layout بروید و پروژه را با (CTR+Enter) اجرا کنید .

پیغام hello world در پنل debug نمایش داده می شود ( تصویر 4 ) که بیانگر صحیح بودن کد و اجرای درست پروژه شماست.
92999281907302958098_thumb.jpg

تصویر 4

به شما تبریک می گویم شما اولین پروژه خود را با موفقیت انجام دادید. این گل تقدیم به شما
53.gif

بررسی کد ها :

کد:
onSelfEvent (load) {
}
این کد زمانی اجرا میشود که پروژه شما اجرا شود movie Clip/ object شما فراخوانی بشه یا همون load بشه .
این تابع برای تعریف مرز (اولیه) شرایط و تعریف متغیرها بسیار مفید است.
کد:
trace(عبارت );
trace پیغامی را که شما تعریف کرده اید در پنجره debug برای شما نمایش میدهد .
عبارت : میتواند عدد ، رشته یا متغیر قرار بگیرد .
رشته ----> "علی" یا "رضا " یا عبارات دیگری که میان "" قرار بگیرند .
متغیر -----> متغیر ها مقدار هایی هستند که از قبل برای پروژه تعریف کرده اید مانند ----> ali=2 یا var=reza


 

mrbmohammad

New Member
معرفی onFrame
پروژه جدیدی بسازید و کد های زیر را در آن جایگذاری کنید.
ابتدا (addScript|Events|Frame|onSelfEvent(load را انتخاب کنید.( تصویر 1 )

80656475493730665587_thumb.jpg

تصویر 1
و در داخل آن بنویسید:
i=0
با این کار شما یک متغیر تعریف کرده اید به نام i و مقدار آن نیز در هنگام فراخوانی پروژه ( Load) برابر 0 قرار میگیرد .
شکل اسکریپت شما به شکل زیر خواهد بود :
کد:
onSelfEvent (load) {
    i=0
}

سپس (…)addScript|Events|Frame|onFrame را انتخاب کنید (تصویر 2 ) .
85007241667390237073_thumb.jpg

تصویر 2

در داخل پرانتز
onFrame عدد 25 را وارد کنید . اسکریپت شما به این شکل خواهد بود :
کد:
onSelfEvent (load) {
    i=0
}
onFrame (25) {
     
}

در داخل براکت ، کد زیر را از مسیر زیر جایگذاری کنید:
(…)addScript|Debugging|trace ( تصویر3 )
79346865965202673355_thumb.jpg

تصویر 3
در داخل()trace کد زیر را بنویسد:
++i
یا
i=i+1
یا
i+=1
اینها همه یعنی این که متغیر ما که در هنگام فراخوانی برابر 0 قرار داده بودیم ( مظورم در (onSelfEvent(load ) است ) بعلاوه 1 کن .

در کل کد شما به شکل زیر خواهد بود :
کد:
onSelfEvent (load) { 
    i=0; 
} 
onFrame (25) { 
    trace(++i); 
}
----------------------

به پنل Layout باز گردید حالا پروژه را با کلید ترکیبی Ctr+Enter اجرا کنید . مشاهده می کنید که در هر 25 فریم یک عدد به عدد قبلی اضافه می شود.
تحلیل:
در اولین دفعه که نمایشگر فریم در پنل timeline به 25 میرسد پنجره debug عدد 1 را نشان میدهد چون که نوشته ایم ++i پس میشود 1+0 که میشود 1 و متغیر i برابر 1 قرار میگیرد بعد دوباره فریم آغاز میشود و به فریم 25 میرسد که میشود 1+1 و پنجره debug عدد 2 را نشان میدهد و پس i برابر 2 قرار میگیرد و تا زمانی که پروژه در حال اجراست عدد 1 به عدد قبلی ( متغیر i ) اضافه میشود و این عدد در پنجره debug نمایش داده میشود .
---------------------------------------
( طبعا با اضافه یا کم کردن عدد 25 در
onFrame سرعت عمل جمع هم تغییر می کنه این هم به خاطر اینه که اندازه فریم پیمایشی در timeline بیشتر یا کم خواهد شد .)
 

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

معرفی Enter Frame
پروژه جدیدی بسازید و کد های زیر را در آن جایگذاری کنید.
ابتدا(addScript|Events|Frame|onSelfEvent(load را انتخاب کنید. و در داخل آن بنویسید
i=0
سپس
(addScript|Events|Frame|onSelfEvent(enterframe را انتخاب کنید
سپس
(…)addScript|Debugging|traceرا انتخاب کنید. در داخل پرانتز () Traceبنویسید.
i++
کد نهایی شما به شکل زیر خواهد بود
کد:
onSelfEvent (load) { 
    i=0; 
} 
onSelfEvent (enterFrame) { 
    trace(++i) 
}
سپس پروژه را با کلید ترکیبی Ctr+Enter اجرا کنید .
این بار مشاهده می کنید که در هر فریم (EnterFrame ) یک عدد به عدد قبلی اضافه می شود .

فکر کنم با طرز کار این کد آشنا شده باشید.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------​
نمونه کاربردی:
در داخل Stage یک مربع 50*50 بسازید ونام آن را "shape_1" بگذارید وتیک گزینه Target را از پنل Properties فعال کنید (تصویر 1 )
73551458042293205688_thumb.jpg

به پنل اسکریپت بروید و قطعه کد زیر را وارد کنید :
کد:
onSelfEvent (enterFrame) { 
   shape_1._x = shape_1._x+1 
   shape_1._rotation += 3 
}

سپس پروژه خود را با کلید ترکیبی Ctr+Enter اجرا کنید.

خط دوم کد بیانگر این است که مقدار X آبجکن شما برابر شود با مقدار X فعلی بعلاوه1برای همین است که آبجکت درهر فریم به طرف راست حرکت می کند با بیشتر شده عدد 1 سرعت حرکت نیز بیشتر می شود. برای ساده تر شدن از کد زیر نیز می توان استفاده کرد
کد:
shape_1._x+=1
خط سوم نیز بیانگر میزان چرخش آبجکت است تعریف همانند تعریف قبلی است برای ساده تر شده نیز با جایگذاری rotation_ در کد بالا ، کد این عمل نیز ساده می شود .

برخی از خصوصیات Shape ها :

x_ ( مشخصه قرار گیری آبجکت در محور X ها )

y_ ( مشخصه قرار گیری آبجکت در محور Y ها )

xscale_ ( میزان عرض آبجکت این مقدار منفی هم میتواند باشد )

yscale_ ( میزان ارتفاع آبجکت این مقدار منفی هم میتواند باشد )

width_ ( میزان عرض آبجکت این مقدار منفی نمیتواند باشد )

height_ ( میزان ارتفاع آبجکت این مقدار منفی نمیتواند باشد )


rotation_ از 0 تا 360 در جه اگرچه می توان مقادیر بیشتر نیز وارد کرد. (میزان چرخش )


alpha_ از 0 تا 100 (میزان شفافیت به درصد)

visible_ برابر true یا false است. ( حالت نمایش داده شدن یا مخفی کردن شی )
 

mrbmohammad

New Member
آموزش سویش مکس .

سکریپت برای دکمه ها :
اگه ویدئویی رو که در بخش های قبل برای ساخت دکمه دانلود نکردید الان دانلود کنید چون الان تو کارمون استفاده خواهیم کرد. اگر هم ساخت دکمه رو بلد هستید لازم نیست دانلودش کنید.
ابتدا یک دکمه بسازید و نام آن راbutton_1 بگذارید با ابزارSelection toolآن را انتخاب کنید به پنل اکشن بروید و از مسیر زیر کد on Pressرا در آن جایگذاری کنید :
Add script|event|button از قسمتDebuggingکدtrace را اضافه کنید و در داخل آن متن زیر را تایپ کنید :
"button_1 pressed"
سپس کدon release را از مسیر قبلی جایگذاری کنید و ازdebugging ، trace را انتخاب کنید و متن زیر را در آن تایپ کنید :
"button_1 released"
در کل اسکریپت شما به شکل زیر خواهد بود:
کد:
on (press) {
    trace("button_1 pressed")
}
on (release) {
    trace("button_1 released")
}

پروژه را باکلید ترکیبیCtr+Enter اجرا کنید .
برروی دکمه کلیک کنید وکلید موس را نگه دارید پیغامbutton_1 pressed نمایش داده می شود حالا کلید موس را رها کنید پیغام
button_1 releasedنمایش داده می شود.
-----------------------------------------
نمونه کار بردی :
با استفاده ازtext tool یک فایل textمستطیل شکل ایجاد کنید و نوع آن راDynamic انتخاب کنید سپس نام آن راtext1 بگذارید و تیک گزینهtarget را فعال کنید حالا یکButton بسازید و نام آن راButton_1 بگذارید با ابزارSelection tool آن را انتخاب کنید و به پنل سکریپت بروید و کد زیر را در آن تایپ کنید :
کد:
on (release) {
    text1.text="this is my new message"
}

اگر متن شما کامل دیده نمی شود عرض آبجکت text1 را فزایش دهید.
کدtext1.text بیانگر این است که متنtext1 برابرthis is my new message قرار بگیرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا