آموزش منتال ری

fallen

Well-Known Member
درود.

توضیح: خوب، نظرخواهی شد و تصمیم بر این شد که PDF هر پست رو به اون ضمیمه کنم. PDF ها رو در قالب فشرده rar. قرار میدم.

ادامه مطالب:
یه بخشی از پست قبلی باقی مونده که باید توضیح بدم. اگه یادتون باشه توی توضیح Max Trace Depth اشاره شد به بخش Ray Tracing در آدرس:
Rendering menu/main toolbar > Render Setup > Render Setup dialog > Renderer> Ray Tracing

Ray Tracing همونطور که میدونیم روشی است که بر اساس اون یک ویژگی با فرستادن پرتوهایی (Rays) به درون صحنه و ردگیری اونها محاسبه میشه. منتال ری هم برای محاسبه بازتاب و شکست نور از همین روش بهره میبره.

attachment.php


چیزی که اینجا مد نظرم هست همون قسمت مشخص شده با رنگ نارنجیه. Max Trace Depth جمع Max. Reflections و Max. Refractions هست. یعنی به محض اینکه برای یه پرتو واحد، جمع بازتاب ها و شکست نورها به این حد برسه، کار تمومه و پرتو باید برگرده خونه! حالا اصل مطلب: این مقادیر باید هماهنگ با مقادیر معادلشون در متریال باشند. در غیر این صورت منتال ری اونی رو حساب میکنه که کوچکتره.

توی مکس برای شبیه سازی نور خورشید و همچنین نور آسمان (پخش نور در اتمسفر) از چیزی استفاده میشه به نام Daylight System. محلش هم:

Create Panel > Systems > Daylight
یا
Create menu > Lights > Daylight System

حالا چرا یه منبع نور رو گذاشتن تو قسمت System ؟! یه جا خوندم چون میشه انیمیتش کرد. یعنی میشه گردش طبیعی خوشید در طول روز رو باهاش ایجاد کرد.

نکته: برای کار با Daylight System به شدت توصیه میشه که حتما GI (Final Gather یا Global Illumination یا هر دو) فعال باشه در غیر این صورت سایه ها کاملا شارپ و تاریک خواهند بود.

شروع میکنیم. بر روی Daylight کلیک میکنیم. پیغام زیر ظاهر میشه:

attachment.php



Daylight System یه منبع نور فتومتریک هست و مثل همه منابع نوری فتومتریک برای کارکرد صحیح به کنترل کننده نور (Exposure Control) نیاز داره. بسته به تنظیمات مکس، دو نوع Exposure Control توسط نرم افزار پیشنهاد میشه:
mr Photographic Exposure Control
و یا
Logarithmic Exposure Control

برای کار با منتال ری اولی توصیه میشه. بر روی Yes کلیک میکنیم. به همون طریق مرسوم در یکی از نماها Daylight System رو ایجاد میکنیم. باز بسته به تنظیمات مکس، ممکنه یه پیغام دیگه بیاد:

attachment.php



mr Physical Sky یه سایه زن (Shader) هست برای شبیه سازی ظاهر آسمان و گوی خورشید. بر روی Yes کلیک میکنیم.

رسم Daylight System رو کامل میکنیم و میریم به Modify Panel:

attachment.php



در لیست کرکره ای Sunlight و Skylight، بایستی به ترتیب mr Sun و mr Sky انتخاب شده باشند. این دو، بهترین گزینه برای شبیه سازی نور خورشید و آسمان توسط منتال ری هستند.
در قسمت Position، سه انتخاب برای تعیین موقعیت خورشید وجود داره:

Manual: موقعیت خورشید رو به اختیار خودمون و به طور دستی تعیین میکنیم.
Date, Time and Location: موقعیت خورشید به طور خودکار و بر اساس موقعیت جغرافیایی و زمان و روز و ماه و سال تعیین میشه. تنظیمات اضافی در قسمت Setup در دسترس هست.
Weather Data File: موقعیت و شدت نور خورشید بر اساس فایل داده های هواشناسی (EPW) تعیین میشه.

خوب؛ طبیعتا اون زیرمنو یا بخشهایی که درش کلمه Sun هست مربوط به تنظیمات خورشیده و Sky دارها هم مال آسمان. اونایی هم که هیچ کدومو ندارند در هر دو مشترکند. بریم سراغ خورشید.

mr Sun Basic Parameters :
با بیشتر تنظیمات اینجا آشنا هستیم چون در بین تمامی نورهای مکس مشترکه. On برای فعال و غیر فعال (حذف) کردن نور خورشید و Multiplier هم برای شدت نور. در قسمت سایه ها هم همان تنظیمات معمول. Softness برای اصطلاحا نرمی یا نحوه محو شدگی سایه و Sample ها هم برای کیفیت این محو شدگی.
قسمت Inherit from mr Sky رو در بخش تنظیمات آسمان توضیح میدم.

mr Sun Photons:
اینجا جلوه ای ایجاد میشه که در دنیای واقعی بی معنیه اما اینجا که دنیای واقعی نیست! فرض کنید داریم روی یک صحنه داخلی یا بخشی از یک صحنه خارجی کار میکنیم. در حالت عادی فوتون ها در سراسر صحنه پخش میشن و این حالت برای ما که روی تک تک این فوتون ها حساب ویژه ای باز کردیم (داریم از GI استفاده می کنیم) اصلا جالب نیست. پس نور خورشید رو به یه منطقه محدود می کنیم. شعاع این منطقه هم در قسمت Radius مشخص میشه.

تا بعد.:rose::rose::rose:
 

پیوست ها

  • Capture1.JPG
    Capture1.JPG
    37.2 کیلوبایت · بازدیدها: 170
  • Capture2.jpg
    Capture2.jpg
    68.3 کیلوبایت · بازدیدها: 168
  • Capture3.JPG
    Capture3.JPG
    17.6 کیلوبایت · بازدیدها: 164
  • Capture4.JPG
    Capture4.JPG
    77.6 کیلوبایت · بازدیدها: 166
  • Daylight01.rar
    248.5 کیلوبایت · بازدیدها: 78
آخرین ویرایش:

www_3d_boy3

Well-Known Member
سلام من مشكل اساسي پيدا كردم : يه نور خيلي قوي سفيد پشت كادرم ايجاد شده . من دارم COMPOSIT كار مي كنم و اين نور بدوجوري كارو خراب كار و خراب كرده ! اگه مي شه كمك كن ! تصويرش ميزارم ببيني چي شده !


اين اوليه كه خرابه ولي من مي خوام اينجوري بشه.




... اگه لطفا ميشه اين بخش كامل كن چون من تا بحال از daylight استفاده نكردم

يه مشكل ديگه هم دارم از كجا مقدار سياهي سايه رو كم كنم!
يه مشكل ديگه هم دارم كه ديگه روم نميشه بگم :cry:اگه خواستي مي پرسم ولي راجع به بحث reflect كه گفتم شايد دوست نداشته باشي تو اينجا مطرح كنم؟:sad:
بابت همه زحماتت ممنون FALLEN
 
آخرین ویرایش:

MrHossein

Well-Known Member
خیلی آموزش خوبی بود. با اینکه منتال ری کار میکنم ولی نکات جالبی داشت. پیشنهاد میکنم حالا که زحمتی میکشید آموزش ها رو با توضیح جزئیات ادامه بدید و همراه با مثال. نکته‌ها رو در طول آموزش تکرار کنید و تاکید داشته باشید. نهایتا میتونید با اضافه کردن نکات دوستان پی دی اف رو هم بگذارید. البته کاملا درک میکنم که چقدر این روش سخت هست . چون تجربه این روش رو دارم . اما نهایتا نتیجه غیر قابل مقایسه خواهد بود و تعداد فراگیران آموزشتون هم به طرز شگفت انگیزی افزوده میشه.
موفق باشی
 

fallen

Well-Known Member
درود www_3d_boy3 عزیز.
بابت کم کاری اخیر عذر میخوام. دلایل مختلفی داره که از حوصله خودم و شما خارجه!
چشم طی یکی دو روز قسمت Daylight رو کامل میکنم.
در مورد اون نور شدید به درستی نمیتونم نظر بدم چون از تنظیمات صحنه اطلاعی ندارم.
اما در مورد سایه در Daylight، من سه روش رو امتحان کردم:
1-[FONT=&quot] [/FONT]همونطور که قبلا گفتم برای پرهیز از سایه های تند باید FG فعال باشه. اما در عمل به تنهایی خیلی هم موثر نیست. اما اگه همراهش GI رو فعال کنیم، اونوقت میشه همونی که شما میخوای! اینو امتحان کن.
2-[FONT=&quot] [/FONT]اگه از mr Photographic Exposure Control استفاده میکنی، در ناحیه Image Control و در قسمت Shadows میتونی شدت سایه رو کم و زیاد کنی. البته خیلی موثر نیست اما واقعا کمک میکنه.
3-[FONT=&quot] [/FONT]خوب، به شخصه از این راه چندان خوشم نمیاد! میشه یه نور Photometric واسه قسمت تاریک گذاشت که ایجاد سایه نکنه و رو Specular هم بی تاثیر باشه.
www_3d_boy3 جان ممنون میشم اگه سوالاتت رو تو قسمت پرسش و پاسخ منتال ری مطرح کنی. اینم لینکش:

دوستان بسیاری در فروم هستند که بسیار از بنده واردترند اما اگه حساسیت داشتی!! که من هم حتما جواب بدم، لطفا لینک پست رو تو یه پیام برام بفرست.
در مورد این سوال Reflect هم مطرحش کن، اگه بلد باشم در خدمتم.
موفق باشی.:rose:
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
خب سوال من در مورد reflect اينكه چطور توي يك فيلم مثلا وقتي يك ماشين CG حركت مي كنه تصوير فيلم واقعي روي بدنه اش مي افته ؟
وقتي من يك RAYTRAC به يك Metal مي دهم تصوير گويي مانند يك شيشه مي شود تصوير پشت ( فيلم ) را نشان مي دهد !
اگر خوب توضيح ندادم و متوجه نشدي بگو عكس بزارم!!!!!! بابت توضيحت در مورد سايه هم خيلي ممنون عالي بود
 

fallen

Well-Known Member
تکمیل Daylight System

درود دوستان.

ابتدا از تاخیر بسیار در تکمیل مبحث Daylight System واقعا عذرخواهی می کنم.
بخش هایی از Daylight System رو در پست قبل بررسی کردیم.
مابقی اون در این پست بررسی میشه. منتها چون نتیجه کار سرشار از عکس شد، صرفا PDF آموزش رو در قالب فشرده قرار میدم.


Daylight System




www_3d_boy3 عزیز، سوال شما در مورد Reflect رو به درستی متوجه نشدم. اما اگر هم می شدم بعید میدونستم قادر به جوابگویی باشم!! چون به نظرم مربوط به مباحثی هست که خارج از دانسته های محدود منه. به ویژه که اصلا انیمیشن کار نمی کنم.
پیشنهاد می کنم در مبحث سوالات منتال ری ( که در پست قبل برای شما لینک اون رو قرار دادم ) و یا در یک پست جدید اون رو مطرح کنید تا کاربران بیشتری ( و نه صرفا بنده ) مخاطب شما قرار بگیرند.
مرسی.




:rose::rose::rose:
 

پیوست ها

  • Daylight System.rar
    537.4 کیلوبایت · بازدیدها: 207
آخرین ویرایش:

www_3d_boy3

Well-Known Member
بابا چي شد منن منتظز آموزشاي جديد هستم ! تو رو خدا درباره يه ژچيزي صحبت كن كه سطح رندر و قدرت گرافيكي كار و بالا ببره ! من از بس اين كاراي وي ري ديدم دارم كم كم وسوسه ميشم برم سمتش !
 

www_3d_boy3

Well-Known Member
سلام مي بخشيد جواب اين سوال خودم اينجا مي ذارم ولي گفتم شايد بخواي خودت هم ياد بگيري اين هم طريقه ايجاد رفلكت يك فيلم بروي يك شي 3d كه بالاخره بعد از كلي گشتن تونستم اونو با يك ويدئو توتريال پيدا كنم ولي يه پلاگين مي خواد واسه افتر!
http://maltaannon.com/articles/after-effects/youveelizer/
 

جدیدترین ارسال ها

بالا