fallen
Well-Known Member
درود.
توضیح: خوب، نظرخواهی شد و تصمیم بر این شد که PDF هر پست رو به اون ضمیمه کنم. PDF ها رو در قالب فشرده rar. قرار میدم.
ادامه مطالب:
یه بخشی از پست قبلی باقی مونده که باید توضیح بدم. اگه یادتون باشه توی توضیح Max Trace Depth اشاره شد به بخش Ray Tracing در آدرس:
Rendering menu/main toolbar > Render Setup > Render Setup dialog > Renderer> Ray Tracing
Ray Tracing همونطور که میدونیم روشی است که بر اساس اون یک ویژگی با فرستادن پرتوهایی (Rays) به درون صحنه و ردگیری اونها محاسبه میشه. منتال ری هم برای محاسبه بازتاب و شکست نور از همین روش بهره میبره.
چیزی که اینجا مد نظرم هست همون قسمت مشخص شده با رنگ نارنجیه. Max Trace Depth جمع Max. Reflections و Max. Refractions هست. یعنی به محض اینکه برای یه پرتو واحد، جمع بازتاب ها و شکست نورها به این حد برسه، کار تمومه و پرتو باید برگرده خونه! حالا اصل مطلب: این مقادیر باید هماهنگ با مقادیر معادلشون در متریال باشند. در غیر این صورت منتال ری اونی رو حساب میکنه که کوچکتره.
توی مکس برای شبیه سازی نور خورشید و همچنین نور آسمان (پخش نور در اتمسفر) از چیزی استفاده میشه به نام Daylight System. محلش هم:
Create Panel > Systems > Daylight
یا
Create menu > Lights > Daylight System
حالا چرا یه منبع نور رو گذاشتن تو قسمت System ؟! یه جا خوندم چون میشه انیمیتش کرد. یعنی میشه گردش طبیعی خوشید در طول روز رو باهاش ایجاد کرد.
نکته: برای کار با Daylight System به شدت توصیه میشه که حتما GI (Final Gather یا Global Illumination یا هر دو) فعال باشه در غیر این صورت سایه ها کاملا شارپ و تاریک خواهند بود.
شروع میکنیم. بر روی Daylight کلیک میکنیم. پیغام زیر ظاهر میشه:
Daylight System یه منبع نور فتومتریک هست و مثل همه منابع نوری فتومتریک برای کارکرد صحیح به کنترل کننده نور (Exposure Control) نیاز داره. بسته به تنظیمات مکس، دو نوع Exposure Control توسط نرم افزار پیشنهاد میشه:
mr Photographic Exposure Control
و یا
Logarithmic Exposure Control
برای کار با منتال ری اولی توصیه میشه. بر روی Yes کلیک میکنیم. به همون طریق مرسوم در یکی از نماها Daylight System رو ایجاد میکنیم. باز بسته به تنظیمات مکس، ممکنه یه پیغام دیگه بیاد:
mr Physical Sky یه سایه زن (Shader) هست برای شبیه سازی ظاهر آسمان و گوی خورشید. بر روی Yes کلیک میکنیم.
رسم Daylight System رو کامل میکنیم و میریم به Modify Panel:
در لیست کرکره ای Sunlight و Skylight، بایستی به ترتیب mr Sun و mr Sky انتخاب شده باشند. این دو، بهترین گزینه برای شبیه سازی نور خورشید و آسمان توسط منتال ری هستند.
در قسمت Position، سه انتخاب برای تعیین موقعیت خورشید وجود داره:
Manual: موقعیت خورشید رو به اختیار خودمون و به طور دستی تعیین میکنیم.
Date, Time and Location: موقعیت خورشید به طور خودکار و بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمان و روز و ماه و سال تعیین میشه. تنظیمات اضافی در قسمت Setup در دسترس هست.
Weather Data File: موقعیت و شدت نور خورشید بر اساس فایل داده های هواشناسی (EPW) تعیین میشه.
خوب؛ طبیعتا اون زیرمنو یا بخشهایی که درش کلمه Sun هست مربوط به تنظیمات خورشیده و Sky دارها هم مال آسمان. اونایی هم که هیچ کدومو ندارند در هر دو مشترکند. بریم سراغ خورشید.
mr Sun Basic Parameters :
با بیشتر تنظیمات اینجا آشنا هستیم چون در بین تمامی نورهای مکس مشترکه. On برای فعال و غیر فعال (حذف) کردن نور خورشید و Multiplier هم برای شدت نور. در قسمت سایه ها هم همان تنظیمات معمول. Softness برای اصطلاحا نرمی یا نحوه محو شدگی سایه و Sample ها هم برای کیفیت این محو شدگی.
قسمت Inherit from mr Sky رو در بخش تنظیمات آسمان توضیح میدم.
mr Sun Photons:
اینجا جلوه ای ایجاد میشه که در دنیای واقعی بی معنیه اما اینجا که دنیای واقعی نیست! فرض کنید داریم روی یک صحنه داخلی یا بخشی از یک صحنه خارجی کار میکنیم. در حالت عادی فوتون ها در سراسر صحنه پخش میشن و این حالت برای ما که روی تک تک این فوتون ها حساب ویژه ای باز کردیم (داریم از GI استفاده می کنیم) اصلا جالب نیست. پس نور خورشید رو به یه منطقه محدود می کنیم. شعاع این منطقه هم در قسمت Radius مشخص میشه.
تا بعد.
توضیح: خوب، نظرخواهی شد و تصمیم بر این شد که PDF هر پست رو به اون ضمیمه کنم. PDF ها رو در قالب فشرده rar. قرار میدم.
ادامه مطالب:
یه بخشی از پست قبلی باقی مونده که باید توضیح بدم. اگه یادتون باشه توی توضیح Max Trace Depth اشاره شد به بخش Ray Tracing در آدرس:
Rendering menu/main toolbar > Render Setup > Render Setup dialog > Renderer> Ray Tracing
Ray Tracing همونطور که میدونیم روشی است که بر اساس اون یک ویژگی با فرستادن پرتوهایی (Rays) به درون صحنه و ردگیری اونها محاسبه میشه. منتال ری هم برای محاسبه بازتاب و شکست نور از همین روش بهره میبره.
چیزی که اینجا مد نظرم هست همون قسمت مشخص شده با رنگ نارنجیه. Max Trace Depth جمع Max. Reflections و Max. Refractions هست. یعنی به محض اینکه برای یه پرتو واحد، جمع بازتاب ها و شکست نورها به این حد برسه، کار تمومه و پرتو باید برگرده خونه! حالا اصل مطلب: این مقادیر باید هماهنگ با مقادیر معادلشون در متریال باشند. در غیر این صورت منتال ری اونی رو حساب میکنه که کوچکتره.
توی مکس برای شبیه سازی نور خورشید و همچنین نور آسمان (پخش نور در اتمسفر) از چیزی استفاده میشه به نام Daylight System. محلش هم:
Create Panel > Systems > Daylight
یا
Create menu > Lights > Daylight System
حالا چرا یه منبع نور رو گذاشتن تو قسمت System ؟! یه جا خوندم چون میشه انیمیتش کرد. یعنی میشه گردش طبیعی خوشید در طول روز رو باهاش ایجاد کرد.
نکته: برای کار با Daylight System به شدت توصیه میشه که حتما GI (Final Gather یا Global Illumination یا هر دو) فعال باشه در غیر این صورت سایه ها کاملا شارپ و تاریک خواهند بود.
شروع میکنیم. بر روی Daylight کلیک میکنیم. پیغام زیر ظاهر میشه:
Daylight System یه منبع نور فتومتریک هست و مثل همه منابع نوری فتومتریک برای کارکرد صحیح به کنترل کننده نور (Exposure Control) نیاز داره. بسته به تنظیمات مکس، دو نوع Exposure Control توسط نرم افزار پیشنهاد میشه:
mr Photographic Exposure Control
و یا
Logarithmic Exposure Control
برای کار با منتال ری اولی توصیه میشه. بر روی Yes کلیک میکنیم. به همون طریق مرسوم در یکی از نماها Daylight System رو ایجاد میکنیم. باز بسته به تنظیمات مکس، ممکنه یه پیغام دیگه بیاد:
mr Physical Sky یه سایه زن (Shader) هست برای شبیه سازی ظاهر آسمان و گوی خورشید. بر روی Yes کلیک میکنیم.
رسم Daylight System رو کامل میکنیم و میریم به Modify Panel:
در لیست کرکره ای Sunlight و Skylight، بایستی به ترتیب mr Sun و mr Sky انتخاب شده باشند. این دو، بهترین گزینه برای شبیه سازی نور خورشید و آسمان توسط منتال ری هستند.
در قسمت Position، سه انتخاب برای تعیین موقعیت خورشید وجود داره:
Manual: موقعیت خورشید رو به اختیار خودمون و به طور دستی تعیین میکنیم.
Date, Time and Location: موقعیت خورشید به طور خودکار و بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمان و روز و ماه و سال تعیین میشه. تنظیمات اضافی در قسمت Setup در دسترس هست.
Weather Data File: موقعیت و شدت نور خورشید بر اساس فایل داده های هواشناسی (EPW) تعیین میشه.
خوب؛ طبیعتا اون زیرمنو یا بخشهایی که درش کلمه Sun هست مربوط به تنظیمات خورشیده و Sky دارها هم مال آسمان. اونایی هم که هیچ کدومو ندارند در هر دو مشترکند. بریم سراغ خورشید.
mr Sun Basic Parameters :
با بیشتر تنظیمات اینجا آشنا هستیم چون در بین تمامی نورهای مکس مشترکه. On برای فعال و غیر فعال (حذف) کردن نور خورشید و Multiplier هم برای شدت نور. در قسمت سایه ها هم همان تنظیمات معمول. Softness برای اصطلاحا نرمی یا نحوه محو شدگی سایه و Sample ها هم برای کیفیت این محو شدگی.
قسمت Inherit from mr Sky رو در بخش تنظیمات آسمان توضیح میدم.
mr Sun Photons:
اینجا جلوه ای ایجاد میشه که در دنیای واقعی بی معنیه اما اینجا که دنیای واقعی نیست! فرض کنید داریم روی یک صحنه داخلی یا بخشی از یک صحنه خارجی کار میکنیم. در حالت عادی فوتون ها در سراسر صحنه پخش میشن و این حالت برای ما که روی تک تک این فوتون ها حساب ویژه ای باز کردیم (داریم از GI استفاده می کنیم) اصلا جالب نیست. پس نور خورشید رو به یه منطقه محدود می کنیم. شعاع این منطقه هم در قسمت Radius مشخص میشه.
تا بعد.
پیوست ها
آخرین ویرایش: