آموزش نورپردازی استودیویی Vray

HR3D

کاربر فعال
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان عزیز مجید آنلاین ،
با آموزش جدیدی خدمت شما هستیم در رابطه با نورپردازی محیط های استودیوی در Vray و 3ds Max که برای کارهای زیادی از جمله به نمایش گذاشتن خودرو ، مدل های خانگی مختلف ( صندلی و میز و مبلمان و ...) برای کار های تبلیغاتی و ... که بهترین تصویر از یک آبجکت رو با جزئیات کامل به مخاطب میده
درست کردن یک استودیوی واقعی متحمل هزینه ی بیشتر و وقت گذاشتن بیشتر هست که با رندرینگ این هزینه و وقت کاهش پیدا میکنه و میتونیم خیلی سریع به نتیجه ی عالی برسیم
توی این آموزش سعی شده با ساده ترین
، سریع ترین و بروز ترین روش به نتیجه ی مورد نظرمون برسیم و تماما سعی شده که این تاپیک خسته کننده و وقتگیر و تکراری نباشه
امیدوارم براتون مفید واقع بشه و بتونید به نحو احسنت استفاده ببرید
:rose:

خب قبل از اینکه برسیم به مبحث اصلیمون به شما میگم که تمام این رندر ها با نسخه ی 3ds max 2015 و Vray 3 گرفته میشه و از اونجایی که پلاگین های کاربردی و مورد نیاز برای کار با این دو کرک شده به شما پیشنهاد میکنم که خودتون رو به نسخه های جدید بروز کنید

لینک دانلود پلاگین های کرک شده برای مکس 2015 هم در این تاپیک ( کلیک کنید ! ) که حمیدرضای عزیز قرار داده موجوده

صحبت اضافی رو تموم کنم و بریم سراغ آموزش
تاپیک رو با ذکر یک صلوات معطر میکنیم


الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

محیط های استودیوی اصولا از یک محیط روشن بهره میبره و جزئیاتی از بکگراند کار مشخص نیست ولی نورپردازی باید طوری باشه که جزئیات تمام قسمت های آبجکت مورد نظر ما مشخص باشه و به مخاطب بهترین تصویر از اون آبجکت رو بده و همینطور سایه ی بدی تولید نکنه و حتما نیازی نیست بک گرند ما کاملا سفید خالص باشه با نورپردازی درست میشه یک نتیجه ی خیلی خوب رو گرفت

بکگرند محیط های استودیوی از یک پلن یا پارچه به شکل تغریبا نیم دایره (!) ای هست که در تصویر زیر میتونید مشاهده کنید :

5e80cffc54bf7668fdbdb11e89444b31e72e298c.jpg


همونطور که مشاهده میکنید این پلن ها یک انحنای خاصی در محل برخورد بازمین دارن که باعث میشه عمق و فاصله ی اون تصویر حس نشه و تمام حواس مخاطب به آبجکت مورد نظر باشه

1- ساخت پلن Studio

برای درست کردن پلن بک گردن به این صورت عمل میکنیم
یک Plane ترسیم میکنیم با مقدار سگمت 1 و 1 و روش کلیک راست میکنیم و Convert to ، Editable Poly رو انتخاب میکنیم

1380221c835ac2c59eee11a5b862a28ab04d6482.png


و Selection رو روی گزینه ی Edge میزاریم و ادج کناری رو انتخاب میکنیم

42ad70e98887cdf5f48e71dcdf5efe5b8552f942.png


و با نگه داشتن کلید Shift و درگ کردن به سمت بالا یک پلیگان دیگه به پلنمون اضافه میشه

283202a82d33f3c73c0f6b0b57ae892c52f1d189.png


خط بین دیوار و زمین رو انتخاب میکنیم و با کلیک راست گزینه ی Chamfer رو برای انحنا دار کردن پلنمون انجام میدیم

d3cbb2525157ec29c1f430d765a7d0d744f44355.png


و مقدار مورد نظر رو بهش میدیم ( البته با توجه به نیازتون میتونید مقادری مختلفی براش در نظر بگیرید )

a91710ac896a0c5f2f250a236fda8dc7ff62b344.png


حال از پنل Modifire برای نرم کرن آبجک و اضافه کردن سگمنت های بیشتر ، Turbo Smooth رو انتخاب میکنیم و من برای اینجا مقدارش رو روی 2 گذاشتم

d3e822f74f0d5f35663411ef76830060ff283d74.png


حال پلن شما آمادست

18447aa09ef16542381b6c556760800980f0af5d.png


2- نورپردازی محیط Studio با Vray Light


خب صحنه ی مورد نظر ما به این صورته

4622babed238f9779d09dd82a37241ee4154e637.jpg


متریال های این صحنه هم اینگونه هست (چون هدف تاپیک نورپردازی هست توضیح بیشتری در این رابطه نمیدم)

(یک متریال کاملا خام فقط با رنگ سفید برای پلن)

6217a655e5148da0be3ceeeb738160e2acc94f11.png


(یک متریال با رفلکشن نسبتا معمولی )

c88bed9687c68830cf591939d5d0e3b23ea79147.png


دو عدد وی ری لایت از نوع پلن در دو طرف پلمون قرار میدیم ( ممکنه تو ی بعضی از پروژه ها یک وی ری لایت پلن برای قسمت بالای کار نیاز باشه

8afdf7135e5c14cfb0d451f86536789b3fa6fac1.jpg


تنظیمات معمولی و دست پایینی برای رندر در نظر میگیرم (مقادیری که تغییر کرده توی تصویر مشخص شده)

bbf60ca1a9e8bdfb0874968bf4dc9a970a7031fc.jpg


یک متریال خام از نوی Vraymtl هم به قسمت Overridemtl نسبت میدم ( که قبلا گفته بودم برای نورپردازی درست یک محیط باید یک متریال خام طوسی به این قسمت نسبت بدیم و کار اورراید اینه که این متریال رو برای تمام آبجکت های درون صحنه امون در نظر میگیره و مشکل تداخل رنگ ها با نور رو هنگام نور پردازی با صحنه امون نداریم گزینه ی Exclude که در Vray 3 اضافه شده برای اینه که مشخص کنیم کدوم آبجکت ها متریالشون تغییر نکنه و توی رندر تست نورپردازی متریال اصلی خودشون رو داشته باشن این گزینه بیشتر در پروژه های معماری مورد نیازه مثلا در Vray 2 وقتی که از اورراید استفاده میکردیم متریال پنجره ها که باید نور رو از خودشون عبور بدن هم تغییر میکرد و صحنه تاریک میشد یا نورپردازی درست حساب نمیشد که باید شیشه ها رو برای عبور نور Hidden میکردیم و مشکلات و .... )


2c75bc19be11c4d2cfd0fee753d277ccfe4ae6c6.jpg


خب قبل از اینکه بریم سراغ رندر گرفتن لازمه به یک نکته ای که در Vray 3 بهش برمیخوریم رو براتون عرض کنم که برای دوستانی که تازه Vray 3 رو نصب میکنن بعد از نورپردازی ، با گرفتن اولین رندر با رندر روشنی رو برو میشن که انگار یک گامای اضافه روی تصویر رندر تشکیل شده که خود بنده برا اولین بار فکر کردم که سیستم نورپردازی و محاسبه ی شدت ها کلا تغییر کرده و توی مواقعی دیدم که کار های انگار نویز دارن ولی این بخاطر روشنایی گامای اضافه روی تصویر رندر ماست که اسم این گزینه sRGB space هست ، داخل Vray 2 هم همچین گزینه ای هست ولی به طور پیشفرض غیر فعاله
که با رفتن به تنظیمات رندر ، تب V-ray بخش Frame Buffer و زدن دکمه ی Show last VFB پنجره ی رندر گیری ما باز میشه و در این قستی که توی تصویر زیر مشخص هست میتونید با کلیک روی آیکونش Display colors in sRGB space رو غیر فعال کنید و بعد از اون به نورپردازی درست با داشتن دید درست از تصویر رندر شده ی اصلی به رندر بپردازید :

eb31eb04847d40e177aef11979f6e686e118c23b.jpg


حال اولین رندر رو میگیریم ولی از اونجایی که با تاریکی محض روبرو میشیم باید مقادیر خاصی رو برای کنترل نور صحنه رو دستخوش تغییراتی کنیم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! )


پس اول شدت دو پلن Vray light رو بالا میبرم و از اونجایی که ترجیه میدم نور بیشتری از طرف راست صحنه وارد بشه و مقدار کمی سایه به طرف چپ بندازه پس مقدار شدت نور لایت سمت راستی رو بیشتر از سمت چپی تنظیم میکنم و از اونجایی که صحنمون الان بشدت تاریکه Multiplier پلن راستی رو روی 60 و سمت چپی رو روی 50 میگذارم و مقدار Subdive هر دو رو روی 32 میزارم تا دیگه نویزی در کار نباشه و رندر (توجه داشته باشید که مقدار شدت تمام مقادیری که توی کار تغییر میدم مهم نیست ، مهم اینه که شما دستتون بیا و بتونید برای رسیدن به کیفیت مورد نظر چه شدت هایی رو در نظر بگیرید و با ترکیب شدت های این مقادیر و گزینه های به شدت مورد نظر برسید )


d1f4550386465a9f9978c1584c589245d6339a97.jpg


یک محیط کاملا تاریک !
میرم سراغ تنظیمات دوربین برای تنظیم شدت دریافت نور ، پس در شکل زیر تنظیمات پارامتر های مورد نظر رو تغییر میدم و رندر میگیرم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! ) :

af848fa2c49d884575304acd66d8d26f378e36fb.jpg


cd8ae927e2e8d756d6e16f89b5a33328714670a6.jpg


کارمون روشن تر شده ولی هنوز نیاز به شدت تعادل نوری بهینه تر داریم سایه های نسبتا شدیدی درست شده و قسمت های روشن خوب خودشون رو نشو نمیدن پس میرم سراغ بخش Color Mapping و مقادیر مورد نظرم رو بهش نسبت میدم و رندر میگیرم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! )
:

5da60a99e838f8383a50f3daeed033e6737a0df2.jpg


a93da48857791d8be82b7ebd6926d8d2a3b22a8e.jpg


بهتر شد ، نور حالت درست به خودش گرفت و رسمی تر شدو ولی کارمون به روشنایی بیشتری احتیاج داره پس مقدار شاتر اسپید رو از تنظیمات دوربین رو از 100 به 80 یا اصلا 85 تغییر میدم :

c0129dbd0de9423d124401466d538511f7868a77.jpg


خیلی خب یک محیط روشن حالا تیک گزینه ی Overridemtl رو برمیدارم تا رندرمون رو با متریال های اصلی کار ببینیم :

a42c7c033e17860731b256235c5da2e6bf8d7e0d.jpg


یک رندر تمیز و خوب و به نظرم بهتره کمی حساسیت دوربین به شدت نور صحنه رو افزایش بدیم پس پارامتر film speed رو از تنظیمات دوربین رو به 120 افزایش میدم و رندر :

a8e16079b69801b1965be12c5b2df504148ca474.jpg


خب خیلی خوب شد حال محیط بکگرند روشنتر شد و قوری بیشتر مورد توجه قرار میگیره

با مقداری تیره کردن رنگ پلنمون میتونیم یک رندر در محیط استودیویی تیره داشته باشیم :

3ee96fb5ca8dd7753558178b221fcd1ac79f8b5e.jpg


این از این بخش به همین سادگی به پایان رسید با همین استودیو و شدت نور براحتی میشه با اضافه کردن چند آبجکت دیگه رندر های زیبایی رو گرفت :

7c29576cad2117af5bd6be344f10cfe534292735.jpg


دانلود فایل این پروژه : کلیک کنید !
-----------------------------------------------
42b9f3506a7fc16f3c1826b07c6a1ec48f3e5625.jpg



دانلود فایل این پروژه : کلیک کنید !
-----------------------------------------------

ممنون که تا به اینجا با من همراه بودید

پوزش بابت کیفیت پایین تصاویر بخاطر اینکه این تاپیک سنگین نشه حجمش رو پایین آوردم که مقداری کیفیتش پایین اومد

امیدوارم این آموزش براتون مفید واقع شده باشه

انشاالله آموزش بعدی رو هم در روز های آینده میگذارم خدمتتون

یا علی (ع) :rose:
 
آخرین ویرایش:

rmreza

Well-Known Member
سلام
خسته نباشید .
مقاله مفیدی بود . من یک نکته تازه توش یاد گرفتم .
موفق باشید ...
:green::)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا