HR3D
کاربر فعال
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان عزیز مجید آنلاین ،
با آموزش جدیدی خدمت شما هستیم در رابطه با نورپردازی محیط های استودیوی در Vray و 3ds Max که برای کارهای زیادی از جمله به نمایش گذاشتن خودرو ، مدل های خانگی مختلف ( صندلی و میز و مبلمان و ...) برای کار های تبلیغاتی و ... که بهترین تصویر از یک آبجکت رو با جزئیات کامل به مخاطب میده
درست کردن یک استودیوی واقعی متحمل هزینه ی بیشتر و وقت گذاشتن بیشتر هست که با رندرینگ این هزینه و وقت کاهش پیدا میکنه و میتونیم خیلی سریع به نتیجه ی عالی برسیم
توی این آموزش سعی شده با ساده ترین ، سریع ترین و بروز ترین روش به نتیجه ی مورد نظرمون برسیم و تماما سعی شده که این تاپیک خسته کننده و وقتگیر و تکراری نباشه
امیدوارم براتون مفید واقع بشه و بتونید به نحو احسنت استفاده ببرید
خب قبل از اینکه برسیم به مبحث اصلیمون به شما میگم که تمام این رندر ها با نسخه ی 3ds max 2015 و Vray 3 گرفته میشه و از اونجایی که پلاگین های کاربردی و مورد نیاز برای کار با این دو کرک شده به شما پیشنهاد میکنم که خودتون رو به نسخه های جدید بروز کنید
لینک دانلود پلاگین های کرک شده برای مکس 2015 هم در این تاپیک ( کلیک کنید ! ) که حمیدرضای عزیز قرار داده موجوده
صحبت اضافی رو تموم کنم و بریم سراغ آموزش
بکگرند محیط های استودیوی از یک پلن یا پارچه به شکل تغریبا نیم دایره (!) ای هست که در تصویر زیر میتونید مشاهده کنید :
همونطور که مشاهده میکنید این پلن ها یک انحنای خاصی در محل برخورد بازمین دارن که باعث میشه عمق و فاصله ی اون تصویر حس نشه و تمام حواس مخاطب به آبجکت مورد نظر باشه
1- ساخت پلن Studio
برای درست کردن پلن بک گردن به این صورت عمل میکنیم
یک Plane ترسیم میکنیم با مقدار سگمت 1 و 1 و روش کلیک راست میکنیم و Convert to ، Editable Poly رو انتخاب میکنیم
و Selection رو روی گزینه ی Edge میزاریم و ادج کناری رو انتخاب میکنیم
و با نگه داشتن کلید Shift و درگ کردن به سمت بالا یک پلیگان دیگه به پلنمون اضافه میشه
خط بین دیوار و زمین رو انتخاب میکنیم و با کلیک راست گزینه ی Chamfer رو برای انحنا دار کردن پلنمون انجام میدیم
و مقدار مورد نظر رو بهش میدیم ( البته با توجه به نیازتون میتونید مقادری مختلفی براش در نظر بگیرید )
حال از پنل Modifire برای نرم کرن آبجک و اضافه کردن سگمنت های بیشتر ، Turbo Smooth رو انتخاب میکنیم و من برای اینجا مقدارش رو روی 2 گذاشتم
حال پلن شما آمادست
2- نورپردازی محیط Studio با Vray Light
خب صحنه ی مورد نظر ما به این صورته
متریال های این صحنه هم اینگونه هست (چون هدف تاپیک نورپردازی هست توضیح بیشتری در این رابطه نمیدم)
(یک متریال کاملا خام فقط با رنگ سفید برای پلن)
(یک متریال با رفلکشن نسبتا معمولی )
دو عدد وی ری لایت از نوع پلن در دو طرف پلمون قرار میدیم ( ممکنه تو ی بعضی از پروژه ها یک وی ری لایت پلن برای قسمت بالای کار نیاز باشه
تنظیمات معمولی و دست پایینی برای رندر در نظر میگیرم (مقادیری که تغییر کرده توی تصویر مشخص شده)
یک متریال خام از نوی Vraymtl هم به قسمت Overridemtl نسبت میدم ( که قبلا گفته بودم برای نورپردازی درست یک محیط باید یک متریال خام طوسی به این قسمت نسبت بدیم و کار اورراید اینه که این متریال رو برای تمام آبجکت های درون صحنه امون در نظر میگیره و مشکل تداخل رنگ ها با نور رو هنگام نور پردازی با صحنه امون نداریم گزینه ی Exclude که در Vray 3 اضافه شده برای اینه که مشخص کنیم کدوم آبجکت ها متریالشون تغییر نکنه و توی رندر تست نورپردازی متریال اصلی خودشون رو داشته باشن این گزینه بیشتر در پروژه های معماری مورد نیازه مثلا در Vray 2 وقتی که از اورراید استفاده میکردیم متریال پنجره ها که باید نور رو از خودشون عبور بدن هم تغییر میکرد و صحنه تاریک میشد یا نورپردازی درست حساب نمیشد که باید شیشه ها رو برای عبور نور Hidden میکردیم و مشکلات و .... )
خب قبل از اینکه بریم سراغ رندر گرفتن لازمه به یک نکته ای که در Vray 3 بهش برمیخوریم رو براتون عرض کنم که برای دوستانی که تازه Vray 3 رو نصب میکنن بعد از نورپردازی ، با گرفتن اولین رندر با رندر روشنی رو برو میشن که انگار یک گامای اضافه روی تصویر رندر تشکیل شده که خود بنده برا اولین بار فکر کردم که سیستم نورپردازی و محاسبه ی شدت ها کلا تغییر کرده و توی مواقعی دیدم که کار های انگار نویز دارن ولی این بخاطر روشنایی گامای اضافه روی تصویر رندر ماست که اسم این گزینه sRGB space هست ، داخل Vray 2 هم همچین گزینه ای هست ولی به طور پیشفرض غیر فعاله
که با رفتن به تنظیمات رندر ، تب V-ray بخش Frame Buffer و زدن دکمه ی Show last VFB پنجره ی رندر گیری ما باز میشه و در این قستی که توی تصویر زیر مشخص هست میتونید با کلیک روی آیکونش Display colors in sRGB space رو غیر فعال کنید و بعد از اون به نورپردازی درست با داشتن دید درست از تصویر رندر شده ی اصلی به رندر بپردازید :
حال اولین رندر رو میگیریم ولی از اونجایی که با تاریکی محض روبرو میشیم باید مقادیر خاصی رو برای کنترل نور صحنه رو دستخوش تغییراتی کنیم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! )
پس اول شدت دو پلن Vray light رو بالا میبرم و از اونجایی که ترجیه میدم نور بیشتری از طرف راست صحنه وارد بشه و مقدار کمی سایه به طرف چپ بندازه پس مقدار شدت نور لایت سمت راستی رو بیشتر از سمت چپی تنظیم میکنم و از اونجایی که صحنمون الان بشدت تاریکه Multiplier پلن راستی رو روی 60 و سمت چپی رو روی 50 میگذارم و مقدار Subdive هر دو رو روی 32 میزارم تا دیگه نویزی در کار نباشه و رندر (توجه داشته باشید که مقدار شدت تمام مقادیری که توی کار تغییر میدم مهم نیست ، مهم اینه که شما دستتون بیا و بتونید برای رسیدن به کیفیت مورد نظر چه شدت هایی رو در نظر بگیرید و با ترکیب شدت های این مقادیر و گزینه های به شدت مورد نظر برسید )
یک محیط کاملا تاریک !
میرم سراغ تنظیمات دوربین برای تنظیم شدت دریافت نور ، پس در شکل زیر تنظیمات پارامتر های مورد نظر رو تغییر میدم و رندر میگیرم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! ) :
کارمون روشن تر شده ولی هنوز نیاز به شدت تعادل نوری بهینه تر داریم سایه های نسبتا شدیدی درست شده و قسمت های روشن خوب خودشون رو نشو نمیدن پس میرم سراغ بخش Color Mapping و مقادیر مورد نظرم رو بهش نسبت میدم و رندر میگیرم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! ) :
بهتر شد ، نور حالت درست به خودش گرفت و رسمی تر شدو ولی کارمون به روشنایی بیشتری احتیاج داره پس مقدار شاتر اسپید رو از تنظیمات دوربین رو از 100 به 80 یا اصلا 85 تغییر میدم :
خیلی خب یک محیط روشن حالا تیک گزینه ی Overridemtl رو برمیدارم تا رندرمون رو با متریال های اصلی کار ببینیم :
یک رندر تمیز و خوب و به نظرم بهتره کمی حساسیت دوربین به شدت نور صحنه رو افزایش بدیم پس پارامتر film speed رو از تنظیمات دوربین رو به 120 افزایش میدم و رندر :
خب خیلی خوب شد حال محیط بکگرند روشنتر شد و قوری بیشتر مورد توجه قرار میگیره
با مقداری تیره کردن رنگ پلنمون میتونیم یک رندر در محیط استودیویی تیره داشته باشیم :
این از این بخش به همین سادگی به پایان رسید با همین استودیو و شدت نور براحتی میشه با اضافه کردن چند آبجکت دیگه رندر های زیبایی رو گرفت :
دانلود فایل این پروژه : کلیک کنید !
-----------------------------------------------
دانلود فایل این پروژه : کلیک کنید !
-----------------------------------------------
ممنون که تا به اینجا با من همراه بودید
پوزش بابت کیفیت پایین تصاویر بخاطر اینکه این تاپیک سنگین نشه حجمش رو پایین آوردم که مقداری کیفیتش پایین اومد
امیدوارم این آموزش براتون مفید واقع شده باشه
انشاالله آموزش بعدی رو هم در روز های آینده میگذارم خدمتتون
با آموزش جدیدی خدمت شما هستیم در رابطه با نورپردازی محیط های استودیوی در Vray و 3ds Max که برای کارهای زیادی از جمله به نمایش گذاشتن خودرو ، مدل های خانگی مختلف ( صندلی و میز و مبلمان و ...) برای کار های تبلیغاتی و ... که بهترین تصویر از یک آبجکت رو با جزئیات کامل به مخاطب میده
درست کردن یک استودیوی واقعی متحمل هزینه ی بیشتر و وقت گذاشتن بیشتر هست که با رندرینگ این هزینه و وقت کاهش پیدا میکنه و میتونیم خیلی سریع به نتیجه ی عالی برسیم
توی این آموزش سعی شده با ساده ترین ، سریع ترین و بروز ترین روش به نتیجه ی مورد نظرمون برسیم و تماما سعی شده که این تاپیک خسته کننده و وقتگیر و تکراری نباشه
امیدوارم براتون مفید واقع بشه و بتونید به نحو احسنت استفاده ببرید
خب قبل از اینکه برسیم به مبحث اصلیمون به شما میگم که تمام این رندر ها با نسخه ی 3ds max 2015 و Vray 3 گرفته میشه و از اونجایی که پلاگین های کاربردی و مورد نیاز برای کار با این دو کرک شده به شما پیشنهاد میکنم که خودتون رو به نسخه های جدید بروز کنید
لینک دانلود پلاگین های کرک شده برای مکس 2015 هم در این تاپیک ( کلیک کنید ! ) که حمیدرضای عزیز قرار داده موجوده
صحبت اضافی رو تموم کنم و بریم سراغ آموزش
تاپیک رو با ذکر یک صلوات معطر میکنیم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
محیط های استودیوی اصولا از یک محیط روشن بهره میبره و جزئیاتی از بکگراند کار مشخص نیست ولی نورپردازی باید طوری باشه که جزئیات تمام قسمت های آبجکت مورد نظر ما مشخص باشه و به مخاطب بهترین تصویر از اون آبجکت رو بده و همینطور سایه ی بدی تولید نکنه و حتما نیازی نیست بک گرند ما کاملا سفید خالص باشه با نورپردازی درست میشه یک نتیجه ی خیلی خوب رو گرفتالّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
بکگرند محیط های استودیوی از یک پلن یا پارچه به شکل تغریبا نیم دایره (!) ای هست که در تصویر زیر میتونید مشاهده کنید :
همونطور که مشاهده میکنید این پلن ها یک انحنای خاصی در محل برخورد بازمین دارن که باعث میشه عمق و فاصله ی اون تصویر حس نشه و تمام حواس مخاطب به آبجکت مورد نظر باشه
1- ساخت پلن Studio
برای درست کردن پلن بک گردن به این صورت عمل میکنیم
یک Plane ترسیم میکنیم با مقدار سگمت 1 و 1 و روش کلیک راست میکنیم و Convert to ، Editable Poly رو انتخاب میکنیم
و Selection رو روی گزینه ی Edge میزاریم و ادج کناری رو انتخاب میکنیم
و با نگه داشتن کلید Shift و درگ کردن به سمت بالا یک پلیگان دیگه به پلنمون اضافه میشه
خط بین دیوار و زمین رو انتخاب میکنیم و با کلیک راست گزینه ی Chamfer رو برای انحنا دار کردن پلنمون انجام میدیم
و مقدار مورد نظر رو بهش میدیم ( البته با توجه به نیازتون میتونید مقادری مختلفی براش در نظر بگیرید )
حال از پنل Modifire برای نرم کرن آبجک و اضافه کردن سگمنت های بیشتر ، Turbo Smooth رو انتخاب میکنیم و من برای اینجا مقدارش رو روی 2 گذاشتم
حال پلن شما آمادست
2- نورپردازی محیط Studio با Vray Light
خب صحنه ی مورد نظر ما به این صورته
متریال های این صحنه هم اینگونه هست (چون هدف تاپیک نورپردازی هست توضیح بیشتری در این رابطه نمیدم)
(یک متریال کاملا خام فقط با رنگ سفید برای پلن)
(یک متریال با رفلکشن نسبتا معمولی )
دو عدد وی ری لایت از نوع پلن در دو طرف پلمون قرار میدیم ( ممکنه تو ی بعضی از پروژه ها یک وی ری لایت پلن برای قسمت بالای کار نیاز باشه
تنظیمات معمولی و دست پایینی برای رندر در نظر میگیرم (مقادیری که تغییر کرده توی تصویر مشخص شده)
یک متریال خام از نوی Vraymtl هم به قسمت Overridemtl نسبت میدم ( که قبلا گفته بودم برای نورپردازی درست یک محیط باید یک متریال خام طوسی به این قسمت نسبت بدیم و کار اورراید اینه که این متریال رو برای تمام آبجکت های درون صحنه امون در نظر میگیره و مشکل تداخل رنگ ها با نور رو هنگام نور پردازی با صحنه امون نداریم گزینه ی Exclude که در Vray 3 اضافه شده برای اینه که مشخص کنیم کدوم آبجکت ها متریالشون تغییر نکنه و توی رندر تست نورپردازی متریال اصلی خودشون رو داشته باشن این گزینه بیشتر در پروژه های معماری مورد نیازه مثلا در Vray 2 وقتی که از اورراید استفاده میکردیم متریال پنجره ها که باید نور رو از خودشون عبور بدن هم تغییر میکرد و صحنه تاریک میشد یا نورپردازی درست حساب نمیشد که باید شیشه ها رو برای عبور نور Hidden میکردیم و مشکلات و .... )
خب قبل از اینکه بریم سراغ رندر گرفتن لازمه به یک نکته ای که در Vray 3 بهش برمیخوریم رو براتون عرض کنم که برای دوستانی که تازه Vray 3 رو نصب میکنن بعد از نورپردازی ، با گرفتن اولین رندر با رندر روشنی رو برو میشن که انگار یک گامای اضافه روی تصویر رندر تشکیل شده که خود بنده برا اولین بار فکر کردم که سیستم نورپردازی و محاسبه ی شدت ها کلا تغییر کرده و توی مواقعی دیدم که کار های انگار نویز دارن ولی این بخاطر روشنایی گامای اضافه روی تصویر رندر ماست که اسم این گزینه sRGB space هست ، داخل Vray 2 هم همچین گزینه ای هست ولی به طور پیشفرض غیر فعاله
که با رفتن به تنظیمات رندر ، تب V-ray بخش Frame Buffer و زدن دکمه ی Show last VFB پنجره ی رندر گیری ما باز میشه و در این قستی که توی تصویر زیر مشخص هست میتونید با کلیک روی آیکونش Display colors in sRGB space رو غیر فعال کنید و بعد از اون به نورپردازی درست با داشتن دید درست از تصویر رندر شده ی اصلی به رندر بپردازید :
حال اولین رندر رو میگیریم ولی از اونجایی که با تاریکی محض روبرو میشیم باید مقادیر خاصی رو برای کنترل نور صحنه رو دستخوش تغییراتی کنیم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! )
پس اول شدت دو پلن Vray light رو بالا میبرم و از اونجایی که ترجیه میدم نور بیشتری از طرف راست صحنه وارد بشه و مقدار کمی سایه به طرف چپ بندازه پس مقدار شدت نور لایت سمت راستی رو بیشتر از سمت چپی تنظیم میکنم و از اونجایی که صحنمون الان بشدت تاریکه Multiplier پلن راستی رو روی 60 و سمت چپی رو روی 50 میگذارم و مقدار Subdive هر دو رو روی 32 میزارم تا دیگه نویزی در کار نباشه و رندر (توجه داشته باشید که مقدار شدت تمام مقادیری که توی کار تغییر میدم مهم نیست ، مهم اینه که شما دستتون بیا و بتونید برای رسیدن به کیفیت مورد نظر چه شدت هایی رو در نظر بگیرید و با ترکیب شدت های این مقادیر و گزینه های به شدت مورد نظر برسید )
یک محیط کاملا تاریک !
میرم سراغ تنظیمات دوربین برای تنظیم شدت دریافت نور ، پس در شکل زیر تنظیمات پارامتر های مورد نظر رو تغییر میدم و رندر میگیرم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! ) :
کارمون روشن تر شده ولی هنوز نیاز به شدت تعادل نوری بهینه تر داریم سایه های نسبتا شدیدی درست شده و قسمت های روشن خوب خودشون رو نشو نمیدن پس میرم سراغ بخش Color Mapping و مقادیر مورد نظرم رو بهش نسبت میدم و رندر میگیرم ( وظیفه ی تمام پارامتر ها در این پست کاملا توضیح داده شده ، کلیک کنید ! ) :
بهتر شد ، نور حالت درست به خودش گرفت و رسمی تر شدو ولی کارمون به روشنایی بیشتری احتیاج داره پس مقدار شاتر اسپید رو از تنظیمات دوربین رو از 100 به 80 یا اصلا 85 تغییر میدم :
خیلی خب یک محیط روشن حالا تیک گزینه ی Overridemtl رو برمیدارم تا رندرمون رو با متریال های اصلی کار ببینیم :
یک رندر تمیز و خوب و به نظرم بهتره کمی حساسیت دوربین به شدت نور صحنه رو افزایش بدیم پس پارامتر film speed رو از تنظیمات دوربین رو به 120 افزایش میدم و رندر :
خب خیلی خوب شد حال محیط بکگرند روشنتر شد و قوری بیشتر مورد توجه قرار میگیره
با مقداری تیره کردن رنگ پلنمون میتونیم یک رندر در محیط استودیویی تیره داشته باشیم :
این از این بخش به همین سادگی به پایان رسید با همین استودیو و شدت نور براحتی میشه با اضافه کردن چند آبجکت دیگه رندر های زیبایی رو گرفت :
دانلود فایل این پروژه : کلیک کنید !
-----------------------------------------------
دانلود فایل این پروژه : کلیک کنید !
-----------------------------------------------
ممنون که تا به اینجا با من همراه بودید
پوزش بابت کیفیت پایین تصاویر بخاطر اینکه این تاپیک سنگین نشه حجمش رو پایین آوردم که مقداری کیفیتش پایین اومد
امیدوارم این آموزش براتون مفید واقع شده باشه
انشاالله آموزش بعدی رو هم در روز های آینده میگذارم خدمتتون
یا علی (ع)
آخرین ویرایش: