آموزش نورپردازی داخلی Vray

نظرشما راجع به تاپیک های آموزشی من چیست ؟

  • عالی

    رای: 0 0.0%
  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • بد

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    3
  • نظرسنجی بسته .

HR3D

کاربر فعال
با سلام به دوستان عزیز ، این روز ها فعالیتم در انجمن کم بوده (و خب انگیزه ای هم نبوده !!)

به نظرم مهمترین عاملی که کسی تجاربش رو با بقیه ی دوستان توی انجمن با اشتراک نمیزاره (بعد از کمبود زمان) اینه که ممکنه استقبال نشه و یا بعضی از اساتید خرده بگیرند به آموزش و یا مشکلی از توش دربیا ! و از این قبیل موارد ....

ولی من جسارت میکنم و دوست دارم داشته هام رو به اشتراک بزارم چون اگه من هم مانند بعضی از دوستان ( نه همه ! ) سکوت کنم ، سطحمون بالا نمیره و بخاطر همینه که کیفیت های بعضی از کارای گذاشته شده تو انجمن متاسفانه افت داشته و یا حتی پیشرفتی توش حاصل نبوده !!

و بتونیم در بخش آموزشی محیطی رو فراهم بیاریم که جای خلا آموزشی نباشه و به تمام نکات اشاره کرده باشه و اگر دوست تازه کاری ، پروژه ی ضعیفی رو شیر کرد به جای اینکه وقت اضافی بزاریم و حوصله کنیم و تک تک نکات رو یاد آور بشیم ( که من حوصله اش رو ندارم !! ) میتونیم لینک تاپیک های آموزشی انجمن رو بدیم و واقعا به دوستمون کمکی کرده باشیم که بدرد بخوره نه اینکه مشکلات رو توی سر هم بزنیم !

بگذریم ، من هم به نوبه ی خودم استارت میزنم که انشاا... بقیه دوستان هم این کار رو بکنن و دوستان ناظر و مدیران عزیز هم همکاری لازم رو داشته باشن

دوستان اینکاره و با تجربه (!) ، اگر نکته و یا مشکلی در رابطه با این آموزش آشنایی بود حتما داخل تاپیک اعلام کنن تا با هم به نتیجه ی مطلوب و درست و به کیفیت بهتر برسیم

در این آموزش کوچیک قصد دارم دوستان تازه کار رو با نحوه ی نورپردازی داخلی سریع و آسون وی ری آشنا کنم که هم وقت گیر نباشه و هم نتیجه ی مطلوب رو برامون داشته باشه

تمام نکات ریز رو هم ارائه میکنم چون ممکنه خیلی از دوستان آشنا نباشن با بعضی از ترفند ها یا گزینه ها و بهشون کمک کنه ، پس این آموزش برای همه است (نه فقط حرفه ای ها !!)

برای تشکر لازم نیست پست بزنین و تاپیک پر اسپم بشه (کلیدش اون پایین هست)
چون اگر کسی واقعا بخواد چیز یاد بگیره حوصله نمیکنه همه ی پست هارو بخونه و فقط درصورتی که نکته ای ، و یا مشکل و پیشنهاد و انتقاد ویا اگه جایی از کار گنگ بود پست بزارید

درصورت نیاز سعی میکنم به مرور این تاپیک رو بروز کنم و روش های دیگه ی نورپردازی رو هم قرار بدم ، فعلا با یه چیز معمولی در سطح خودم شروع میکنیم

خب فکر میکنم طومار نویسی تمومه و نکته ای نمونده باشه و سعی میکنم به این نکات دوباره توی تاپیک های بعدی اشاره نداشته باشم و زیاد جو رو سنگین نکنم و کمی تم شوخی ، طنز و دوستانه روی تاپیک ها داشته باشیم !
:)

----------------------------------------------------------------------------------------


همیشه برای اینکه نظم کارمون رو بتونیم حفظ کنیم و ذهنمون رو زیاد شلوغ و درگیر نکنیم که وسط کار یک مورد رو از قلم بندازیم ، بهتره هر کدوم از کارهامون رو از هم تفکیک کنیم مثل مدلینگ، تنظیمات رندر ، لایتینگ ، متریالینگ و ....
و بین این موارد این شاخه اون شاخه نشیم یعنی مثلا اول تمام مدل هارو (اعم از دست ساز و آماده و... ) وارد کار میکنیم و به هیچکدوم متریال خاصی نمیدیم و بعد از اینکه مدل با تمام جزئیات آماده شد میریم سراغ لایتینگ و نورهارو آماده میکنیم و شدت ها رو مشخص میکنم و بعد از گرفتن رندر های تست میریم سراغ متریالینگ و توی بعضی از کار ها ممکنه بعد از متریال دادن کار تیره و بلعکس زیادی روشن بشه و بهتره بعد از این دوکار رندر های تست رو بگیریم و نورهارو هماهنگ کنیم و ....
-------------------------------------------

من توی اینجا برای مدل این اتاقک فقط از چهار تا Box و دوتا Plane بدون متریال استفاده کردم ( فقط به پلن زمین متریال پارکت دادم )

suhli1n85xgvl5s174gs.png


و برای اینکه دید خوبی از اتاق توسط دوربینمون داشته باشیم دوربین رو خارج از اتاق قرار دادم (و توسط ویوپورت سمت چپ ، پایین در حالت Wireframe دید رو تنظیم کرم (تصویر زیر ! ) )

v4161ssb3ukxvzuudr1y.png


خب برای الان دوربین پشت دیواره و برای اینکه دیوار رو نادیده بگیره یک رنج برای دوربین مشخص میکنیم و که فقط توی همون رنج از آبجکت ها و بقیه ی موارد رندر خروجی میخوایم برای اینکار از توی تنظیمات دوربین گزینه ی Clippping رو فعال میکنیم مقدار near clipping plane رو به مقدار مورد نیاز برای رد شدن رنج دید از دیوار تنظیم میکنیم ( که بصورت دو گرید قرمز رنگ نمایان شدن) ، و مقدار far clipping plan که سطح دید فاصله ی دور رو مشخص میکنه رو هم روی مقدار پیشفرض خودش رها کردم


r9qb8swrnqz2s8i6kfk1.png


دو عدد وی ری لایت با شدت 50 رو هم پشت هرکدوم از پنجره ها (که تو اینجا برای تسریع کار ، با Boolean در آورده شده رو ) گذاشتم

3kg9hyt75w1pwtjvne9i.png



gark38ofktpbih3n7by3.png


تنظیمات رندر هم میتونید در زیر ببینید ( مقادیری که تغییر دادن رو با نوار زرد مشخص کردم )

7d563um8odqr55bof599.png



wctb01tnxmkhv7qat9li.png



9kit3d8ai3xenb3qcgn7.png


حالا وقتی رندر بگیریم نتیجه این میشه : ( به زمان رندر ها دقت کنید ! )

prlcbcuilei2imn99xcv.jpg


همونطور که دیدید شاهد یک محیط تاریک و بی کیفیت هستیم
حالا بیاین شدت نور هارو بالا ببریم برای اینکار من شدت هر دو نور رو روی صد گذاشتم :

qbo089t5w23055kuzsap.jpg


کار کمی روشن تر شد ولی باز نتیجه ی قابل قبول رو نداد پس شدت نور رو به 50 بازمیگردونیم و سعی میکنیم این تاریکی رو با تنظیمات شدت گامای نور در قسمت Color Mapping حل کنیم
پس مقادیر رو مانند تصویر زیر تنظیم میکنیم :
گزینه ی Exponential یک حد متوسط برای میزان روشنایی کار هست و بیشتر مواقع کیفیت قابل قبول رو میده ، گزینه ی Dark Multiplier برای مشخص کردن شدت روشنایی نقاط تاریک هست و گزینه ی Bright Multiplier هم برای مشخص کردن شدت نور نقاط روشن هست ، مقدار Gamma هم نور کار هست که بیشتر مواقع نیازی به تغییرش نیست ولی پیشنهاد میکنم برای آشنایی با این بخش مثل من مقادیر رو تغییر بدید و رندر تست بگیرید تا باهاشون و آشنا بشید


z1i9g4v30x9mbcjgttsk.png



و حالا رندر میگیریم ( به زمان رندر نسبت به رندر های قبلی توجه کنید ! )


h0wx2lff5cda3b3e6x2l.jpg


بوم !! D:
:lol: خب نتیجه خیلی بهتر و قابل قبول تر شد نسبت به اون چیزی که بود ،

حتی میتونیم به کار یک Vray Sun هم اضافه کنیم تا جلوه به کارمون بده برای اینکه نور خورشید از Vray Light عبور کنه و به محیط داخلمون برسه نیاز هست گزینه ی Invisible رو تیک دار کنیم که یعنی منبع نور ما توی رندر نمایش داده نشه و قاعدتا نور دیگه ای بتونه عبور کنه

oxlzt8j5at7w4mosifjd.png



x0qqzwq1imduy8mow2cr.png


و رندر :

oytwf4f57jjr11h6yfgb.jpg



خب به نظرم برای امروز تا اینجا کافی بوده باشه و امیدوارم کاربردی و بدرد بخور واقع شده باشه ، از شما دوستان هم ممنونم که همکاری میکنید دوباره میگم اگه نکته ی مهمی بود حتما بگید تا سطح هممون بره بالا ،


یا علی
:rose:
 

پیوست ها

  • 1.png
    1.png
    151.8 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • 2.png
    2.png
    157.4 کیلوبایت · بازدیدها: 17
  • 2-3.png
    2-3.png
    259.5 کیلوبایت · بازدیدها: 15
  • 2-8-r.jpg
    2-8-r.jpg
    287.5 کیلوبایت · بازدیدها: 13
  • 3.png
    3.png
    306.9 کیلوبایت · بازدیدها: 13
  • 8-r.jpg
    8-r.jpg
    230.8 کیلوبایت · بازدیدها: 15
  • 7-t.png
    7-t.png
    48.4 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • 6-l.png
    6-l.png
    23 کیلوبایت · بازدیدها: 18
  • 5-t.png
    5-t.png
    41.5 کیلوبایت · بازدیدها: 17
  • 4-t.png
    4-t.png
    52.4 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • 9-t.png
    9-t.png
    35.8 کیلوبایت · بازدیدها: 20
  • 10-r.jpg
    10-r.jpg
    283.7 کیلوبایت · بازدیدها: 15
  • 10-t.png
    10-t.png
    20.7 کیلوبایت · بازدیدها: 18
  • 11-r.jpg
    11-r.jpg
    282.6 کیلوبایت · بازدیدها: 16
  • 12.png
    12.png
    262.8 کیلوبایت · بازدیدها: 17
آخرین ویرایش:

rezazarasvand

کاربر فعال
از تنظیم وایت بالانس دوربین غافل نشید! روی حالت طبیعی ( natural ) تنظیم کنید . یا روی حالت custom بگذارید و رنگ رو روی یک نقطه از تست رندر که باید سفید دیده بشه پیک کنید. به نظر من سرعت شاتر 1/200 دوربین برای صحنه های داخلی خیلی بالاست ، به جای افزایش شدت نور ها از سرعت کمتر شاتر بهره ببرید 1/50 می تونه برای این کار مناسب باشه.البته ببخشید دخالت کردم چون خودتون درخواست کردید نظرم رو گفتم. امیدوارم ما هم از این آموزش شما بتونیم بهره ببریم. با آرزوی موفقیت.:rose:
 
آخرین ویرایش:

HR3D

کاربر فعال
خب با سلام دوباره به دوستان عزیز در اینجا با ادامه ی آموزش در خدمت شما هستم و تنها عامل وجود چنین پستی پشتیبانی شما دوستان عزیز هست و اولا عذر خواهی میکنم بابت غیبتم و امیدوارم بتونیم بهتر از هر دفعه ای کنار هم باشیم و به پیشرفت همدیگر توی این ضمینه کمک کنیم و سطح و کیفیت کار های سه بعدیمون بالا بره و از عارف جان هم عذر خواهی مخصوص میکنم بابت غیبتم و ناراحتی ایشون و بعد از شما دوستان بیشتر بخاطر درخواست عارف جان این تاپیک رو سعی میکنم ادامه بدم ، خب بریم سراغ ادامه ی آموزش :

آموزش اول یک پاتک معمولی ،جامع و با نتیجه نسباتا قابل قبول بود ، توی این آموزش مقادیر و کارهای پارامتر های مختلف نوری در وی ری رو تعریف میکنیم تا بفهمیم که علناٌ این پارامتر ها چه نقشی رو برای ما ایفا میکنن و کارشون چی هست که در ادامه ی آموزش نیاز هست و درواقع ریشه های آموزش مارو تشکیل میده ، با اینکه خودم علاقه ی زیادی به توضیح دادن ندارم و ترجیه میدم با تصویر و مثال برم جلو ولی دونستن و یاد گرفتن کارایی و اینکه علت وجود اصلی این مقادیر چیه ، خیلی میتونه مفید باشه و در پست بعدی برای نورپردازی داخلی یک محیط توسط این توضیحات میتونیم خیلی ساده و آسون جلو بریم و نیاز نباشه که سر هر تصویر دوباره توضیح بدم که این پارامتر چیکار میکنه اون چیکار میکنه ولی تا جایی که بتونم اشاره میکنم که گیج نشیم .

به اونجا رسیدیم که با فعال کردن و کار کردن با پارامتر های بخش Color Mapping در تنظیمات وی ری تغییرات قابل توجهی رو در رندر نمای رندر داشتیم ولی علت اصلی تغییرات نور و کیفیت کار فقط به این بخش بستگی نداره بلکه با همکاری و تغییرات در چند پارامتر شدت و کیفیت نور در وی ری رو میشه تحت تاثیر قرار داد

قبل از اینکه بیشتر اشاره کنیم توی این لینک عارف عزیز با تصویر ، به بهترین نحو تنظیمات تک تک مقادیر Color Mapping رو به تصویر کشیدن و اگر جایی نکته ی ابهامی براتون بود و یا متوجه نشدید تو همینجا درخواست کنید تا با تصویر براتو مثال بزنم ، لینک : تشریح پارامتر های بخش Color Mapping در Vray کلیک کنید !

در مورد گزینه ی Check sample visibility هم اطلاعات کافی ندارم فقط در همین حد میدونم (اگر اشتباه نکنم!) که این گزینه مربوط به تنظیمات GI صحنه و نمایش نور میباشد که اگر مثلا یک نوری از نوع Vray Light در حالت گزینه ی فعال Invisible باشه که صفحه ی نور رو نامرئی میکنه و در این حالت نور های دیگه ای هم از این نور Vray Ligh ما عبور میکنن ( البته میشه که Vray light در حالت visible باشه و نور هم عبور کنه ! ) ، و این نور ما کنار دیوار یا زمین باشه در بعضی مواقع لبه های برخورد کرده ی این صفحه ی نوری مجاور با دیوار یا زمین حالت نوری بدی پیدا میکند بطوری که نور ما طوری به نظر میرسد که انگار در اون قسمت GI و نور ما بدرستی حساب نشده (مثال تصویری پایین ! ) ، این مورد برای حالت موتور Irradiance map وی ری پیش میاد و در تصویر زیر میتونید این گزینه رو فعال کنید :

kcc3gz7k1zdyjnmbjsum.jpg


در صورت خاموش بودن این پارامتر (قسمتی که درش تغییرات ایجاد میشه رو مشخص کردم ) :

fuic5kvllsb37ird9ume.png


و در صورت تیک دار کردنش :

ddhtf1c7of4elghmawtq.png


مثال بصورت Gif :

73szde5qs3a8t4v3e1y6.gif




--------------------------------------------

خب ، گزینه های و پارامتر هایی که در شدت و نوع نور های ما در وی ری تاثیر دارن این موارد هستند که کم کم با آموزش جلو میریم و فرامیگیریمشون فعلا بخاطر اینکه سرم واقعا شلوغه و الان بخاطر این آموزش هنوز خونه نرفتم تنها به شرح این موارد بسنده میکنم و در پست های بعدی بطور کلی با تصویر مراحل نورپردازی وی ری رو با در گیر کردن اکثر پارامتر ها رو طی میکنیم ،

اولین مورد شدت خود پارامتر Multiplier های نور های وی ری هست که طبیعتا بابالا بردن عددش شدت نور مورد نظر ما هم افزایش پیدا میکنه ، ولی این در چه شرایطی و چه شدت نوری رو برای ما فراهم میکنه ؟

پارامتر های مربوط به نور در دوربین Vray Physical Camera - مثلا وقتی در حالت عادی از صحنه ای با Vray light هایی با شدت 2 ، بدون دوربین رندر میگیریم یک محیط روشن رو داریم ولی در صورت استفاده از دوربین Vray Physical Cam صحنه ی مورد نظر بسیار تاریک میشه و در بعضی مواقع اصلا دیده نمیشه خب چرا ، اینجا به دو پارامتر در دوربین وی ری اشاره میکنم ، Shutter speed ( منو یاد شاطر عباس میندازه ! :lol: ) و Film speed یا ISO که به ترتیب در حالت عادی روی مقادیر 200 و 100 تنظیم شده اند که با تیک دار بودن گزینه ی Exposure در دوربین وی ری این دو پارامتر حساب میشن و روی رندر ما تاثیر میزارن اگر در عکاسی با دوربین های مخصوص یا DSLR کار کرده باشید با این دو مورد که کارشون میزان حساسیت و دریافت نور در زمان به دوربین ما هست آشنایی دارید ،

tz0rj6adc3gie2gpo27g.png


Shutter Speed - در کل معنی و مفهوم شاتر اسپید یعنی مدت زمانی که دوربین ما در معرض نور اون محیط قرار میگیره هست مثلا هرچه مقدار پارامتر سرعت شاتر بیشتر باشه دوربین ما از صحنه ی مد نظر بسیار سریع تصویر برمیدارد و در نتیجه کمتر در معرض نور قرار میگیره یا نور وارد شده به دستگاه کم تره و دوربین فرصت کامل این رو نداره که نورکل محیط رو کامل درک و تثبیت کنه (البته بیشتر این مواردی که ذکر میکنم برای این هست که برای شما دوستان عزیز مفهوم اصلیش جا بیوفته ) و در نهایت رندر نهایی ما تاریک میشه چون دوربین ما نور کافی دریافت نکرده ، اصولا سرعت شاتر حتی در دوربین های واقعی بر حسب ثانیه هست ، پس هرچه مقدار رو کاهش بدیم نور دریافتی از محیط به دوربین بیشتر و در نتیجه رندر کار روشنتر میشه و اگر این مقدار رو بیشتر کنیم صحنه تاریکتر میشه .

Film Speed یا ISO -
این مورد هم میزان حساسیت نور دوربین ما نسبت به Shutter Speed است و هرچه مقدار این پارامتر پایین تر باشد دوربین ما نسبت به نور حساسیت کمتری دارد و بلاعکس اگر مقدار این گزینه ی رو بیشتر کنیم حساسیت به نور زیاد شده و در محیط های تاریک رندرمون رو روشن تر میکنه ( دقیقا در تنظیم شدت نور بر عکس Shutter Speed عمل میکنه ولی کارایی متفاوتی دارن ) ، در دوربین ها دیجیتال هرچه مقدار و رنج این گزینه بیشتر باشه تصویر ذخیره شده ی ما در حالت فشرده با پسوند مثلا jpg ، jpeg و یا حین زوم کردن و یا چاپ اون تصویر روی کاغذ به حالت نویزینگی و دون دونی دیده میشه و از نظر عکاسی بهترین رنج برای مقدار این گزینه که خروجی مناسب رو ارائه کنه یک چیزی بین 100 تا 200 هست که در وی ری در حالت عادی روی 100 تنظیم شده و من پیشنهاد میکنم فقط در مواقع مورد نیاز پس از اعمال تغییرات روی Shutter Speed و نتیجه نگرفتن این مورد رو تغییر بدید ولی وقتی که قلقش دستتون بیاد میتونید هردو پارامتر رو درگیر کنید مثلا سرعت شاتر رو روی 140 و iso رو هم روی 120 بزارید که صحنه روشن بشه .

درک ISO هم برای خودم کمی سخت بود ، اگر نیاز به اطلاعات بیشتر درمورد این دو پارامتر دارید و متوجه نشدید به نظرم خوندن این مقالات خالی از لطف نیست : کلیک کنید (برای ISO) ! /// کلیک کنید ( برای Shutter Speed ) !


Color Mapping - که در پست اول بهش اشاره داشتم که نقش بسیار اساسی ==> در تعدیل میزان شدت نور و کنتراست صحنه امون داره یعنی شدت نور قسمت های روشن در معرض نور و قسمت های تاریک و سایه خورده رو میشه توش تنظیم کرد ، در بالای همین پست هم لینکی دادم و اشاره کردم که اگر ابهامی در موردش بود درخواست کنید که براتوم مثال برنم .

Fnumber - اف نامبر یا دیافراگم میزان باز بودن و یا بسته بودن لنز دوربین هست که دقیقا مانند مردمک چشم انسان عمل میکنه و در واقع میزان نور عبوری و عمق دید دوربین رو تعیین میکنه و این مورد با اکسپوژر (Exposure) هماهنگی داره و اگر اکسپوژر فعال باشه تغییر مقدار این گزینه روی روشنایی رندر تاثیر میگذاره ، هرچه که این مقدار کمتر باشه دیافراگم بازتره و نور وارد شده بیشتر و کار روشنتر میشه و هر چه که بیشتر باشه مقدار نور کمتر و نور صحنه رو کاهش میده و یا تاریک میشه ، گاهی اوقات هم ما با تنظیم مقادیر Shutter Speed ، Film Spped و Color Mapping ممکنه به نتیجه ی و شدت نوری مد نظرمون نرسیم ، پس به نظرم میتونیم با تغییر دادن این گزینه و هماهنگ کردن مقادیر دیگه به شدن نور مورد نظر برسیم .

White Balance - به این مورد سعی میکنم در پست بعدی با تصویر اشاره کنم ولی در همی حد بگم که کار وایت بالانس همونطور که رضا جان اون بالا اعلام کردن برای تنظیم و تعادل رنگ ها و درجه ی حرارت و گرمای کار هست و مثلا جایی رو که بخوایم سفید نشون داده بشه واقعا سفید باشه نه زرد ( که تو کار های قبلی من به وفور دیده میشد ! ) به طور مثال وقتی ما رنگ این گزینه رو روی آبی تنظیم کنیم نور نارنجی جذب میشه و کار نارنجی میشه پس برای تنظیم دستی این مقدار باید رنگ قسمتی رو که میخواهیم سفید دیده شود ، مثل دیوار رو به پارامتر Custom Balance بدیم و به دوربین میفهمونیم که رنگ سفید کجاست و چه آبجکتی از کارمون سفیده ( مثل دیوار یا گلدون و ... ! ) که طبق اون نور های صحنه مون تنظیم بشه ، برای تنظیم اتوماتیک این گزینه هم اصولا برای رنگ های کارهای داخلی از گزینه ی Neutral توصیه میشه که مقدار Custom Balance بصورت خودکار روی سفید تنظیم شده و بالانس رنگ های درون صحنه امون روی حالت معمولی و به رنگ اصلیشون (نه گرم و نه سرد) نمایش داده میشه ، قبول دارم پیچیده شد ولی با مثال های تصویری درکش آسون تر میشه .

فکر میکنم تا اینجا کافی باشه انشاالله در پست بعدی نحوه ی بکار گیری این موارد رو تک به تک براتون با تصویر مثال میزنم ، اگر موردی و نکته ی از قلم افتاده ، سؤال و یا مشکلی بود حتما بفرمائید تا پاسخ داده بشه .

صلوات یادتون نره !
:)

یا علی (ع)
:rose:

 
آخرین ویرایش:

HR3D

کاربر فعال
ّبخش دوم

با سلام دوباره به دوستان عزیز تست های آموزش سوم تموم شد و با سومین آموزش در خدمت شما هستم ، امیدوارم که بدردبخور واقع بشه ، سعی میکنم به تمام نکات در ابتدایی ترین حالت و به ساده ترین زبان براتون اشاره داشته باشم و از پایه توضیح بدم
و باز هم تکرار میکنم :

اگرنکته ی از قلم افتاده ، سؤال و یا مشکلی بود حتما توی همین تاپیک ذکر کنید
تا با هم حلش کنیم و من هم به اشتباهم پی ببرم
-------------------------------------

یادتون باشه همیشه مدلینگ یک محیط رو قبل از نورپردازی اون محیط داخلی انجام بدید و بعد از نورپردازی آبجکتی رو اضافه ، حذف و یا جا به جا نکنید ، چون نورپردازیتون اشتباه انجام میشه و بهم میریزه ، پس سعی کنید قبل از نورپردازی مدلینگ رو به پایان برسونید و یا اگه حین کار و یا بعد کار آبجکی رو اضافه و حذف و جا به جا کردید ، دوباره مقادیر و مراحل نورپردازی رو چک کنید و در صورت نیاز تغییرات مورد نیاز رو اعمال کنید و باقی مراحل .

توی اینجا یک محیط خیلی ساده و معمولی با جزئیات بسیارکم رو طراحی کردم تا قدم به قدم جلو بریم برای نورپردازی واقعگرایانه (Realistic) یک محیط داخلی ،

خب تنظیمات GI من برای رندر این محیط توی تصویر زیر هست که روی کمتریت حالت ها تنظیم شدن تا زمان رندر زیاد نشده :

از Irradiance map و Light Cache برای تنظیمات موتور اولیه و ثانویه ی رندر GI در Vray استفاده کردم که اصولا بهترین حالت برای نتیجه خوب گرفتن در پروژه های معماریست (برای توضیحات بیشتر کلیک کنید !)

3k2undsjvubymui199mm.jpg


صحنه ی داخلی ما به این شکله :

aeih6ndxaft4mrsdch58.jpg


برای شروع اول متریال ادیتور رو باز میکنیم و از یک متریال خام Vray mtl استفاده میکنیم ( یادتون باشه حتما از Vray mtl استفاده کنیم نه Standard خود مکس ، با تشکر از عارف و حمیدرضای عزیز بابت کمکشون در این مورد ) که در حالت پیشفرض به رنگ خاکستری هست با راست کلیک و Copy میگیریم و وارد بخش تنظیمات رندر میشیم (Render Setup) و از تب V-Ray وارد پنل V-Ray:: Global switches میشم و گزینه ی Override mtl رو فعال و بروی گرینه ی None کلیک راست و Past میکنیم ( بهتره از نوع Instance باشه ) ، گزینه ی Override mtl متریالی رو که بهش نسبت دادیم رو به تمام آبجکت های داخل صحنه نسبت میده و متریال های اصلی ما باقی میمونن تا وقتی که این گزینه فعال باشه این متریال توی رندر نمایش داده میشه ، از مزایای این گزینه اول میش به تسریع در سرعت رندر اشاره کرد که دیگه لازم نیست متریالهای مختلف و سنگین و سبک رو لود کنه و اینطوری راحت تر میشه روی نورپردازی توجه داشت تند تند رندر تست زد و دوم اینکه تنظیم شدت نور ها توی رندرمون آسون و دقیقتر انجام میشه (توجه ! اگر در صحنه اتون آبجکتی با متریال شیشه ای مثلا برای پنجره ها دارید توی این حالت نور از این آبجکت ها بدلیل یکی شدن متریال رد نمیشه و نورپردازی درست انجام نمیشه پس قبل از استفاده از این پارامتر شیشه ها رو حتما Hide کنید تا نور از بیرون به داخل ورود داشته باشه) :

32127310621350572679.jpg



حال یک Vray Sun به صحنه امون اضافه میکنیم و یک رندر میگیریم :

lx00vc5lcacnwx1wmcf9.jpg


خب یک صحنه ی به تمام عیار تاریک ! چرا ؟
چون هنوز به اون پارامتر های در رابطه با تنظیم شدت روشنایی نور صحنه که در پست قبلی بهشون اشاره داشتم کار نکردیم و تغییراتی رو درش اعمال نکردیم قبل از این موارد اشاره داشته باشم به اینکه نور افتاده روی زمین ما از Vray سان کمی حالت دون دونی داره و نویز اون قسمتی روی زمین هست که نور باهاش برخورد داشته در واقع سایه ی ما نویز شده ، کلا هرجا اسم Subdive میاد مربوط به کنترل نویز مربوط به اون قسمت هست پس من هم به دنبال این گزینه در تنظیمات Vray sun میرم و از 3 به 20 تغییرش میدم البته به این توجه داشته باشیم که زمان رندر مقداری افزایش پیدا میکنه (کلا با بالا بردن مقدار پارامتر سابدیو روی زمان رندر تاثیر داریم)توصیه میکنم این عدد رو نسبت به بازدهی سیستمتون
بین 12 تا 18 بزارید ، نتیجه رو در قالب تصویر Gif در زیر ببینید :


u5284b8nshz288lf09ck.gif


دقیقتر :

mjsjy2pujm2waf0yatua.gif


خب برای روشن شدن کار :

اول میریم سراغ دوربین وی ری و پارامتر Shutter Speed رو در تنظیماتش به 150 کاهش میدیم :

70759736709470679994.jpg


فرق آنچنانی نکرد پس میریم سراغ پارامتر Color Mapping در تنظیمات رندر و تغییرات زیر رو روش اعمال میکنیم و رندر :

mode:color mapping and gamma
dark multiplier : 1.4
bright multiplier : 1.3

55868646945659142470.jpg


28084906242765793843.jpg




بهتر شد ولی به روشنایی بیشتری نیاز داریم پس مقدار Shutter speed رو میزاریم روی 65 و رندر :



839kwbci8siteoo4v07j.jpg



فکر میکنم این شدت نور بهتر باشه ولی روی قسمتی از زمین که نور آفتاب بهش خورده ، سوخته و بیرون پنجره هم رنگ آسمون معلوم نیست چون شاتر اسپید رو کاهش دادیم و دوربین نور بیشتری رو دریافت میکنه و شدت نور خورشید زیاد شده ،
پس شدت نور خورشید که پارامتر intensity multiplier هست رو باید کاهش بدیم ، من اون رو از 1.0 روی 0.11 تنظیم کردم و رندر :


n403t97iiwtj4lpffywi.jpg



خب نور آفتاب و قسمت سوخته بهتر شد ولی محیط تاریک شد پس پشت هر پنجره یک Vray ligh از نوع plan با شدت multiplier 28 میزاریم که نه زیاد باشه نه کم ( ولی خودتون برای اینکه دستتون بیاد توی کارتون روی مقدار های مختلف رندر تست بگیرید ) و برای نمایان نشدنش Invisible رو فعال میکنیم و رندر :



nnmsssuifo1x30sy3p18.jpg


خب بسیار بهتر شد و مقدار کمی زردی رندر رفت و محیط باز هم روشن تر شد ، سایه ی بهتری برای آبجک ها درست شد ولی ممکنه مقداری نویز درست کنه پس برای هر کدوم از Vray ligh ها پیشنهاد میدم مقداری بین 15 تا 25 برای Subdiv ها در نظر بگیرید من توی اینجا سابدیو نور رو روی 20 تنظیم کردم ، حالا برای روشن تر شدن و سفید شدن کار از داخل تنظیمات مربوط به دوربین گزینه ی white balance رو روی Neutral تنظیم میکنیم و تیک گزینه ی vignetting ( که یک حاله ی سیاهی رو دور تصویر رندر شده مون ایجاد میکنه تا دوربین واقعی رو شبیه سازی کنه که با زیاد کردنش حاله ی سیاهی دور تصویر بیشتر میشه پس برای نمای داخلی تیکش رو برمیدارم تا محیط روشنتر هم بشه ولی ممکنه توی بعضی از محیط ها فعال بودنش نیاز باشه درکل زیاد موضوعش رو بازش نمیکنم چون هم از حوصله ی خودم و هم از حوصله ی تاپیک خارجه ...) و رندر :

sd55ltvoddc0hvkwyhrv.jpg



8ah7jigqgy9glv9g3pl8.jpg


خب بعضی از جاهای رندر مثل قسمت مجاورت آبجک ها محاور با هم مثل دیوار ها و یا سه کنج دیوار ها و.. که ممکنه بخوبی توی رندر نمایان نشه و لازم باشه مقداری کثیفی و یا سیاهی و یا سایه ایجاد بشه پس به تنظیمات رندر Render Setup , زبانه ی V-Ray:: Indirect illumaniation رجوع میکنیم و گزینه ی Ambient occlusion رو فعال میکنیم ، مقدار اولی شدت سیاهی رو مشخص میکنه که چون در اینجا نمیخوام زیاد سیاه شه و فقط مشخص کنه این مرز رو روی 0.3 تنظیم کردم ، مقدار Radius هم اندازه ی سیاهی هاست که هرچه بیشتر باشه سیاهی ها بزرگ تره و Subdivs هم همون دوست همیشگی برای از بین بردن نویز های نارفیقه !!
:lol: که به ترتیب روی 0.3 ، 3.2 و 10 تنظیم کردم ( ولی حتما خودتون با ارقامش بازی کنید و پارامتر های مختلف رو تست کنید تا کاملا دستتون بیاد) و رندر ( تاثیر آنچنانی با این مقدار تنظیم شده ی من برای پارامتر ها نمیزاره ، ولی اگه نسبت به تصویر قبلی مقایسه کنید متوجه ی تفاوتهاش میشین ، به نقطه ی مجاورت دیوار ها کنار هم توجه کنید ) :

e9lpqi55eyf0gb9085sc.jpg



u8hdb0eez261nisq23gr.jpg



حال گزینه ی Override mtl رو غیر فعال میکنیم و تنیجه ی کارمون رو مشاهده میکنیم :



zr2itu5yx2inpvoe7ud1.jpg


به به !:green: ( چه خود شیفته ! ) خب همونطور که دیدید دور پنجره ها حالت بدی درست شده مانند زمانی که Check Sample Visibility فعال نیست ( ولی با این مشکل متفاوته ) ولی این گزینه هم فعاله پس مشکل میتونه کجا باشه ؟ توی تنظیمات رندر زیر زبانه ی Irradiance map باید گزینه ی Detail enhancement رو فعال کنیم ، افزایش این گرینه باعث این هم میشه که جزئیات محیط رندر ما بهتر دیده بشه ، برای این ابعاد محیط رندرمون مقدار 60 کافیه به نظرم ( بعضی مواقع بیشتر این مشکل خودش رو در دور پنجره نمایان میکنه و هرجا که به این مشکل بر خوردید با فعال کردن این گزینه مشکلتون به احتمال 85% رفع میشه ) و رندر :

mdhy59c5rcfu91giab1u.jpg



ozsn0cnk7qkshwsdwlkj.jpg



حال روی زمین مقداری آفتاب سوختگی داریم پس شدت نور آفتاب رو از 0.11 به 0.04 کاهش میدم (پس صحنه تاریک میشه) و شدت هر سه نور وی ری که پشت پنجره ها هست رو از 20 به 34 افزایش میدم تا کار روشن بمونه و مقداری کمی هم روشنتر بشه و رندر نهایی رو با هم میبینیم :


qpwfn7shsdkhmewfqnk4.jpg



اگه احیانا کارمون باز هم کمی روشنایی مد نظر رو نداشته باشه در اینجا بهتره روشن تر شدن کار رو بسپریم به بخش پست پروداکشن .


سخن آخر این آموزش :

خب دوستان این هم از آموزش این جلسه البته در پست اول هم اشاره کرده بودم که مهمترین عامل در زیبا و حرفه ای شدن کار نه نورپردازی اصولیه و یا نه متریالینگ اصولی و یا بلد بودن کار با ابزارهای سه بعدیه ، مهمترین عامل خود شما هستید ! تجربه و بینش شماست ،
نورپردازی ، متریالینگ ، مدلینگ ، پست پرو داکشن و .... هستند که با هم و با هماهنگی و اصولی بودنشون در کنار هم یک کار زیبا و بدون نقص رو میسازن مثل یک نمودار که اگه یکیشون دارای نقص باشه و یا کیفیت کافی رو نداشته باشه ممکنه به بقیه ی قسمت ها هم صدمه بزنه و نورپردازی عالی در کنار متریالینگ ضعیف ممکنه به چشم نیاد ! ، سر این آموزش پنج صحنه ی مختلف با متریال های مختلف رو بکار بردم تا به این نتیجه ی مطلوب در بالا رسیدم پس متریال خوب هم بسیار مهم و قابل توجه هست و بعد از متریال تلفیق و هماهنگی و جذب کردن رنگ ها کنار هم مهم هست که بدونیم چه رنگ هایی با چه نوع متریالی رو برای آبجکت های داخل کار در نظر بگیریم که همدیگر رو جذب کنن و شاهد یک رندر زیبا باشیم نه یک صحنه ی خلوت بی روح و یا با انرژی منفی و دفع کننده !! ، پس اول تجربه حرف اول رو میزنه باید تمام این پارامتر ها به زیبایی کنار هم چیده بشن ، با حوصله و آرامش تا به کیفیت مطلوب و فوق العاده برسیم ، باید بدونیم برای چی داریم تلاش میکنیم و توی چه راهی داریم تلاش میکنیم و بدونیم چی میخوایم ، اشتباهی که من مرتکب شدم این بود که یک شبه میخواستم ره صد ساله رو طی کنم و به همین خاطر سه سال طول کشید تا در Vray به کیفیت مطلوبی که خودم میخواستم برسم که هنوز هم دارم تلاش میکنم (البته بستگی به شرایط شما هم داره !) ولی با پشتکار ، تلاش ، دید هنری و
ایده ی ناب میتونیم به بهترین کیفیت ممکن برسیم و با افراد خارجی وارد عرصه ی رقابت بشیم ، کافیه خودمون رو بشناسیم و جایگاهمون رو پیدا کنیم .

باز هم اشاره میکنم که نظرتون رو ارسال کنید تا با استقبال شما دوستان خستگی از من در بره و امید به ادامه ی این تاپیک برای من باشه
:cry:

پس اگه خداوند بخواد انشاالله ادامه داره ...

یا علی
:rose:
 
آخرین ویرایش:
خدایی خدایی خدایی خیلی کارت درسته تشکر براتون خیلی کمه باید یک جوری جبران کرد کارای شمارو اما حیف که نمیتونم
خودم اول راه مکس هستم
اما خدایی دمت گرم حال کردم با این اموزشت
ادامه بده داداش
فقط یک سوال
1. من ویری 3 دارم امبینت اکولوژنش کجاست پیدا نمیکنم؟؟
2. چرا تو رندی یک تیکه انیمیشن دوربین ویری میلرزه؟؟

ممنونت میشم داداش
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام خیلی خوب شده. 2 تا نکته عرض کنم.یکی اینکه متریال اوراید نباید استاندارد باشه. حتما از نوع vray mtl باشه
نکته دوم دیتیل انهنس زیاد توصیه نمیشه. خیلی سنگین میکنه. دیشب یه آموزش دیدم کلا دیدم به پدیده رندر عوض شد.
Mastering V-Ray by Grant Warwick
Lesson 1
01.Lesson 1.mp4_thumbs_[2014.11.19_09.47.01].jpg
 

HR3D

کاربر فعال
خدایی خدایی خدایی خیلی کارت درسته تشکر براتون خیلی کمه باید یک جوری جبران کرد کارای شمارو اما حیف که نمیتونم
خودم اول راه مکس هستم
اما خدایی دمت گرم حال کردم با این اموزشت
ادامه بده داداش
فقط یک سوال
1. من ویری 3 دارم امبینت اکولوژنش کجاست پیدا نمیکنم؟؟
2. چرا تو رندی یک تیکه انیمیشن دوربین ویری میلرزه؟؟

ممنونت میشم داداش


ممنون لطف دارین محسن جان ، به جبران نیازی نیست ، همینکه شما استقبال میکنید و براتون مفید واقع شده برای من کافیه :rose:
Ambient در وی ری 3 وجود داره کافیه که در زبانه ی Gi روی Basic کلیک و بعد باز روش کلیک کنید (تا expert نمایان بشه ! ) و ببینید امبینت همون جاست .

لرزش دوربین هم مشکل کرک وی ری 3 هست که خود من هم این مشکل رو داشتم که از حمید عزیز (linkingforever) کرک سالمش رو گرفتم ، کرک رو replace کنید و این مشکل حل میشه ، نیازی به نصب دوباره نیست ، لینک کرک سالم : کلیک کنید !






سلام خیلی خوب شده. 2 تا نکته عرض کنم.یکی اینکه متریال اوراید نباید استاندارد باشه. حتما از نوع vray mtl باشه
نکته دوم دیتیل انهنس زیاد توصیه نمیشه. خیلی سنگین میکنه. دیشب یه آموزش دیدم کلا دیدم به پدیده رندر عوض شد.
Mastering V-Ray by Grant Warwick
Lesson 1
مشاهده پیوست 107012


سلام عارف جان ممنونم ،

به نظرم فرق آنچنانی با هم ندارن و اگه از استاندارد خود مکس استقاده کنیم ، به نتیجه ی نهایی نزدیک تریم :

rw3vrfqwio2ke3my5ph6.jpg


دیگه راه دیگه ای بجز Detail enhancement برای از بین بردن اون مشکل دور پنجره به ذهنم نرسید ( شاید بشه با دست بردن توی مدل پنجره و یا کمی جابجا کردنش این مشکل حل بشه ) شاید هم بشه یا کمی کاهش مقدار Radius این زمان رندر کمتر بشه ،

جالبه سعی میکنم این آموزش رو ببینم و ازش برای ادامه ی آموزش هام استفاده کنم
ممنون :rose:
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
خیلی فرق دارند ، شما اگر از متریال استاندارد مکس استفاده کنید Render Element ها روش رندر نمیشن و Reflection 90% هم درست محاسبه نمیشه . امتحان کنید .
 

HR3D

کاربر فعال
خیلی فرق دارند ، شما اگر از متریال استاندارد مکس استفاده کنید Render Element ها روش رندر نمیشن و Reflection 90% هم درست محاسبه نمیشه . امتحان کنید .


برای متریال های اصلی فقط از Vray mtl استفاده کردم و فقط برای تست نور صحنه با Override از استاندارد استفاده کردم تو این حالت بازم مشکلی درست میشه ؟

اگه آره که پست رو بروز کنم و برای Override از vray mtl استفاده کنم :rose:



رندر Reflection

omjblbp0dbpf2m07fyt0.jpg
 
آخرین ویرایش:

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
بله ، بخاطر اینکه عمل کرد نور در برخورد با Standard مکس دقیق نیست و حالت Energy Conserving نداره که یکی از ملاک های نورپردازی و متریال هست و این باعث بروز مشکل بعد نور پردازی میشه ، باعث تیره تر شدن ، گرفتگی نور های highlight و ...
 

HR3D

کاربر فعال
بله ، بخاطر اینکه عمل کرد نور در برخورد با Standard مکس دقیق نیست و حالت Energy Conserving نداره که یکی از ملاک های نورپردازی و متریال هست و این باعث بروز مشکل بعد نور پردازی میشه ، باعث تیره تر شدن ، گرفتگی نور های highlight و ...


پست بروز شد ، بیشتر از نیمی از تصاویر دوباره رندر گرفته و آپ شد

ممنون از کمکتون :rose:
 

darklight

کاربر فعال
این پست رو قبلا یکبار خونده بودم و برام مفید بود. ولی بعد از بررسی و استفاده از تکنیک های مختلف کمی دیدم نسبت به روش شما عوض شده مثلا به علت بعضی اتفاقات خاص من تقریبا تا وقتی مجبور به کم کردن زمان رندر نباشم از AO استفاده نمی کنم چون افکت های بدی رو در قسمت های نادرست میندازه (مثلا توی تصاویر خودتون می تونید تیرگی بی مورد دور دستگیره کمد رو ببینید) و یا مثلا از اونجایی که سایه ها کامل بر روی اجسام رفلکت دیده نمی شن ولی AO باعث ایجاد این سایه ها میشه و تیرگی غیر منطقی در اون ها ایجاد می کنه من شخصا تا جای ممکن از اون دوری می کنم و یا با ضریب بسیار پایین تری (مثلا یک دهم تا سه دهم به جای هشت دهم پیشفرض) استفاده می کنم.
دومین نکته اینکه من تا حالا نیازی به استفاده از Detail Enhancment پیدا نکردم چون یا کیفیتی که لازم داشتم پایین بوده و یا بالا بوده و برای هر کدوم روش جداگانه ای رو پیش می گیرم. مثلا توی IM سابدیوایز رو میذارم روی 120 و اینترپولیشن رو میذارم روی 50 الی 70 و تنظیمات رندر رو هم روی low و یا medium میذارم. با این کار خیلی رندر سریعی می تونم بگیرم البته با دیتیل نور کم ولی با نویز و لکه های کم. اگرم که بخوام تنظیمات رو دست بالا بگیرم که تقریبا همیشه از BF به جای IM استفاده می کنم که البته کندتر ولی به مراتب با جزئیات بیشتری هست (خصوصا اگر که دیتیلهای حجمی و نوری زیادی توی صحنه باشه).
اینم از تجربیات من....
 

HR3D

کاربر فعال
درسته ، بیشتر موارد تجربیه من هم توی این تاپیک سعی کردم یه راه بدم و کاربرا (مخصوصا افراد تازه کار ) آشنایی بیشتر با این پارامتر ها و نحوه ی نورپردازی و ریل شدن کار داشته باشن AO هم بخاط ایجاد مرز ازش استفاده کردم خودمن هم همیشه فعا نگهش نمیدارم ولی چون به نظرم نیاز بود استفاده کردم ، هنوز هستن افرادی که کارایی خیلی از پارامتر های وی ری رو نمیدونن ! ( خودم هم اینطوری بودم ) ، به نظرم آنچنان توی ذوق نمیزد فعال کردن این گزینه باز هم کاربر هرچی خودش صلاح میدونه :)
DE هم همه جا مورد نیاز نیست توی موارد کم و نادر نیاز به استفاده اشه تا مثل همون مشکلی که دور پنجره بوجود اومده رو حل کنه یا بین دیوار مجاور با نور ها و ... استفاده ی بیموردش ممکنه توی زمان رندر تاثیر بی جا داشته باشه

اشاره هم کرده بودم کاربر باید با تمام پارامتر ها بازی کنه و دستش بیاد که چه مقداری ازش چه استفاده ای دارن اینجا سعیم آشنایی با نورپردازی وی ری بوده
زیاد هم سعی کردم خودمونو درگیر تنظیمات نکنیم و با پایین ترین تنظیمات کیفیت خیلی خوبی رو داشته باشیم

ممنون که به نکات مورد نیاز اشاره کردید و تجربیاتتون رو برای ما بازگو کردین تا ما هم یه چیزی یاد بگیریم :rose:
 

HR3D

کاربر فعال
سلام دوستان
، بعد از حدود 1 ماه و خرده ای عدم حضور خدمت شما هستم ، راستیتش وقت آنچنانی ندارم برای فعالیت ، ولی سرم خلوت میشه دوست دارم سر بزنم

خب همونطور که میدونیم تو همین چند روز اخیر کرک نسخه ی 3.2 وی ری برای مکس 14,15,16 منتشر شده و به نظرم بسیار فوق العاده تر و بسیار کارآمد تر شده و بیشتر توی این دو سرویس پک میشه وی ری 3 بودنشو حس کرد !
یک غول عظیم الجسه ی دنیای سی جی و رندرینگ
:oops:
و شدیدا توصیه میکنم که خودتون رو به نسخه ی جدید بروز کنید

لینک دانلود Vray 3.2 برای 3ds Max 2014-2016 x64 : کلیک کنید !

طبق ویدئو های معرفی این دو سرویس پک شما دوستان آشنایی کاملی نسبت به تغییرات اساسی و مهم مشاهده نمودید و بلدید و بنده هنگام کار با این نسخه متوجه تغییراتی (نسبتا جزئی ، مانند تغییرات طراحی UI بخش های مختلق Vray و ... ) شدم که توی ویدئو بصورت مفصل بهش اشاره نشده بود

و بدلیل اینکه تغییرات وارده مقداری رویه ی نورپردازی در وی ری رو تغییر داده تصمیم گرفتم نکاتی رو به این تاپیک اضافه کنم ، پس به نکات جدید ِ خارج از حوضه ی نورپردازی وی ری اشاره ای ندارم و صحبت های بنده حول محوریت سیستم نورپردازی وی ری با توجه به هدف تاپیک صورت میپذیره ، امیدوارم مورد پسند قرار بگیره


خب توی نسخه ی 3.2 وی ری (برای مکس 16 ، کاملا از صحت این مورد برای نسخه ها دیگه ی مکس اطلاع ندارم ! ) دیگه خبری از V-ray Physical Camera نیست ! و از منوی دوربین وی ری حذف شده (!) ولی بجاش دوربین جدید فیزیکال مکس 16 جایگزین شده ، که این دوربین با همکاری Chaos group برای این نسخه (ونسخه های بعدی!) از مکس طراحی شده و به نظرم کارایی های خیلی عالی ای هم دارا هست

قبل از شرح سیستم تنظیم اکسپوژر این دوربین اشاره کنم که دوربین VrayPhysical Camera کاملا از وی ری حذف نشده و با فراخوانی کد زیر داخل مکس اسکریپ میتونید اون رو به صحنتون اضافه کنید و توی کارتون ازش استفاده کنید :


vrayCreateVRayPhysicalCamera()

بخش اول


خب وقتی نگاهی به پارامتر های مربوط به کنترل نور صحنه وی ری (Exposure) در دوربین فیزیکال مکس میندازیم تنها یک گزینه برای تنظیم شدت نور وارده به دوربین هست به اسم Exposure Value یا همونطور که داخل تصویر زیر میبینید EV
که با فعال بودن گزینه ی Target این قسمت فعال هست که نور محیط رو بصورت اتوماتیک نسبت به شدتی که براش در نظر گرفتیم تنظیم میکنه و یا با فعال بودن گزینه ی Manual پارامتر ISO رو که در دوربین وی ری موجود هست رو داریم که همون کارایی ISO سابق رو داره ، یعنی با بالا بردن مقدار شدت ISO شدت نور وارده به دوربین بیشتر میشه و در نتیجه محیط روشنتر میشه و اگر از پارامتر EV استفاده کنیم با افزایش مقدارش برعکس ایزو محیط تیره تر میشه به همین سادگی ( که بنده توصیه به استفاده از این مورد نمیکنم چون به نظرم پارامتر های قبلی اکسپوژر تنظیمات بیشتری رو برامون فراهم دیده بود و به قولی دستمون باز تره !
ولی این به این معنی نیست که دوربین جدید کارایی مورد نظر رو نداره ، اتفاقا کار رو خیلی آسون کرده و بسیار کارآمدتر شده و میشه ازش بخوبی استفاده کرد و کیفیت مورد نظر رو گرفت ولی بنده شخصا حالت قبلی رو میپسندیدم درکل فرق آنچنانی بینشون نیست ! ، پس میریم سراغ بخش دوم این پست ! ) :

راستی تنظیمات White balance هم مقداری متفاوت و بهتر از قبل ظاهر شده و داخل تصویر زیر بخش اکسپوژر این بخش رو میتونید مشاهد کنید

sc2nps6r4lvwcv2slz1y.jpg


بخش دوم

خب حالا اگر شما هم مثل من با تنظیمات جدید بخش Exposure شدت نور دوربین جدید کنار نیومدید و ترجیه دادید تنظیمات اکسپوژر سابق که توی دوربین قبلی موجود بود رو داشته باشید باز هم کی آس عزیز برای ما پارامتر های تنظیمات سابق Exposure دوربین قبلی وی ری (PhsysicalCamera) رو فراهم آورده که میتونید با استفاده از دوربین فیزیکال مکس و بجای استفاده از تنظیمات پیشفرض Exposure این دوربین از اکسپوژر پیشفرض خود وی ری که داخل دوربین (PhsyicalCamera) بوده استفاده کنیم یعنی دوربین فیزیکال جدید مکس (- تنظیمات اکسپوژر پیشفرض) + تنظیمات اکسپوژر سابق VrayPhysicalCamera ،
برای فراهم آوردن این مورد کافیه کلید 8 رو بزنید تا وارد بخش Environment مکس بشید و در بخش Exposure Control میتونید ببینید که اکسپوژر دوربین فیزیکال مکس روی مورد گزینه ی پیشفرض خود قرار داره ( که طبق تست های بنده با تغییر پارامتر های image control اش هیچ تغییری توی شدت و محاسبات نور صحنه نداریم ، خب با تغییر گزینه ی Physical Camera Exposure Control به VRay Exposure Control میبینید که به محض انتخاب کردن این گزینه بخش تنظیمات مربوط به Exposure دوربین فیزیکال مکس غیر فعال میشه و تنظیمات استاندارد اکسپوژر و وایت بالانس سابق وی ریو رو مشاهده میکنیم و از همین طریق میتونیم مقدار مورد نظر رو برای نورپردازی صحنمون در نظر بگیریم :


3q1wid3ehiq50frijmcn.jpg


به نظرم این کار کی آس خیلی خوب و عالی بود جدا از جمع و جور شدن این تنظیمات و قرار گرفتن در بخشی که باید میبودن حالا مثلا یک شدت نور رو میتونیم برای تمام دوربین های داخل صحنه داشته باشیم و نیاز به تغییر دونه ب دونه نیست ! و صرفه جویی عالی در وقت توی این نسخه ها به چشم میاد

خب این هم اطلاع رسانی بنده در رابطه با تغییرات نحوه ی نورپردازی جدیدترین نسخه ی وی ری

به امید پیشرفت و موفقیت روز افزون هنرمندان عزیز :oops:

بدرود
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا