آموزش سویش مکس .
به نام خدا.
باتشکر از massoudn گرامی.
امیدوارم این مطالب به کار همتون بیاد .
نمایش هایی که در Swish max یا هر برنامه تولید فلش می سازید باید ظاهر خوبی داشته باشد .(این چه از جنبه هنری و چه از لحاظ استفاده از Action Script باید مورد توجه قرار بگیره).
تا حد امکان آموزش هایی که در این پست قرار میدهیم همراه با نمونه مثال های تولید شده در swish max برای مقایسه کار شما با آموزش های ارائه شده خواهد بود.
آموزش ها شامل:
- معرفی Timeline و Frame
- معرفی آبجکت ها:
. shape (اشکال هندسی و غیر هندسی )
. ایجاد دکمه
. ایجاد یک Movie
. ایجاد یک متن
. ایجاد گروه اشیا
. وارد کردن فایل صوتی
. وارد کردن فایل ویدئویی
- معرفی ابزار
- افکت ها
- دیگر آبجکت ها
- مقداری Action Script (چون شرح کامل این قسمت کمه کمش کتابی 200 صفحه می خواد )
(اگر این آموزش ها رو یاد بگیرید و یه خورده تلاش داشته مطمئن باشید کار های بسیار جالبی می تونید انجام بدید).
(پایان مقدمه)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
معرفی Frame , Timeline
پنل Timeline جزئیات صحنه کنونی بر حسب زمان است. هر صحنه از یک سری فریم تشکیل می شود در حقیقت افکتها و تصاویر متحرکی که در اینترنت و رایانه می بینیم از فرم ها تشکیل شده اند. پنل Timeline ابتدای فریم را در سمت چپ و انتهای فریم را در سمت راست به صورت بصری نشان می دهد.
بالا ترین سطر (تصویر 1 بخش 1) رویداد های فریم و اکشن های صحنه جاری را نمایش می دهد.
اکشن ها زمانی اجرا می شوند که نمایش ما به ستون معین شده ای برسد که اکشن ما در آنجا قرار دارد. در هر ستون فقط یک نماد اکشن دیده می شود ولی شما می توانید در هر ستون از فریم مقدار زیادی اکشن بنویسید.
سطر های بعدی (تصویر 1 بخش 2) مربوط به اشیای موجود در صحنه است. در اینجا هر شیئی بالاتر قرار بگیرد در صحنه جاری نیز این شی روی شی پایینتر قرار می گیرد.
این سطر ها نشان دهنده افکت هایی است که برای آبجکت ها استفاده کرده اید.
افکت ها ممکن است یک ستونِ یک خانه ای باشند یا شامل خانه های بیشتری شوند. اما در هر خانه فقط یک افکت می تواند قرار بگیرد. (همون طور که در تصویر1 بخش 2 می بینید آبجکت اولی دارای افکت 10 خانه ای و آبجکت زیری دارای افکت 15 خانه ای هستش.)
هر لحظه از فریم با خطوط سیاه رنگ کوچک از یک دیگر جدا شده اند(تصویر 1 بخش 3). نرخ و تعداد این لحظه ها مطابق زمان نمایش ما تنظیم می شود.(هر ثانیه از 25 فریم تشکیل میشه)
نکته:
هر صحنه تا زمانی که افکت یا اکشنی را اضافه نکنید شامل صفر فریم است.
کنترل صحنه
(تصویر 1 بخش 4) این بخش زمانی فعال می شود که در نمایش بیش تر از یک صحنه داشته باشیم .
قسمت راست (تصویر 1 بخش 4) نمایش صحنه بعدی و قسمت چپ نمایش صحنه قبلی است.
هنگامی که اولین سطر را انتخاب می کنید در تصویر 1بخش 4 دکمه Add Script نمایان می شود با کلیک بر روی این دکمه منوی اسکریپت نمایش داده می شود.
هنگامی که سطر های بعدی را انتخاب می کنید دکمه Add Effect نمایش داده می شود با کلیلک بر روی این دکمه منوی افکت ها نمایش داده می شود.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
معرفی آبجکت ها:
آبجکت های زیر آبجکت ساده هستند:
Shape
Button
Movie Clip
Text (از نوع input )
Text( از نوع dynamic )
Text(از نوع static وقتی تیک گزینه ‘Target’ فعال باشد.)
Group (وقتی نام گذاری شده و تیک گزینه ‘Target’ فعال باشد.)
Sound
فایل ویدئویی داخل پروژه
مدیا های خارجی (خارج از پروژه )
آبجکت های ی زیر آبجکت مجتمع هستند :
Text (از نوع static وقتی تیک گزینه ‘Target’ فعال نباشد.)
Group ( گزینه ‘Target’ فعال نباشد.)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ایجاد shape:
Shape ها را می توانید با ابزار های زیر رسم کنید:
Line
Pencil
Pen
Rectangle
Ellipse
AutoShapes
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نحوه ساخت دکمه :
ویدئو در فایل پیوست
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MovieClip ها
MovieClip ها به تنهایی جزو آبجکت های ساده هستند این آبجکت ها برای خود یک Timeline مخصوص دارند و می توانند شامل تعداد نامحدودی آبجکت زیر گروه از جمله Shape ها movieClip ها ، Button ها و حتی Effect و Scriptباشند .
(MovieClip ها در فلش بسیار مهم هستن )
ایجاد یک MovieClip :
از منوی بالایی بر روی گزینه Insert کلیک کنید از منوی باز شده بر روی MovieClip کلیک کنید. ( به همین راحتی یک MovieClip ساختید البته با این آبجکت خیلی کار داریم که در آینده در هنگام ساخت انیمیشن یا نوشتن اسکریپت نحوه کارشو نشون میدم).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ایجاد متن :
آبجکت text به سه نوع تقسیم می شود static,Dynamic,Input برای آبجکت text وقتی می توانیم script بنویسیم که از پنل Peroperties تیک گزینه Targetرا فعال کنیم.
Static text : textStatic برای ایجاد فایل های متنی استاتیک در محتوایتان مورد استفاده قرار می گیرد statictext ها در پنل peroperties قسمت target تیک ندارند.برای این آبجکت ها نمی توان اسکریپت نوشت.
Dynamic text : برای این آبجکت ها می توان اسکریپت نوشت ( مثلا با کد نویسی محل این آبجکت رو تغییر بدیم یا رنگش رو عوض کنیم ) این آبجکت ها حتما باید در پنل properties دارای نام یا در فیلد var یک مقداری داشته باشند ( اگر قسمت نام یا فیلد Var خالی باشه در هنگام اجرا با این خطا مواجه میشید : WARNING: The dynamic/input text object containing the text '' should have a name که بیانگر اینه که آبجکت شما باید نام داشته باشه )
توجه: اگر برای text هایی که در نمایش شما هستند بی جهت (بدون اینکه واسشون کدی بنویسید ) تیک گزینه target در پنل peroperties را بگذارید کار پردازنده (cpu) بیشتر می شود در نتیجه سرعت محتوای تولیدی شما بسیار کاهش می یابد.
Input text : این آبجکت امکان نوشتن متن توسط کاربر ( کسی که با پروژه نهایی شما کار می کند) را فراهم می کند.
در این نرم افزار شما می توانید متن های خارجی ( فقط از نوع txt) را نیز وارد کنید برای این کار از گزینه importText که با علامت (تصویر شماره 2 ) نمایش داده شده است استفاده کنید .(این قسمت نوشته های فارسی رو پشتیبانی میکنه )