آموزش و مفهوم Ambient Occlusion به زبان پارسی ( سطح مبتدی - متوسط )

madmaster_3d

Well-Known Member
سلام دوستان. علی هستم (Madmaster_3d ) خوبید؟ ماشالا شما همتو ن استادید ولی گاهی وقت ها آدم برای ساخت یک چیزی از یک روشی استفاده می کنه و ممکنه یک روش دیگه رو بلد نباشه. این یک چیز عادی هستش و خجالت هم نداره.:cool:(سیگار نکش خفمون کردی بابا :mad:)


(توجه این روش در موتور رندر V-ray هستش )


خوب اول ببینیم Ambient Occlusion چی هست اصلا؟
خوب من یا یک مثال توضیج میدم. شما وقتی یک کاری رو میزنی گاهی اوقا اون کار خودش رو 2 بعدی و تخت نشون میشده. علتش هم این هستش که سایه ها خوب نشدن و اصلا بعضی جاها سایه نداره مثل سوراخ ها و جزئیاتی مثل این.
برای اینکه تمام اون کارتون اونجاهایی که باید سایه داشته باشه سایه بگیره و کار 3 بعدی نشون بده و قشنگ تر بشه از این AO استفاده میشه.

حالا روش های مختلفی وجود داره. مثلا یک سری برنامه مثل crazy bump .یا Xnormal و ... دیگه هستن. که کارشون ساخت تکسچر هستش. تو گوگل پیدا می کنی د. به نظرم اگر شما داری انیمشن کار می کنی و قراره کاراکترت 1000 تا فریم باشه. خوب این روشی که من می خوام بگم جالب نیست. چون شما مجبور میشه هر فریم این روش رو انجام بدی ( البته فقط قسمت فتوشاپش رو ) .و بهتره که از همون برنامه های ذکر شده استفاده کنید. ولی اگر نه فقط یک صحنه یا چند صجنه می خوایید تک فریم عکس بگیرید. مثلا یک کاراکتر از 2 3 تا نما. این روش روش ساده و خوبیه.

خوب صحبت کافیه بریم سراغ کارمون. ( چقدر حرف میزنه :mad:)

1.اول استودیو خودمون رو با یک plan میسازیم. تو عکس همه چیز معلومه من چقدر خوشبختم. توضیح خاصی نداره. فقط ادج ها رو انتخاب کردیم و با گزینه move به بالا و این طرف و ان طرف کشیدم یا می تونی از گزینه extrude استفاده کنید . بعد هم ادج ها رو انتخاب کردم و champer بهش دادم و بعد هم یک توربو اسموت.



2.از 2تا نور وری استفاده کردم و مقدار و رنگشون هم که تو عکس مشخص شده و یک دوربین 35mm . و به اجساممون هم فقط vraymtl معمولی دادم. سفید برای استویدو و رتگی برای اون آجر های اسباب بازی



3.این هم یک تنظیمات رندر پایین که برای کار ما کافی بوده. شاید زیاد هم بوده :lol: حالا اگر جاییش اشتباه بود ببخشید من امروز فکرم درگیره.


4.این رندری که گرفتیم فعلا


5.حالا برای اینکه متریال AO رو بسازیم از این روش استفاده می کنیم. یک متریال وری لایت استفاده می کنیم و به گزینه none اولی یک وری dirt میدیم . من 30 دادم شما امتحان کنید شاید کمتر بیشتر نتیجه بهتر هم شد.


6.خوب متریال رو ساختیم و به استودیو خودمون و اجرها متریالی که ساختیم رو میدیم. و دوباره رندر میگیریم.


7.این میشه رندر AO ما.


8. حالا میریم فتوشاپ و اونجا کل عکس AO رو انتخاب می کنیم با گزینه Ctrl + a و بعد کپی میگیریم و به رندر معمولی خودمون میریم و اونجا paste می کنیم. عکس AO بالای عکس رندر معمولی قرار میگیره. بعد روی حالت multiply قرار میدیم. و opacity را روی 40 50 میزاریم. تو عکس مشخصه.


9. این هم نتیجه کار . همونطور که میبینید. تو رندر معمولی اون آجر سبزه اصلا سوراخ ها مشخص نبود و تخت میزد ولی الان کاملا مشخصه که سوراخه و کار واقعا بهتر شده.
:-? لطفا نظر بدید . خجالت نکشید. بگید خوب بود بد بود جاییش اشتباه بود. حرف بزنید لطفا. :sad:




من این آموزش رو هم کلش رو به صورت یک فایل زیپ تو پست بعدی قرار میدم که دوستان اگر خواستن تو کامپیوترشون داشته باشن . شما می تونید این آموزش رو هم توی سایت خودتون به اشتراک بگزارید. مچکرم از وقتی که گزاشتید و از این سایت هم تشکر میکنم. :rose:
 
آخرین ویرایش:

madmaster_3d

Well-Known Member
والا من این تیک رو که میگی ندیدم. آخه آموزش های زیادی و روش های زیادی در این رابطه دیدم ولی این تیک اگر به همین سادگی این کار رو بکنه خیلی جالبه. من ندیدم. مرسی به هر حال
 

madmaster_3d

Well-Known Member
دوستان این تیک تو وری 2.30 هستش و نیازی به این کارها که گفتیم نیست دیگه.:)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا